Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yliopistoon oikeasti vaikea päästä sisään?

Vierailija
02.04.2013 |

Siihen tiedekuntaan, johon haaveilen pääseväni, on sisäänpääsyprosentti 20. Kyse on aihepiiristä, josta olen aina ollut kiinnostunut, ja seuraan alan uutisia muutenkin. Aloin eilen päntätä pääsykokeeseen ja alkoi pelottaa jos en pääsekään. Meneekö hukkaan koko työ?

Olen käynyt kaikki lukion kurssit aiheesta keskiarvolla 9, mutta ylioppilaskirjoitukset eivät menneet niin hyvin kuin toivoin. Tästä on aikaa lähemmäs 10 vuotta...

Ainetta en haluaisi paljastaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 22:54"]

Tuskin pääset. Ehkä olisit päässyt vuosia sitten, mutta et nyt. Muuten ehkä pääsisit (ei se nyt niin vaikeata ole), mutta vuosia sitten tehty yo-tutkinto alentaa pisteitä roimasti (se sisäänpääsyprosentti 20...). Sori.

[/quote]Tämähän sääntö tulee vasta ensi vuonna? Tänä vuonna osa valitaan todistuksen + pääsykokeen perusteella, osa pelkän pääsykokeen. ap

[/quote]

Äh, siis ei alle 10 vuotta vanha tutkinto vaikuta (ainakaan kaikkialla...). Peilasin meihin vanhoihin... Mutta olet väärässä muutoin (Hesan yliopiston humanistisesta tiedekunnasta):

Vuonna 1996 tai myöhemmin ylioppilastutkinnon suorittaneet

aine taso laudatur eximia magna cum laude äidinkieli   20 18 14 10 toinen kotimainen kieli pitkä 20 18 14 10   keskipitkä 16 14 10 6 vieraat kielet pitkä 20 18 14 10   keskipitkä 14 12 8 4   lyhyt 14 12 8 4 reaali/ainereaalit   20 18 14 10 matematiikka pitkä 20 18 14 10   lyhyt 14 12 8 4

Vuosina 1970–1995 ylioppilastutkinnon suorittaneet

aine taso laudatur   magna cum laude äidinkieli   18   14 10 toinen kotimainen kieli pitkä 18   14 10   keskipitkä 14   10 6 vieraat kielet pitkä 18   14 10   keskipitkä 12   8 4   lyhyt 12   8 4 reaali   18   14 10 matematiikka pitkä 18   14 10   lyhyt 12   8 4

[/quote]Ei mun valintakoeoppaassa ole tuollaista vuosijakoa... Pelkästään pistemäärät. Enkä ole hakenut Helsingin hum. puolelle. Jossain keskustelussa täällä palstalla oli että ensi vuodesta vaikeutuisi meidän vanhojen sisäänpääsy mutta en ole mitään varmaa tietoa mistään sen virallisemmalta taholta kuullut. ap

Vierailija
22/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:06"]

Riippuu ihan siitä, että mihin pyrkiikin että miten vaikeaa. Toisille aloille porukka on jo tosi valikoitunutta, esim. matemaattisilla aloilla on kaikilla ollut jo varmaan laaja matikka, kun taas psykologiaa voi päästä lukemaan periaatteessa kuka vaan.

20% on joka viides pääsee. Sinun tarvitsee olla siis parempi kuin 80%.

Kuinka paljon olet varannut lukuaikaa? Saatko lukea täyspäiväisesti vai töiden ohella?

[/quote]

Öh, psykologiaa pääsee lukemaan n. 1-4% hakijoista, ja lähes kaikkiin yliopistoihin pääsyvaatimuksena on tilastomatematiikan osaaminen, mikä testataan kokeessa.

Varsinaisille matemaattisille aloille, joihin et ilmeisesti tilastomatikkaan pohjautuvaa psykaa tai esim. kansista laske, hakeutuvalta edellytetään toki jonkinlaisia matematiikan taitoja, mutta koska hakijoiden taso on mitä on ja suurimmalle osalle linjoista pääsee suoraan papereilla, ei vaatimukset ja kilpailu kovin kummoista ole vielä pääsykokeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olen siis kirjoittanut yo:ksi 2005. ap

Vierailija
24/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitä mä en ymmärrä kun muistelen jostain lukeneeni (olen tässä googlaillut aika paljon aihetta), että valintakokeesta saa maks. 30 p ja jopa 20 pisteellä olisi päästy sisään?! Voiko olla mahdollista, jos sisäänpääsyprosentti on kuitenkin vain sen 20? Nyt en muista mutta kai tuo sisälsi ne pelkästään pääsykokeen perusteella valitut (joita on tänäkin vuonna osa porukasta)? ap

Vierailija
25/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet Helsinkiin oikikseen? Voit päästä lukemalla, mutta pitää lukea kuin raivopää koko aika, ei vapaapäiviä. Tämä on totuus, jos et halua uutta yritystä ensi vuonna. Hommaa tehtäviä ja vaikka oikiksen ainejärjestön valmennuskurssi etänä, muuten et pääse, se on kilpailu. Et siis ihan varmana pääse ilman valmennuskurssimateriaalia, koska et tiedä tasoasi.

Vierailija
26/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:19"]

Haet Helsinkiin oikikseen? Voit päästä lukemalla, mutta pitää lukea kuin raivopää koko aika, ei vapaapäiviä. Tämä on totuus, jos et halua uutta yritystä ensi vuonna. Hommaa tehtäviä ja vaikka oikiksen ainejärjestön valmennuskurssi etänä, muuten et pääse, se on kilpailu. Et siis ihan varmana pääse ilman valmennuskurssimateriaalia, koska et tiedä tasoasi.

[/quote]En hae oikikseen, älkääkä sitä enempää nyt arvailko kun en sitä kerro! ap

Vierailija
27/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:18"]

Niin ja sitä mä en ymmärrä kun muistelen jostain lukeneeni (olen tässä googlaillut aika paljon aihetta), että valintakokeesta saa maks. 30 p ja jopa 20 pisteellä olisi päästy sisään?! Voiko olla mahdollista, jos sisäänpääsyprosentti on kuitenkin vain sen 20? Nyt en muista mutta kai tuo sisälsi ne pelkästään pääsykokeen perusteella valitut (joita on tänäkin vuonna osa porukasta)? ap

[/quote]No toihan voi kertoa joko siitä kuinka vaikea koe on ja kuinka tiukasti sitä arvostellaan tai miten heikosti motivoituneita tai huonoja hakijat ovat. Viime vuoden pääsykoe on varmaan netissä, katso sitä ja päättele kummasta on kyse.

Vierailija
28/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan hakijasta. Joillekin on helppoa, joillekin mahdotonta. Kyllä ne pääsykoekirjat kannattaa lukea kunnolla ja moneen kertaan ihan senkin takia, että niistä saa alan perustiedot, joiden tulee siis olla jo valmiiksi sisäistettyinä, kun ne opinnot sitten alkavat.

Vierailija
29/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:26"]

Riippuu ihan hakijasta. Joillekin on helppoa, joillekin mahdotonta. Kyllä ne pääsykoekirjat kannattaa lukea kunnolla ja moneen kertaan ihan senkin takia, että niistä saa alan perustiedot, joiden tulee siis olla jo valmiiksi sisäistettyinä, kun ne opinnot sitten alkavat.

[/quote]Juu tottakai tämä oli tarkoituksena. Kiitos vielä kaikille vastanneille uskonvahvistuksesta ;) ap

Vierailija
30/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:18"]

[/quote]No toihan voi kertoa joko siitä kuinka vaikea koe on ja kuinka tiukasti sitä arvostellaan tai miten heikosti motivoituneita tai huonoja hakijat ovat. Viime vuoden pääsykoe on varmaan netissä, katso sitä ja päättele kummasta on kyse.

[/quote]Täytyykin kaivaa se jostain, olen sitä vilkaissut kyllä. ap

Vierailija
31/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kokeen vaikeus hommasta ikävää tee vaan se, että ainoastaan esim tässä tapauksessa vain top 20% pääsee sisään. Täytyy tosin muistaa, että toi prosentti ei kerro koko totuutta asiasta. Sinne kun hakee aina porukkaa, jotka eivät ole lukeneet yhtään ja sitten on varusmiehet, jotka saavat vapaata noita varten. Eli monet niistä käy niin monessa kokeessa kuin vaan mahdollista. Joten tosissaan hakijoista sisään pääsee paljon isompi osuus kuin 1/5. 

Sulla on nyt noin pari kk lukuaikaa. Älä vaan kuvittele, että tuo on enemmän kuin tarpeeksi :-). Muut tosissaan hakijat on alkaneet varmasti lukemaan viimestään vuoden vaihteen jälkeen. Eli jos haluat oikeasti sisään, niin varmaan jo arvaatkin mihin sun kaikki vapaa-aika tulee menemään siihen kokeeseen asti? Joten ei muuta kun lukuiloja :-).

Vierailija
32/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:33"]

Ei se kokeen vaikeus hommasta ikävää tee vaan se, että ainoastaan esim tässä tapauksessa vain top 20% pääsee sisään. Täytyy tosin muistaa, että toi prosentti ei kerro koko totuutta asiasta. Sinne kun hakee aina porukkaa, jotka eivät ole lukeneet yhtään ja sitten on varusmiehet, jotka saavat vapaata noita varten. Eli monet niistä käy niin monessa kokeessa kuin vaan mahdollista. Joten tosissaan hakijoista sisään pääsee paljon isompi osuus kuin 1/5. 

Sulla on nyt noin pari kk lukuaikaa. Älä vaan kuvittele, että tuo on enemmän kuin tarpeeksi :-). Muut tosissaan hakijat on alkaneet varmasti lukemaan viimestään vuoden vaihteen jälkeen. Eli jos haluat oikeasti sisään, niin varmaan jo arvaatkin mihin sun kaikki vapaa-aika tulee menemään siihen kokeeseen asti? Joten ei muuta kun lukuiloja :-).

[/quote]Kiitos, tämä oli juuri sellaista "sisäpiirintietoa" jota olinkin vailla. En ole siis koskaan aikaisemmin ajatellutkaan osallistuvani yliopiston pääsykokeeseen ja koko akateeminen aihe on minulle ihan vieras. En tiennyt tuollaisista varusmiesten lomistakaan :) Kyllä mä teille kaikille sitten kippistän jos sisään pääsen :) ap

Vierailija
33/36 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne pääsykoekirjat kannattaa lukea kunnolla ja moneen kertaan ihan senkin takia, että niistä saa alan perustiedot, joiden tulee siis olla jo valmiiksi sisäistettyinä, kun ne opinnot sitten alkavat.

[/quote]

Missäköhän aineessa pääsykokeessa saa alan perustiedot?!? Kyllä ne aika roskaa on, kun on vähän yliopistolla ollut.

Vierailija
34/36 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ollut mitään sisäpiiritietoa :-). Saatto olla vähän karhunpalveluskin sulle, jos nyt luulet homman helpottaneen isosti. Ei todella kannata tuudittautua tuommoiseen, jos oikeasti haluat sisälle.
Jatkan vielä sen verran, että jos et ole vielä hommannut, niin hommaa ed vuosien pääsykokeita. Siitä sä näet millasia asioita siellä kysytään. Näet miten niitä arvostellaan. Ja näet mitä sulta ei tulla kysymään :-). Ne kun ei ikinä laita samoja kysymyksiä kuin ed vuosina, koska lähes kaikki vetäisivät niistä kysymyksistä täydet pisteet.

Vierailija
35/36 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:49"]

Kyllä ne pääsykoekirjat kannattaa lukea kunnolla ja moneen kertaan ihan senkin takia, että niistä saa alan perustiedot, joiden tulee siis olla jo valmiiksi sisäistettyinä, kun ne opinnot sitten alkavat.

[/quote]

Missäköhän aineessa pääsykokeessa saa alan perustiedot?!? Kyllä ne aika roskaa on, kun on vähän yliopistolla ollut.

[/quote]

No esim. mun aineessa. Kuulostat kyllä enemmän sellaiselta, joka joko ei ole ollut yliopistolla tai sitten yo on väärä paikka..Ei mun alan käsitteiden ja tutkimusalueiden esittely valitettavasti ollut roskaa.

Vierailija
36/36 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 23:49"]

[/quote]

[/quote]

No esim. mun aineessa. Kuulostat kyllä enemmän sellaiselta, joka joko ei ole ollut yliopistolla tai sitten yo on väärä paikka..Ei mun alan käsitteiden ja tutkimusalueiden esittely valitettavasti ollut roskaa.

[/quote]

Pyh! Kielitieteen alan pääsykokeissa annetaan luettavaksi preskriptiivinen kielioppi, ja ne typerät säännöt pitää päntätä. Todellisuus sitten (toivottavasti) valkenee yliopistolla.

Matematiikassa pääsee laudaturilla sisään ilman pääsykokeita. Pääsykokeissa ja ihmisillä muutenkin on kuva, että numeriikka olisi matematiikkaa ja that's it.