Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäni jäi vuoden alussa eläkkeelle hänellä eläke brutto 3600e kuukaudessa.

Vierailija
21.03.2019 |

Kyllä hyvin on tämä porukka joka jää nyt eläkkeelle ja vanhemmat, eläkeensä hoitaneet. Me 30-40v saamme vain haaveilla tuolasista eläkkeistä.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000€ bruttoeläke pitäisi olla maksimi mitä voi saavuttaa 👍

Netto 1500 €. Vuokra 1380 €.

Saisiko asumistukea ja toimeentulotukea?

Pitää olla kyllä aika pihalla jos maksaa tuollaista vuokraa yksin noilla tuloilla. 

Vierailija
62/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

äitini saa eläkettä käteen 1400

Minun äitini saa 1300. Oli töissä yli 40v. Pienipaljjainen.

Mutta on suuria ikäluokkia, tottunut elämään vähällä. Pärjää siis hyvin. Säästöjä on koko elämältä kertynyt 50t. Ne on jonkinlainen turva. Tämä sisältää sen talonmyynnistä saadun rahan. Nyt asuu vuokralla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäsi taitaa olla aika varakas, koska tuo eläke edellyttää noin 30 vuoden työrupeamaa nykypalkan arvossa 7000 e/kk (ja ennen sitäkin vähintään keskipalkkaa). Tiesithän, että sinulla on mahdollisuus samanlaiseen eläkekertymään, kunhan ymmärrät tehdä yhtä paljon töitä kuin hän yhtä suurella palkalla.

Eläkeuudistuksen jälkeen ei pääse samaan eläkkeeseen yhtä paljon töitä yhtä suurella palkalla tekemällä. Annat nyt harhaanjohtavia neuvoja. Pitää ansaita paljon enemmän.

Vierailija
64/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäsi taitaa olla aika varakas, koska tuo eläke edellyttää noin 30 vuoden työrupeamaa nykypalkan arvossa 7000 e/kk (ja ennen sitäkin vähintään keskipalkkaa). Tiesithän, että sinulla on mahdollisuus samanlaiseen eläkekertymään, kunhan ymmärrät tehdä yhtä paljon töitä kuin hän yhtä suurella palkalla.

Ei onnistu! Jo päätetty elinaikakerroin leikkaa. Ja sen lisäksi uusia vastaavia päätöksiä tulee, sillä syntyvyys on notlahtanut niin pahasti.

Vierailija
65/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen vanhempi taitaa yksinkertaisesti valehdella eläkkeensä suuruuden, ellei sitten mukana ole itse säästettyä eläkevakuutusta. 

Vierailija
66/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja miehelläni eläke yhteensä nettona 2500e.Asumme velattomassa pienessä omakotitalossa, kyllä hyvin toimeen tullaan asuniskustannukset 280e kuukausi. Kun kuuntelen muutamia ystäviäni he asuvat vuokralla 800e maksavat kuukaudessa pelkästä asumisesta. Kyllä pitää olla tyytyväinen kun mieheni kanssa pienestä palkasta saimme talon aikanaan rakenettua ja lapset kasvatettua. Ei ne isot tulot vaan ne pienet menot.

Paljonko olette panneet viime vuosina remontteihin? Jos ette mitään, olette jossain vaiheessa pulassa.

Vierailija
67/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu! Jo päätetty elinaikakerroin leikkaa. Ja sen lisäksi uusia vastaavia päätöksiä tulee, sillä syntyvyys on notlahtanut niin pahasti.

Tottakai elinajanodote vaikuttaa. Asiat on meillä niin paljon paremmin, ei oletetusti kuolla pari vuotta eläkeiän jäljeen

Vierailija
68/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun brutto tällä hetkellä 3500€ ja eläke tulee olemaan n 1900€ brutto 4v kuluttua

Vierailija
69/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äitini saa eläkettä käteen 1400

Ja kuitenkin elää kädestä suuhun, ei oikein osaa säästää, esim tilaa tiedelehteä.

Miksi pitäisi säästää? Hänen tulonsa ovat melko pienet

Vierailija
70/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedäthän, että me nuoremmat saamme paljon pienemmän eläkkeen samalla työmäärällä ja samalla palkalla, ja palkastamme viedään silti aiempaa suurempi osuus eläkemaksuina, jotta teidän vanhempien isot eläkkeet saadaan maksettua? Lisäksi meillä eläkeikä tulee olemaan paljon korkeampi kuin teillä.

Ota asioista selvää niin ymmärrät, miksi nuoret ovat vihaisia.

Vierailija
71/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja miehelläni eläke yhteensä nettona 2500e.Asumme velattomassa pienessä omakotitalossa, kyllä hyvin toimeen tullaan asuniskustannukset 280e kuukausi. Kun kuuntelen muutamia ystäviäni he asuvat vuokralla 800e maksavat kuukaudessa pelkästä asumisesta. Kyllä pitää olla tyytyväinen kun mieheni kanssa pienestä palkasta saimme talon aikanaan rakenettua ja lapset kasvatettua. Ei ne isot tulot vaan ne pienet menot.

Paljonko olette panneet viime vuosina remontteihin? Jos ette mitään, olette jossain vaiheessa pulassa.

Remontoitiin talo kun olimme viellä työelämässä 7vuotta sitten. Reilut 20vuotta kyllä pystymme asumaan ilman isoa remonttia.

Vierailija
72/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vievät leivän nuorten suusta. Ei pidä ihmetellä, kun kukaan ei tee lapsia tänne.

Nuorethan vievät itse leivän suustaan, kun eivät hommaa lapsia! Mutta kun minä, minä, minä... Ei haluta nähdä sitä vaivaa, mikä lasten kasvatuksesta on. Pitää itse voida bilettää ja yrittää elää ikuista nuoruutta. Valitettavasti vaan se pää tulee vetävän käteen ja me nykyiset eläkeläisetkin olemme kuolleet, emmekä enää teitä elättämässä.

Koska meillä nuorilla ei ole varaa hankkia lapsia. Moni elää epävarmuudessa ja tekee pätkätöitä pätkätöiden jälkeen. Vakipaikan saa nykyään harva. Asuntojen hinnat ovat myös karanneet käsistä varsinkin suurissa kaupungeissa ja vuokrat ovat pilvissä. Ilmastonmuutos koskettaa kaikkia. Kuka uskaltaa tähän epävarmaan tilanteeseen hankkia lapsia?

Ja hyvä niin, väestönkasvu on merkittävin uhka ekosysteemille.

Viimeisen 50 vuoden aikana maapallon väestö on kaksinkertaistunut.

Vierailija
73/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedäthän, että me nuoremmat saamme paljon pienemmän eläkkeen samalla työmäärällä ja samalla palkalla, ja palkastamme viedään silti aiempaa suurempi osuus eläkemaksuina, jotta teidän vanhempien isot eläkkeet saadaan maksettua? Lisäksi meillä eläkeikä tulee olemaan paljon korkeampi kuin teillä.

Ota asioista selvää niin ymmärrät, miksi nuoret ovat vihaisia.

Me nykyiset 5-kymppiset olemme nuoriakin heikommassa asemassa, se lohdutukseksi.

Eläke alkaa kertyä vasta 23 vuotiaana, vaikka olisi ollut töissä sitä aikaisemminkin  ja vain ja ainoastaan palkkatyöstä, ei sosiaalietuuksista (vanhempainvapaa, kotihoidontuki,) eikä opiskelusta/tutkinnon suorittamisesta, kuten nuoremmat.

Vierailija
74/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eläkerahastojen tuotot kasvaneet ja rahaa on maailmassa enemmän kuin koskaan.

Tämä vain filosofisena pohdintana. Toki tiedän, että eläkeuudistuksessa eläkkeet pienenivät reilusti.

Vierailija
75/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo lakkautettu superkarttuma, jos teki töitä 68- vuotiaaksi, nosti eläkettä viimeisen kolmen vuoden ajalta hurjasti.

Kunnallinen eläkelaitos superkarttumineen nosti tavallisenkin työntekijän eläkkeen yli kolmeen tonniin

Vierailija
76/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi kuulostaa kyllä tutulta, nimittäin vanhempani myös eläkeläisiä asuvat maalla omakotitalossa jossa pienet menot. Heillä alle 300e asumiskulut ja minulla asumiskulut vuokrakämpässä 900e. Yli 600e maksan enempi mikä riittäis jo ruokaan. Taivahan tosi ei net isot tulot vaan net pienet menot.

Vierailija
77/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun eläke on 4750€ ja olen vasta 37v.

Tuloistahan se eläke lasketaan.

Vierailija
78/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun eläke on 4750€ ja olen vasta 37v.

Tuloistahan se eläke lasketaan.

Liikennetapaturmasta johtuva eläke sama kuin palkka. Työtapaturmasta eläke 85% palkasta.

Vierailija
79/82 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ehkä 40v päästä eläkeiän saavutan, olisi eutanasia laillistettu ei kahta puhetta ettenkö vaatisi sitä itelleni.

Vierailija
80/82 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi