Isäni jäi vuoden alussa eläkkeelle hänellä eläke brutto 3600e kuukaudessa.
Kyllä hyvin on tämä porukka joka jää nyt eläkkeelle ja vanhemmat, eläkeensä hoitaneet. Me 30-40v saamme vain haaveilla tuolasista eläkkeistä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa jännää, kun palstalaisten vanhemmat tuntuvat kaikki kuuluvan tuohon pieneen marginaaliin, joilla on noin hyvä eläke.
Eka kerta kuin tuommoista luen täältä. Yleensä se oma palkka on 4000 euroa ja miehen vähintään 8000 euroa, mutten ennen ole eläkkeillä keulimista nähnyt.
Vuodesta -99 palstaillut
Ohis. Minä olen palstalla törmännyt kuukauden sisällä varmaan kymmeneen aloitukseen, joissa puhutaan isoista eläkkeistä.
Palkka brutto 2400e raskasta hoitotyötä koko ikäni tehnyt. Eläke ei tule olemaan kuin noi 1100e.
Köyhät haaveilee ja trollaa paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vievät leivän nuorten suusta. Ei pidä ihmetellä, kun kukaan ei tee lapsia tänne.
Nuorethan vievät itse leivän suustaan, kun eivät hommaa lapsia! Mutta kun minä, minä, minä... Ei haluta nähdä sitä vaivaa, mikä lasten kasvatuksesta on. Pitää itse voida bilettää ja yrittää elää ikuista nuoruutta. Valitettavasti vaan se pää tulee vetävän käteen ja me nykyiset eläkeläisetkin olemme kuolleet, emmekä enää teitä elättämässä.
Koska meillä nuorilla ei ole varaa hankkia lapsia. Moni elää epävarmuudessa ja tekee pätkätöitä pätkätöiden jälkeen. Vakipaikan saa nykyään harva. Asuntojen hinnat ovat myös karanneet käsistä varsinkin suurissa kaupungeissa ja vuokrat ovat pilvissä. Ilmastonmuutos koskettaa kaikkia. Kuka uskaltaa tähän epävarmaan tilanteeseen hankkia lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Syntynyt tammikuussa vuonna 1960, eläkkeelle marraskuussa vuonna 2024. Eläkeodote 3.850€, palkka tällä hetkellä n.6.500€.
Hyvähän se anonyyminä kehuskella, miten lienee todellisuuden on?
Taitaa olla sama trolli, jonka äiti sai myös erittäin hyvää eläkettä. Ihan kunnan oimistohommissa oli ollut ja eläke yli 3 tuhatta ekua.
Taitaa ap vain haaveilla rikkaista vanhemminta tai sitten haluaa saada ihmiset haukkumaan ja vihaamaan eläkeläisiä. Kyllähän se eläke suurimmalla osalla yli 40v töitä tehneelläkin jää alle kahden tonnin.
Ja ihan keskipalkkaisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Isäsi taitaa olla aika varakas, koska tuo eläke edellyttää noin 30 vuoden työrupeamaa nykypalkan arvossa 7000 e/kk (ja ennen sitäkin vähintään keskipalkkaa). Tiesithän, että sinulla on mahdollisuus samanlaiseen eläkekertymään, kunhan ymmärrät tehdä yhtä paljon töitä kuin hän yhtä suurella palkalla.
Unohdat tässä että nykyisille eläkeläisille eläke määräytyi lähinnä loppupalkan perusteella. Aivan sama mitä tienasivat vaikka 80 luvulla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vievät leivän nuorten suusta. Ei pidä ihmetellä, kun kukaan ei tee lapsia tänne.
Nuorethan vievät itse leivän suustaan, kun eivät hommaa lapsia! Mutta kun minä, minä, minä... Ei haluta nähdä sitä vaivaa, mikä lasten kasvatuksesta on. Pitää itse voida bilettää ja yrittää elää ikuista nuoruutta. Valitettavasti vaan se pää tulee vetävän käteen ja me nykyiset eläkeläisetkin olemme kuolleet, emmekä enää teitä elättämässä.
Miten voi hankkia ja elättää omia lapsia, maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeet ja säästää omat eläkkeet, jos on pieni palkka, pätkätöitä tai työtön?
Vierailija kirjoitti:
60+ v työkaverini jäi muutama vuosi sitten eläkkeelle ja saa nettona 1450 e kun töissä ollessaan tienasi 1600 euroa. Teemme/teimme siis samaa duunia. En itse varmasti tule saamaan tuollaista eläkettä sitten aikanaan kun jään eläkkeelle 40 vuoden päästä.
Onkohan noin? Itse olen kohta 60v ja ollut töissä parikymppisestä, mitä nyt jokusen vuoden kotona lasten kanssa välillä. Työvuosia siis kuitenkin yli 30v. Olen jo pitkään tienannut yli 2000e/kk ja silti viimeisin laskelma ekäkettä oli 700e/kk. Ja siis palkka ollut vuosia noin 2400e/kk. Eläkkeelle pääsen 64,5 vuotiaana, eli onhan tässä tietenkin vielä kuutisen vuotta eläkeikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska meillä nuorilla ei ole varaa hankkia lapsia. Moni elää epävarmuudessa ja tekee pätkätöitä pätkätöiden jälkeen. Vakipaikan saa nykyään harva. Asuntojen hinnat ovat myös karanneet käsistä varsinkin suurissa kaupungeissa ja vuokrat ovat pilvissä. Ilmastonmuutos koskettaa kaikkia. Kuka uskaltaa tähän epävarmaan tilanteeseen hankkia lapsia?
Eläkeläiset varmaan.
Minulla ja miehelläni eläke yhteensä nettona 2500e.Asumme velattomassa pienessä omakotitalossa, kyllä hyvin toimeen tullaan asuniskustannukset 280e kuukausi. Kun kuuntelen muutamia ystäviäni he asuvat vuokralla 800e maksavat kuukaudessa pelkästä asumisesta. Kyllä pitää olla tyytyväinen kun mieheni kanssa pienestä palkasta saimme talon aikanaan rakenettua ja lapset kasvatettua. Ei ne isot tulot vaan ne pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Palkka brutto 2400e raskasta hoitotyötä koko ikäni tehnyt. Eläke ei tule olemaan kuin noi 1100e.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäsi taitaa olla aika varakas, koska tuo eläke edellyttää noin 30 vuoden työrupeamaa nykypalkan arvossa 7000 e/kk (ja ennen sitäkin vähintään keskipalkkaa). Tiesithän, että sinulla on mahdollisuus samanlaiseen eläkekertymään, kunhan ymmärrät tehdä yhtä paljon töitä kuin hän yhtä suurella palkalla.
Unohdat tässä että nykyisille eläkeläisille eläke määräytyi lähinnä loppupalkan perusteella. Aivan sama mitä tienasivat vaikka 80 luvulla..
Mihin perustat tämän? Asia on päinvastoin. Ennen ne loppuvuodet vaikutti. Nyt ei.
Paitsi lisäystä saa jos työskentelee yli eläkeiän.
Mielestäni ei kannata heitellä asioita ihan vaan luulin perusteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi hankkia ja elättää omia lapsia, maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeet ja säästää omat eläkkeet, jos on pieni palkka, pätkätöitä tai työtön?
Miksi kirjoitat tällaista soopaa?
Vierailija kirjoitti:
äitini saa eläkettä käteen 1400
Ja kuitenkin elää kädestä suuhun, ei oikein osaa säästää, esim tilaa tiedelehteä.
Minun eläke on 4750€ ja olen vasta 37v.
Tuloistahan se eläke lasketaan.
No isän palkka on ollut sitten varmaan jotain 6000-8000€/kk.
Syntynyt tammikuussa vuonna 1960, eläkkeelle marraskuussa vuonna 2024. Eläkeodote 3.850€, palkka tällä hetkellä n.6.500€.