~Pitkään tuhdanneiden kevät~
Mukana tuhtaamassa:
Caffee82
Minä -82, mies -82.
Pirkanmaalta, ja ekaa lasta yritetään.
Evelina -71
Esikoinen toiveissa
yritystä 09/09 alkaen
viisi inssiä tehty, -
Dg. selittämätön lapsettomuus
IVF 10/10 -
PAS 11/10 +, kohdunulkoinen
IUI 02/11 -
IVF 04/11 +, kohdunulkoinen
inkeri
inkeri-82, Mies-84
yritystä 07/08 alkaen
Dg. selittämätön lapsettomuus
1.IUI 11/10-
2.IUI 1/11-
3.IUI 2/11-
1.IVF 5/11-
2.IVF 11/11-
1.PAS 02/12-
2.PAS 2/12-
2poj@näiti, Pääkaupunkiseutu
-Itse 37v., mies 43v. Lapset 07/05 ja 09/06
-Yritystä 08/07 alkaen. Kolmas toiveissa.
-Endometrioosiepäily 2009, tutkimuksiin 11/09, tähystys + putkien aukiolotutkimus 01/10 -> lievä endo poistettu ja putket ovat auki.
-Miehellä todettu alhainen testosteronitaso 07/10, siittiöt tutkittu syksyllä -11, tulos ok
katka
minä vm 79 ja mies vm 77
pojat 06 ja 08
km 08/10 (luomuraskaus)
hoidot alkamassa
Karoliina81
Molemmat vm 81
Esikoista toivotaan
Yritys aloitettu 05/10
Hoidot aloitettu 12/11
1. OI 01/12 -
1. IUI 02/12 -
2. IUI 03/12 -
3. IUI 10/12 -
4. IUI 01/13 -
5. IUI 02/13
kiharapää, ikä 26, mies 28
Yritys aloitettu kesällä 2007, ekaa yritetään. Haastetta lisää vuorotyö, aina ei olla sopivaan ajankohtaan samaan aikaan kotona hereillä..
Nykyään koira, johon pyrin kuluttamaan aikaani ettei tarttisi ajatella yrittämistä.
Maikki1985
Eli minä olen 27v ja mies 32v.
Ensimmäinen toiveissa
YA 9/2011
Marjana
Minä 26v, mies 28v.
Esikoista toivotaan.
Yritys aloitettu 03/2010
Labrat, aukiolotutkimus yms. tehty syksyllä 2011.
Minulla lievää monirakkulaisuutta ja miehen spermanlaadussa mahdollisesti heittoja.
Clomifen-kuureja (OI) 4 kpl -> ei tulosta
Clomifen-kuuri (OI) 02/2012
1. IUI 03/2012 -
2. IUI 04/2012 -
3. IUI 06/2012 -
1.ICSI 08/2012 -
1.PAS 11/2012 -
miss piggy
Minä-81, mies-83
Keski-Pohjanmaalta
Eka yhteinen lapsi yrityksessä.
Miehellä entisestä suhteesta pian 4 vuotias tyttö.
Hormonaalinen ehkäisy lopetettu 02/12
PCO löydetty 07/12
Terolut 6kk kuurina aloitettu 07/12
MäntäneN
esikoinen haaveissa
Y 11/09 lähtien
dg selittämätön
1. IUI 01/12 -
2. IUI 03/12 -
1. IVF 05/12 -
1. PAS 09/12 -
2. PAS 12/12 -
3. PAS 01/13 -
2. IVF 06/13
Roma
Minä 39 v. ja mies 35 v.
Esikoinen tyttö 11/08 (luomusti)
2. lapsen yritys aloitettu 12/09
1. IUI 11/10 -
2. IUI 01/11 -
3. IUI 02/11 -
1. IVF 05/11 -
sajeeve
pikku kolmonen toiveissa (miehelle eka)
Minä 31, mies 34
yritys aloitettu 08/11
km 08/12
Tindra
minä 24v., mies 26v.
Toista lasta yritetty nyt 1,5v. Esikoinen syntynyt -10, häntä yritettiin ensin vuosi ilman apuja, sitten parin kierron verran Terolutien avulla.
Plussanneet:+++ :) Paljon onnea!
+ Suttu, yritystä 08/08, plussa 09/10
+ Tinsku83, plussa 11/10
+ Myrmica, yritystä 06/08, plussa 02/11
+ Usko, ya 07/05, plussa 03/11, 2.ivf
+ IhmemaanLiisa, ya 11/09, plussa 04/11
+ Helja, ya 08/09, plussa 04/11, eka ivf
+ Nyytikki , ya 4/06, plussa 04/11, eka ivf
+ Emma__80, ya 08/07, plussa 05/11, 1. PAS
+ Nelli, ya 06/08, plussa 05/11, 3. IVF
+ Ennuli81, ya 08/08, plussa 05/11, 1. PAS
+ Annique, ya 04/07, plussa PAS 8/11
+ Nippe82, ya02/10 alkaen, plussa OI 12/11
+ TaigaQ, ya kevät/11, plussa 01/12
+ Sofi, ya 04/08, plussa 03/12, 1.ivf
+ Vasculi ya 11/10 plussa 05/12
+ iiris83 ya 08/08 plussa 10/12
+ Gabriela ya 1/2010 plussa 12/12 1.ivf
Kommentit (115)
Maikki: Kyllä ne kilppariarvot pitäisi ottaa jo heti ennen kuin aloitetaan minkäänlaisia hormonihoitoja. Eikö sinulla siis ole otettu niitä? Meillä ne otettiin siis heti ensiselvittelyssä progesteroni- yms muiden labrojen ohella ja vasta niiden labratulosten jälkeen lähti ylipäätään lähete lapsettomuuspoliklinikalle. Tuo kilpirauhasen vajaatoiminta on sen verran yleinen ja tosiaan helposti aiheuttaa lapsettomuutta, että voisit kyllä ihan palautetta antaa sinne, jos sinulta ei tosiaan ole vielä otettu niitä arvoja. Hölmöä toimintaahan se on, jos ovat jättäneet ottamatta.
Marjana
juu otettiin multa ne hoitojen alussa, mutta samaan aikaan sellaisen kanssa jossa piti hereillä olla ennen labraa 2h, ja kilppari koe pitäs ottaa heti herättyä. Eikä multa otettu kuin tuo tsh, mikä ei periaatteessa kerro välttämättä koko totuutta. Ja netistä luin et tsh pitäis raskaustoiveissa olla lähempänä 1 ja mulla oli 2,1. Tähän kuitenkaan ei reagoitu mitenkään.
eli nyt tarkistan muut tulokset oikeissa olosuhteissa ja meen asiantuntevan lekurin juttusille..
Noniin, eilen kirjoitin pitkän pitkän viestin joka sitten näppihäiriön seurauksena katosi bittiavaruuteen.. En sitten jaksanut kirjoitella uutta, niin kokeillaan onnisuisiko nyt paremmin :)
Marjanalle: Meillä oli edellinen pas silloin tammikuussa, eli taukoahan tässä nyt tuli sitten se kolme kuukautta, voi kun tuntuu että siitä on jo ikuisuus.. Aika jotenkin kulkee niin hitaasti kun oikein kovasti jotain odottaa. Tsemppiä sulle uuteen koitokseen ja pitkäpinnaisuutta kaikkien tulevien oireiden ja aikataulujen kanssa!
Maikki: yhdyn marjanaan ja hopi hopi vaan yhteys omaan neukkulaan tai teitä hoitavaan lääkäriin ja vaadi selvennystä asiaan. Ajatella jos se olisikin vain niistä kilppareista kiinni, ja pääsisitkin "helpolla" hoidolla :)
ON: Täällä vähän hutasten kasattuna koitetaan saada ajatukset tulevaan koitokseen, eipä kait sitä ittensä koskaan tule saamaan enään ihan ehjäksi asti näiden koettelemusten jälkeen, mutta yritetään parhaamme :) Teippaillaan itsemme siihen asti.. Onneks tää ihana kevätaurinko pitää mielen edes vähän virkeämpänä..
Olen koko viikon yrittänyt saada polille yhteyttä tuloksetta. Eilen yrityskerta 45:kään ei tuottanut tulosta, eli jatkoista nyt ei ole mitään uutta tietoa. Voisin kirota sen polin puhelinsysteemin kyllä alimpaan h**vettiin. Soittoaika IVF-hoitajalle päivittäin 2 tuntia, jolloin joutuu yrittämään jatkuvasti päästääkseen läpi. Siellä ei ole mitään jonotusta tai soittopyyntö mahdollisuuttakaan. Tosi raivostuttavaa! Tänään olen työvuorossa, niin saa nähdä pääsenkö uteliasta työparia sen verran karkuun, että saan rauhassa soitettua puhelun :D
M
Mäntänen
en tiedä huomasitko vastaukseni, eli tsh otettiin muiden labrakokeiden kanssa.. Lääkärit sanoi ettei mitään vikaa ole, mutta tuo TSH pitäisi olla lähenpänä 1 jos mielii raskaaksi..
vaikka tuo on tsh on mullakin viitearvojen sisällä, niin silti tuo arvo on liian korkea..
tarkoitin vaan sitä et oottehän katsoneet että tuo TSH arvo on lähempänä 1 tai alle!!
tuo on muuten tosi ärsyttävää yrittää saada polilta yhteys ajanvaraukseen tai erikoishoitajalle, kun kokoajan tuuttaa varattua eikä läpi pääse.. se pääsee läpi kuka oikeel hetkel osaa soittaa..
Minä en ole mitenkään hysteerinen noiden kilpirauhasarvojen kanssa. Niiden arvojen kanssa on toki oltava tarkempi, jos tosiaan on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta terveellä ihmisellä en jaksa uskoa sillä olevan suurtakaan merkitystä, kun arvo on viitearvojen sisällä. Varsinkin, kun sen lääkityksen kanssa helposti tulee alussa enemmän ongelmia ja stressiä, kun arvot alkavat heitellä.
Minulla oli TSH edellisessä mittauksessa jotain vähän päälle 2. Aiempia mittauksia en muista, mutta aina se on ollut viitearvojen sisällä. Voisi tuota toki mielenkiinnosta keskiviikkona vaikka lääkäriltä kysyäkin, että missä vaiheessa ne puuttuvat kilppariarvoihin. Tosin luulen saavani saman vastauksen kuin mitä itsekin ajattelen asiasta, mutta utelias luonne kun on, niin aina pitää kysyä. :)
Marjana
en itsekkään ole hysteerinen, mutta nyt tiedän mikä hidastaa kovasti raskautumista, ellei peräti estä kokonaan!
olen soitellu luontaiskeskuksiin ja lueskellut kilpparisivuja, niin tajusin et näilläkin arvoilla pystyy raskautta siirtämään kiitettävän paljon, näköjään..
siksi vaan kyselin et onhan kaikki pitkään yrittäneet oikeasti ottaneet selvää tosta kilpparista. Ja lääkärit sanoo et kaikki on hyvin kun viitearvoissa ollaan.. Mutta kun sanotaan että ths täytyis olla 1tai alle jos raskautta havittelee, joissain klinikoilla alitetaan ths arvon alentamista ennen hoitojen alkua..
Jos jotain kiinnostaa enemmän lukea niin luontaisnetti.fi löytyy paljin tietoa kilpparijutuista.. Jotenkin itse ajattelen et jos tosiaan näin pieni juttu vaikuttaa siihen ettei meille tule vauvaa, mitään vaivaa kummastakaan ei löydy ja joka kuukaus samat pettymykset niin tartun tähän ja menen asiantuntijan juttusille. Ja voi että oisin onnellinen jos saan arvot kuntoon ja raskautuisin luomusti ilman hoitoja..
elkää ottako tyrkyttämisenä tai hihhulointina, en usko hömpötyksiin.. Ja jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.. Itse olin ikin onnellinen kun mulle vinkattiin noista kilppareista, et josko vältyn raskailta hoidoilta ja jatkuvilta pettymyksiltä. Josko tää on oikeasti syynä tähän lapsettomuuteen. Sittenhän sen näkee miten käy.. ;)
Jahas, se sitten jätti julkaisematta eilen yli puolet minun viestistäni. :D
Eli Mäntänen, on teillä onneksi hieman lyhyemmät hoitojonot kuitenkin kuin täällä. Meillä on aika armotta se 6 kuukautta hoitojonoa. Minähän pääsin nyt kuukautta aiemmin, kun satuin sopivasti soittamaan ja vaatimaan, niin sieltä yksi vapaa aika löytyi. Se on niin turhauttavaa aina odotella ja odotella ja odotella.
Ja pystyn niin samaistumaan tuohon, että polille ei saa yhteyttä! Onnistuitko nyt? P.S. Kannnattaa kokeilla myös vaihteen kautta ja saada yhteys osastonsihteerille. Eihän ne mielellään ota soittopyyntöjä sinnekään, mutta jos ei muuten saa yhteyttä, niin kannattaa ainakin kokeilla.
ON: Huomenna olisi ensimmäinen ultra tähän hoitoon. Huh, hieman jännittää, että päästäänkö aloittamaan pistokset huomisiltana. Tietenkin sitä toivoo, vaikka se pistely ei mitään mukavaa olekaan. Pitäkää peukkuja!
Marjana
Maikki: Huomasin viestisi, siihen tarkoitinkin sen, että kannattaa ottaa asia puheeksi jos mieltä painaa asia ja kysyä, miksi eivät huomioi tuota arvoa. Olen kuullut muualtakin tuosta kilppariarvosta. Ystäväni aloitti lääkityksen vajaatoimintaan ja muutama kk siitä odottikin jo esikoista :)
Marjanalle peukut ekaan ultraan! Toivottavasti pääset aloittamaan piikittelyt!
ON: sain viimeisellä yhteyden polille eilen aamulla, huh. On kuulemma ollut puhelintunneilla vilkasta.. Ihanko totta :D Mutta, menkat ilmoitettu ja tänään sain postissa reseptitkin. Pitkällä kaavalla mennään ja näky GonalF vaihtuneen menopuriin. Nyt odottelen sitten sitä IVF- suunnitelmaa niin pääsen varailemaan niitä aikoja sitten. Niin ja pitäisi varmaan miettiä sitä rahallista puoltakin, että miten ihmeessä me maksetaan ne kaikki lääkkeet taas.. Huoh..
Mutta joo, ihania kuvioita ja muutoksia luvassa työsaralla ja aurinko paistaa, kesä tulee.. Tänään on hyvä päivä!
-M kp 9
Marjana
peukkuja kovasti!!
mäntänen
mukava kuulla että päivä on hyvä! Kannattaa rahajutuissakin mennä päiväkerrallaan, ylensä silläkin asialla on tapansa järjestyä! paljon aurinkoa sun päiviis Jotta jaksat taas!
mäntänen
hakeuduin lääkärille joka on enemmän perehtynyt kilpparijuttuihin. Nyt tutkitaan laajemmalti labroja ja katsotaan mitä niistä löytyy.. Tältäkin osin asia etenee, kaikki jutut täytyy katsoa ennenkuin suostun aloittamaan lapsettomuushoidot.. :)
Mäntänen, kylläpä meillä menee samalla systeemillä nuo lääkitykset! Minullakin vaihtui nyt se Gonal F Menopuriin. Yritän muistaa tänään kysyä, että mitä etuja sillä haeskellaan. Ja täällä painitaan myös rahaongelman kanssa... Nyt on ostettu nuo ensimmäiset lääkkeet, jotka tekivät 450euroa. Jostain pitäisi vielä kaivaa sitten polimaksuihin ja Lugesteroneihin suunnilleen 200-250 euroa. Ja en tiedä riittääkö yksi Menopur vai joutuuko ostamaan toisen paketin... Se on sitten vielä 200 euroa lisää. Saa kyllä tosissaan miettiä mitä kaupasta ostaa ja voiko lähteä mökille viikonlopuksi, kun polttoainekin on niin hinnoissaan. Hyvän asian takiahan sitä kituuttaa, mutta jostain se raha on kuitenkin silti saatava revittyä kasaan.
Hienoa, että sait polille yhteyden ja pääset sinäkin aloittamaan hoitoja. :) Tsemppiä!
Maikki, hyvä, että sait lääkäriajan varattua.
ON: Päivällä ultraan... Ei mitään uutta kerrottavaa siis tässä vaiheessa vielä. Vuoto ei kyllä ole loppunut kokonaan, mutta toivottavasti ei juuri ultran aikana kovin paljon vuotaisi.
Marjana
Ultassa kaikki oli ok ja munasarjat lepotilassa. Eilen illalla sitten aloitettiin Menopurin pistely. Eli mies pistää. Gonal F:ään verrattuna on kyllä aika paljon ikävämpi käyttää ja pistoskin epämiellyttävämpi. Mutta täytyy yrittää vaan selvitä... Varsinkin oikeassa munasarjassa näkyi jo paljon rakkulan alkuja, joten hyperiä siellä taas pelätään. Maanantaina näkee sitten miten tuo Menopur vaikuttaa minulla. Gonal toimi kyllä hyvin ja rakkuloita tuli paljon. Lääkärin mukaan vähän liikaakin. Kysyin kuitenkin, miksi lääke vaihdettiin, niin tavoitteena on parantaa alkioiden laatua. Hänen kommenttinsa oli, että ne olivat viimeksi hieman hitaita kehittymään ja tällä nyt tavoitellaan reippaampia alkioita. Vastaus kuulosti hyvältä minun korvaani. :)
Marjana kp 5
Tulinpa nyt vielä tänne "moikkaamaan" teitä!
Tulin sitä sanomaan Marjanalle, että tiedättehän, että kun menee yli tuon 600e (vai oliko 650e tai jotain sinnepäin...) niin saatte loput loppuvuoden lääkkeet 1.5e hinnalla, oli ne sitten mitä vaan! Toki sillonkin maksaa lääkärireissut, mutmut...
Täällä ootellaan kovasti kesää (ja lomaa!!!) olis viel useempi viikko jäljellä ja asiat pyörii mielessä et miten teen... Maanantaihin mennessä pitäs tietää... Olo on täällä ihan hyvä, väsynyt ja hirmuinen päänsärky vaan vaivaa, mutta kaippa senkin kestää ;)
Mä pidän peukkuja ylhäällä ja toivon todellakin, että kaikki teistä pääsee tuonne odottajiin!
Mutta eipä muuta (jatkuvasti käyn kurkkimassa teitin kuulumisia... ;) )
katka ja muru 15+2
Hei kaikille! :)
Olen ollut täältä pitkään pois, mutta ajattelin tulla kertomaan kuulumiset pikaisesti. Meillä ei ole tärpännyt yrityksestä huolimatta, viisi vuotta yritystä on jo täynnä. Minulla on endometrioosi joka voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Minulle on ehdotettu ivf:ää, mutta en ole ehtinyt sitä kokeilemaan, kun kaikki aika on mennyt lapsiemme ongelmien ratkaisemiseen ja pienempikin aloitti koulun, joten siinä on ollut ihan tarpeeksi tekemistä (toisella aspergerin oireita ja toisella yliherkkyysongelma).
Ja ensi keväänä täytän 40 vuotta, joten en tiedä pitäisikö minun vielä jatkaa yrittämistä. Mies sanoi ettei hän enää jaksaisi yrittää. On aika epätoivoinen olo. :( Olen nyt kahden vaiheilla yrittääkö vielä vai jättääkö homma kesken... Minun täytyy vielä miettiä asiaa.
Hyvää Joulun odotusta kaikille! :) Ja tosi paljon tsemppiä!! :)
T. 2pojanäiti (piti muuttaa rekistöröityä uudestaan tänne, että pääsin sisälle).
Mäntänen
hienoa kuulla etttä olet saanut hieman levättyä asian kanssa ja palasit hieman toiveikkaampana takaisin!
mekin yritetään pitää kuukauden taukoa väkisin paaksaamiselta. Ja koko vauva ajatukselta. Miehen pyynnöstä.
tää koko homma muuttui ääreis raskaaksi kun sain tietää et elokuussa vasta jatkuu hoidot. Ja nyt pelkään et sittenkin joudutaan takaisin!
Ainoa pieni toivon pilkahdus on se että mut linkattiin eräälle sivulle lukemaan kilpparin vajaatoiminnasta, jolloin totesin omaavani listasta yli puolet oireista, ja aina oon pitänyt niitä ns normaaleina.. Nyt oon sitten kovasti lueskellut kilpparisivuja ja todennut että lievä vajaatoiminta hoitamattomana estää raskautumisen, eikä kilpparia välttis pysty pelkillä labroilla edes toteamaan. Yleis arvo mikä mitataan on ths ja jos raskautta mielii niin sen pitäis olla ennemmin 1 tai alle, mulla väärissä olosuhteissa otettuna arvo oli 2,1, eli todellisuudessa vielä korkeempi.. Eli jo tämä arvo saattaa olla se tekijä milsei meille vauvaa kuulu.. Nyt otan muutaman muun labran tuosta kilpparista ja käyn asiantuntevalla lekurilla juttelemassa asiasta..
ja kun noita ihmisten tarinoita lueskelee, ei tarvitse olla kun hyvin lievää heittoa, mut olo on vaikea, niin monella lääkitys on auttanut raskautumaan saman tien..
Eli tää on nyt toivon kipinä josta otan kiinni, jos ei muuta niin saisin edes oloa helpommaksi ja normaaliksi oikealla lääkityksellä..
mites muilla? Onko teillä nuo kilppari labrat tutkittu?