Miten kukaan edes ilkeää polttaa tupakkaa?
Aina kun näen naisen rööki suussa, on hän joko nuori, 20+ vähän hunningolla olevan näköinen tapaus, tai 40+ bubiruusun/vähän menetetyn näköinen tapaus, jonka äänestä jo kuulee elämäntavat. Miehet tuntuvat polttavan julkisesti vähemmän. Ehkä he häpeävät?
Vuonna 2019 tupakoiminen julkisesti on epäkohteliasta, epänormaalia ja epämuodikasta. Vuonna 2060 kukaan ei edes muista, mitä on tupakka.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi, ap, elämääsi jotakin myönteistä sisältöä. Tupakan vastustaminen elämäntyönä on ehkä jotenkin moraalisesti ja sosiaalisesti perusteltavaa, mutta eikö olisi rakentavampaa tavoitella jotakin hyvää, eikä vastustaa jotakin pahaa. Jos tupakanpoltto saadaan loppumaan, riittääkö se sinulle, vai alatko seuraavaksi vastustaa kahvia tai sokeria? Ja mitäpä luulet, tyytyvätkö muut ihmiset siihen, että elämänsisältönä on joidenkin asioiden vastustaminen. Luulen, että jos tupakka lopullisesti kielletään, monet etsivät jonkin muun mielihyvän lähteen. Sitten pitää taas vastustaa...
Ajat muuttuu ja ihmiset viisastuu. Muistan ajat, kun lentokoneissa sai polttaa, baareissa sai polttaa, kun matkustit etelään lomalle, lentokentillä tupruteltiin estottomasti. Hyvään suuntaan ollaan menossa. Vielä kun saataisiin laki, ettei kenenkään tarvitse tupakoida vastentahtoisesti. Passiivinen tupakointi on haitallisempaa kuin aktiivinen tupakointi. Tupakointi on siis toisen ihmisen terveyden vaarantamista, eihän pahoinpitelykään ole laillista...?
Voisi verrata, jos tupakoitsijalla on oikeus pahoinpidellä minua tupakansavulla, minäkin voin suhauttaa pippurisumutetta tupakoitsijan silmille. Oltaisiin tasoissa. Silmä silmästä...
Onko sinulla joku lähde tuohon, että passiivinen tupakointi on haitallisempaa, kuin aktiivinen,
Eihän tässä uskalla lopettaa, jos tuo oikeasti pitää paikkansa. Sen ymmärrän, että jos joutuu passiivisesti tupakoimaan tuntikausia, kuten ennen muinoin vaikkapa ravintolatyöntekijät, niin voi olla haitallisempaa, kuin pari röökiä raittiissa ulkoilmassa, mutta eihän sellaiselle enää ole oikein mahdollistakaan altistua, kun tupakointi on kaikissa julkisissa sisätiloissa kielletty.
https://www.duodecimlehti.fi/duo10286
Aloituksen pointti on se, että tupakoinnin haitoista on niin paljon tietoa, ja silti joku vielä polttaa! Eivätkö he ymmärrä vai halua ymmärtää?
Keuhkoahtaumatauti on hirveä tapa kuolla, tukehdut hitaasti.
Niin, väestöräjähdys on suurin uhka ekosysteemille, mutta aika monet hankkivat silti lapsia. Ihminen nyt sattuu olemaan lajina itseänsä tuhoava. Tästä oli joku artikkelikin hesarissa joku aika sitten. Kuinka ihminen tuhoaa elinympäristönsä, vaikka tietää, mitä siitä seuraa.
Self Destruct: ACTIVATED
Counting Down: 3613 years 23 months 19 days 3 hours 31 minutes 43 seconds
Vierailija kirjoitti:
Holhoukselle kyytiä kirjoitti:
Itselle se on tapa julistaa "yksilönvapauksia" ja muistuttaa niistä tässä kamalassa holhousvaltiossa.
Nimen omaan holhouksen vuoksi ja noitavainon vuoksi. En edes ole säännöllinen polttaja.
Poltan julkisesti henkisenä harjoituksena pysäkillä ja työpaikalla ja ehkä torilla. Riippuen onko ihmisiä näköpiirissä. Jos ketään ei näy niin en tuhlaa tupakoita.
Kyseessä on mielenharjoitus jossa testaan itsetuntoa että kestääkö se muiden pahat ilmeet ja syyllistämisen.
Minulla on näet oikeus ja en lainkaan häpeä tai tunne asiasta ongelmaa. Koulutan lähinnä muita lähipiirissä kunnioittamaan yksilönvapauksiani.
Sossuihmiset ei hyvällä katso tuollaista uhoamista ja vapauden kaihoa.
Toisaalta tavalliset ihmiset vain harvoin, jos ollenkaan sossuihmisten kanssa joutuvat tekemisiin. Vai tarkoititko sosialisteja?
Vierailija kirjoitti:
Itselle se on tapa julistaa "yksilönvapauksia" ja muistuttaa niistä tässä kamalassa holhousvaltiossa.
Nimen omaan holhouksen vuoksi ja noitavainon vuoksi. En edes ole säännöllinen polttaja.
Poltan julkisesti henkisenä harjoituksena pysäkillä ja työpaikalla ja ehkä torilla. Riippuen onko ihmisiä näköpiirissä. Jos ketään ei näy niin en tuhlaa tupakoita.
Kyseessä on mielenharjoitus jossa testaan itsetuntoa että kestääkö se muiden pahat ilmeet ja syyllistämisen.
Minulla on näet oikeus ja en lainkaan häpeä tai tunne asiasta ongelmaa. Koulutan lähinnä muita lähipiirissä kunnioittamaan yksilönvapauksiani.
Täytyy todeta että surullista on jos se koetaan uhona.
Silloin ollaan kaukana vapaudesta.
Myönnän että on lapsellista tuoda tämä asia esille tupakan kautta, mutta onhan meillä kova vääntö viinienkin kanssa.
On se jumalauta kummallista että uudella vuosituhannella viiniä ei voi ostaa kaupasta kuten muualla voi ihan tost noi vaan. Aattele sitä.
Ei milloinkaan ihmiskunnan historiassa ole ollut näin sairasta valvontaa ja holhousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi, ap, elämääsi jotakin myönteistä sisältöä. Tupakan vastustaminen elämäntyönä on ehkä jotenkin moraalisesti ja sosiaalisesti perusteltavaa, mutta eikö olisi rakentavampaa tavoitella jotakin hyvää, eikä vastustaa jotakin pahaa. Jos tupakanpoltto saadaan loppumaan, riittääkö se sinulle, vai alatko seuraavaksi vastustaa kahvia tai sokeria? Ja mitäpä luulet, tyytyvätkö muut ihmiset siihen, että elämänsisältönä on joidenkin asioiden vastustaminen. Luulen, että jos tupakka lopullisesti kielletään, monet etsivät jonkin muun mielihyvän lähteen. Sitten pitää taas vastustaa...
Ajat muuttuu ja ihmiset viisastuu. Muistan ajat, kun lentokoneissa sai polttaa, baareissa sai polttaa, kun matkustit etelään lomalle, lentokentillä tupruteltiin estottomasti. Hyvään suuntaan ollaan menossa. Vielä kun saataisiin laki, ettei kenenkään tarvitse tupakoida vastentahtoisesti. Passiivinen tupakointi on haitallisempaa kuin aktiivinen tupakointi. Tupakointi on siis toisen ihmisen terveyden vaarantamista, eihän pahoinpitelykään ole laillista...?
Voisi verrata, jos tupakoitsijalla on oikeus pahoinpidellä minua tupakansavulla, minäkin voin suhauttaa pippurisumutetta tupakoitsijan silmille. Oltaisiin tasoissa. Silmä silmästä...
Vaikutat aika aggressiiviselta. Kannattais mennä hermosauhuille välillä, niin se vanne lakkaa kiristämästä.
Mene sinä sinne kerrostalosi lasten leikkipaikan viereen röökille, tai bussipysäkille niiden lastenvaunujen viereen. Minä asun omakotitalossa ja kuljen omalla autolla, en tarvitse hermosauhuja... Elämäntyylin voi valita niin, ettei tarvitse vitutuksen vuoksi tupakoida!
Se on kuitenkin terveysriski, vihaisuus ja vitutus. Vaikuttaa laaja-alaisesti hormonituotantoon ja sitä kautta sydänterveyteen, metabolismiin ja vaikka mihin. Tupakka ei ole ainoa oikotie ennenaikaiseen kuolemaan. Kannattaa pitää mielessä.
Ei se ole vihaisuutta vaan ihmettelyä. Että eikö ihmiset tajua kuinka tyhmää ja noloa! Nyt on kuitenkin jo vuosi 2019, ei 1976...
Sinusta haaveilu ihmisten kaasuttamisesta ei ole vihaisuutta, vaan ihmettelyä? Enpä haluaisi olla lähelläsi kun hämmennyt jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat aika aggressiiviselta. Kannattais mennä hermosauhuille välillä, niin se vanne lakkaa kiristämästä.
Mene sinä sinne kerrostalosi lasten leikkipaikan viereen röökille, tai bussipysäkille niiden lastenvaunujen viereen. Minä asun omakotitalossa ja kuljen omalla autolla, en tarvitse hermosauhuja... Elämäntyylin voi valita niin, ettei tarvitse vitutuksen vuoksi tupakoida!
Se on kuitenkin terveysriski, vihaisuus ja vitutus. Vaikuttaa laaja-alaisesti hormonituotantoon ja sitä kautta sydänterveyteen, metabolismiin ja vaikka mihin. Tupakka ei ole ainoa oikotie ennenaikaiseen kuolemaan. Kannattaa pitää mielessä.
Ei se ole vihaisuutta vaan ihmettelyä. Että eikö ihmiset tajua kuinka tyhmää ja noloa! Nyt on kuitenkin jo vuosi 2019, ei 1976...
Aika noloa valita elämäntyyliksi yksityisautoilu. Tai suorastaan tyhmää, paljon itsekkäämpääkin, kuin tupakointi. Mutta kukin kapasiteettinsa mukaan. Ei näitä asioita voi ulkoapäin kenenkään päähän kaataa, jos ei itse ymmärrä.
Minä asun siellä missä sinä eikä bussit kulje, ja kyllä, ihan omalla autolla ajelen, buhahahahaa. Kukaan känniääliö ei röökaa mun pihalla. Ei tarvi Siperiaan asti karata röökaajia Suomessa. Ei sillä että Siperiassa mitään vikaa olisi.
Eristyksissä eläminen voi saada ihmislajin käyttäytymään näinkin. Toiset reagoivat samoin, jos on liikaa ihmisiä lähellä. Mielenkiintoista sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tavalliset ihmiset vain harvoin, jos ollenkaan sossuihmisten kanssa joutuvat tekemisiin. Vai tarkoititko sosialisteja?
Aijai. Sä sanoit kielletyn sana. Nyt särkee päätä :D prkl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla joku lähde tuohon, että passiivinen tupakointi on haitallisempaa, kuin aktiivinen,
Eihän tässä uskalla lopettaa, jos tuo oikeasti pitää paikkansa. Sen ymmärrän, että jos joutuu passiivisesti tupakoimaan tuntikausia, kuten ennen muinoin vaikkapa ravintolatyöntekijät, niin voi olla haitallisempaa, kuin pari röökiä raittiissa ulkoilmassa, mutta eihän sellaiselle enää ole oikein mahdollistakaan altistua, kun tupakointi on kaikissa julkisissa sisätiloissa kielletty.
https://www.duodecimlehti.fi/duo10286
Aloituksen pointti on se, että tupakoinnin haitoista on niin paljon tietoa, ja silti joku vielä polttaa! Eivätkö he ymmärrä vai halua ymmärtää?
Keuhkoahtaumatauti on hirveä tapa kuolla, tukehdut hitaasti.
Eihän tuossa artikkelissa väitetä mitään siitä, että passiivinen tupakointi olisi aktiivista haitallisempaa. Päin vastoin, siinä kerrotaan sivuvirran (josta pasiivinen tupakointi pääosin koostuu) laimenevan voimakkaasti siten, että sillekin altistuu eniten tupakoitsija itse.
No kyllä se on. Etsi itse tietoa. Passiivinen tupakointi sairastuttaa suuremman %.
Minusta olisi uskottavampaa, jos väitteen esittäjä kykenisi esittämään lähteen väitteelleen kysyttäessä. En nyt tullut vakuutetuksi siitä, että tupakansavun haitallisuus kasvaa sen laimentuessa, mitä alun perin väitettiin.
Jos se vaikuttaa homeopaattisesti? Viimeisen tupakan myötä täällä on niin miedot pitoisuudet, että kaikki kuollaan keuhkosyöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta haaveilu ihmisten kaasuttamisesta ei ole vihaisuutta, vaan ihmettelyä? Enpä haluaisi olla lähelläsi kun hämmennyt jostain.
Stalinille riitti ihan pienikin syy niin porukkaa kaasutettiin lakoon kylmästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kukaan täyspäinen tee eikä pysty järkeilemään, miksi joku tekee. Viittaan käyttötapaan "tapatupakointi". Eli vedetään käytännössä jatkuvasti tai ainakin tarpeen pakottamana tiheästi. Henkilö yleensä luulee tupakoivansa ihan vaan, koska haluaa. Luulee jopa pystyvänsä lopettamaan niin halutessaan. Moni pystyykin, ihan kylmä turkki (engl. cold turkey), eli kerrasta poikki. Heikommilla henkisillä resursseilla lopetus ei tunnu yhtä helpolta. Lopultakin kyse on vain omasta halusta lopettaa.
Tämä ihan ohi aiheen, mutta olen aina luullut, että cold turkey tarkoittaa kuollutta kalkkunaa.. kylmä turkki on mulle ihan uusi ilmaisu.
Huumorintaju olisi usein aika toivottava ominaisuus. {tähän jokin sopiva emoji, tabletilla onnistuisi, mutta läppärillä en ala hakemaan, prkl, wink wink}
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika noloa valita elämäntyyliksi yksityisautoilu. Tai suorastaan tyhmää, paljon itsekkäämpääkin, kuin tupakointi. Mutta kukin kapasiteettinsa mukaan. Ei näitä asioita voi ulkoapäin kenenkään päähän kaataa, jos ei itse ymmärrä.
Minä asun siellä missä sinä eikä bussit kulje, ja kyllä, ihan omalla autolla ajelen, buhahahahaa. Kukaan känniääliö ei röökaa mun pihalla. Ei tarvi Siperiaan asti karata röökaajia Suomessa. Ei sillä että Siperiassa mitään vikaa olisi.
Annat itsestäsi todella sivistyneen ja tervejärkisen vaikutelman. Mitä sinä muuten kirjoititkaan aloituksessa tupakoitsijoista? Jotain miten heistä saa ulkoisesti vaikutelman... jostain?
Vierailija kirjoitti:
Säästä lapset kuitenkin koulutukseltasi.
Lapset ei ole perinteisesti asioista päättäneet. Onhan se hyvä kuitenkin pitää ne tupakat piilossa lapsien silmiltä. Siinä mielessä olet kyllä ihan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin häpeän ihan hirveästi, enkä ikinä esim. polta kävellessä kadulla. Parvekkeella valitettavasti tupakoin ne muutamat savukkeet päivässä, joten ahdistaahan ne hajuhaitat muille. Mutta itsekäs olen, toistaiseksi.
Minä teen juuri päinvastoin, en polta lainkaan kotona enkä parvekkeella. En halua, että savu imeytyy naapurien tuuletusikkunasta sisään. En halua savun hajua myöskään omaan kämppääni. Eihän se totuuden nimessä mitenkään hyvältä haise. Poltan ainoastaan, jos käyn esim. kaupassa tai kävelyllä. Mutta en kyllä siltikään oikein osaa mieltää itseäni käheä-ääniseksi pubiruusuksi. En käytä alkoholia juuri lainkaan, eikä äänikään ole raakkuva. :)
Minä poltan vaikka styroxia avotulella jos huvittaa ja siihen ei jonkun ahdistuneen mamman paheksunnat vaikuta paskan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kukaan täyspäinen tee eikä pysty järkeilemään, miksi joku tekee. Viittaan käyttötapaan "tapatupakointi". Eli vedetään käytännössä jatkuvasti tai ainakin tarpeen pakottamana tiheästi. Henkilö yleensä luulee tupakoivansa ihan vaan, koska haluaa. Luulee jopa pystyvänsä lopettamaan niin halutessaan. Moni pystyykin, ihan kylmä turkki (engl. cold turkey), eli kerrasta poikki. Heikommilla henkisillä resursseilla lopetus ei tunnu yhtä helpolta. Lopultakin kyse on vain omasta halusta lopettaa.
Tämä ihan ohi aiheen, mutta olen aina luullut, että cold turkey tarkoittaa kuollutta kalkkunaa.. kylmä turkki on mulle ihan uusi ilmaisu.
Huumorintaju olisi usein aika toivottava ominaisuus. {tähän jokin sopiva emoji, tabletilla onnistuisi, mutta läppärillä en ala hakemaan, prkl, wink wink}
Sorry, olen kyllä huumorintajuinen ja iloinen ihminen. Mutta tekstisi vaikutti niin kieli keskellä suuta kirjoitetuksi, etten havainnut siinä huumoria. Siksi kysyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat asioina. Ap:n tapa herjata ihmisten ulkonäköä ja jotenkin kokea se oikeutetuksi koska ihmiset käyttävät täysin laillista tuotetta on varsin... erikoista. Ei toki ainutlaatuista ja kenties jopa yleistä, mutta ei millään muotoa hyväksyttävää. Toiset savustaa keuhkojaan, ap oksentaa rumia ajatuksia kanssaihmisistä. Väittäisin, että ap:n tapa on tuhoisampaa ympäröiville yksilöille.
Kerroin vaan mitä näen, buhahahahahaa...
Kirjoitettu mielipuolinen nauru tuntuu kertovan varsin epästabiilista henkilöstä. Kun ottaa huomioon, että mitä ilmeisimmin sama kirjoittaja toisessa viestissään käytti muotoa "buhahahahaa" sekä yhdessä viestissään haaveilee ihmisten kaasuttamisesta, tämä käsitys vahvistuu.
Että tämmöisiä on nämä fanaattiset tupakoinninvastustajat sitten niin.
Voi, olen itse juuri Arabiassa. Täällä polttaa kaikki. Sisällä ja ulkona. Voi kun tekis mieli laittaa rööki tuleen tuossa altaan reunalla ja simailla jotain herkullista drinksua, mutta olen äiti ja lapseni kanssa. Kiusoittelevat tuhkakupit prkle!
Kunnioitan kyllä niitä tupakoinnin kieltomerkkejä mutta jos on kaupan oven vieressä tuhkakuppi eikä ole kieltomerkkiä niin haju kammoinen ei voi mitään muuta kuin pysyttelee kauempana kunnes hajut hälvenee. Pakkokkoko sitä tupakoitsijan persuuksiin on kiinni liimautua hyperventiloimaan väkisin.
Poltan, koska viinilasillisen kanssa se on puolinautintoa.
Enkä tosiaan muutoin arjessa polta enkä koskaan lasteni nähden ja vaatteet pesen aina heti tupakoinnin jälkeen. Poltettua tulee siis kerran tai pari kuussa illan vietossa.
En myöskään pidä noin yleisesti tupakan hajusta enkä kaupan ovilla tupakoivista, tästä saatan huomauttaakin jos alueella on tupakointikielto, noin muuten en kuitenkaan näe tarpeelliseksi puuttua muiden paheisiin saati paasata terveysvaikutuksista, niistä jokainen tupakoitsija lienee nykypäivänä tietoinen.
Soita kuule lastensuojelulle ja 112.
Pistän palamaan vaikka koulun pihassa lasta odotellessani jos haluan.
Johonkin ne rajat on vedettävä.
Kyseessä on vapaus vaikka tuhota itsensä.