Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunut 18 vuotta Suomessa, eikä puhu suomea.

Vierailija
20.03.2019 |

Tapasin tänään työkuvioissa englantilaisen n. 45v. henkilön, joka on muuttanut Suomeen asumaan 18 vuotta sitten.
Ei puhu sanaakaan suomea kun ei osaa.

Mitä ajatuksia tämä herättää?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on musta junttia ettei viitsitä edes yrittää.

Vierailija
2/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hänen pitäisi opetella suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pärjää niin hyvin englanniksi, että se voi vaikeuttaa oppimista. Helpompi puhua omaa äidinkieltään.

Mutta kyllä mua itseäni hävettäis jo sanoo, että oon asunut jossain 18vuotta enkä osaa paikallista kieltä. Opettelisin ehdottomasti.

Vierailija
4/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos osaa ruotsia, se on ok mutta jos ei osaa maan kansalliskieltä niin ei ainakaan ole osoittanut kiinnostusta asumaansa maahan. Aika lahjakas jos ei kieli tartu tuossa ajassa ja on kuitenkin elänyt täällä.

Mielestäni ihan fiksu idea että esim. työluvan edellytyksenä on kieliopintoja. Hyvä sekä yhteiskunnan että sen yksilön kannalta, avaa hänelle monia mahdollisuuksia joita ei kielitaidottomana voi käyttää hyväkseen. 

Vierailija
5/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin eng kielisille vaikeaa, kun aakkoset erilaiset ja suomalaiset halauvat puhua enkkua, että itse oppisivat.

Vierailija
6/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin eng kielisille vaikeaa, kun aakkoset erilaiset ja suomalaiset halauvat puhua enkkua, että itse oppisivat.

Aakkoset erilaiset?

Vierailija
7/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän arvasi, että tulee Brexit.

Vierailija
8/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannilla vielä pärjää, se on niin paljon läsnä suomalaisessakin valtavirtakulttuurissa. Sen sijaan ruotsinkielellä alkaa olla jo paljon hankalampaa, puhumattakaan jostain arabiasta...

Vierailija
9/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekee suomenkielellä? Ei mitään!

Kun pärjää ihan hyvin englannilla, miksi alkaa opetella kieltä jolla ei tee mitään maan rajojen ulkopuolella.

Enemmän minua ottaa päähän suomalaiset jotka eivät vaivaudu opettelemaan englantia, ja nekin jotka jotain osaisivat ovat tuppisuita kun pitäisi jotain kommunikoida. Muualla maailmassa ihmiset joiden kieli on jotain täysin muuta kuin englanti, käyttävät sitä vähää mitä osaavat häpeilemättä. Ja voin taata että kukaan ei naura. Mikä on suomalaisten pahin painajainen.

Vierailija
10/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aakkoset erilaiset?

Niin, lausunta on erilaista, ja muuttuu eri sanoissa.

Vierailija
11/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että todella juntti ihminen. Luulin että kolonialismin aika olisi ollut jo ohi.

Vierailija
12/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pärjää englannilla niin hyvin. Vielä jos työpaikan kielenä on englanti, niin sitä ei tule opittua missään. Ja en tiedä, järjestetäänkö töiden, avioliiton tms. takia tuleville mitään kielikursseja kuten maa hanmuuttajille. 

Tiedän itsekin muutamia 18-20 vuotta täällä olleita, jotka eivät puhu ymmärrettävää suomea. Kaikki ovat naisia ja olleet lähinnä hoitamassa kotia ja liikkuneet oman kielisten porukoissa. Ei siinä kieltä opi. 

Vierailija
13/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on viitsimisestä kiinni, itse tapasin kerran brittitaustaisen, Suomeen avioituneen, 4 vuotta asuneen, jonka suomenkieli oli sellaista, että helposti piti natiivina. Yhtä täydellistä lausumista en ole yhdelläkään ulkomaalaistaustaisella kuullut. Selitys taisi löytyä puolisosta, joka oli ammatiltaan äidinkielenopettaja. Lukioajoilta kyllä muistan jenkkivaihtarin, jonka asenne oli ettei halua oppia kieltä, kun siitä ei myöhemmin ole mitään etua (oli hakenut muualle ja pettyi jouduttuaan Suomeen). Kiinalaisvaihtarien kuulin amk-aikoina lausuvan myös erinomaisen hyvää suomea, joskin sanavarasto oli vielä suht niukka.

Vierailija
14/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kielipää. Samasta syystä moni suomalainen ei opi kunnolla englantia

Vierailija
15/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekee suomenkielellä? Ei mitään!

Kun pärjää ihan hyvin englannilla, miksi alkaa opetella kieltä jolla ei tee mitään maan rajojen ulkopuolella.

Enemmän minua ottaa päähän suomalaiset jotka eivät vaivaudu opettelemaan englantia, ja nekin jotka jotain osaisivat ovat tuppisuita kun pitäisi jotain kommunikoida. Muualla maailmassa ihmiset joiden kieli on jotain täysin muuta kuin englanti, käyttävät sitä vähää mitä osaavat häpeilemättä. Ja voin taata että kukaan ei naura. Mikä on suomalaisten pahin painajainen.

Siinä on vaan se ero, että suomalaiset ovat todella julmia ja toisten huonoa englantia hävetään silmät päästä. Suomessa ei ajatella, että yrititpä hienosti vaan että minkä takia tuon piti mennä pilaamaan Suomen maine. Koskee urheilijoita, poliitikoita ja tavallisia kansalaisia. Täälläkin on ollut useita keskustelijoita, joissa joku herkkänahkainen häpeää jonkun tuttavansa huonolla englannilla kirjoitettuja facebook-päivityksiä. 

Vierailija
16/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tunnen usean vietnamilaisen, jotka asuneet Suomessa yli 25 vuotta, ja sanavarasto on tyyliä ”moi mita kuulu kiitos”. Eivätkä englantia tai ruotsiakaan osaa. Tulee tollasista ihmisistä jotenkin sellanen fiilis, että he eivät kunnioita Suomea ollenkaan. Toimeentulotuet ja ilmaset koulutukset ja kaikki saa, mut ei kieltä viitsitä opetella.

Vierailija
17/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi englantilainen Suomessa pitkän asunut, joka puhui aivan ok suomea mutta valtavan vahvalla aksentilla, sanoi että englanninkielisen on äärettömän vaikea oppia suomea.

En tiedä onko näissä eroa, kai se on vaikeaa kaikille vai onko suomi englanninkielisille erityisen vaikeaa.

Vierailija
18/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon asunut Suomessa yli 30 vuotta enkä puhu suomea. Osaan kyllä suomea koska se on mun äidinkieli, mutta en tunne ketään joten en koskaan puhu. Enää uudestaan en suomea oppisi. Vaikka asuisin Suomessa vielä 30 vuotta lisää niin en suomenkieltä oppisi.

Venäjällä asuin aikoinaan 4 vuotta enkä osaa sanaakaan venäjää.

Vierailija
19/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa asuu edelleen suomalaisia, jotka ei puhu ruotsia vaikka ovat asuneet maassa jo vuosikymmeniä. Miksi heitä pitäisi paheksua?

Vierailija
20/88 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tiedän ulkomaalaisia, joiden mielestä suomi on niin ruma kieli ettei sitä viitsi puhua. Osa käyttää (huonoa)englantia kommunikointiin ja toinen osa antaa miehensä/vaimonsa hoitaa kaikki käytännön asiat.. Rahat kyllä kelpaa ja muutenkin käytetään suomen valtiota röyhkeästi hyväksi. Ja en nyt puhu t.ur.vik.sis.ta tai muista k.a.rvakäs.istä, heistä jokainen melkeinpä puhuu auttavaa suomea samantien tänne tullessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän