Mitä oikeasti voi itse tehdä päästäkseen irti työuupumuksesta?
Olen jo panostanut kunnon sänkyyn ja hiljaiseen makkariin, jotta voisin nukkua hyvin ja jättänyt kofeiininkin pois (no en nuku vaan herään aamuneljältä pyörimään sängyssä ja miettimään työasioita). Olen jo yrittänyt vaihtaa työpaikkaa (ei onnistu, meidän alalla on niin vähän avoimia työpaikkoja ja paljon hakijoita, ja ns. paskaduuneihin en pääse tällä koulutuksella ja työhistorialla, koska niihin on paljon hakijoita myös, jotka soveltuu minua paremmin). Olen jo käynyt työterveydessä puhumassa ja saamassa empatiaa. Olen panostanut kevyeen liikuntaan. Olen pyytänyt lyhennettyä työaikaa monta kertaa ja palkattomia vapaita, pomo ei suostu mihinkään niistä, koska hommia on liikaa. Olen pyytänyt kevyempää työtä pienemmällä palkalla, pomo ei suostu koska hommia on liikaa ja tarvitaan tekijä (minä). Olen tehnyt huonommin ja vähemmän eli lakannut suorittamasta liikaa, no sen seurauksena jouduin kolmeen puhutteluun, että miksi en enää saa töitä tehtyä ja uhattiin potkuilla. Olen käynyt joogassa rentoutumassa, no ei se työuupumukseen auttanut.
Mitä oikeasti voi itse tehdä sellaista, joka auttaisi työuupumukseen?
Kommentit (42)
Syö työpäivän jälkeen yksi polttava chili ja käperry sohvalle poltteen kanssa chillaten. Chilikarkkeja jo annetaan itsemurhan estämiseen ja chilit ovat De Facto ROMA tasolla parhaimmat lääkkeet mutta ei De Jura kreikka demokratia tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutua.
Irtisanoutuisin heti kun saisin toisen työn. Minulla on lapsia ja asuntolaina, joten en voi irtisanoutua tuosta vain ja ottaa karenssia ja ryhtyä työttömäksi, lapsista on pakko huolehtia. Edes vuokralle muutto täällä Helsingissä ei auttaisi, koska vuokrataso on niin korkea. Ap
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutua.
Media nyt ei anna hyvää kuvaa Trumpista joka tykkää myös chileistä ja appelsiineistä.
Kuulostaa haastavalta tilanteelta, kun töissä ei asialle mitään muutosta saada, vaikka olet pyytänyt muutosta. Ei ole työnantajan, eikä sinun etu että ajat itsesi piippuun. Voitko puhua vielä jonkun muun kuin esimiehesi kanssa asiasta? HR?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutua.
Irtisanoutuisin heti kun saisin toisen työn. Minulla on lapsia ja asuntolaina, joten en voi irtisanoutua tuosta vain ja ottaa karenssia ja ryhtyä työttömäksi, lapsista on pakko huolehtia. Edes vuokralle muutto täällä Helsingissä ei auttaisi, koska vuokrataso on niin korkea. Ap
Palvo sitten rahaa "jumalana".
Minuakin kiinnostaisi ja nuo sun keinot on olleet täälläkin käytössä. Olen tullut siihen tulokseen, että ei tähän auta mikään ja ennemmin tai myöhemmin päädyn lataamoon tai ajan kalllioleikkaukseen...
Että kiitokset vaan menneelle hallitukselle, tätä se kiky ja paikallinen sopiminen teettävät. Oma työnantajani on osannut hienosti ottaa näistä ilon irti.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa haastavalta tilanteelta, kun töissä ei asialle mitään muutosta saada, vaikka olet pyytänyt muutosta. Ei ole työnantajan, eikä sinun etu että ajat itsesi piippuun. Voitko puhua vielä jonkun muun kuin esimiehesi kanssa asiasta? HR?
Meillä ei ole HR:ää. On vain erilaisia pomoja, ja ne muut pomot ei ota kantaa, koska ei halua astua toistensa varpaille. Ylempi pomo palauttaa asian alemmalle pomolle, joka on siis minun esimieheni, ja sanoo, että se alempi pomo vastaa näistä asioista. Työterveydessä tosiaan kävin. Työkavereille olen puhunut, mutta ei se kylläkään auta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Asennoidu älä triggeröidy! Näkemisestä lähtee kaikki jopa ennen kirjoittamista!
Näkemisestä lähtee kaikki ja näkemisen asennoitumisesta! Työn teko on näkemistä. Töitä ollaan tehty vuosituhansia!
Sun jutuista ei ymmärrä kukaan mitään. Ymmärrätköhän itsekään. Miksi tulit heilumaan tähän ketjuun?
Olisiko sun mahdollista vaihtaa työpaikkaa jollekin toiselle alalle? Vaikka vaan hetkeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi ja nuo sun keinot on olleet täälläkin käytössä. Olen tullut siihen tulokseen, että ei tähän auta mikään ja ennemmin tai myöhemmin päädyn lataamoon tai ajan kalllioleikkaukseen...
Että kiitokset vaan menneelle hallitukselle, tätä se kiky ja paikallinen sopiminen teettävät. Oma työnantajani on osannut hienosti ottaa näistä ilon irti.
Ei ollut vaikeaa havainnoida että pidät rahaa jumalana. Eliksiiristä se näkeminen lähtee eikä oman tiedon syöttäminen Sanoma Oy:n tutkailtavaksi palstalla, halusit tai et. Sanoma Oy ruokkii täällä vain kysymyksillä itsensä rikastuttajia. He eivät vastaa kysymyksiin eikänhe kysy koska he ovat triggeröityjiä. Voit olla media tai normaali kansalainen.
Täällä sitä raadetaan ja maksellaan veroja, jotta nämä harhaisimmat työkyvyttömyyseläkeläisetkin saadaan elätettyä. Jonain päivänä se oma jaksaminen vaan loppuu ja ollaankin itse saamapuolella. On tämä elo kyllä ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asennoidu älä triggeröidy! Näkemisestä lähtee kaikki jopa ennen kirjoittamista!
Näkemisestä lähtee kaikki ja näkemisen asennoitumisesta! Työn teko on näkemistä. Töitä ollaan tehty vuosituhansia!Sun jutuista ei ymmärrä kukaan mitään. Ymmärrätköhän itsekään. Miksi tulit heilumaan tähän ketjuun?
Haha. Haluan töitä. Voin tehdä sinun työt jos työ ei kelpaa. Ehkä sen takia. Ei niin konkreettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sun mahdollista vaihtaa työpaikkaa jollekin toiselle alalle? Vaikka vaan hetkeksi!
Miten? Olen hakenut sekä oman alan töitä että muun alan "matalan tason" hommia, enkä ole saanut uutta työpaikkaa. Minulla on pitkä koulutus ja pitkä kokemus omalta alalta, eikä osaamista muilta aloilta. Sellaisiin ns. hanttihommiin taas näin koulutettua ja kokenutta ei oikein palkata, koska paljon sopivampia esim. opiskelijoita tms. on hakijoissa paljon. Ap
Työuupumus johtuu työssä vallitsevista olosuhteista. Tietyt persoonallisuuden piirteet (esim. ylitunnollisuus), voivat altistaa uupumiselle.
Työoloissa on siis tapahduttava muutoksia, ja omia työn tekemisen tapoja on arvioitava kriittisesti ja tehtävä tarvittavat muutokset.
Työnantajalla, esimiehellä ja työterveydellä on lakiin perustuvat velvoitteet tässä asiassa. Jos mikään taho näistä ei kanna vastuutaan, ota yhteys esim. työsuojelupäällikköön tai työsuojelupiiriin.
Ehkä olet jo miettinyt, että mikä on tärkein osa työtäsi, ja teet sen kohtuullisen hyvin.
Jätät tekemättä sen, mitä ei ole aivan pakko tehdä.
Mutta myönnän, että tilanteesi on hankala, eikä tämäkään paljoa auta.
Vierailija kirjoitti:
Työuupumus johtuu työssä vallitsevista olosuhteista. Tietyt persoonallisuuden piirteet (esim. ylitunnollisuus), voivat altistaa uupumiselle.
Työoloissa on siis tapahduttava muutoksia, ja omia työn tekemisen tapoja on arvioitava kriittisesti ja tehtävä tarvittavat muutokset.
Työnantajalla, esimiehellä ja työterveydellä on lakiin perustuvat velvoitteet tässä asiassa. Jos mikään taho näistä ei kanna vastuutaan, ota yhteys esim. työsuojelupäällikköön tai työsuojelupiiriin.
En ole kovin ylitunnollinen, ja tosiaan yritin jo luopua siitäkin tunnollisuudesta ja tehdä vain huonommin ja vähemmän, ja pomot repi pelihousunsa siitä aivan. Meidän työsuojelupäällikkö on ihan turha, se ei ole pystynyt auttamaan ketään, mitä olen sivusta seurannut, anteeksi nyt vain.
Työoloihin en pysty vaikuttamaan itse kai? Kun pomo ei suostu esim. lyhentämään työaikaani tms. Mitä tarkoitat sillä, että omia työn tekemisen tapoja pitää muuttaa? Miten? Yritin jo, että teen huonommin ja rennommin, pomot hermostui. Nopeammin ja enemmän ja tehokkaammin en osaa enkä jaksa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten? Olen hakenut sekä oman alan töitä että muun alan "matalan tason" hommia, enkä ole saanut uutta työpaikkaa. Minulla on pitkä koulutus ja pitkä kokemus omalta alalta, eikä osaamista muilta aloilta. Sellaisiin ns. hanttihommiin taas näin koulutettua ja kokenutta ei oikein palkata, koska paljon sopivampia esim. opiskelijoita tms. on hakijoissa paljon. Ap
Tämän ymmärrän. Koitin sinua vaan vilpittömästi auttaa.
t: tätä ehdottanut, myös uupumuksen sairastanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ymmärrän. Koitin sinua vaan vilpittömästi auttaa.
t: tätä ehdottanut, myös uupumuksen sairastanut
Kiitos jokatapauksessa, kun yritit auttaa. Miten itse paranit uupumuksestasi, mikä auttoi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet jo miettinyt, että mikä on tärkein osa työtäsi, ja teet sen kohtuullisen hyvin.
Jätät tekemättä sen, mitä ei ole aivan pakko tehdä.
Mutta myönnän, että tilanteesi on hankala, eikä tämäkään paljoa auta.
Missä työssä on työtehtäviä, joita ei ole pakko tehdä? Meillä ainakin pomo määrää tietyt hommat hoidettaviksi, eikä niitä voi itse vain päättää, että jättää tekemättä, vaan pakollisia ne kaikki on kun kerran työnantaja haluaa että ne tehdään. Ap
Irtisanoutua.