Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä oikeasti voi itse tehdä päästäkseen irti työuupumuksesta?

Vierailija
20.03.2019 |

Olen jo panostanut kunnon sänkyyn ja hiljaiseen makkariin, jotta voisin nukkua hyvin ja jättänyt kofeiininkin pois (no en nuku vaan herään aamuneljältä pyörimään sängyssä ja miettimään työasioita). Olen jo yrittänyt vaihtaa työpaikkaa (ei onnistu, meidän alalla on niin vähän avoimia työpaikkoja ja paljon hakijoita, ja ns. paskaduuneihin en pääse tällä koulutuksella ja työhistorialla, koska niihin on paljon hakijoita myös, jotka soveltuu minua paremmin). Olen jo käynyt työterveydessä puhumassa ja saamassa empatiaa. Olen panostanut kevyeen liikuntaan. Olen pyytänyt lyhennettyä työaikaa monta kertaa ja palkattomia vapaita, pomo ei suostu mihinkään niistä, koska hommia on liikaa. Olen pyytänyt kevyempää työtä pienemmällä palkalla, pomo ei suostu koska hommia on liikaa ja tarvitaan tekijä (minä). Olen tehnyt huonommin ja vähemmän eli lakannut suorittamasta liikaa, no sen seurauksena jouduin kolmeen puhutteluun, että miksi en enää saa töitä tehtyä ja uhattiin potkuilla. Olen käynyt joogassa rentoutumassa, no ei se työuupumukseen auttanut.

Mitä oikeasti voi itse tehdä sellaista, joka auttaisi työuupumukseen?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työuupumus johtuu työssä vallitsevista olosuhteista. Tietyt persoonallisuuden piirteet (esim. ylitunnollisuus), voivat altistaa uupumiselle.

Työoloissa on siis tapahduttava muutoksia, ja omia työn tekemisen tapoja on arvioitava kriittisesti ja tehtävä tarvittavat muutokset.

Työnantajalla, esimiehellä ja työterveydellä on lakiin perustuvat velvoitteet tässä asiassa. Jos mikään taho näistä ei kanna vastuutaan, ota yhteys esim. työsuojelupäällikköön tai työsuojelupiiriin.

En ole kovin ylitunnollinen, ja tosiaan yritin jo luopua siitäkin tunnollisuudesta ja tehdä vain huonommin ja vähemmän, ja pomot repi pelihousunsa siitä aivan. Meidän työsuojelupäällikkö on ihan turha, se ei ole pystynyt auttamaan ketään, mitä olen sivusta seurannut, anteeksi nyt vain.

Työoloihin en pysty vaikuttamaan itse kai? Kun pomo ei suostu esim. lyhentämään työaikaani tms. Mitä tarkoitat sillä, että omia työn tekemisen tapoja pitää muuttaa? Miten? Yritin jo, että teen huonommin ja rennommin, pomot hermostui. Nopeammin ja enemmän ja tehokkaammin en osaa enkä jaksa. 

Ap  

Miksi et hae sairaslomaa?

Itse olen ainakin huomannut sen että ”todella helposti” sais sairaslomaa työterveydestä. Olen ollut itse burnoutin partaalla kohta vuoden, ja suoraan sanoen tyrkyttävät sitä lääkärissä. Yritän vielä kestää (syön kaikenmaailman pillereitä kyllä mitä ovat ikinä keksineet mulle kirjoittaa) mun ongelma on myös se että töitä on vaan liikaa enkä enää niistä selviydy. Jätän nykyään tekemättä sellaiset, mistä tulee valitusta ainoastaan yrityksemme veemäisimmältä osastolta, jolla ei ole pomon silmin isoa merkitystä.. Tai teen ne reilusti myöhässä.

Vierailija
22/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työuupumus johtuu työssä vallitsevista olosuhteista. Tietyt persoonallisuuden piirteet (esim. ylitunnollisuus), voivat altistaa uupumiselle.

Työoloissa on siis tapahduttava muutoksia, ja omia työn tekemisen tapoja on arvioitava kriittisesti ja tehtävä tarvittavat muutokset.

Työnantajalla, esimiehellä ja työterveydellä on lakiin perustuvat velvoitteet tässä asiassa. Jos mikään taho näistä ei kanna vastuutaan, ota yhteys esim. työsuojelupäällikköön tai työsuojelupiiriin.

En ole kovin ylitunnollinen, ja tosiaan yritin jo luopua siitäkin tunnollisuudesta ja tehdä vain huonommin ja vähemmän, ja pomot repi pelihousunsa siitä aivan. Meidän työsuojelupäällikkö on ihan turha, se ei ole pystynyt auttamaan ketään, mitä olen sivusta seurannut, anteeksi nyt vain.

Työoloihin en pysty vaikuttamaan itse kai? Kun pomo ei suostu esim. lyhentämään työaikaani tms. Mitä tarkoitat sillä, että omia työn tekemisen tapoja pitää muuttaa? Miten? Yritin jo, että teen huonommin ja rennommin, pomot hermostui. Nopeammin ja enemmän ja tehokkaammin en osaa enkä jaksa. 

Ap  

Miksi et hae sairaslomaa?

Itse olen ainakin huomannut sen että ”todella helposti” sais sairaslomaa työterveydestä. Olen ollut itse burnoutin partaalla kohta vuoden, ja suoraan sanoen tyrkyttävät sitä lääkärissä. Yritän vielä kestää (syön kaikenmaailman pillereitä kyllä mitä ovat ikinä keksineet mulle kirjoittaa) mun ongelma on myös se että töitä on vaan liikaa enkä enää niistä selviydy. Jätän nykyään tekemättä sellaiset, mistä tulee valitusta ainoastaan yrityksemme veemäisimmältä osastolta, jolla ei ole pomon silmin isoa merkitystä.. Tai teen ne reilusti myöhässä.

Olin sairauslomalla kaksi viikkoa, ja kela ilmoitti, että he hylkäävät sen saikun ja meni palkattomaksi sitten. Ja lääkäri sanoi, että enempää ei kirjoita. Tosin tästä on jo useampi kuukausi, mutta ei se saikku mitään auttanut. Ja harmittaa vieläkin se kela. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinun on sitten vaan sairastettava se uupumus jos muita vaihtoehtoja ei ole.

Vielä se ei ole vakavalla tasolla kerran olet pystynyt töihinkin menemään. Ajat itsesi siihen pisteeseen että pelkkä ajatus töihin lähtemisestä saa sinut purskahtamaan itkuun. Kun olet tähän pisteeseen päässyt niin kyllä ne varmaan siellä työpaikalla ja työterveydessäkin tajuavat että jotain on tehtävä.

Tätä polkua en kyllä suosittele mutta se taitaa tässä tapauksessa olla ainoia vaihtoehto jos työpaikan vaihto, opintovapaa tai mikään muu ehdotettu ratkaisu ei onnistu.

T: Työuupumuksen kokenut ja siitä toipunut.

Vierailija
24/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap  

Ei ole helppoja juttuja nuo mitä kysyit. Itse olen opetellut mm. suunnittelemaan työajan käyttöä etukäteen pienimpiä työtehtäviä myöten, lopettanut välittömän reagoinnin s-posteihin ja ylipäätään opetellut rajaamista. Olin ennen se joka oli aina valmis auttamaan muita ja paikkailemaan muiden unohduksia.

Työt ovat toki hyvin erilaisia, joten vaikea sanoa mitä muutoksia juuri sinä voisit tehdä.

Vierailija
25/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työterveydestä eivät kirjoita saikkua burnoutin vuoksi kuin ehkä jonkun päivän unettomuuden takia , mutta kolmikantaneuvottelun järjestävät.

Missä enää kirjoittavat pidempiä saikkuja?

Pelkona monella saikulla olevalla, että ovat yt:ssä ensimmäisinä irtisanottavien listalla?

Itse nyt töissä sinnittelen, ei saikkuja kuin 3 päivää vasta.

Vierailija
26/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinun on sitten vaan sairastettava se uupumus jos muita vaihtoehtoja ei ole.

Vielä se ei ole vakavalla tasolla kerran olet pystynyt töihinkin menemään. Ajat itsesi siihen pisteeseen että pelkkä ajatus töihin lähtemisestä saa sinut purskahtamaan itkuun. Kun olet tähän pisteeseen päässyt niin kyllä ne varmaan siellä työpaikalla ja työterveydessäkin tajuavat että jotain on tehtävä.

Tätä polkua en kyllä suosittele mutta se taitaa tässä tapauksessa olla ainoia vaihtoehto jos työpaikan vaihto, opintovapaa tai mikään muu ehdotettu ratkaisu ei onnistu.

T: Työuupumuksen kokenut ja siitä toipunut.

Vaikka et suosittelekaan viimeksi mainittua polkua, niin onko tosiaan aloittajalla kauheasti vaihtoehtoja, muuta kuin se? Kun kerran ympäristö tätä haluaa eikä se ole aloittajan omissa käsissä tämä asia? Toivoisin kyllä, että muita vaihtoehtoja oikeasti olisi. Toivottavasti myös oikeasti jo herättäisiin työelämän mielettömyyteen, mikä ei tosiaan ole työntekijöiden vika.

Vierailija
27/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös alkavaa työuupumusta, luulisin. Aika varattu työterveyteen, katsotaan miten käy. Mutta hävettää, kun työni ei sinänsä ole edes mitään haastavaa (ts. ei vaadita mitään tiettyä koulutusta eikä varsinaisesti substanssiosaamista, ihan suorittavaa työtä on). Minulla on ylempi korkeakoulututkinto, enkä siltikään selviä edes tämäntasoisesta työstä uupumatta.

Vierailija
28/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, mutta harvoin näihin mitään puututaan. Se on tulos joka ratkaisee. Loppuunkäytetyn työntekijän voi aina korvata uudella ja nälkäisellä.

Vierailija
29/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vaan luovuta. Tämä maa tarvitsee nyt veronmaksajia jotta se 3 miljardin ylimääräinen hyshys-kuluerä saadaan katettua. Toisten on uhrauduttava jotta toiset voi vetää lonkkaa ja käydä kotimaassaan välillä lämmittelemässä kun täällä sattuu olemaan ikävän pimeää ja kylmää.

Vierailija
30/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy työterveydessä, että on dokumenttia esim kelalle jos myöhemmin tarvii. Kerro pomolle, jos työaikaa ei lyhennetä, saat burnoutin ellet irtisanoudu ennen sitä.

Ota yhteyttä ammattiliittoon ja työsuojeluun.

Mieti elintasoa. Tulisitteko vähemmällä toimeen. Jos terveys menee, ei rahoistakaan ole iloa.

Vierailija
31/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sun mahdollista vaihtaa työpaikkaa jollekin toiselle alalle? Vaikka vaan hetkeksi!

Miten? Olen hakenut sekä oman alan töitä että muun alan "matalan tason" hommia, enkä ole saanut uutta työpaikkaa. Minulla on pitkä koulutus ja pitkä kokemus omalta alalta, eikä osaamista muilta aloilta. Sellaisiin ns. hanttihommiin taas näin koulutettua ja kokenutta ei oikein palkata, koska paljon sopivampia esim. opiskelijoita tms. on hakijoissa paljon. Ap

Tämän ymmärrän. Koitin sinua vaan vilpittömästi auttaa.

t: tätä ehdottanut, myös uupumuksen sairastanut

Kiitos jokatapauksessa, kun yritit auttaa. Miten itse paranit uupumuksestasi, mikä auttoi?

Ap

Kunpa olisikin vinkkejä mitä antaa. En ole ikävä kyllä täysin vielä parantunut, mutta parempaan päin koko ajan menossa. Koen että jaksan taas paljon entistä paremmin.

Irtisanouduin ja jättäydyin täysin tyhjän päälle. Löysin lopulta uudestaan alan töitä. Muutin samalla monia toimintamalleja elämässäni, mm. palautin aamuihini aamupalat, joita olin vuosia skipannut koska oli kiire tai ”kiire”. Käytännössä nykyään vedän kalenteriini ajat, jolloin keskityn vain itseeni ja käyn esimerkiksi kahvilassa tai kävelyllä. Pieniä, mutta merkityksellisiä juttuja.

Vierailija
32/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi, kun työtehtävät vaihtuivat ja sain tehdä mielenkiintoiden taideproggiksen.

Vierailija
33/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsiydy joksikin aikaa aikuiskoulutustuella johonkin täydennyskoulutukseen? Vähän etäisyyttä tuohon hankalaan työtilanteeseen

Kurjaa, että työnantajasi pitää sinua "kertakäyttötavarana" ja on valmis kuluttamaan loppuun.

Vierailija
34/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sanoo Matt 11:

28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.

29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.

30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

Vierailija
35/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset lapset? Voisitko olla esim. osittaisella hoitovapaalla?

Tai sitten tuo saikutus kolmikantaneuvotteluun asti ja siellä sitten taas yrittää kevennystä. Työuupumus kai meneekin palkattomaksi niin unettomuus, päänsäryt, selkäsäryt, jne, mitä niitä nyt tulee jos valvoo paljon..? Oma terveytesi on kuitenkin korvaamaton, muista se!

Vierailija
36/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valita työterveydessä työuupumusta vaan konkreettisesti päänsärkyä, oksettavaa oloa, unettomuutta, vuotavaa nenää jne. Nämä ovat palkallisia, mutta työuupumus palkatonta. Eikä kyse ole nyt siitä, että jäisit kokonaan viikkotolkuiksi sairauslomalle vaan nimenomaan niin, että esim. huonoille työskentelyoloille, ilmastoinnille yms. pitäisi alkaa tehdä jotain, kun sairastut tällaisista. Ehkä siinä vaiheessa huomataan, että niitä töitäkin on kevennettävä tai että ehkä se olisi jopa halvempi ratkaisu kuin pistää ilmastointi uusiksi, tutkia, onko rakennuksessa hometta tai vaihtaa kalusto uusiksi kulumien estämiseksi.

Vierailija
37/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon taida auttaa muu kuin työtehtävien vaihto.

Itse olen kokenut jonkunnäköisen uupumuksen töissä, en pystynyt enää nukkumaankaan. Kävin esimiehen kanssa keskustelun ja sanoin aivan suoraan, etten pysty ko. työtehtävään. Vähän jännitti, mutta esimies otti asian todella hyvin, varmaan näki että olin täysin ihmisraunio. Olin tehnyt viimeisen kuukauden ajan ympäripyöreää päivää. Ylityöt maksettiin rahana meillä kyllä, mutta pääkopan päälle se kävi.

Olin kuukauden poissa töistä ja sen jälkeen jatkoin muissa tehtävissä. Olen edennyt uralla sen jälkeen ja saanut jopa palkankorotuksen. Eli vaikka en siihen aiempaan tehtävään pystynytkään, olen hoitanut muut työt hyvin, eikä sen jälkeen ole ollut mitään uupumisen oireita. Nykyään voin erittäin hyvin ja pidän työstäni.

Nyt siis uusi keskustelu esimiehen kanssa. Ei tilanne voi jatkua tuollaisena.

Vierailija
38/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä valita työterveydessä työuupumusta vaan konkreettisesti päänsärkyä, oksettavaa oloa, unettomuutta, vuotavaa nenää jne. Nämä ovat palkallisia, mutta työuupumus palkatonta. Eikä kyse ole nyt siitä, että jäisit kokonaan viikkotolkuiksi sairauslomalle vaan nimenomaan niin, että esim. huonoille työskentelyoloille, ilmastoinnille yms. pitäisi alkaa tehdä jotain, kun sairastut tällaisista. Ehkä siinä vaiheessa huomataan, että niitä töitäkin on kevennettävä tai että ehkä se olisi jopa halvempi ratkaisu kuin pistää ilmastointi uusiksi, tutkia, onko rakennuksessa hometta tai vaihtaa kalusto uusiksi kulumien estämiseksi.

Paljonkohan noista sitten saikkua saisi, pari päivää? Ei taida auttaa...

Vierailija
39/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan noista sitten saikkua saisi, pari päivää? Ei taida auttaa...

Näinpä, tämä tuskin olisi pitkäaikainen ratkaisu. Parin päivän saikusta ei ole uupuneelle vielä apua.

Vierailija
40/42 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittele saisitko ansiosidonnaista päivärahaa ja paljonko. Irtisanoutumisestahan tulee 3 kk:n karenssi tukiin, mutta jos se ei olisikaan ylitsepääsemätön este..? Pystyisitkö sinä ja perheesi elämään esimerkiksi säästöillä sen kolme kuukautta?