Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Vierailija kirjoitti:
Muutin 5. aineiston tekstin Wordillekin yrittäessäni ratkaista pulmaa. Pulma on se, ettei aineiston teksti ole tekstinä vaan kuvina tiedostossa.
Googletin 5.aineiston alkuperäisen tekstin ja siellä toimii haku.. Näyttää siltä, kuin se olisi kuvina vain ennakkomateriaalissa.
Onko kaikki saaneet jo linkit? Itselleni ei ole tullut edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki saaneet jo linkit? Itselleni ei ole tullut edelleenkään.
On tullut jo, Sotelin sivuillakin lukee että ne on 18.4. klo 15 mennessä kaikille lähetetty.
Ei voi enää tulla yks kaks yllättäen :/
Olen ihan varma, että ne kysyy, kuinka usein vanhusten kannattaa voimaharjoitella. Otsikostahan voisi päätellä, että yksi krt/vko. Mutta sehän on vain huomattavasti parempi kuin ei yhtään. Eli onko oikea vastaus kuitenkin 3 krt/vko?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan varma, että ne kysyy, kuinka usein vanhusten kannattaa voimaharjoitella. Otsikostahan voisi päätellä, että yksi krt/vko. Mutta sehän on vain huomattavasti parempi kuin ei yhtään. Eli onko oikea vastaus kuitenkin 3 krt/vko?
1 krt riittää tällä otannalla ylläpitämään saavutetut tulokset ja toimintakyvyn. Ei ole tutkittu pitkäaikaisvaikutuksia, mutta suoraan ei korreloi useampi määrä parempaan toimintakykyyn.
Siis toimiiko toi hakujuttu oikeasti, miten siihen pitäis muotoilla se kysymys mikä kokeessa on että löytää just sen oikean vastauksen? Oon näköjään vähän tyhmä, kun en ole tullut ajatelleeksi tuollaista.. Ehkä pitää jättää soteli sikseen 😅😂
Hei miten toi hakujuttu oikee toimii?! Miten mun pitää ladata noi mun tiedostot jos haluu käyttää hakuu? Ja onks se helpompi?
Joku täällä sanoi, että ei kannata hakea kouluun jos artikkelit ei avaudu kunnolla.
Itsellä lukuisia ystäviä, jotka sanovat, että hyvin pärjänneet koulussa (ensihoito, sairaanhoito), vaikka kokivat esivalintakokeen hankalaksi.
Niitä tekstejä ei tarvitse kuulema opetella ulkia ja mitään taulukkojuttuja ei ole edes kysytty.
Ajatuksella lukee artikkelit läpi, jotta osaa helposti hakea oikeasta kohdasta tekstiä vastauksen.
Ja tämä soteli on vain yksi osa valintakoe kokonaisuutta, kun tästä pääsee eteenpäin niin karsintaa tehdään muilla perusteilla kuin tieteellisten tutkimusten ymmärtämisellä....mitataan sosiaalisia taitoja 😉
Joo ei todellakaan kannata lannistua tuollaisten muita parempien huutelijoiden kommenteista. Tässä nyt 8 vuotta sairaanhoitajana takana enkä ymmärrä noista kahdesta artikkelista kunnolla mitään. Ja hyvin oon pärjännyt työssäni. Se on se kokonaisuus, monilla jotka ymmärtää hyvin tieteellistä jargonia ei ole sitten niitä sosiaalisia taitoja niin hyvin. ;)
Tuo yksi nyt on päivänselvä trolli, ignoratkaa.
Nyt ei enää meinaa keskittyminen riittää lukemiseen. Artikkelit alkaa olla jo liian tuttuja, jolloin niitä on puuduttava kerrata. Jotain tekisi silti mieli vielä harjoitella, joten taidanpa kirjoittaa vaikka mindmappeja tai jotain... Jos auttaisi keskittymään.
Vierailija kirjoitti:
Hei miten toi hakujuttu oikee toimii?! Miten mun pitää ladata noi mun tiedostot jos haluu käyttää hakuu? Ja onks se helpompi?
Haku toimii, jos olet nopea lukija ja ymmärrät nopeasti lukemasi. Kysymykset on voitu muotoilla niin, että oikean artikkelikohdan löydettyäsi joudut kuitenkin vielä miettimään vastausta. Haku ei siis aina ole oikotie onneen...
Kysymys voisi kuvitteellisesta tekstistä olla vaikka, että "mikä seuraavista EI ole teoriaan kuuluva hypoteesi?", jolloin saatat joutua hakemaan erikseen jokaisen vaihtoehdon, joka monivalintakysymyksessä on. Tai kysymyksessä kysytään vaikka "sairastuivatko miehet tautiin x puolet naisia useammin", ja itse tekstissä miesten sairastuvuudeksi ilmoitetaan 33% enemmän. Vastausvaihtoehtoina on tietenkin kompina väännelty erilaisia vaihtoehtoja, joita on vaikea erottaa toisistaan.
Mitä luulette, tarviiko noita Eliittilukioartikkelin liitekuvioita ja -taulukoita, jotka siis ei varsinaisesti kuulu tohon alueeseen. Oon niitä vilkaissut koneelta, mutta mietin pitäisikö tulostaa. Ihan yhtä vähän mä niistä tajuan kuin yhdestäkään muusta ton artikkelin taulukosta, että enpä tiedä onko niistä mitään hyötyä kuitenkaan 😅
ON tämä hauskaa seurata kun porukka stressaa näitä juttuja, kun itse rennosti jo vuoden opiskellut. Kerran lukee artikkelit läpi ajatuksella, niin kyllä hyvin menee . Kauhee kohkaaminen tuntuu olevan tähän soteliin liittyen vuodesta toiseen :D
Vierailija kirjoitti:
ON tämä hauskaa seurata kun porukka stressaa näitä juttuja, kun itse rennosti jo vuoden opiskellut. Kerran lukee artikkelit läpi ajatuksella, niin kyllä hyvin menee . Kauhee kohkaaminen tuntuu olevan tähän soteliin liittyen vuodesta toiseen :D
Itse luin näihin aikoinaan kerran, mutta varmistella piti kokeen aikana vastauksia. Eli siis ulkoa ei muistanut asioita kertalukemisella, esim. kaavioita. Jälkikäteen aika saattaa kullata muistoja. Onhan tuossa myös monta muuta osiota, jotka saattaa sössiä.
Itse en päässyt hmm... kahdella yrittämällä minnekään, mutta hain vanhuskiintiöissä paikkoihin joihin otettiin max pari ihmistä.
Kuinka moni hommanut jo sen varsinaiseen pääsykokeeseen tulevan kirjan (Ihminen -fysiologia ja anatomia).
Ite olen lukenut moneen kertaan tekstit läpi ja harjoitellut perusmatikkaa. Alkaa epätoivo iskemään että osaakohan tässä sittenkään kaiken mitä pitää vaikka pointit teksteistä on tullut hyvin selväksi.
Semmonen kysymys että mistä pääsykokeesta puhut? Itse en ainakaan tiedä mistään kirjasta.
Sit haluaisin tietää et miten on mahdollista että esim. Tampereelle kutsut valintakokeisiin lähetetään vasta viikko ennen valintakoetta? Eli jos saa tosta esivalintakokeesta pisteet noin viikon kuluttua niin sitten pitäis vielä noin kuukausi odottaa et tietää mihin ne pisteet riittää!?
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä sanoi, että ei kannata hakea kouluun jos artikkelit ei avaudu kunnolla.
Itsellä lukuisia ystäviä, jotka sanovat, että hyvin pärjänneet koulussa (ensihoito, sairaanhoito), vaikka kokivat esivalintakokeen hankalaksi.
Niitä tekstejä ei tarvitse kuulema opetella ulkia ja mitään taulukkojuttuja ei ole edes kysytty.
Ajatuksella lukee artikkelit läpi, jotta osaa helposti hakea oikeasta kohdasta tekstiä vastauksen.
Nojoo, mutta noita ihan samanlaisia(ja paljon pidempiäkin) artikkeleita saa kahlata sitten opiskellessa jatkuvasti. Siinä mielessä nuo esivalintakoeaineistot on vasta alkusoittoa ja jos tuntuu ettei millään ymmärrä tai jaksa lukea niin ehkä korkeakouluopiskelu ei ole se oma juttu. Se hyvä puoli siinä on kumminkin että mitä enemmän noita lukee, sitä helpommaksi se käy. :)
Jopas sitä ollaan parempia kuin muut. Täällä ei ainakaan ole auennut nuo eliittilukion taulukoiden numerot, ja epäilen etten ole ainut. Amiksesta olen valmistunut 15vuotta takaperin, joten ei ole paljon tullu keskihajontoja, reliabileliteettejä ym luettua. Mutta että sen takia jättäisin hakematta unelma-ammattiini...