Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli 2019 kevät OFFICIAL

Vierailija
20.03.2019 |

Nyt se alkaa!

http://soteli.metropolia.fi/

Ennakkomateriaali on julkaistu.

Kommentit (4087)

Vierailija
141/4087 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa! Olen nyt tekemässä neljättä kertaa Sotelin esivalintakoetta ja haluun päästä ny läpi!! Mikä olis hyvä järjestys tehdä esivalintakoetta, mistä aloittaa? Entä pieniä vinkkejä ennakkomateriaaliin liityen, mitä pitäis osata? Pidättekö matskut lähellä koetta tehdessä?

Olen siis amiksessa lähihoitajaks opiskelen, teen samal korkeakoulun avoimia kursseja. Lukeminen vähän jääny odotettua vähemmälle :( 

Jos opiskelet vasta lähihoitajaksi, niin miten olet ehtinyt tehdä esivalinnan neljä kertaa jo? :o

On makuasia, aloittaako itselleen helpoimmasta osiosta ja etenee vaikeampaan. Mutta osiot kannattaa kellottaa tehtävien määrän mukaan, eli itse teen esim. materiaalitehtäviä 40min, englantia 15min, matikkaa 15min ja äidinkieltä 15min.

Materiaaleista voidaan kysyä _ihan mitä vaan_ joten ne artikkelit on syytä pitää lähellä.

Vierailija
142/4087 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa Forssellin artikkelissa 1. kuvatekstissä "* Toisissa välimittauksissa ei toteutettu kävelytestejä."?

Kun tekstin mukaan "koehenkilöille suoritettiin samat alkutestit (0kk) - - harjoitusjakson jälkeen kaikille koehenkilöille suoritettiin samat testit kuin tutkimuksen alussa (3kk) - - tutkimuksen päätyttyä koehenkilöt suorittivat kaikki samat testit kuin alussa (9kk)". En tajua?

Suorittamisjärjestyksestä en osaa sanoa, haen ekaa kertaa. Toki ei kannata jumittautua yhteen kohtaan, jos se ei tunnu aukeavan.

Minäkin olen lukenut artikkelit moneen kertaan, mutta koska teksti alkaa olla tuttua niin ajatukset lähtevät nopeasti harhailemaan jos niitä ei pakota pysymään asiassa. En kuitenkaan viitsi opetella mitään ulkoa, koska kokeen aikana alan kuitenkin epäröimään ja joudun tarkistelemaan asioita teksteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/4087 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta matikasta:

Ottakaa esiin kokeeseen yksikkömuunnoksien "taulukot" - esim. paljonko 100 ml on litroina jne. Tää nopeuttaa kokeessa tekemistä. Näitä kysytään AINA ja monessa eri tehtävässä.

Lisäksi kannattaa pitää esillä kaavoja siihen, miten lasketaan esim. ympyrän kehä ja muita tällaisia. Aina on ainakin yksi tällainen tehtävä. 

Laskutoimitukset on helppoja, mutta jos vasta kokeessa rupeaa muistelemaan, että mites se tasasivuisen kolmion pinta-ala laskettiinkaan, tuhrautuu arvokkaita minuutteja. 

Prosenttilaskut on kanssa hyvä kerrata tai laittaa vaikka ihan ylös jos ei muista.

Matikka ei ole vaikea laskea, mutta jos on pitkä aika koulumatikasta, ei vaan muista noita.

Enkussa on aineisto, joka luetaan ja sen perusteella on samanlaiset monivalintatehtävät kuin aineistossa. Eli vastaukset on siellä tekstissä kyllä. Joku google kääntäjä tai hyvä sanakirja kannattaa pitää käsillä, joissain kysymyksissä pelattiin synonyymeilla.

Sama juttu äidinkielessä.

Aloittaisin silleen, että eka matikka alta pois, mutta niin, että jos joku kysymys on hankala, ei jää jumiin sen kanssa, vaan laittaa numeron ylös ja palaa siihen tehtävään lopuksi jos jää aikaa.

Sitten suomi ja enkku ja vikana aineistotehtävä. Jos aloittaa aineistolla, käyttää siihen helposti liikaa aikaa.

Olen itse esim. todella nopea tenttiin vastaaja, mutta tossa sotelissa mun mielestä aika meinasi loppua kesken, eli se ajankäyttö pitää pitää hallinnassa ja mielummin ohittaa yksi kysymys kuin jäädä pähkäilemään sitä ja etsimään vastausta tekstistä, koska muuten saattaa jäädä helppoja kysymyksiä vastaamatta kun aika loppu kesken.

Tsemppiä. Joku "vanha" haki Metropoliaan :) Tervetuloa meidän vanhojen joukkoon. Meitä on Metropoliassa paljon, varsinkin monimuodossa.

Vierailija
144/4087 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, äsken luin ekan 😁

Vierailija
145/4087 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kaikki te, jotka linkkiä ette saaneet, saaneet linkin tai vastauksen sähköpostiin? Itselleni ei ole tullut linkkiä, mutta ei myöskään vastattu sähköposteihin. Ja nyt kun pyhät välissä niin on tunne ettei ehdi tiistainakaan tulemaan.

Vierailija
146/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa Forssellin artikkelissa 1. kuvatekstissä "* Toisissa välimittauksissa ei toteutettu kävelytestejä."?

Kun tekstin mukaan "koehenkilöille suoritettiin samat alkutestit (0kk) - - harjoitusjakson jälkeen kaikille koehenkilöille suoritettiin samat testit kuin tutkimuksen alussa (3kk) - - tutkimuksen päätyttyä koehenkilöt suorittivat kaikki samat testit kuin alussa (9kk)". En tajua?

Suorittamisjärjestyksestä en osaa sanoa, haen ekaa kertaa. Toki ei kannata jumittautua yhteen kohtaan, jos se ei tunnu aukeavan.

Minäkin olen lukenut artikkelit moneen kertaan, mutta koska teksti alkaa olla tuttua niin ajatukset lähtevät nopeasti harhailemaan jos niitä ei pakota pysymään asiassa. En kuitenkaan viitsi opetella mitään ulkoa, koska kokeen aikana alan kuitenkin epäröimään ja joudun tarkistelemaan asioita teksteistä.

Huomasin itse myös samassa kuvassa 1 näkyvän, että interventio jakson aloitti 100 henkilöä, mutta tekstissä sanovat 103?? 

Ainut selitys tuolle tähtikuviolle, jonka perässä lukee ettei *toisissa* mittauksissa toteutettu kävelytestejä on, että tarkottavat taulukon 4 joidenkin lukujen perässä olevia tähtikuvioita (kaikki eivät näissä kohdissa suorittaneet kävelytestejä, keskeyttivät kesken mittausten, joten vaikuttaa muutosten vertailuun?), mutta sekään ei oikein käy järkeen :/ 

Vierailija
147/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin itse myös samassa kuvassa 1 näkyvän, että interventio jakson aloitti 100 henkilöä, mutta tekstissä sanovat 103?? 

Ainut selitys tuolle tähtikuviolle, jonka perässä lukee ettei *toisissa* mittauksissa toteutettu kävelytestejä on, että tarkottavat taulukon 4 joidenkin lukujen perässä olevia tähtikuvioita (kaikki eivät näissä kohdissa suorittaneet kävelytestejä, keskeyttivät kesken mittausten, joten vaikuttaa muutosten vertailuun?), mutta sekään ei oikein käy järkeen :/ 

Itse ymmärsin että taulukon 4 tähdet ilmentävät tulosten tilastollista merkitsevyyttä verrattuna kontrolliryhmän tuloksiin (H1: TUG ja kokonaisaika, H2:  P ja kokonaisaika, H3: T, P ja kokonaisaika).

Vierailija
148/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kannattaa koe aloittaa, jois loistaa enkussa ja äikässä ihan 10/5 mut matikka on vähän :/// ? oon taustaltani lähäri ja toista kertaa hakemassa soteliin :D

Päätin kysästä, koska en sattumoisin muista ns. ”kannattavaa” järjestystä.

Vierailija
149/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin syksyllä materiaalit pariin kertaan niin, että suurin piirtein muistin mistä oli kysymys ja missä järjestyksessä asioita artikkeleissa käsiteltiin. Itse kokeessa kannattaa ehdottomasti olla sähköiset aineistot auki ja etsiä haulla aina se kohta, mistä kysytään. Samoin paperiset esillä, niin voi nopeasti tarkistaa. Muistiinpanoista en usko olevan mitään hyötyä. Taulukkoja ei ainakaan syksyn kokeessa tarvinnut ymmärtää.

Itse kokeessa tein itselleni suunnitelman paljonko käytän aikaa mihinkin osioon. Eli jos aika täyttyi, jätin osion kesken ja siirryin seuraavaan. Jos taas jäi aikaa yli, palasin johonkin kesken olevaan. Englannissa koin kysymyksien olevan hyvin pikkutarkkoja ja siinä taisi minulla olla eniten virheitä.

Matikkaa on hyvä kertailla eli peruslaskut, yksikkömuunnoksia, yhtälöitä jne. Siihen kakkososioon kannattaa jo kaivella jakokulmat yms muistien syövereistä, jos on unohtunut.

Mulla oli vain muutama virhe eli pääsin jatkoon. Koe oli yllättävän helppo ja aikaa jäi vielä ylikin. Olin niin hämilläni, että en tajunnut tarkistaa vielä kerran. Jonkun virheen olisi vielä voinut bongata.

Vierailija
150/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin syksyllä materiaalit pariin kertaan niin, että suurin piirtein muistin mistä oli kysymys ja missä järjestyksessä asioita artikkeleissa käsiteltiin. Itse kokeessa kannattaa ehdottomasti olla sähköiset aineistot auki ja etsiä haulla aina se kohta, mistä kysytään. Samoin paperiset esillä, niin voi nopeasti tarkistaa. Muistiinpanoista en usko olevan mitään hyötyä. Taulukkoja ei ainakaan syksyn kokeessa tarvinnut ymmärtää.

Itse kokeessa tein itselleni suunnitelman paljonko käytän aikaa mihinkin osioon. Eli jos aika täyttyi, jätin osion kesken ja siirryin seuraavaan. Jos taas jäi aikaa yli, palasin johonkin kesken olevaan. Englannissa koin kysymyksien olevan hyvin pikkutarkkoja ja siinä taisi minulla olla eniten virheitä.

Matikkaa on hyvä kertailla eli peruslaskut, yksikkömuunnoksia, yhtälöitä jne. Siihen kakkososioon kannattaa jo kaivella jakokulmat yms muistien syövereistä, jos on unohtunut.

Mulla oli vain muutama virhe eli pääsin jatkoon. Koe oli yllättävän helppo ja aikaa jäi vielä ylikin. Olin niin hämilläni, että en tajunnut tarkistaa vielä kerran. Jonkun virheen olisi vielä voinut bongata.

Onko muilla samaa ongelmaa, että hakua ei pysty käyttään yhdessä nuista aineistoista? Olikohan nro 5. Virheellinen tiedosto kenties... Ja oletteko ruukannu yhdistää kaikki pdf:t yhdeksi, vai kaikki kappaleet omilla välilehdillään?

Vierailija
151/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku tehnyt näitä kokeita joka tietäisi mitä pitää osata? Esim nuo taulukot ja luvut on tosi vaikeita ymmärtää, pitääkö osata vai onko enemmän tekstin ymmärrystä/soveltamista? Haen terkkariksi/sosionomiksi ouluun :)

Oon tehnyt sotelin kahdesti, opiskelen tällä hetkellä eli tokalla hakukerralla pääsin sisään. Soteli mittaa enne kaikkea sitä miten nopeasti osaat hakea vastauksen tekstistä. Eli siis hahmota kokonaiskuva, mutta itse ainakin hain lähes kaikkeen vastauksen tekstistä koska piti varmistaa onhan se nyt 100% varmasti näin. Siellä on paljon sellaisia jekkuja että pitää tosi tarkkaan lukea sekä kysymys että oikea vastaus. Mutta se että osaat hyvin aineiston helpottaa siihen että löydät nopeammin vastauksen kun muistat missä kohti tekstiä luki mitäkin ja todennäköisesti muistat joitain ulkoakin ettei IHAN kaikkea tarvi hakea tekstistä. Mulla oli sekä printatut paperiversiot artikkeleista että koneella auki myös sähköiset versiot Sotelia tehdessä. Koin paperiset kätevämmiksi.

Vierailija
152/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla haku onnistui ihan normaalisti. Mulla oli kaikki aineistot omilla välilehdillään eli en yhdistänyt tiedostoja.

Vierailija
153/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla haku onnistui ihan normaalisti. Mulla oli kaikki aineistot omilla välilehdillään eli en yhdistänyt tiedostoja.

Mikähän tuossa sitten on... Tosiaan tuo nro5 "sairauksien ehkäisy kannattaa vielä vanhanakin" värkkää. Kaikista muista aineistoista onnistuu hakeminen paitsi tuosta. Olen vielä koittanut useammalla eri ohjelmalla. No onneksi tuo teksti melko helppoa, niin varmaan paperiltakin nopeasti vastaukset löytää

Vierailija
154/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutiinisammateissa puhutaan s. 281 rutiini- ja palveluammattien palkkaerosta. Tarkoittaako Taulukko 1:ssä ryhmä "N" palveluammatteja? Vai mistä löytyy palveluammattien lukemat?

Vierailija
155/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tuossa sitten on... Tosiaan tuo nro5 "sairauksien ehkäisy kannattaa vielä vanhanakin" värkkää. Kaikista muista aineistoista onnistuu hakeminen paitsi tuosta. Olen vielä koittanut useammalla eri ohjelmalla. No onneksi tuo teksti melko helppoa, niin varmaan paperiltakin nopeasti vastaukset löytää[/quote]

Mullakaan ei toimi hakeminen tossa numerossa 5, mutta muissa toimii..

Vierailija
156/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä toi teidän hakujuttu on?

Vierailija
157/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä toi teidän hakujuttu on?

Kun etsit pdf tiedostosta tietyllä sanalla, niin vastaukseksi tulee "ei tuloksia", vaikka sanaa esiintyisikin tekstissä useasti. Toiminpidettä myös yleisesti sanotaan nimellä "CTRL+f"

Vierailija
158/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 5. aineiston tekstin Wordillekin yrittäessäni ratkaista pulmaa. Pulma on se, ettei aineiston teksti ole tekstinä vaan kuvina tiedostossa. 

Vierailija
159/4087 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita ensihoitajaksi hakevia? Mun mielestä aineistot on ollut aika mielenkiintoisia, mutta tosiaan esille nousseet eliittilukio ja rutiiniammatti-tekstit ovat olleet kamalia xd 

Vierailija
160/4087 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen ensihoitajaksi TAMKiin.

Olen lukenut esivalintakokeen ennakkomateriaalit, jokaisen artikkelin täysin ajatuksella läpi muutamia kertoja. Tein muistiinpanot aineistosta ja jauhoin niin kauan joka kohtaa tekstissä että esim. ymmärsin eliittilukion taulukot, vertailuikkunat ja termistön.

Ei se vaadi mitään 100 krt läpilukua, vaan ajatuksella paneutumista ja markkeerauksia, jotta löytää hakemansa asian sitten kysymyksen vastaukseksi.

Rutiiniammatti- ja eliittilukio-tekstit olivat vähän työläämpiä kuin muut, mutta silti ajatuksen kanssa lukemalla olen saanut selvän ymmärryksen, taulukot ovat selkeät ja tiedän missä taulukossa mikäkin arvo suhteutetaan neg/pos muuttujasta riippuen jne.

Lisäksi persentiilit, reliabiliteetit ym. on hyvä huomioida, sekä keskihajonnan vaikutus ja estimaattisuus eri teksteissä.

Toivon että ne jotka eivät tosiaan ymmärrä noita tekstejä tai ylipäätään tieteeseen pohjautuvia tutkimuksia, niin kannattaa miettiä sitä omaa tulevisuutta ja uravalintaa, koska kyllä sen verran täytyisi olla kykyä ja pitkäjänteisyyttä jos meinaa esim. ensihoitoon / kätilöksi jne. Ovat vaativia ammatteja, ei mitään huuhaa amisjuttuja.

En sano tätä ilkeyttäni, en vain ehkä ymmärrä sitä, että miten ei voi aueta nämä tekstit muka jollekin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan