Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Soteliii kirjoitti:
Itse luen kerran kunnolla läpi, ystäväni pääsi ekalla kerralla tällä metodilla sisään.
Kuulemma sekoittaa entisestään jos kokoajan pyörittelee päässään kaikenlaista mahdollista numeroa ja vuosilukua.
Onkohan tässä soteli-kokeessa vastaava juoni kuin aiemmissa? Esim. kysymysten määrä / pisteytys? Voiko ne vaihdella vai onko aina ollut samat?
Se riippuu ihan siitä kuinka hyvä muisti sulla on. Itse luin 2-3 kertaa ajatuksella. Pääasia että muistaa suurinpiirtein missä kohti luki mitäkin jotta pystyy äkkiä etsimään vastauksen. Tarkoitat varmaan että ystäväsi pääsi pääsykokeisiin, eihän hyväksytyllä sotelikokeella sisään vielä päästä..
Kysymysten määrä ja pisteytys on samoja aina.
Hei tietääkö joku kannattaisiko lääkelaskuja opetella? Ovat itselle täysin vieraita. Ja en kyllä löydä yhden yhtä vanhaa matematiikan koetta vaikka kuinka googlaan. Onko joku löytänyt?
Vierailija kirjoitti:
Hei tietääkö joku kannattaisiko lääkelaskuja opetella? Ovat itselle täysin vieraita. Ja en kyllä löydä yhden yhtä vanhaa matematiikan koetta vaikka kuinka googlaan. Onko joku löytänyt?
Matikan osiossa on lääkelaskuja, yksikkömuunnoksia, pitää osata laskea pinta-ala yms. Ei ole missään esillä vanhoja kokeita.
Hei! Valmistauduin ylioppilaaksi keväällä 2018 ja pidin välivuoden. Nyt olen hakemassa sairaanhoitajaksi pääkaupunkiseudulla ensimmäistä kertaa. Olen lukenut SOTELI aineiston ja lukiossa opiskelin biologiaa, kemiaaa, fysiikkaa ja pitkää matematiikkaa. Olin aineissa hyvä (ka. aineissa 10-8), mutta ylioppilaskirjoitukset menivät todella huonosti. En ole varma, että miksi näin, mutta tehty mikä tehty. Nyt minua hermostuttaa se asia, että onko minulla edes mahiksia päästä sairaalanhoitajaksi näin huonolla todistuksella (EECBBBA). Minulla on toivoa, että voin pärjätä siinä valintakokeessa, mutta tulin tänne silti kysymään, että mikä tilanne minua mahdollisesti odottaisi... Kaikki vinkit ja kokemukset ovat tervetulleita.
Ylemmälle kommentoijalle, vielä ei ainakaan vaikuta noi yo arvosanat hirveästi. Itse valmistuin. -14 ja arvosanat ei sen kummosempia. Itse en edes lukenut matskut kun otsikot niistä viime syksynä ja pääsin sillä haastatteluun ja kouluun sisään. Ainoa joka itellä tuotti vaikeuksia oli enkku jossa oli pikkutarkkoja kysymyksiä. Kyllä sä pärjäät!
Vierailija kirjoitti:
Hei! Valmistauduin ylioppilaaksi keväällä 2018 ja pidin välivuoden. Nyt olen hakemassa sairaanhoitajaksi pääkaupunkiseudulla ensimmäistä kertaa. Olen lukenut SOTELI aineiston ja lukiossa opiskelin biologiaa, kemiaaa, fysiikkaa ja pitkää matematiikkaa. Olin aineissa hyvä (ka. aineissa 10-8), mutta ylioppilaskirjoitukset menivät todella huonosti. En ole varma, että miksi näin, mutta tehty mikä tehty. Nyt minua hermostuttaa se asia, että onko minulla edes mahiksia päästä sairaalanhoitajaksi näin huonolla todistuksella (EECBBBA). Minulla on toivoa, että voin pärjätä siinä valintakokeessa, mutta tulin tänne silti kysymään, että mikä tilanne minua mahdollisesti odottaisi... Kaikki vinkit ja kokemukset ovat tervetulleita.
Edes mä en ressaa omista arvosanoistani, jotka on ACMMM. Pisteitä noista kuitenkin tulee se 26/30 joten vois mennä paljon paskemminkin, en lähtis panikoimaan yhtään millään eximioilla.
Hei!
Tietääkö joku miten sotelissa menee se pisteytys? Tuleeko väärästä vastauksesta miinusta ja paljonko? Ja onko eri osioiden välillä eroa, vai onko sama pisteytys jokaisessa osiossa? Kerrotaankohan nämä pisteytysasiat vielä kokeen alussa?
Kiitos jos joku tietää/viitsii vastata. :)
Eea kirjoitti:
Kuinka moni hommanut jo sen varsinaiseen pääsykokeeseen tulevan kirjan (Ihminen -fysiologia ja anatomia).
Ite olen lukenut moneen kertaan tekstit läpi ja harjoitellut perusmatikkaa. Alkaa epätoivo iskemään että osaakohan tässä sittenkään kaiken mitä pitää vaikka pointit teksteistä on tullut hyvin selväksi.
lainasin kirjastosta, ja kaksi ekaa aihepiiriä luettu ja ne ''tehtävät'' myös tehtynä. en ole viittiny ahmia tekstiä kun en osaa sanoa miten soteli menee. Turkuun vissiin hait kans?
yksrandomvaan.... kirjoitti:
Eea kirjoitti:
Kuinka moni hommanut jo sen varsinaiseen pääsykokeeseen tulevan kirjan (Ihminen -fysiologia ja anatomia).
Ite olen lukenut moneen kertaan tekstit läpi ja harjoitellut perusmatikkaa. Alkaa epätoivo iskemään että osaakohan tässä sittenkään kaiken mitä pitää vaikka pointit teksteistä on tullut hyvin selväksi.
lainasin kirjastosta, ja kaksi ekaa aihepiiriä luettu ja ne ''tehtävät'' myös tehtynä. en ole viittiny ahmia tekstiä kun en osaa sanoa miten soteli menee. Turkuun vissiin hait kans?
Joo hain Turkuun!
Itse sain ostettua kirjan edullisesti tori.fi:stä, vielä en ole saanut sitä. Itekkään en yhtään tiedä miten menee mutta siinä esivalintasähköpostissa sanottiin että vasta viikkoa ennen virallista pääsykoetta tietää pääseekö kokeeseen vai ei. Mun mielestä vähän tyhmää ettei vaikka parissa päivässä tiedä että pääseekö jatkoon vai ei, ja sillä tavalla toisten ajan tuhlausta jos ei pääsekkään. Ajattelin ottaa siis varman päälle ja alkaa pänttäämään sitten seuraavaa varten.
Itse aion laittaa paperille ylös mitä olen mihinkin kysymykseen vastannut, niin saan tietää heti tenttipäivänä pistemääräni. Toki luku saattaa hieman muuttua, kun pisteet laskennan yhteydessä skaalataan siten, että yksikään osallistuja ei jää miinukselle. Eli listaan paperille esim. äidinkieli 1c, 2d, 3a jne. Oikeat vastaukset julkaistaan sotelin sivulla tentin jälkeen jossain vaiheessa. Tuota omaa pistemäärää sitten voi vähän hahmotella aikasempiin pisterajoihin, toki niissä pisterajoissa saattaa olla sitten isojakin eroja hakukertojen välissä...
Montako kysymystä kokeessa on kaikkiaan? Luin eräästä lehdestä että olisi 40 kysymystä mutta jostain syystä kaipaisin vielä varmistusta asiaan..
Aiemmin on ollut 40 kysymystä aineistosta, 15 äikästä, 15 matikasta ja 10 enkusta. Äidinkielessä oli keväällä 2018 suht pitkä aineisto, englannissa lyhyempi. Matematiikan tehtävät ovat olleet sanallisia.
Näkyykö kokeessa aikalaskuri vai pitääkö ajankulua seurata itse?
Riippuu aika paljon myös oppilaitoksesta mihin on hakemassa. Toisiin kun on korkeammat pisterajat kuin toisiin.
Helvetin eliittilukiot ja kuka työllistyy mihin, missä ja milloin 😩 Niin raskasta luettavaa.
Nyt ei vaan muuten enää jaksa yhtään lukea! Mites muut? ?
Töissä töissä, onneksi ei edes kerkiä enää lukea.
Tässä just Eliittilukioita päntätään (ja täällä välttelemässä lukemista 😅) ja sit ois luettu materiaali kolmeen kertaan läpi. Lukuinto hiipui viime viikolla, koska tuntuu ihan mahdottomalta päästä pääsykokeisiin asti. Tsemppiä kuitenkin kaikille! Huomenna helpottaa kun enempää ei voi enää tehdä ☺️
Itse luen kerran kunnolla läpi, ystäväni pääsi ekalla kerralla tällä metodilla sisään.
Kuulemma sekoittaa entisestään jos kokoajan pyörittelee päässään kaikenlaista mahdollista numeroa ja vuosilukua.
Onkohan tässä soteli-kokeessa vastaava juoni kuin aiemmissa? Esim. kysymysten määrä / pisteytys? Voiko ne vaihdella vai onko aina ollut samat?