Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soteli 2019 kevät OFFICIAL

Vierailija
20.03.2019 |

Nyt se alkaa!

http://soteli.metropolia.fi/

Ennakkomateriaali on julkaistu.

Kommentit (4087)

Vierailija
3781/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, mulla edennyt Tamkkiin kätilöksi varasijalta 19-> 15 ja sairaanhoitajasta 13-> 12! Voisiko joku fiksumpi kertoa mitenköhän hyvät mahdollisuudet näiltä sijoilta ensikertalaisella on? Kätilöksi tuskin pääsen mutta sairaanhoitajaksi vielä toivoa?

Vierailija
3782/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö päivittyykö kaikki samaan aikaan? Mulla ylin hakutoive toimintaterapeutti edelleen 8. mutta seuraavana tuleva kätilö 12.->11. Kannattaako tänään odottaa enää toimarin päivittymistä?

Ei tuolta sijalta ole valitettavasti mitään mahdollisuutta päästä. :( Missään koulussa ei ole noin montaa paikkaa ottamatta vastaan.

Pitää kuitenkin muistaa, että mikäli kysyjä on ensikertalainen hakija, voi hänen edellään jonossa olla ei-ensikertalaisia minkä vuoksi sijoitus jonossa voi olla itseasiassa parempi, sillä ensikertalaisen paikan vapaantuessa-> kutsutaan tilalle seuraava ensikertalainen jonosta.

Opintopolku osaa huomioida tämän. Ensikertalaisellehan tarjotaan mitä hyvänsä oman valintatapajononsa mukaista paikkaa, sillä toiskertalaisuus ei ole kiintiö. Se osuus on kaikille avoin.

Varasija on aina oikea tai sitten vielä ilmoitettua huonompi. Esim. jos koulussa on ylitäyttöä 5 paikkaa ja on varasijalla 1, ei yhden paikan peruuntuminen varmaankaan nosta kouluun.

Itselleni sanottiin koulun hakupalveluista että itseasiassa varasijani 6. onkin 1. varasija ensikertalaisuuteni huomioon ottaen, eli kaikki edelläni on ei-ensikertalaisia joiden pisteet suuremmat kuin alimmalla hyväksytyllä, mutta eivät tulleet valituksi ensikertalaiskiintiön takia. Eli mikäli vapautuu paikka ensikertalaiselta, he eivät voi tulla valituksi. Näin ainakin minulle selitettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3783/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin turun hammasteknikkopaikasta toiselle varasijalle ei-ensikertalaisena pisteillä 64, kun ensikertalaisille riitti 59 :( Laitoin amk:n chatissa viestiä niin voin saada paikan ainoastaan ei-ensikertalaisen peruessa, ja jonossa ekana minua ennen voi olla myös ensikertalainen. Jotenkin tuntuu että kolmesta hyväksytystä kaltaisestani tuskin kukaan peruu, mutta vielä on vähän toivoa.

Voi luoja...mä olen tuonne samaan varasijalla 4 (ei-ensikertalaisena). Ja mä ajattelin, että mulla ois jokin pieni mahdollisuus päästä. Mutta jos se kerran menee noin, niin eihän mulla ole oikeasti mitään mahdollisuuksia. Tähän mennessä oon koittanut olla vaipumatta epätoivoon ja olla vollottamatta, mutta taidanpa antaa vain periksi. Kyllä tuntuukin nyt pahalta, kun mä panostin tähän niin paljon, esivalintakokeesta alkaen ihan täysillä. Mullakin on pisteitä enemmän kuin alimmalla pistemäärällä sisäänhyväksytyllä ensikertalaisella. :(

Mua kiinnostaa et miks te haitte juuri hammasteknikoks? Monet ihmiset ei nimittäin välttämättä edes tiedä mitä hammasteknikko tekee ni on hauska tietää et miten te ootte löytänyt sen paikan ja hakeneet lopulta sinne :D ite olen opiskellut hammaslaborantiksi, mutta huomasin että se ei ollut mun juttu. Työskentelen nykyään silti hammasalalla mutta eri tehtävissä :)

Miksi se ei ollut sun juttu? Ehkä sun vastaus voi auttaa mua miettimään jotakin muuta sopivampaa syksyn yhteishakuun? 

Siinä oli monia seikkoja. Ensinnäkin mua ei jotenki kiinnostanut tehdä työkseni proteeseja, purentakiskoja ym. Ala on muutenkin tosi vaikea, että jos joku pikku asiakin jossai työvaiheessa menee pieleen niin koko työ saattaa olla ihan kokonaan pielessä eikä voi korjata mitenkään. Eli kokoajan oli stressi päällä et jos ei onnistukkaan. Tykkään siis vapaa-ajallani tehdä käsitöitä, mutta tää ei vaa jotenkin ollut mun ala yhtään. Ei ois jaksanu yhtää lähteä kouluun kun ei ollut motivaatiota.

Siihen vaikutti myös työtilanne ja palkka. On todella vaikeaa löytää alan töitä ellei perusta omaa hammaslabraa. Harjoittelupaikkoja oli kans todella vaikea löytää, koska suurin osa labroista on semmossia joissa on vain yksi ihminen töissä tai sitten labroja ei vaa kiinnosta ottaa harjotteluun. Palkka on todella surkea hammaslaboranteilla (en tiedä teknikoista).

Tajusin kans opiskelun ohella että haluan tehdä enemmän ihmisten kanssa töitä ja kun taas labrassa ei tule näkemään asiakkaitansa. Ainoostaa tulee ne jäljennökset labraan hammaslääkäristä (ellei ole labrassa erikoishammasteknikon vastaanottoa) ja siitä pitää sit tehä kipsimalli.

Eli näin tiivistettynä siihen vaikutti huono palkka, työtilanne ja sitten se, että mua ei vaa kiinnostanut tehdä niitä töitä :D se ei tuntunut mun omalta jutulta, kun haluan kumminkin nähdä niitä asiakkaita. Eli jos tykkäät työskennellä yksin etkä halua tavata asiakkaita sekä tykkäät tehdä paljon käsilläs, niin tää ala voi olla sit sun juttu. Mut tietty voit myöhemmin kouluttautuu erikoishammasteknikoks jolloin voit palvella sun asiakkaita ja ottaa jäljennöksii niiltä ja lopulta tehdä niille mitä ne tarviikaa.

Vähän hammasteknikon näkökulmaa tähän, osittain samaa mieltä ja osittain eri mieltä. Hammasteknikon työtilanne on siis parempi kuin hammaslaborantin. Työttömyysprosentti on todella pieni, MUTTA jos haluat työskennellä pääkaupunkiseudulla tai Turussa (ja ehkä Tampereella), niin työpaikat voi olla kiven alla. Pohjoisempana on jopa huutava pula hammasteknikoista. Tämä tietysti vaikuttaa myös palkkaan. Paikoissa jossa työntekijöitä on paljon tarjolla, voidaan mennä tessin palkoilla, jotka ovat surkeat. Muualla saa parempaa palkkaa. Hammaslabrat ovat yleensä yksityisiä joten palkka neuvoteltava.

Ala on mielestäni aluksi stressaava. Kaikki tuntuu vaikealta ja on niin hidas työskentelemään. Mutta tämä sama homma taitaa olla lähes kaikilla aloilla. Isommat ketjut ovat tulleet hammaslabra "bisnekseen" mukaan ja ison työporukan labroja löytyy jo paljon, toki pienempiä on enemmän.

Vierailija
3784/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, mulla edennyt Tamkkiin kätilöksi varasijalta 19-> 15 ja sairaanhoitajasta 13-> 12! Voisiko joku fiksumpi kertoa mitenköhän hyvät mahdollisuudet näiltä sijoilta ensikertalaisella on? Kätilöksi tuskin pääsen mutta sairaanhoitajaksi vielä toivoa?

Uskon, että todella hyvät mahdollisuudet. Itse olen Tamkkin kätilössä huonommalla sijalla (peli jo menetetty), mutta sairaanhoitajassa sijalla 15 ja en menetä vie toivoani täysin 🤣

Vierailija
3785/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itehän menetin jo toivon ku sossuks varasija 6...

Vierailija
3786/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itehän menetin jo toivon ku sossuks varasija 6...

Mikä kaupunki?

Vierailija
3787/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt toivotaan parasta molempien puolesta!

Vierailija
3788/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna Jamk toimintaterapeutti linjalle pääsi vain 1 varasijalta.

Vierailija
3789/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun varasija oli tippuu kaksi alaspäin, tai siis varasijan numero kasvanut 25. -> 27.

Mitenhän se niinpäin o.O

Ei sillä että uskoisin enää pääseväni kouluun, kuha kävin tsekkaamassa onko varasija muuttunut :D

Vierailija
3790/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkähän aikaan päivästä vipunen aina päivittyy? Kun sen mukaan tuonne jyväskylän amk:hon ei oo moni vielä ottanut paikkaa vastaan. Vai enkö vaan osaa katsoa sieltä oikein? :(

Vierailija
3791/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun varasija oli tippuu kaksi alaspäin, tai siis varasijan numero kasvanut 25. -> 27.

Mitenhän se niinpäin o.O

Ei sillä että uskoisin enää pääseväni kouluun, kuha kävin tsekkaamassa onko varasija muuttunut :D

Olet vaihtunut toiseen valintatapajonoon, se alkuperäinen sinulle parempi jono vahvistettiin täyteen ja nyt jonotat toisesta, jossa pärjäsit huonommin.

Vierailija
3792/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkähän aikaan päivästä vipunen aina päivittyy? Kun sen mukaan tuonne jyväskylän amk:hon ei oo moni vielä ottanut paikkaa vastaan. Vai enkö vaan osaa katsoa sieltä oikein? :(

Aamulla klo 8 jälkeen.

Alempia toiveita on saanut ottaa vastaan vasta tästä päivästä lähtien, eli huomenna varmaankin on siellä liikettä. Voit myös katsoa Vipusesta millä hakutoiveilla ihmisiä on sinne hyväksytty.

Vierailija
3793/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat katsoa väärästä paikkaa, moni sote-linja jo täynnä

Vierailija
3794/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse katson oikein, niin vain Kuntoutuksen ohjaajassa paikkoja vastaanottamatta

Vierailija
3795/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla klo 8 jälkeen.

Alempia toiveita on saanut ottaa vastaan vasta tästä päivästä lähtien, eli huomenna varmaankin on siellä liikettä. Voit myös katsoa Vipusesta millä hakutoiveilla ihmisiä on sinne hyväksytty.

Perjantaina sai ottaa jo vastaan

Vierailija
3796/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittyykö tilanne opintopolkuun hitaammin, koska siellä olen vielä varasijalla ja opiskelijavalinta on "kesken", vaikka vipusessa näyttäisi kaikkien paikkojen olevan täynnä?

Vierailija
3797/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittyykö tilanne opintopolkuun hitaammin, koska siellä olen vielä varasijalla ja opiskelijavalinta on "kesken", vaikka vipusessa näyttäisi kaikkien paikkojen olevan täynnä?

Ei. Katsoit Vipusesta varmaankin kevään koulutusta.

Vierailija
3798/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Katsoit Vipusesta varmaankin kevään koulutusta.

Olet oikeassa. Vipunen ei ole ennestään tuttu sivusto, oletan että siellä päivitetään tms tällä hetkellä, koska kaikki syksyn "vastaanotetut paikat" näkyvät koneellani tyhjinä.

Vierailija
3799/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän ne oikeat tiedot löytyy, että moniko on jo ottanut paikan vastaan ja minne? Voiko joku linkata. Oon itse katsellut vipusesta haku ja valinta kohdasta ja sitten on avautunut eri ammattikorkeakouluista ikkuna. Ja juuri niitä kuntoutuksen ohjaaja tietoja olen Jyväskylän amk:sta vailla.

Vierailija
3800/4087 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän ne oikeat tiedot löytyy, että moniko on jo ottanut paikan vastaan ja minne? Voiko joku linkata. Oon itse katsellut vipusesta haku ja valinta kohdasta ja sitten on avautunut eri ammattikorkeakouluista ikkuna. Ja juuri niitä kuntoutuksen ohjaaja tietoja olen Jyväskylän amk:sta vailla.

Tiedot löytyy sieltä Vipusesta ja tuo linkki on laitettu tänne vaikka kuinka monta kertaa, selaile ketjua taaksepäin niin ei hukuta spämmiin. Jos mahdollista, niin katso koneella, mobiilina vähän heikot sivut.