Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen Oamkin eh. pääsykokeissa, ja olipa vain kapeakatseinen koe :D Ei mitään haastatteluja, ryhmätehtävää, kunnon psykologisia tms.?! Psykologinen osio oli tyyliin 10 minuutin vitsi, kokeessa painotettiin lähinnä luetunymmärtämistä ja matikkaa. Kauhistuttaa millaista porukkaa alalle saattaa valikoitua tuollaisen kokeen perusteella.
Samaa mieltä. Mielestäni tuon sähköisen kokeen rinnalle olisi hyvä ottaa vielä opettjana haastattelu tai vastaava. Pelkkä kirjaviisaus ei aina riitä, vaan sote alalla vaaditaan myös ihmissuhdetaitoja.
Eli opiskelijat pitäisi hankkia jonkun opettajan subjektiivisen käsityksen kautta? Toisin sanoen pärstäkertoimella? Jännä, yleensä palstalla on introverttejä ja muita, jotka esimerkiksi kokevat olevansa sopivia työntekijöitä, mutta eivät pärjää työhaastattelussa... Nyt sitten onkin toinen ääni kellossa.
Pointti oli varmaan se, että nykyinen sähköinen koe mittaa aika yksipuolisesti hakijoiden osaamista eli vielä olisi valintakokeissakin kehitettävää.
Uskaltaakohan tänne mitään enää kommentoida, kun toiset torppaa muiden henkilökohtaisia mielipiteitä sata-nolla🙄
Tuleeko opiskelijaksi valitulle tieto sähköp. Vai postissa kirjeenä vai ainoastaan opintopolkuun?
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko opiskelijaksi valitulle tieto sähköp. Vai postissa kirjeenä vai ainoastaan opintopolkuun?
Sähköpostiin. Ja opintopolusta näkee kanssa. Harvoin nykyään kirjeenä lähettävät mitään. Ilmeisesti voi myös tilata tekstari-ilmoituksen siitä, kun opintopolussa on paikka hyväksyttävänä.
Hese kirjoitti:
Uskaltaakohan tänne mitään enää kommentoida, kun toiset torppaa muiden henkilökohtaisia mielipiteitä sata-nolla🙄
Jos väitteitään ei pysty perustelemaan, häviää 100-0.
Vierailija kirjoitti:
Hese kirjoitti:
Urpoille selittäminen on joskus sama asia ku seinälle puhuis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hese kirjoitti:
Urpoille selittäminen on joskus sama asia ku seinälle puhuis.
Olipas urpo kommentti.
Minkälaisia ovat olleet englannin ja matematiikan osiot? Monivalintaa? Minkätasoista omasta mielestänne, helpompaa vai vaikeampaa kuin sotelissa? Ja kuinka pitkiä nuo osiot ovat olleet? Pääsykokeet maanantaina, jännittää!
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia ovat olleet englannin ja matematiikan osiot? Monivalintaa? Minkätasoista omasta mielestänne, helpompaa vai vaikeampaa kuin sotelissa? Ja kuinka pitkiä nuo osiot ovat olleet? Pääsykokeet maanantaina, jännittää!
hei! siis esim nyt tamkin sh pääsykokeissa ei ollut englannin osiota. matematiikka oli suuremmaksi osaksi monivalintaa mutta myös muutama sellainen kohta, jossa piti itse laittaa laskettu vastaus vastauskenttään, sekä päättelykykytehtäviä. en sanoisi että vaikeampaa kuin esivalintakokeessa (on vaan ollut enemmän tässä tehtäviä, mun mielestä). no yhteensä koeaikaa oli 2 tuntia, mutta noin 10-20 minsa oli lopussa psykologinen osio. joten siis kokeeseen (ilman psyk. osiota) menee n. 1,5 tuntia, jos ei jaa pitkään mihinkään kohteeseen.
ja onnea pääsykokeisiin sulle! :)
Mä olin kyl vähän pettyny ettei ollu enkkua.. olisin päässy loistamaan siinä :/
Optometrian pääsykokeessakaan ei ollut enkkua, vain aineisto-osio ja siihen liittyvä kirjoitustehtävä sekä matemaattinen osio. Normaalisti koe kesti 90 minuuttia ja koe oli sama muun muassa myös suuhygienisteille. Onkohan koe jokaisena valintakoepäivänä sama vai vaihteleeko kokeen aiheet? Hain siis opiskelemaan optometriaa ja jokaiselle hakijalle on jokin vaihtoehtoisista päivistä.
Edellä mainittujen lisäksi optometrian kokeessa oli haastattelu, joka pohjautui edellä annettuun ennakkotehtävään.
Blöö kirjoitti:
Samoin! :(
Onneksi koe oli todella helppo ja vaikka matikkaa oli paljon, se oli aivan peruskoulutasoa. Sanoisin että kokonaisuudessaan helpompi kuin soteli.
Vierailija kirjoitti:
Blöö kirjoitti:
Onneksi koe oli todella helppo ja vaikka matikkaa oli paljon, se oli aivan peruskoulutasoa. Sanoisin että kokonaisuudessaan helpompi kuin soteli.
Mielestäni matikka oli taas suht vaikeeta, sillä en tajunnut harjotella jakokulmaa niin olin vähä vaikeuksissa niissä jakolaskutehtävis...Saa nähä kuinka paljo miinusta tulee matikast
Tamk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blöö kirjoitti:
Onneksi koe oli todella helppo ja vaikka matikkaa oli paljon, se oli aivan peruskoulutasoa. Sanoisin että kokonaisuudessaan helpompi kuin soteli.Mielestäni matikka oli taas suht vaikeeta, sillä en tajunnut harjotella jakokulmaa niin olin vähä vaikeuksissa niissä jakolaskutehtävis...Saa nähä kuinka paljo miinusta tulee matikast
Näin itsekkäästi ajatellen niin toivonkin, että koe oli monille vaikea sillä silloinhan minä pääsen sisään ;) Ei vaan tsemppiä kaikille! Toivottavasti sekä sinä että minä pääsemme :)
Vierailija kirjoitti:
Tamk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blöö kirjoitti:
Onneksi koe oli todella helppo ja vaikka matikkaa oli paljon, se oli aivan peruskoulutasoa. Sanoisin että kokonaisuudessaan helpompi kuin soteli.Mielestäni matikka oli taas suht vaikeeta, sillä en tajunnut harjotella jakokulmaa niin olin vähä vaikeuksissa niissä jakolaskutehtävis...Saa nähä kuinka paljo miinusta tulee matikast
Näin itsekkäästi ajatellen niin toivonkin, että koe oli monille vaikea sillä silloinhan minä pääsen sisään ;) Ei vaan tsemppiä kaikille! Toivottavasti sekä sinä että minä pääsemme :)
Joo ymmärrän kyllä pointtis👍🏻Kyl mäki toivon et monil menny esim ongelmanratkasut huonosti tms. Mitä ny oon ”tutuilta” kuullu ketkä teki kans ton kokee nii niitten mielest oli ainaki vitu vaikee, ja yks mun frendi ei ees ehtiny vastaa kaikkii kohtii :DD
Mihi muute hait Tamkis?
Tamk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blöö kirjoitti:
Joo ymmärrän kyllä pointtis👍🏻Kyl mäki toivon et monil menny esim ongelmanratkasut huonosti tms. Mitä ny oon ”tutuilta” kuullu ketkä teki kans ton kokee nii niitten mielest oli ainaki vitu vaikee, ja yks mun frendi ei ees ehtiny vastaa kaikkii kohtii :DD
Mihi muute hait Tamkis?
No toi Tamkin koe oli kyl vitu vaikee...Jäi paikka luultavasti saamatta kyl ny
Onko täällä joku hakenut Optometriaa opiskelemaan Ouluun tai jotain muuta millä oli sama koe? Mitä tykkäsitte aineistokokeesta?
Mistä puhutaan ryhmäkeskustelussa?
Sellasta se on, kun koe menee penkin alle kun äly ei riitä, mutta sitä ei halua myöntää.. Ihan hyvähän se on, että haastattelu on osa valintaprosessia, mutta ei se nyt hakijasta kovin hyvää kuvaa anna, että kokeen jälkeen kirjottelee passiivisaggressiivisesti, kun koe ei vastaakaan odotuksia.