Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä sanoi ystävyyden irti pihiyteni vuoksi

Vierailija
30.03.2013 |

Olen itse pienituloinen kahden lapsen yh. Viime kesänä vierailin lapsineni (6 ja 8v) ystäväni luona kaksi yötä heidän kutsustaan. Ruoaksi laittoivat sisäfilettä, kuhaa, siikaa yms. kalliita ruoka-aineita. Tuliaisiksi veimme kahvia, herkullista leipää, itse tehtyjä keksejä, vihanneksia, mansikoita yms.

Ystäväni tuli perheineen hiihtolomalla 7 päiväksi kylään omasta ehdotuksestaan. (Perheessä kaksi aikuista ,17, 16 ja 14 -vuotiaat teinipojat, 10-vuotias 8-vuotias ja 5-vuotias). Eivät tuoneet mitään tuliaisia, kuin vain tikkarit lapsille. Ruoaksi minulla ei ollut varaa laittaa kalliita lihoja ja kalliita kaloja, vaan laitoin aamiaisella puuroa, itse leivottua leipää, keitettyjä munia, itse poimittuja marjoja yms. Lounaaksi ja päivälliseksi tarjosin toisena ruoakana kasvisruoan (linssikeittoa, papumuhennosta, yms) toinen oli sitten jauheliharuokaa, seitä, lihakeittoa (halvemmista osista), taisi olla yksi makkararuokakin mukana yms. Ystävän teini-ikäiset pojat söivät tietenkin kuin hevoset (näinhän teinipojat syövät). yhden pojan ateria olisi riittänyt omalle perheelleni kahdeksi ateriaksi. Kovin mielellään olisin tarjonnut kalliimpiakin ruokia, mutta jo tätä vierailua ja näitä ruokia varten jouduimme perheessämme säästämään ja nipistämään kulutustamme entisestään pari kuukautta.

Kaikki tuntui olevan hyvin vierailun aikana. Käytiin museoissa yhdessä ja erikseen yms.Lähtiessä kiittivät kun saivat tulla. Lähetin näille pääsiäiskortin, jossa toivotin hyvää pääsiäistä. Tänään kaveri soitti, että miksi vittuilin kortin lähettämisen takia. Hän oli sitä mieltä, että sen verran oli tarjottavat ala-arvoisia heidän vierailunsa aikana, että en arvostanut heitä ollenkaan vieraina tai osoittanut minkäänlaista vieraanvaraisuutta. Vertasi sitten omia tarjoamisiaan viime kesään. Lopuksi sanoi, että tämä kaveruus oli sitten tässä, kun kerran en osaa vieraita edes kohdella oikein.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO HUH!! Hyvä, että pääsit eroon.

Vierailija
2/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo, ei noin törppöjä ihmisiä voi olla olemassa! Jos on, ole tyytyväinen ettet enää joudu olemaan tekemisissä noin junttien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan porvoossa.

Mihin sinä olisit oikeassa elämässä tuollaisen poppoon 7 päiväksi majoittanut sillä tuskin sinulla nyt pienituloisena yh:na on semmoista palatsia mihin mahtuu?!

Tuskin mihinkään kuppaiseen kaksioon noin vaativa ystävä tunkisi viikoksi niih!

Vierailija
4/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne sinä pienituloinen yh majoitit 8-lapsisen perheen viikoksi?

Minulla kohtuutuloisella 2 lapsen yh:lla 4h/90m2, eikä meilläkään tuollainen poppoo olisi mahtunut olemaan kuin max 2 yötä.

Puhumattakkaan että keitään tuntemiani teinejä pakotettaisiin kenenkään nurkkiin koko hiihtolomaviikoksi...

Mutta jos ei ole provo, vaan totisinta totta, niin veikkaisin ettei ystäväsi perheelläkään ole raha-asiat ihan reilassa jos viikosksi tulevat kuppaamaan muiden luokse ilman että itse osallistuvat kustannuksiin.

Vierailija
5/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 13:23"]

Minne sinä pienituloinen yh majoitit 8-lapsisen perheen viikoksi?

Minulla kohtuutuloisella 2 lapsen yh:lla 4h/90m2, eikä meilläkään tuollainen poppoo olisi mahtunut olemaan kuin max 2 yötä.

Puhumattakkaan että keitään tuntemiani teinejä pakotettaisiin kenenkään nurkkiin koko hiihtolomaviikoksi...

Mutta jos ei ole provo, vaan totisinta totta, niin veikkaisin ettei ystäväsi perheelläkään ole raha-asiat ihan reilassa jos viikosksi tulevat kuppaamaan muiden luokse ilman että itse osallistuvat kustannuksiin.

[/quote]

Ei ole provo. Provoon kai kirjoitettaisiin hieman mehevämpiä aiheita?

Miten majoitettiin? Molemmilla lapsillani on omat huoneet, joissa on kerrossängyt (ja vielä alalaatikko, joss voi aikuinekin nukkua). lapset harrastavat paljon yökyläilyjä, niin siksi tällaiset sängyt. Kaikki nuoremmat lapset nukkuivat yhdessä huoneessa. Kaksi patjaa tuotiin lisäksi. Teinit nukkuivat toisen lapseni huoneessa. Vierasperheen vanhemmat nukkuivat olohuoneen sivuosassa, jossa on vuodesohva. (Sermillä sai erotetuksi) Olohuone jäi kokonaan yhteiseksi tilaksi eikä minun tarvinnut omasta makuuhuoneestani luopua.

ap

Vierailija
6/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni aloittaja ei ole lainkaan pihi. Jo tuollaisen pesueen ruokkimen viikon ajan on todella kallista ja on kyllä avosydämistä ottaa vieraat vastaan ja tarjota heille sen mitä pystyy tuloihinsa nähden ilman että pyytäisi osallistumaan kustannuksiin. Vieraiden taholta silkkaa ajattelemattomuutta ja kiittämättömyyttä ja todella epäkohteliasta arvostella kyläpaikan tarjottavia varsinkin kun hyvin tietävät mikä perheenne tilanne on.  Jos he ovat teidän lyhyen kyläilynne aikana halunneet tarjota normaalia parempaa evästä niin ei se mielestäni anna oikeutta olettaa että te tarjoaisitte viikon ajan jotain juhlasapuskaa heidän perheelleen. Aika törkeää käytöstä mutta olen iloinen puolestanne että pääsitte moisesta irti. Jos ystävyys mitataan sillä mitä toiselta saa niin eipä siinä paljon oikeasta ystävyydestä ole kyse.

Vierailija
7/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neliö ja en ottaisi noin isoa perhettä kotiini. Minusta olit avokätinen ja reilu. Tiedän kyllä että teinit syö järkkyjä määriä, aina nälkä. En edes jaksaisi passata noin montaa ihmistä. He majoittuvat vain 3 ihmistä. Eräs äiti jolla 4lasta niin sanoi ettei heitä kutsuta minnekkään, kun heitä on niin monta. Kerran lähtivät reissuun, kun tuli kutsu. On kuulemma kovin harvinaista herkkua.

Meillä on joskus pari aikuista kylässä muutaman yön ja sekin kirpaisee, kun ruoka on kallista.

Vierailija
8/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Joko tämä on provo, tai ap kertoo tarinaansa vääristellen. En kuitenkaan usko että kyse on jälkimmäisestä, kyllä ap ihan vain valehtelee.

Vierailija
9/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teille mahtui tuollainen määrä vieraita viikoksi.935

Vierailija
10/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veltto provo. Pienituloisen yksinhuoltajan lapsineen on asuttava joko kartanossa tai linnassa, jotta voisi majoittaa seitsemäksi päiväksi luokseen perheen, jossa on kaksi aikuista ja kuusi lasta. Muutenkin stoori lähti niin hurjaan lentoon loppua kohti, että heikompaa ihan hirvitti.

Vierailija
11/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 13:07"]

Niin varmaan porvoossa.

Mihin sinä olisit oikeassa elämässä tuollaisen poppoon 7 päiväksi majoittanut sillä tuskin sinulla nyt pienituloisena yh:na on semmoista palatsia mihin mahtuu?!

Tuskin mihinkään kuppaiseen kaksioon noin vaativa ystävä tunkisi viikoksi niih!

[/quote]

Mulla oli aikoinaan pienituloisena yh:na 4h/85m2 kaupungin vuokra-asunto. Kyllä sinne 7 ylimääräistä olisi hätätapauksessa mahtunut.

Toisaalta, tuo ap:n ystävä on typerys - älä välitä hänestä. Jos ei toinen ymmärrä mitä on YHn elämä niin antaa mennä. Mun mielestä tarjottavat oli ihan ok. Uusia ystäviä tulee...

Vierailija
12/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihiys ja vähävaraisuus ovat kaksi eri asiaa.

Sen lisäksi ystäväsi perheineen ovat moukkia.

Vierailija
13/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisit kirjoittaa kaverillesi kirjeen/ mailin, jossa selitat miksi tarjottavat olivat reilua kotiruokaa, ei turhaa luksusta. Voit suoraan sanoa, etta teidan budjetti ja tulot ovat aivan eri kuin heidan. Ja s etta he teinipoikiensa kanssa viikoksi ovat aivan eri kulu, kuin sina lapsiesi kanssa pariksi paivaksi. Lisaksi voit sanoa, etta jos ruoka ei ollut riittavaa, niin miksi ihmeessa eivat vierailun aikana tarjoutuneet kauppaan ostamaan muutakin kuin tikkarit.

Sitten lopuksi voit todeta, etta jos kaveruus on tasta kiinni niin menetys on heidan puolellaan, ei sinun. Kiitat sitten yhteisista vuosista ja toivotat hyvaa loppuelamaa. Sitten jatkat omaa elamaasi ja etsit arvoistasi seuraa - kaverisi sietaisi haveta, ei sinun. Talla tavalla saat itse asian pois mielestasi painamasta ja saat sanottua mita haluat, on sitten kaverisi asia miten han siihen reagoi (suoraan sanottuna parempi taitaisi sinun olla ilman tuollaista "kaveria").

Vierailija
14/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisit kirjoittaa kaverillesi kirjeen/ mailin, jossa selitat miksi tarjottavat olivat reilua kotiruokaa, ei turhaa luksusta. Voit suoraan sanoa, etta teidan budjetti ja tulot ovat aivan eri kuin heidan. Ja s etta he teinipoikiensa kanssa viikoksi ovat aivan eri kulu, kuin sina lapsiesi kanssa pariksi paivaksi. Lisaksi voit sanoa, etta jos ruoka ei ollut riittavaa, niin miksi ihmeessa eivat vierailun aikana tarjoutuneet kauppaan ostamaan muutakin kuin tikkarit.

Sitten lopuksi voit todeta, etta jos kaveruus on tasta kiinni niin menetys on heidan puolellaan, ei sinun. Kiitat sitten yhteisista vuosista ja toivotat hyvaa loppuelamaa. Sitten jatkat omaa elamaasi ja etsit arvoistasi seuraa - kaverisi sietaisi haveta, ei sinun. Talla tavalla saat itse asian pois mielestasi painamasta ja saat sanottua mita haluat, on sitten kaverisi asia miten han siihen reagoi (suoraan sanottuna parempi taitaisi sinun olla ilman tuollaista "kaveria").

Vierailija
15/15 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset