Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaja olisi voinut tehdä toisin? Nyt saa potkut?

Vierailija
29.03.2013 |

Erityisopettaja poisti ruokalasta häiriköivän oppilaan työntämällä tätä selästä. Rehtori haluaa purkaa opettajan työsuhteen ja teki tutkintapyynnön poliisille.

Erityisopettajan tapa ojentaa häiriköivää oppilasta ja tästä seurannut potku-uhka kuohuttavat Alppilan yläasteen koulussa Helsingissä. Välikohtaus tapahtui maanantaina koulun ruokalassa.

Ruokailua valvomassa ollut erityisluokanopettaja Antti Korhonen poisti huutavan ja vastustelevan oppilaan tilasta työntämällä oppilaan ovesta ulos. Koulun rehtoriSari Aarniokoski tulkitsi voimakeinot liian rajuiksi.

"Niiden tietojen perusteella mitä meillä on, työsuhteen purkamiselle on perusteet. Tutkimme vielä asiaa."

Aarniokoski teki tapauksesta tutkintapyynnön poliisille.

Korhonen kertoo tilanteen lähteneen siitä, kun hän kehotti yhtä oppilasta ottamaan lakin pois päästä. Hetkeä myöhemmin toinen oppilas tuli solvaamaan Korhosta kovaan ääneen.

"Yritin rauhoitella poikaa. Kun hän ei totellut, otin hihasta kiinni ja talutin ovelle. Poika otti täysin voimin vastaan ja huusi kuin syötävä. Ovella yritin vielä, jos järkipuhe toimisi. Hän tarttui kiinni ovenkarmiin ja seinään. Kun poika irrotti otteensa, työnsin hänet ulos ruokalasta."

Sivullinen oppilas kuvasi tapahtumien loppuosan kamerakännykällä. Helsingin kaupungin perusopetuksen linjanjohtajan Outi Salon mukaan video todistaa tapahtumien vakavuuden. Opettaja meni liian pitkälle, kun hän työnsi oppilaan pois ruokalasta.

"Perusopetuslaki on aika tiukka oppilaan koskemattomuuden suhteen. Se ei anna oikeutta ihan sellaisiin tönimisiin, mitä kuvatussa dokumentissa näkyy."

Rehtori on kuullut Korhosen version tapahtumista. Häntä kuullaan vielä uudestaan ensi torstaina. Työsuhteen purkamisesta päätetään sen jälkeen.

Korhosen työsuhde alkoi lokakuussa ja olisi jatkunut heinäkuun puoliväliin. Hän kertoo työskennelleensä opettajana noin seitsemän vuotta. Korhosella on opettajan pätevyys, muttei erityisluokanopettajan pätevyyttä.

Korhonen uskoo, että todellinen syy potkuille ovat aiemmat erimielisyydet rehtorin kanssa.

"Jos saan nyt kengän kuvan takamukseen, vien asian oikeuteen. Tämä tuntuu niin törkeältä."

Aarniokoski ihmettelee väitettä erimielisyyksistä. Hän sanoo, ettei ole edes tiennyt sellaisia olevan.

Kommentit (129)

Vierailija
1/129 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista että opettajilta otetaan viimeisetkin kurinpitomahdollisuudet pois. Tästä kärsii oppilaat, joilla on motivaatio, aito halu oppimiseen. Jo yksi häirikkö voi tuhota koko ryhmän oppimisrauhan. Tiedän asian vakavuudun kahden tyttäreni kautta.  Antakaa heille oikeus opiskella ja nauttia siitä ilman että. Älkää siis rohkaisko häirikköoppilaita. Kunnia opettajalle joka puuttui tapaukseen ja poisti häirikön.

Ihmetyttää rehtorin suhtautuminen koulunsa opettajaan. Mielestäni hänen tulisi tukea opettajaansa viimeiseen asti. Vai onko rehtori painostuksen uhri. Tuttuahan on, että tietyn (.                    )vanhemmat ovat koputtamatta rehtorin kansliassa alle 5 minuutissa vastaavissa episodeissa.

Vierailija
2/129 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 18:02"]

No mun lasta ei olisi opettaja saanut tökkiä, ei ikinä. Vaikka olisi miten vaikea. Saa kai sen  vähän huutavan ja potkivan lapsen asioihin. Meillä jos ei sanat tuohon kelpaa, niin odotetaan, että kohtaus menee ohi. Sitten taas kuuntelee.

[/quote]

Voi vitun lässy, jos sä haluat kasvattaa kakarasi noin, niin kasvata kotona, ja opeta itse.

Katsoso kun muun maailman ei tarvitse tanssia sun äpäräsi mukaan, jota et ole onnistunut kasvattamaan yhteiskuntakelpoiseksi. Nauti siis kasvatuksesi hedelmistä ihan siellä kotosalla pikku paskiaisesi kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/129 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 16:27"]

Juuri näin. Kun saa silmätkin olla selässä kun selän takaa saatetaan tulla päälle. Pahimmat tapaukset ovat sellaisia, että kaksi ihmistä pitää koko ajan olla yhdessä. Yksin ei saa mennä toimintaan. Puhe-ja toimintaterapeutti ei saa mennä yksin tällaisen huoneeseen, työturvallisuuskysymys. Miehiä tarvittaisiin lisää ihan siksi, että ovat voimakkaita ja isokokoisia. Mutta miehet eivät jaksa sitä, että turpiin pitäisi ottaa ihan työn vuoksi. Naiset jotenkin venyy ennemmän ja yrittää puhua ja puhua, vaikka käsivarret on jo raavittu verille.

Ja jostain syystä koko ajan tulee yhä vaikeampia ja väkivaltaisempia erityislapsia. Tätä on kummasteltu jo jonkin aikaa, että ei kymmenkunta vuotta sitten nämä niin väkivaltaisia olleet, kuin nykyään.

[/quote]

Mulla on itellä kokemusta tästä käsivarret verillä -olosta. Olin erikoiseskareiden ryhmässä ja paljon sain kuulla ja kokea päivien mittaan. Kerran mut sitten laitettiin yksin "nukuttamaan" silloista vaikeinta lasta. Kaikki tiesi, etten selviytyisi, sillä en ollut vielä ehtinyt rakentaa minkäänlaista suhdetta lapseen. (Niin tosiaan, olin tuolloin 20-vuotias, suht uusi avustaja.) Ohjeiksi minulle annettiin, että lapsi täytyy pitää patjalla 20 min vaikka minun pitäisi maata hänen päällään. En tietenkään tuota uskaltanut tehdä. Yritin vain pitää lapsen paikoillaan samalla hellästi, mutta lujasti. Kun sitten "onnistuneen" 20 minuutin jälkeen tulin pois huoneesta iloinen lapsi mukanani, olin aivan shokissa. Pyysin vain nopeasti luvan käydä wc:ssä ja juoksin pois osastolta. Vessassa itkin kymmenisen minuuttia ja samalla pesin verille raadeltuja käsivarsiani. Tästä on jo muutama vuosi aikaa ja toista kättäni koristaa edelleen pitkä arpi tuosta iltapäivästä.

Eli siis, olisiko opettajilla, lt-opttajilla, lastenhoitajilla, avustajilla yms. sittenkin oikeus ottaa välillä vähän lujemmin kiinni, ei tietenkään missään nimessä satuttaen? Vai pitääkö kaikki paska vaan ottaa niskaan ja hymyillä?

Tuo mulle tapahtuneen tilanteen jä

[/quote]

No kuten näemme, niin hienostihan tämä homma toimii. Tuollaista raapijakakaraa olisi pitänyt vetästä aina vähän kovempaaturpaan, kun raapi. Ja kysyä onko kivaa? 

Ei todellakaan mikään ihme, että penskat on koko ajan vaan väkivaltaisempia, kun se sallitaan. Ikinä ei saa maistaa omaa lääkettään, aina on vaan oikeuksia tehdä toisten elämästä helvetti.

Ei sitä oikeait ennen tarvittu kuin pari kertaa kunnon selkäsauna, kun pennut ymmärsi miten käyttäytyä. Kyllä niitä lapsen ongelmia voi ratkoa muutenkin, kuin sallimalla ihan järkyttävä käytös. Ja liian pitkälle päässeille kersoille ei oikeasti auta mikään muu kuin kunnon fyysinen kurinpalautus. Se on ihan ihmisen biologiassa, kuten muidenkin älyllisten eläinten. 

Mutta näin sitä vissiin halutaan mennä. Onneksi lapseni koulu on kiva ja rauhallinen. Painikaa te niiden kilipäiden kanssa siellä muualla.

Olisi kyllä kiva nähdä millaisia hyviä tuloksia on saatu aikaan nykypäivän metodeilla. Itse en ole vielä nähnyt yhtään, päin vastoin.

Vierailija
4/129 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 00:03"]

Hyviin tapoihin kuuluu, että päähine päässä ei istuta ruokapöytään. Mutta katsos kun av- mamman perheessä luetaan ahkerasti Suomen lakia, eikä siellä tästä sanota mitään, niin siihen voidaan vedota. Tällästen lapsia minäkin peruskoulussa opetan. Ja vielä joku kehtaa kadehtia pitkiä lomia.

Minä en kadehdi ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että olette opettajat lomanne ansainneet.

Itse en kestäisi noita tunnehäiriöisiä, pilalle passattuja vapaan kasvatuksen tuloksia päivääkään. Pelottaa, että jossain vaiheessa nuo pennut ovat täällä hoitamassa Suomen asioita.

ope

[/quote]

Vierailija
5/129 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan miten tämä tilanne on edennyt?

Vierailija
6/129 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee. Häiriköt ja erityisoppilaat pois täysjärkisten joukosta. Miksi hyväkäytöksisten tulee kärsiä muutamasta mädästä omenasta? Eihän Suomessa laiteta rikollisiakaan linnaan, mutta kouluissa lasten tulisi saada olla rauhassa.

Vierailija
7/129 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina tulee tieto opettajan erottamisesta tai muista kuritoimenpiteistä. Lehtijutussa ei sanottu mahdollisuudesta, että ei rankaistaisi ollenkaan. Jotakin tästä seuraa opettajalle.

Jos Kauniainen ei pidä rehtoria koeaikaa kauempaa, hän ei kai voi palata entiseen työhönsä. Jos opettaja jatkaa töissä, hänen ei tarvitse olla enää tuon rehtorin alaisuudessa.

Vierailija
8/129 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon sitä mieltä, että kooululle pitäs saada vanhemmille vuorot tulla vahtimaan välitunteja ja ruokailuja.

Loppus tuo täysin abstrakti vitun valitus, kjun näkis nuo nuppuset omina itseinään.

opettaja, ja tasan vaihdan alaa jos joudun yläkoulua edes harkitsemaan

Vierailija
9/129 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen todistanut esim. seuraavan tapauksen:

- 3. luokkalainen poikaoppilas opettajalle: "No voi vittu...."

- opettajan vastaus kyseiselle pojalle luokkatovereiden kuullen: "Sä et kuule oo kunnon pillua koskaan saanutkaan".

Kyseinen opettaja irtisanottiin ja mielestäni aiheesta.

Opettajilla todellakin on paljon kestämistä huonokäytöksissä lapsissa. Lapsen kiroilu, riehuminen ym. ei missään tapauksessa ole hyväksyttävää.

Silti opettaja ei saa koskaan mennä huonokäytöksisen lapsen tasolle itse vaan hoitaa tilanne muuten. Helpommin tietysti sanottu kuin tehty, koska opettajien oikeudet ja vaikutusmahdollisuudet ovat nykyään niin rajalliset ja lapsukaiset tietävät "oikeutensa"... 

Joka tapauksessa vaikea ottaa kantaa tähän yksittäistapaukseen, kun ei sitä itse ole ollut todistamassa. Näillä tiedoilla sympatiani ovat toki opettajan puolella.

Vierailija
10/129 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla odotan maantantaita jolloin saadaan tietää miten tilanne on ratkaistu!

Kai nämä oppilaat myös saavat jonkinlaisen rangaistuksen tuosta tilanteesta?

Onko teidän lapsia tuossa koulussa tai tuttujen? Miten ovat kommentoineet asiaa?

Vierailija
12/129 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtijutun perusteella myötätunto erityisopettajan puolella. Oman lapseni luokalla on tälläinen hankala lapsi. Lapseni sanoi viimeksi eilen, että pelottaa välillä mitä ko poika aina keksii. Kuka haluaa olla tämän päivän koulussa opettaja? Äkkiä muutosta ja oikeutta opettajille. Minkälaisia veronmaksajia tulevaisuudessa on? Kuka tietää millainen tämä rehtori on? videokuvaaja voisi pätkän näyttää myös kuvatusta "solvaajasta" solvaajan vanhemmille. tietäisivät mitä mkieltä kouluissa lapsukainen käyttää.

Vierailija
13/129 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitttaa polisit samin kun tehtiin kalapuikko-pojalle

Vierailija
14/129 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:11"]

Lehtijutussahan annettiin ymmärtää, että opettajalla ja rehtorilla oli muitakin erimielisyyksiä. Vaikka rehtori sanoikin, että ai jaa, emmävaantiennykkää.

[/quote]

Jos erimielisyyksiä on, ei rehtori voi myöntää niitä, koska ne voidaan katsoa hänen ratkaisunsa virheellisyyttä raskauttaviksi tuon asian mennessä oikeuteen.

Kun asiasta on kirjoitettu nimillä, enpä sano suoraan mitä ajattelen, mutta kyllä tuollaiset esimiehet voisi potkia pois. Aivan väärässä tilanteessa ei ole alaisensa tukena.

Vierailija
15/129 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 15:40"]

Saakohan reksi edes yksin tehdä tuollaista päätöstä, tuskinpa vain.

[/quote]

Saa, kun on määräaikaisesta työsuhteesta kysymys.

[/quote]

Määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa työnantajan tahdosta. Eli juuri määräaikaista rehtori ei voi irtisanoa, ellei ole todella vahvat perusteet.

Vierailija
16/129 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duh kai pahoinpitely riittää perusteeksi, sehän on videollakin.

Vierailija
17/129 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja enää ei saa noita sairaita kersoja edes hoitoonkaan kun psyk.paikat lopetetaan vähitellen. Ja samoin sos. Huollon paikat. Miettikää millainen Suomi on 10 vuoden päästä.

Vierailija
18/129 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja enää ei saa noita sairaita kersoja edes hoitoonkaan kun psyk.paikat lopetetaan vähitellen. Ja samoin sos. Huollon paikat. Miettikää millainen Suomi on 10 vuoden päästä.

Vierailija
19/129 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalla on oikeus poistaa tilasta oppilas vastaanhangoittelevanakin. Se, miten poistaminen tapahtuu on tietysti tulkintaa, emme ole olleet paikalla. Mamuja ko. koulussa yli 40%...

Vierailija
20/129 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis käyvätkö autistit samaa koulua ns. normaalien kanssa? :O"

Ei välttämättä. Mutta tuosta tapauksesta ei ole tietoa. Häiritsevästi käyttäytyvä oppilas voidaan poistaa oppitunnilta tai muusta tilasta.

Seiska taas julkaisee varmaan tuon videon tapahtuneesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä