100 km henkilöauton kyydissä. Paljonko maksaisit?
Kaveri kysyi mukaan. Autossa on kaveri (ajaa omaa autoaan), kaksi muuta + minä. Paljonko korvaan matkakuluja? Maantieajoa ja pienehkö noin 10 v vanha henkilöauto kyseessä.
Kommentit (81)
Vain 5 euroa? Olin ajatellut 15-20. En haluaisi olla tyhmä, joka maksaa liikaa...
ap
Minusta on fiksua antaa mös ns. vaivanpalkkaa, eli itse antaisin esim. 5€ ja kahvipaketin/suklaalevyn, tai 5€ ja kahvit matkan varrella (100km matkalla tosin harvoin tauolla käydään, siksi antaisin 5€ ja näin päsiäisen aikaa kun eletään esim. pari suklaamunaa ja raekarkkipussin tmv.
Noh, tankkaatte auton tankin täyteen lähdettyänne. Perille päästyänne katsotte, kuinka paljon polttoainetta meni ja jaatte sen autossa istuneiden kesken. Sitten annatte kaverille ajajan palkkaa vähän kahvirahaa.
Alle 10 euroa en kehtaisi antaa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:00"]
Noh, tankkaatte auton tankin täyteen lähdettyänne. Perille päästyänne katsotte, kuinka paljon polttoainetta meni ja jaatte sen autossa istuneiden kesken. Sitten annatte kaverille ajajan palkkaa vähän kahvirahaa.
Alle 10 euroa en kehtaisi antaa.
[/quote]
Et kehtaisi antaa alle tuon? Voinko alkaa henkilökohtaiseksi kuljettajaksesi?
10-20e/hlö kattanee bensakulut 100km matkaan
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 22:57"]
5€
[/quote]
Veit jalat suusta, 5e on sopiva korvaus, jos ei mitään pitkää lenkkiä tarvinnu ajaa sun hakemiseen/viemiseen.
Varsinkin jos kuljettaja on tarjonnut kyytiä.
Keskivertokulut henkilöautolle on verottaja laskenut tarkkaan =kilometrikorvaus.
Pääomakulut, ylläpitokulut(huollot), renkaat yms... polttoaine on vain murto-osa kokonaiskuluista.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:03"]
[/quote]
Hui! Mä kun luulin että mun auto on suurikulutuksinen. Minkälaisella laivalla sitä oikein ajellaan?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:03"]
[/quote]
Joo, jos ajavat panssarivaunulla.
Jos pyytää kyytiin, niin en välttämättä olettaisi maksavani mitään. Riippuu matkan tarkoituksesta.
100km ajo autolla maksaa noin 45€, kun lasketaan todelliset kokonaiskulut, eikä pelkkiä bensoja. Tuo jaettuna kolmelle on 15€.
Bussilla 100km matka maksaa noin 20€.
Se nyt on selvä että en maksaisi enempää kuin 20€, enkä oikein kehtaisi tarjota vähempää kuin 15€.
Jos itse tarjoudun ottamaan kyytiläisiä, koska inhoan yksin ajamista, niin kuittaan maksut aina sillä että "tarjootte sitten vaikka kaljan joskus", tai jos on joku grillaus tms tiedossa niin toiset ostavat syötävät.
[/quote]
Et kehtaisi antaa alle tuon? Voinko alkaa henkilökohtaiseksi kuljettajaksesi?
[/quote]
Pistä yhteistiedot tähän, saat alkaa medän autokuskiksi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:00"]
Vain 5 euroa? Olin ajatellut 15-20. En haluaisi olla tyhmä, joka maksaa liikaa...
ap
[/quote]
Mene bussilla
Laskin aivan vasta vakuutusyhtiölle kilometriä kohden kulut talvirenkaista, huolloista ja vaihdetuista osista. Kyllä se oli 35 eur luokkaa sadalle kilometrille Sisältäen kuukausittaiset auton pesut. Heidän esitys oli 25 senttiä kilometrille, meidän autolla pelkkä polttoainekulu oli 12 euron luokkaa tuolle matkalle. Suurin osuus tuli talvirenkaille, joita vaihdamme kahden tai kolmen vuoden välein.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:11"]
100km ajo autolla maksaa noin 45€, kun lasketaan todelliset kokonaiskulut, eikä pelkkiä bensoja. Tuo jaettuna kolmelle on 15€.
[/quote]
Millä kaavalla tuohon pääsee? Ilmeisesti siinä lasketaan, että auto ostetaan ja ajetaan jokin tietty matka. En kuitenkaan usko kuskin ostavan autoa tätä matkaa varten, joten kaava on vähintäänkin vammainen. Yli kolmen kympin ei pääse kyllä millään järkevällä kaavalla.
Maksaisivat kympin. jos polttoaineenkulutus on 8 litraa 100 kilometrillä, maksavat bensat noin 15 euroa. Siihen päälle muut kulut. jos ei raskaissa maksaa kuin vitosen, niin parempi mennä pummilla kokonaan. Vitonen on naurettava korvaus. Selkeitä autottomien vastauksia.
Vaikka olisi kuinka kovakulutuksinen auto, ei se voi viedä kuin 10 litraa sadalla, joka maksaa korkeintaan 18€. Se jaettuna 4:llä on alle 5€ per nenä. Eli 10€ on mun mielestä jo ihan kohtuusumma, ainakin tuplasti mitä auton kulut sillä matkalla.
Neljäkö teitä on ja matkaa tulee kaiken kaikkiaan 100km? Tarjoiaisin kymppiä, ei ole yhtään liikaa auton kuluista ja on halvempaa kuin julkisilla. Jos tyytyy vähempään, niin omapaha on asiansa ja jos pyytää 15€, niin sekin on vielä ihan ok.
Vitosen varmaan antaisin sopivana tasasummana, vaikka ei ne polttoaineet jaettuna niin paljon tee.