Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär paljastui kiusaajaksi - nyt huutaa ja raivoaa

Vierailija
18.03.2019 |

Selvisi viime viikolla, että 15.v tyttäreni on muutaman muun tytön kanssa kiusannut luokkalaistaan tyttöä. On jätetty pois porukasta, piiloteltu kenkiä ja vaatteita, salakuvaamista jne. Tämä selvisi, kun opettaja otti yhteyttä ja tänään sitten iltapäivällä mennään selvittelemään tilannetta.
Itse olen hyvin pettynyt lapseen ja itseeni. Itse kun olen ollut koulukiusattu, niin olen yrittänyt kasvattaa lapsistani fiksuja ja muut huomioon ottavia. Tuntuu uskomattoman pahalta, että oma lapsi on kiusaaja.
Mutta perjantaina kun asia selvisi, keskustelimme isänsä kanssa tietysti ja yritettiin selvittää asiaa. Tytär selitti niitä perus, että "nokun muutkin" ja "emmä ollu ainoo", ihankun se olisi joku syy tai oikeutus. Tyttäreltä lähti sitten puhelin ja läppäri takavarikkoon. Isänsä vei vielä tv:nkin pois tyttären huoneesta. Ja siitähän sitten reimu repes, alkoi haukkuminen, sossuilla uhkailu, kiristäminen jne jos ei saa puhelinta takaisin. Isänsä otti tänään puhelimen ja läppärin mukaan töihinsä ja jättää sinne, koska tytär on yrittänyt penkoa kaikki kaapit ja etsiä. Nyt sitten haukkuu ja mököttää ja näyttää mieltään. Ei mm suostu syömään ja kävikin sitten lauantaina mäkkärissä (kotiarestista huolimatta). Otettiin sitten myös pankkikortti takavarikkoon. Huutaa, että kidutamme häntä ja viemme hänen oikeutensa, että hän tekee lastensuojeluilmoituksen.
Viimepäivät ovat olleet aika h*lvettiä ja tuntuu, etten tunne enää lastani. Rakastan häntä tietysti, mutta tuntuu niin pahalta katsoa, miten ilkeä hän on. Emme kasvattaneet hänestä itsekästä, ilkeää kiusaajaa, mikä hän nyt kuitenkin on. En oikein tiedä miten olla. Pelottaa oikein miten iltapäivä menee.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, kirjoitan tunnekouhun vallassa, pakko avautua.

Kommentit (853)

Vierailija
41/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä kommentteja lukee, niin ei ihme miksi niin monet teinit on ilkeitä ja suorastaan ihan hirveitä ihmisen alkuja. Ei saisi rangaista voi luoja, päätäkö pitäis silitellä että voivoi kun kiusasit. Jos nyt viikon on vaikka netti poissa niin voi kamalaa oppiipahan toivottavasti jotain

Vierailija
42/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietenkin provo. Mutta jos meillä 15v ilmoitettaisiin kiusanneen jotakuta (tosin nämä tapaukset ovat paljon monimutkaisempia, sellaista ilmoitusta ei tulisi, vaan kuvaus jostain tapahtumista), keskustelisimme asiasta. Yleensä taustalla on monien vuosien historia. Voisimme puhua näistä, nykyisestä tilanteesta, kunkin roolista ja tunteista. Puhuisimme miten nyt kannattaisi toimia, että tilanne olisi kaikille mahdollisimman hyvä.

Minun lapseni ovat empaattisia. Eikä meistä kukaan usko että maailmassa on musta ja valkoinen.

Jos sinun lapsesi kerrottaisiin kiusaavan et ikimaailmassa uskoisi sitä kullannupustasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt vain luovuttako tyttären kiukuttelun edessä. Tämä on prosessi, jota tytär ei ole selvästi koskaan käynyt läpi aiemmin. Oletteko antaneet aiemmin tyttärelle liian helposti periksi? Ehkä hän on oppinut, että huonoista teoista ei seuraa aina rangaistusta ja on nyt syyllistynyt myös kiusaamiseen.

Emme tietenkään luovuta. Ja mielestäni meillä on ihan selkeät rajat kaikilla lapsilla ja teoilla on seurauksensa. Emme me ole lupailleet turhia. Ei ole ennen ollut mitään näin vakavaa. Mutta jokuhan tässä on selvästi mennyt vikaan kuitenkin, ja nyt yritetään selvittää sitten. 

Ap

Usein on niinkin että kun lapsella/nuorella on (ollut) läheiset välit vanhempiin niin se irtiotto on rajumpi kuin ns helpoilla nuorilla.

Ehkä nyt onkin kyse siitä? Ette ole tehneet mitään väärin sen enempää kuin kukaan muukaan vanhempi, päinvastoin.

Vaikeaa on toki tällä hetkellä mutta pysykää lujina, palkinto tulee sitten myöhemmin kun kuohunta on ohi, lapsenne luottaa teihin edelleen ja on tasapainoinen aikuinen.

Ei todellakaan luota. Sitä saa mitä tilaa

Vierailija
44/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietenkin provo. Mutta jos meillä 15v ilmoitettaisiin kiusanneen jotakuta (tosin nämä tapaukset ovat paljon monimutkaisempia, sellaista ilmoitusta ei tulisi, vaan kuvaus jostain tapahtumista), keskustelisimme asiasta. Yleensä taustalla on monien vuosien historia. Voisimme puhua näistä, nykyisestä tilanteesta, kunkin roolista ja tunteista. Puhuisimme miten nyt kannattaisi toimia, että tilanne olisi kaikille mahdollisimman hyvä.

Minun lapseni ovat empaattisia. Eikä meistä kukaan usko että maailmassa on musta ja valkoinen.

Ihan uskomattomia tulkintoja täysin tuntemattomista ihmisistä. Tuossa iässä paine kaveriporukassa voi olla niin suuri että vaikka lapsi olisi kuinka hyvin kasvatettu niin sortuu tekoihin jotka ovat täysin vastaan kodin moraalia.

Vierailija
45/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun lapsesi kerrottaisiin kiusaavan et ikimaailmassa uskoisi sitä kullannupustasi.

Lue viesti uudestaan.

Voi olla vaikeaa, jos maailmasi on mustavalkoinen. Silloin en pysty auttamaan

Vierailija
46/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt vain luovuttako tyttären kiukuttelun edessä. Tämä on prosessi, jota tytär ei ole selvästi koskaan käynyt läpi aiemmin. Oletteko antaneet aiemmin tyttärelle liian helposti periksi? Ehkä hän on oppinut, että huonoista teoista ei seuraa aina rangaistusta ja on nyt syyllistynyt myös kiusaamiseen.

Emme tietenkään luovuta. Ja mielestäni meillä on ihan selkeät rajat kaikilla lapsilla ja teoilla on seurauksensa. Emme me ole lupailleet turhia. Ei ole ennen ollut mitään näin vakavaa. Mutta jokuhan tässä on selvästi mennyt vikaan kuitenkin, ja nyt yritetään selvittää sitten. 

Ap

Usein on niinkin että kun lapsella/nuorella on (ollut) läheiset välit vanhempiin niin se irtiotto on rajumpi kuin ns helpoilla nuorilla.

Ehkä nyt onkin kyse siitä? Ette ole tehneet mitään väärin sen enempää kuin kukaan muukaan vanhempi, päinvastoin.

Vaikeaa on toki tällä hetkellä mutta pysykää lujina, palkinto tulee sitten myöhemmin kun kuohunta on ohi, lapsenne luottaa teihin edelleen ja on tasapainoinen aikuinen.

Ei todellakaan luota. Sitä saa mitä tilaa

Ihme kiusaajia ja vanhempien syyllistäjiä täällä. Omasta kokemuksesta voin sanoa että lainattu kommentoija on oikeassa, minä olin se vaikea ja "ilkeä" nuori aikoinani. Ja minulla oli hyvät ja turvalliset vanhemmat.

Vierailija
47/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän moni ajattelee edelleen et vanhemmat on syypäitä joka ikiseen pieruun mitä lapselta pääsee. Kaikki vanhempien vikaa. Ikään kuin sillä lapsella ei olis omaa tahtoa ja omia aivoja. 15v aivot tutkitusti taantuu ja ryhmäpaine on kova. Tulee tehtyä helpommin tyhmyyksiä eikä ymmärrä aina seurauksia. Empatiaa tulee opettaa jatkuvasti. Se ei ole kaikissa aina automaattisesti. Mikään ei oikeuta kiusaamista. Mutta vanhempien syyttäminen ja lapsen demonisointi ei auta ketään. Kiusaaja tarvitsee apua myös.

Vierailija
48/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomattomia tulkintoja täysin tuntemattomista ihmisistä. Tuossa iässä paine kaveriporukassa voi olla niin suuri että vaikka lapsi olisi kuinka hyvin kasvatettu niin sortuu tekoihin jotka ovat täysin vastaan kodin moraalia.

Mitä tulkintoja?

Ymmärrän kyllä, ettei kaikki vanhemmat luota lapsiinsa eivätkä osaa keskustella asipista. Meillä se on toiminut ja riittänyt ihan aina. Ei ole tarvinnut mennä takavarikoimaan mitään.

Näyttää tuo teininini ollevan vielä ajattelevampi ja suvaitsevampi kuin minä. Osaa asettua muiden asemaan.

Vierailija
49/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän moni ajattelee edelleen et vanhemmat on syypäitä joka ikiseen pieruun mitä lapselta pääsee. Kaikki vanhempien vikaa. Ikään kuin sillä lapsella ei olis omaa tahtoa ja omia aivoja. 15v aivot tutkitusti taantuu ja ryhmäpaine on kova. Tulee tehtyä helpommin tyhmyyksiä eikä ymmärrä aina seurauksia. Empatiaa tulee opettaa jatkuvasti. Se ei ole kaikissa aina automaattisesti. Mikään ei oikeuta kiusaamista. Mutta vanhempien syyttäminen ja lapsen demonisointi ei auta ketään. Kiusaaja tarvitsee apua myös.

Empatiaa opetetaan empatialla

Vierailija
50/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä kommentteja lukee, niin ei ihme miksi niin monet teinit on ilkeitä ja suorastaan ihan hirveitä ihmisen alkuja. Ei saisi rangaista voi luoja, päätäkö pitäis silitellä että voivoi kun kiusasit. Jos nyt viikon on vaikka netti poissa niin voi kamalaa oppiipahan toivottavasti jotain

Näinpä!

Vierailija
51/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma telkkari, älykännykkä, pädi ja pankkikortti noin nuorena…. onneksi minun lapsuuteni oli erilainen. AP, lapsesi on ylihemmotelty psykopaatti.

Vierailija
52/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Nämä kovalla kädellä rangaistut on niitä kiusaajia. Pääseepä näyttämään vanhempien toimintamallia muihin

Vierailija
53/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän moni myös reagoi ikään kuin kasvatustyö olisi jo tehty ja heidän tehtävänään olisi nyt arvostella lopputulos.

Ei ole. Kasvatustyö on kesken ja tapahtuu tässä ja nyt. Lopputulos on selvillä vasta myöhemmin, ehkä vasta sitten kun lapsi kasvattaa omia lapsiaan.

Antakaa toisille työrauha. Ei se teini siihen kuole, jos vähän joutuu ajattelemaan asioita, kun ei pääse nettiin eikä snappiin.

Tuommoinen takavarikko ei nykymaailmassa voi olla kovin pitkä, koska kännykkää ja tietokonetta käytetään koulussa ja kouluasioihin. Kännykän kanssa tulee vastaan myös vanhempien tarve saada yhteys lapseen. Telkkarin ja padin voi ottaa pois pitemmäksi aikaa, jos tarpeen.

Vierailija
54/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kiusaajaakin tulee yrittää ymmärtää, itse ymmärsin myöhemmin aikuisena, että oman kiusaajani koti oli aivan rikki, isä juoksi vieraissa ja sitä rataa. Pitää kuitenkin myös muistaa, ettei se ole kiusatun tehtävä vielä siinä akuutissa kiusaamisvaiheessa. Ei lapsi ymmärrä, että häntä nyt toinen kiusasi syystä x. Ne ovat aikuisten setvittäviä asioita ja niiden pohjalta aikuiset tekevät ratkaisut. Lasten niskaan näitä ymmärtämisasioita ei voi vielä kaataa. Kiusatulle tulee muuten olo, että kiusaaminen olisi jotenkin hyväksyttävää, koska syy x. Lapsi ei vielä ymmärrä ymmärtämisen ja hyväksymisen eroa.

Vierailija
55/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oma telkkari, älykännykkä, pädi ja pankkikortti noin nuorena…. onneksi minun lapsuuteni oli erilainen. AP, lapsesi on ylihemmotelty psykopaatti.

Oikein psykopaatti. Juu

Ja nykyään teinit ei katsele tvtä. Sen aika on ohi. Provoilija ei tiennyt tätä

Mutta kaikilla on kyllä pankkikortti, kännykkä ja läppäri. Aivan normaalia

Vierailija
56/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsesi ovat tällä hetkellä?

Vierailija
57/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko takavarikon ainoa vaihtoehto tosissaan pään silittely? Takavarikko voi olla hyvä jos tarkotus on vain rangaista. Mutta jos haluaa sen sijaan lapsen todella oppivan jotakin ja tilanteen todella muuttuvan, takavarikko ei ole hyvä. Varsinkin kun takavarikko on epäjohdonmukainen ja muuttuva (ensin kännykkä sitten pankkikortti.) Itse pyrkisin selvittämään mikä lapsen on ajanut tekemään kuten teki. Olen itse ollut koulukiusattu ja lopulta myös kiusaaja. Useinhan kiusatusta tulee kiusaaja. Tai jos luokassa tai koulussa on muuten epäterve ilmapiiri. Pyrkisin selvittämään tilanteen perinpohjin jotta saataisiin aito muutos.

Vierailija
58/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojeluilmoituksella uhkailuun sanoin omalle raivokiukkuteinille, että siitä vaan.

Sijoituksessa toisella paikkakunnalla saattaa tosin jäädä kavereiden näkeminen vähemmälle ja prosessi ei lakkaa sillä ettei se ole enää hauska.

Mulla on sellainen sääntö, ettei paria käyttäytymismuotoa siedetä lainkaan ja niissä on sitten ihan erilaiset seuraukset kuin muuten. Nämä ovat itsemurhalla uhkailu ja tuo lasulässytys.

Itsariuhkailua ei onneksi ole ollutkaan, mutta siitä sanoin lapsen kaverin harrastaamaa koko perheensä kiristystä seuranneena jo etukäteen, että jos samanlaisia ongelmia tulee meillä niin hankin hänelle kaiken mahdollisen avun. Ymmärsi yskän.

--

Ei kannata omien traumojen takia alkaa demonisoimaan lastaan. Joukossa tyhmyys tiivistyy.

Kun pahin höyry on raivottu kannattaa teini houkutella neuvotteluun siten että pitää sitä omana ideanaan.

Tässä vasta empaattinen äiti

Empaattinen ei ole sama asia kuin ukkosenjohdattimeksi ja kynnysmatoksi heittäytyminen. Vanhemman velvollisuudet kasvattajana ja aikuisuuden mallina eivät lopu murrosikään. Se tarkoittaa myös sitä, että rajojaan hakevalle murkulle pitää osata olla myös "kova".

Omani ovat molemmat jo täysi-ikäisiä ja selvisimme mun metodeilla ilman pahempia traumoja koko perhe. Vaikka sitten ilman "empatiaa" :D

Jos uhkailet itsemurhalla, niin...

Valtavan hienoa kommunikointia. Muuta ei voi todeta

Selitähän nyt vähän kun en ymmärrä.

Viestini oli, että jos uhkailet itsemurhalla otan sen aina 100% vakavasti ja järjestän sinulle kaiken mahdollisen avun mitä löydän. Mikä tässä on sinun järkeilysi mukaan väärin? Tein lapselle selväksi ettei kyseessä ole leikki vaan haudan vakava asia, jonka minä otan vakavasti enkä luistele siitä ohi "et ole tosissasi" taktiikalla.

Osa motiiviani toki on etten hyväksy tällä asialla pelleilyä pelleilyn vuoksi ja se kaiketi on sitten väärin? Pitäisi vaan kaverin vanhempien tyyliin kuunnella likimain päivittäin rärä "Mä tapan itteni!" huutoa ja olla kuin ei olisikaan......

Vierailija
59/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojeluilmoituksella uhkailuun sanoin omalle raivokiukkuteinille, että siitä vaan.

Sijoituksessa toisella paikkakunnalla saattaa tosin jäädä kavereiden näkeminen vähemmälle ja prosessi ei lakkaa sillä ettei se ole enää hauska.

Mulla on sellainen sääntö, ettei paria käyttäytymismuotoa siedetä lainkaan ja niissä on sitten ihan erilaiset seuraukset kuin muuten. Nämä ovat itsemurhalla uhkailu ja tuo lasulässytys.

Itsariuhkailua ei onneksi ole ollutkaan, mutta siitä sanoin lapsen kaverin harrastaamaa koko perheensä kiristystä seuranneena jo etukäteen, että jos samanlaisia ongelmia tulee meillä niin hankin hänelle kaiken mahdollisen avun. Ymmärsi yskän.

--

Ei kannata omien traumojen takia alkaa demonisoimaan lastaan. Joukossa tyhmyys tiivistyy.

Kun pahin höyry on raivottu kannattaa teini houkutella neuvotteluun siten että pitää sitä omana ideanaan.

Tässä vasta empaattinen äiti

Empaattinen ei ole sama asia kuin ukkosenjohdattimeksi ja kynnysmatoksi heittäytyminen. Vanhemman velvollisuudet kasvattajana ja aikuisuuden mallina eivät lopu murrosikään. Se tarkoittaa myös sitä, että rajojaan hakevalle murkulle pitää osata olla myös "kova".

Omani ovat molemmat jo täysi-ikäisiä ja selvisimme mun metodeilla ilman pahempia traumoja koko perhe. Vaikka sitten ilman "empatiaa" :D

Jos uhkailet itsemurhalla, niin...

Valtavan hienoa kommunikointia. Muuta ei voi todeta

Selitähän nyt vähän kun en ymmärrä.

Viestini oli, että jos uhkailet itsemurhalla otan sen aina 100% vakavasti ja järjestän sinulle kaiken mahdollisen avun mitä löydän. Mikä tässä on sinun järkeilysi mukaan väärin? Tein lapselle selväksi ettei kyseessä ole leikki vaan haudan vakava asia, jonka minä otan vakavasti enkä luistele siitä ohi "et ole tosissasi" taktiikalla.

Osa motiiviani toki on etten hyväksy tällä asialla pelleilyä pelleilyn vuoksi ja se kaiketi on sitten väärin? Pitäisi vaan kaverin vanhempien tyyliin kuunnella likimain päivittäin rärä "Mä tapan itteni!" huutoa ja olla kuin ei olisikaan......

Teet selväksi. Pelleily. Jos, niin...

Uhkailua

Varmasti sait mitä hait, lapsi ei puhunut mitään. Täysin ymmärrettävä asia

Vierailija
60/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tässä väkisinkin syyttää itseään jonkun verran, että mikä on mennyt vikaan kun oma lapsi kiusaa. Mutta kun järjellä ajattelen, niin olemme kyllä mielestäni tehneet parhaamme vanhempina ja kasvattajina ja teemme edelleen. Nyt tietysti eritämme selvittää, mistä kiusaaminen johtuu ja tehdä tyttärelle mahdollisimman selväksi, että kiusaaminen ei ole koskaan ok, vaikka kaverit kuinka painostaisi. Sellaiset eivät ole oikeita kavereita. 

Ap