Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär paljastui kiusaajaksi - nyt huutaa ja raivoaa

Vierailija
18.03.2019 |

Selvisi viime viikolla, että 15.v tyttäreni on muutaman muun tytön kanssa kiusannut luokkalaistaan tyttöä. On jätetty pois porukasta, piiloteltu kenkiä ja vaatteita, salakuvaamista jne. Tämä selvisi, kun opettaja otti yhteyttä ja tänään sitten iltapäivällä mennään selvittelemään tilannetta.
Itse olen hyvin pettynyt lapseen ja itseeni. Itse kun olen ollut koulukiusattu, niin olen yrittänyt kasvattaa lapsistani fiksuja ja muut huomioon ottavia. Tuntuu uskomattoman pahalta, että oma lapsi on kiusaaja.
Mutta perjantaina kun asia selvisi, keskustelimme isänsä kanssa tietysti ja yritettiin selvittää asiaa. Tytär selitti niitä perus, että "nokun muutkin" ja "emmä ollu ainoo", ihankun se olisi joku syy tai oikeutus. Tyttäreltä lähti sitten puhelin ja läppäri takavarikkoon. Isänsä vei vielä tv:nkin pois tyttären huoneesta. Ja siitähän sitten reimu repes, alkoi haukkuminen, sossuilla uhkailu, kiristäminen jne jos ei saa puhelinta takaisin. Isänsä otti tänään puhelimen ja läppärin mukaan töihinsä ja jättää sinne, koska tytär on yrittänyt penkoa kaikki kaapit ja etsiä. Nyt sitten haukkuu ja mököttää ja näyttää mieltään. Ei mm suostu syömään ja kävikin sitten lauantaina mäkkärissä (kotiarestista huolimatta). Otettiin sitten myös pankkikortti takavarikkoon. Huutaa, että kidutamme häntä ja viemme hänen oikeutensa, että hän tekee lastensuojeluilmoituksen.
Viimepäivät ovat olleet aika h*lvettiä ja tuntuu, etten tunne enää lastani. Rakastan häntä tietysti, mutta tuntuu niin pahalta katsoa, miten ilkeä hän on. Emme kasvattaneet hänestä itsekästä, ilkeää kiusaajaa, mikä hän nyt kuitenkin on. En oikein tiedä miten olla. Pelottaa oikein miten iltapäivä menee.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, kirjoitan tunnekouhun vallassa, pakko avautua.

Kommentit (853)

Vierailija
21/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukas lapsen sitten on kasvattanut?

Mehän hänet olemme isänsä kanssa. Olemme kuitenkin yrittäneet opettaa hyviä arvoja, käytöstapoja jne. Lapsena tyttö olikin oikein enkeli, mutta murrosiässä tullut ilkeä ja itsekeskeinen. 

Muilla lapsilla ei ole ollut samanlaisia ongelmia. Olen yrittänyt keskustella tyttären kanssa, että onko hänellä itsellään paha olo, haluaako puhua esim ammattilaiselle. Yrittänyt selittää ja puhua, että ymmärtääkö hän miten väärin hän on tehnyt ja miltä hänestä tuntuisi, jos hän itse kokisi samaa. Mutta en saa mitään yhteyttä, vaan haukkuja ja haistattelua. 

Ap

Ei kannata välittää tuollaisista. Yksinkertaista ajatella, että vika on aina vanhemmissa. 15v on jo melkein aikuinen ja osaa kyllä omilla aivoillaankin miettiä, mikä on oikein ja mikä ei. Saman perheen lapset voivat olla todella erilaisia keskenään, vaikka ovatkin saaneet samanlaisen kasvatuksen. Hyvällä tuuri tyttärenne tulee vielä järkiinsä, ainakaan vanhemmista se ei ole kiinni. :)

Vierailija
22/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö teidän mielestänne auttaa asiaa, että vastavuoroisesti kiusaatte omaa lastanne  ja viette kaikki pois, knnykät, läppärit ja tv:t  ja vielä kotiarestikin päälle ? Kiusaaminen on väärin toki, mutta teidän rangaistukset ovat järjettömät. Asioista keskustellaan, että mitä tehdään ja miten jatkossa toimitaan, sekä ihan anteeksipyyntöä kiusatulle. Sulkekaa vielä pimeään lukittuun koppiin niin kyllä se kakara jossain vaiheessa nöyrtyy. sitähän te teette, eli nöyryytätte vastavuoroisesti omaa lastanne.

Meillä on tehty kaikille lapsille pienestä asti selväksi, että ketään ei kiusata ja jos, niin siitä tulee seurauksia. Nyt sitten tulee seurauksia. 

Puhelimet, tietokoneet yms ovat ylellisyyttä, myös pankkikortti. 15 vuotias ei tarvitse älypuhelinta, millä voisi sitten mahdollisesti jatkaa kiusaamista. Tytär saa koulussa ruuan ja kotona tietysti. Wilmassa voi käydä esim minun puhelimella. Puhumista on yritetty, mutta ei onnistu, ainakaan vielä. Minä olen jo keskustellut kiusatun tytön äidin kanssa ja tyttäreni tulee kyllä pyytämään anteeksi ja minä teen kaikkeni, että se kiusaaminen loppuu. Me emme nöyryytä lastamme, vaan opetamme, että teoilla on seurauksensa.

ja ehkä tekee tyttärelle ihan hyvä olla ilman nettiä ja puhelinta, kun reaktio on näin vahva.

Ap

Kyllä te nöyryytätte.

Mutta tarina on muutenkin huono

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viette pyytämään anteeksi siltä kiusatulta.

Typerintä mitä voi tehdä, kiusattu näkee kyllä kiusaajan krokotiilinkyynelien läpi ja tilanne on vain lisänöyryytys, aikuiset taas näkevät mitä haluavat nähdä.

Vierailija
24/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojeluilmoituksella uhkailuun sanoin omalle raivokiukkuteinille, että siitä vaan.

Sijoituksessa toisella paikkakunnalla saattaa tosin jäädä kavereiden näkeminen vähemmälle ja prosessi ei lakkaa sillä ettei se ole enää hauska.

Mulla on sellainen sääntö, ettei paria käyttäytymismuotoa siedetä lainkaan ja niissä on sitten ihan erilaiset seuraukset kuin muuten. Nämä ovat itsemurhalla uhkailu ja tuo lasulässytys.

Itsariuhkailua ei onneksi ole ollutkaan, mutta siitä sanoin lapsen kaverin harrastaamaa koko perheensä kiristystä seuranneena jo etukäteen, että jos samanlaisia ongelmia tulee meillä niin hankin hänelle kaiken mahdollisen avun. Ymmärsi yskän.

--

Ei kannata omien traumojen takia alkaa demonisoimaan lastaan. Joukossa tyhmyys tiivistyy.

Kun pahin höyry on raivottu kannattaa teini houkutella neuvotteluun siten että pitää sitä omana ideanaan.

Tässä vasta empaattinen äiti

Empaattinen ei ole sama asia kuin ukkosenjohdattimeksi ja kynnysmatoksi heittäytyminen. Vanhemman velvollisuudet kasvattajana ja aikuisuuden mallina eivät lopu murrosikään. Se tarkoittaa myös sitä, että rajojaan hakevalle murkulle pitää osata olla myös "kova".

Omani ovat molemmat jo täysi-ikäisiä ja selvisimme mun metodeilla ilman pahempia traumoja koko perhe. Vaikka sitten ilman "empatiaa" :D

Jos uhkailet itsemurhalla, niin...

Valtavan hienoa kommunikointia. Muuta ei voi todeta

Vierailija
25/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo tytölle että tältä tuntuu kun suljetaan kaiken kivan ulkopuolelle, onko kivaa?

Vierailija
26/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mehän hänet olemme isänsä kanssa. Olemme kuitenkin yrittäneet opettaa hyviä arvoja, käytöstapoja jne. Lapsena tyttö olikin oikein enkeli, mutta murrosiässä tullut ilkeä ja itsekeskeinen. 

Muilla lapsilla ei ole ollut samanlaisia ongelmia. Olen yrittänyt keskustella tyttären kanssa, että onko hänellä itsellään paha olo, haluaako puhua esim ammattilaiselle. Yrittänyt selittää ja puhua, että ymmärtääkö hän miten väärin hän on tehnyt ja miltä hänestä tuntuisi, jos hän itse kokisi samaa. Mutta en saa mitään yhteyttä, vaan haukkuja ja haistattelua. 

Ap

Mitä tekemistä kännykän, tv:n ja läppärin viemisellä on hyvien käytöstapojen ja toisten huomioonottamisen edistämisen kanssa?

Vierailija
27/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kannata välittää tuollaisista. Yksinkertaista ajatella, että vika on aina vanhemmissa. 15v on jo melkein aikuinen ja osaa kyllä omilla aivoillaankin miettiä, mikä on oikein ja mikä ei. Saman perheen lapset voivat olla todella erilaisia keskenään, vaikka ovatkin saaneet samanlaisen kasvatuksen. Hyvällä tuuri tyttärenne tulee vielä järkiinsä, ainakaan vanhemmista se ei ole kiinni. :)

15v osaa ajatella omilla aivoillaan. Kyllä. Ja siksi 15v ei enää taitu pakolla ja näillä kuvitteellisilla takavarikoilla.

Eikä yksikään aikuinen osta kiusaamistarinoita vain yhdestä näkökulmasta. Jokainen tietää että tarinalla on monta puolta.

Vierailija
28/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hänelle omista kiusaamiskokemuksistasi (miten se on vaikuttanut sinuun yms), kyllä  jotain myötätuntoa varmaan tulee ellei ole ihan täysi psykopaatti. Mitä tohon lasu uhkailuun tulee niin sano että senkun ottaa sossuihin yhteyttä, voihan se olla että sieltä päästä löytyy apu. Tiedän itse tapauksen jossa nuori nimenomaan häiriköi ja kiusasi sekä koulussa että kotona, mikä johti sijoitukseen ja koulun vaihtoon.

Vierailija
29/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta liika rankaisu ja jatkuva takavarikointi ei enää opeta mitään. Hänet pitäis itse saada ymmärtämään tekemänsä vääryys ja se onnistuu parhaiten rauhallisella keskustelulla, ei pakolla. Se että pyytää kiusatulta anteeks face to face on hyvä koska hän joutuu myöntämään virheen ja kohtaamaan sen ihmisen jolle tehnyt pahaa. Kiusattu saa vahvistuksen siitä ettei hänessä ole mitään vikaa. Vaikka se tuntuis kiusatusta ja varmaan kaikista aluks kiusalliselta, se kannattaa silti.

Mielestäni emme rankaise liikaa. Puhelin on silti ylellisyys, ei välttämättömyys. Puhelin on tyttärelle ilmeisen tärkeä ja ollut myös yksi kiusaamisen väline.

Puhumista on yritetty ja yritetään, kukaan ei ole huutanut tyttärelle. Teemme kaikkemme, että tytär ymmärtää, miten väärin on tehnyt ja siihen sisältyy netin takavarikointi. Olen ajatellut myös varata ajan nuorisopsykologille, että tytär pääsisi puhumaan edes jollekkin, jos ei meille suostu. Jokuhan siellä taustalla on kuitenkin oltava, miksi kiusaa. Ja tytär kyllä tulee pyytämään kiusatulta anteeksi, tietysti. Ja opettajan ja muiden mukana olleiden tyttöjen vanhempien kanssa keskustellaan jatkosta. 

Olen kyllä hyvin tyytyväinen opettajan toimintaan, että asia selvitetään perusteellisesti. Kaikilla on oikeus olla rauhassa ja kiusaamatta koulussa

Vierailija
30/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo tytölle että tältä tuntuu kun suljetaan kaiken kivan ulkopuolelle, onko kivaa?

Tämä auttaa varmasti! Nyt tyttö ottaa epäsuositun kaverin ystäväkseen.

Ja jatkossa luottaa vanhempiinsa entistä enemmän

Vierailija
31/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt vain luovuttako tyttären kiukuttelun edessä. Tämä on prosessi, jota tytär ei ole selvästi koskaan käynyt läpi aiemmin. Oletteko antaneet aiemmin tyttärelle liian helposti periksi? Ehkä hän on oppinut, että huonoista teoista ei seuraa aina rangaistusta ja on nyt syyllistynyt myös kiusaamiseen.

Vierailija
32/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää lapsi vastaamaan teoistaan, älkää antako periksi.

Koulukiusatun elämä on helvettiä, kiusaajan elämän ei tarvitse olla yhtään helpompaa.

Vierailija
33/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt vain luovuttako tyttären kiukuttelun edessä. Tämä on prosessi, jota tytär ei ole selvästi koskaan käynyt läpi aiemmin. Oletteko antaneet aiemmin tyttärelle liian helposti periksi? Ehkä hän on oppinut, että huonoista teoista ei seuraa aina rangaistusta ja on nyt syyllistynyt myös kiusaamiseen.

Prosessi? Uskot siis, että 15 v oppii tästä jotain? Oppii antamaan periksi? Oppii että ei saa kiusata (siis jättää ulkopuolelle)

Vai onko tarkoitus ihan vaan rangaista ja näyttää kuka käskee?

Vierailija
34/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

15v osaa ajatella omilla aivoillaan. Kyllä. Ja siksi 15v ei enää taitu pakolla ja näillä kuvitteellisilla takavarikoilla.

Eikä yksikään aikuinen osta kiusaamistarinoita vain yhdestä näkökulmasta. Jokainen tietää että tarinalla on monta puolta.

Eli onpa tässä kiusatussakin varmasti vikaa niinkö? Itselle kävi näin kun kiusaajan äiti ei ostanut vaan minun puolta vaan lapsensa selitti ummet ja lammet mitä minä olin myös tehnyt. Lopputuloksena juttu vaiettiin aikuisten toimesta kun minähän olin tilanteeseen yhtä syyllinen. Sitten kiusaajalta alkoi jo tulla tappouhkauksia, jos siis olisin vielä laverrellut ja elin melkoisessa pelossa muutamia vuosia.

Vierailija
35/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme tietenkään luovuta. Ja mielestäni meillä on ihan selkeät rajat kaikilla lapsilla ja teoilla on seurauksensa. Emme me ole lupailleet turhia. Ei ole ennen ollut mitään näin vakavaa. Mutta jokuhan tässä on selvästi mennyt vikaan kuitenkin, ja nyt yritetään selvittää sitten. 

Ap

36/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se sitä kiusaamista lopeta vaikka takavarikoisitte sen alushousutkin

Vierailija
37/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tietenkin provo. Mutta jos meillä 15v ilmoitettaisiin kiusanneen jotakuta (tosin nämä tapaukset ovat paljon monimutkaisempia, sellaista ilmoitusta ei tulisi, vaan kuvaus jostain tapahtumista), keskustelisimme asiasta. Yleensä taustalla on monien vuosien historia. Voisimme puhua näistä, nykyisestä tilanteesta, kunkin roolista ja tunteista. Puhuisimme miten nyt kannattaisi toimia, että tilanne olisi kaikille mahdollisimman hyvä.

Minun lapseni ovat empaattisia. Eikä meistä kukaan usko että maailmassa on musta ja valkoinen.

Vierailija
38/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän viestin päätarkoitus oli päästä syyllistämään ja moittimaan vanhempia. Jotain vikaahaan pitää vanhemmissa olla kun lapsi kiusaa, eikö? Omassa erinomaisuudessa on niin mahtavaa lillua.

Vierailija
39/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme tietenkään luovuta. Ja mielestäni meillä on ihan selkeät rajat kaikilla lapsilla ja teoilla on seurauksensa. Emme me ole lupailleet turhia. Ei ole ennen ollut mitään näin vakavaa. Mutta jokuhan tässä on selvästi mennyt vikaan kuitenkin, ja nyt yritetään selvittää sitten. 

Ap

Usein on niinkin että kun lapsella/nuorella on (ollut) läheiset välit vanhempiin niin se irtiotto on rajumpi kuin ns helpoilla nuorilla.

Ehkä nyt onkin kyse siitä? Ette ole tehneet mitään väärin sen enempää kuin kukaan muukaan vanhempi, päinvastoin.

Vaikeaa on toki tällä hetkellä mutta pysykää lujina, palkinto tulee sitten myöhemmin kun kuohunta on ohi, lapsenne luottaa teihin edelleen ja on tasapainoinen aikuinen.

Vierailija
40/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joku tavoite teillä varmaan on? Ei pelkkä takavarikointi rangaistusmielessä