Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
Vaihdevuosi-ikäinen nainen ei tarvitse enää parisuhdetta.
Eipä kyllä. On ruma ja ei enää naisellinen ... ei kiinnosta miehiä.
too kirjoitti:
Eipä kyllä. On ruma ja ei enää naisellinen ... ei kiinnosta miehiä.
Vai niin, mikäs on sun ikä ja sukupuoli? 😂
Liukkarilla on menty jo 3v.
N47
Vierailija kirjoitti:
Mulla ikää 47 ja gyne sanoi, että vielä näkyy nätisti ja runsaasti munarakkuloita olevan.
Tolla ikää luolaan näkeekin jo ilman instrumentteja.
Saa kysyy mitkä ne on?? Äidille sama juttu.Äiti oli pieni siro 50-55kg.Tukka kynnet paksut nätit.tykkäsi pitkistä hiuksista.Takaapäin kuin nuori tyttö Itse vähän samaa nuorekkuutta,Ei ole muita oireita kuin 52v loppui punapäivät.Hyvä kun loppui oli todella runsaat.
Mihin vaihtari-ikäinen akka enää miehiä edes tarvii? Jos on kuin Sahara, miehet eivät kiinnosta. Elämässä on muutakin kuin panot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ikää 47 ja gyne sanoi, että vielä näkyy nätisti ja runsaasti munarakkuloita olevan.
Näinhän se on ennen vaihdevuosia, että synnyttäneen emätin on silloin löysimmillään. Vaihdevuodet tutkitusti lyhentää ja tiukentaa emätintä. Kannattaasinun katsoa siis tuntuvasti vanhempaa emäntää, jos menet tiukkuus edellä fysiologisista syistä.
Ikä 48v, kuukautiset pyörii. Liukkaria tarvii välillä. Iho kuivempi, naama roikkuu. Muita oireita ei ole
Ero tulossa. Vaihdevuodet ja ikää alle 50. Ystävä totesi, että ei kukaan minua enää huoli. Entä sitten? Ihan sama. Puolison mielestä kiukkuisuuteni on syy eroon eikä ota vastuuta suhteen ongelmista. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Alunperin luonto on tarkoittanut, että nainen kuolisi menopaussin koittaessa ....
Eipäs, kun naisen tarkoitus on auttaa omia tyttäriä lasten hoidossa, siksi omia lapsia ei enää tule. Aiemmin lapset selvisivät hengissä paljon todennäköisemmin, jos äidin äiti eli. Selittää myös naisten pidemmän eliniän. Miehiä sen sijaan ei tarvita tietyn iän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alunperin luonto on tarkoittanut, että nainen kuolisi menopaussin koittaessa ....
Eipäs, kun naisen tarkoitus on auttaa omia tyttäriä lasten hoidossa, siksi omia lapsia ei enää tule. Aiemmin lapset selvisivät hengissä paljon todennäköisemmin, jos äidin äiti eli. Selittää myös naisten pidemmän eliniän. Miehiä sen sijaan ei tarvita tietyn iän jälkeen.
Entäs lapsettomien eukkojen vaihtarit? Turhaa kamaa joka tapauksessa ... hih hih.
Ei viisissäkymmenissä olevan kannata erota, jos ei ole väkivaltaa. Ystävä on oikeassa, et löydä takuulĺa enää ketään. Ymmärrän puolisoasi. Sinua en ymmärrä.
Vaihtarit olisi saaneet alkaa myöhemmin. Kun ikää on 40+ ja pitäis töissä jaksaa. Monet pitävät tyhjästä kitisijänä, vaikka oireet ovat kovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on ennen vaihdevuosia, että synnyttäneen emätin on silloin löysimmillään. Vaihdevuodet tutkitusti lyhentää ja tiukentaa emätintä. Kannattaasinun katsoa siis tuntuvasti vanhempaa emäntää, jos menet tiukkuus edellä fysiologisista syistä.
Joo niin tiukentaa, koska limakalvot ja emättimen limakalvot ohenevat eivätkä jousta enää. Eli tarkoittaa kivuliasta seksiä naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei viisissäkymmenissä olevan kannata erota, jos ei ole väkivaltaa. Ystävä on oikeassa, et löydä takuulĺa enää ketään. Ymmärrän puolisoasi. Sinua en ymmärrä.
Miksi ei löytäisi? Itse löysin elämäni rakkauden 51-vuotiaana. Paras ystäväni muutti juuri yhteen 57-vuotiaana tapaamansa miehen kanssa. Äitini löysi miehen 80-vuotiaana vanhainkodista.
Olen 51.
Premenopaussi alkoi 36 vuotiaana ja kesti n. 10 vuotta. Kohtu poistettiin 33 vuotiaana myoomien vuoksi, toinen munasarja jätettiin.
Premenopaussin aikana ei hikoiluttanut, mutta kilahtelin milloin mistäkin. Hermo oli tosi tiukalla. En tajunnut sen olevan menopaussiin liittyvää. Seksuaalisuus oli huipussaan.
46 vuotiaana alkoi hikoilut ja seksihalujen väheneminen, myöskin mieliala vaihteli. Kilahtelut loppuivat, mutta hermostutti ja vatkasin aivan turhia asioita.
Olen aina urheillut ja treenannut kovaa. Mitä kovemmin treenasin, sitä enemmän kroppa kävi kierroksilla. Urheilu helpotti mielialaa, mutta fysiologisesti kroppa oli sekaisin. Kroppa keräsi nestettä ihan mielettömästi. Kevensin treeniä.
Kokeilin estrogeliä pieniä annoksina ja totesin, ettei ole minun juttu (rinnat kipeytyivät ja pääkipu vaivasi). Seksi ei kiinnostanut ollenkaan. Puhuin avoimesti ja huumorin höystämänä, että minulla on viihdevuodet. Ja yritin ajatella asiaa positiivisesti ja luonnollisena kehon muutoksena.
Nyt 51 vuotiaana, viimeiset 3 kk: ei hikoilua, ei mielialan vaihteluita ja seksihalut palanneet. Tämän lisäksi voin paukuttaa taas kunnon treeniä ja kroppa palautuu hyvin ja tuntuu hyvälle. Hiukseni ei ikinä ole olleet näin paksut kuin nyt. Satunnaisia yllätyskarvoja kasvaa leuassa - aina niitä ei edes huomaa, kun näkö on heikentynyt ;)
Olisiko tämä nyt minun osalta tässä :)
Tsemppiä kaikille viihdevuosi-ikäisille! Puhukaa asiasta avoimesti. Se mikä toimii muille ei välttämättä toimi itselle - pitää löytää oma linja, jolla pärjää tämän ajan yli.
Sydäntautiriski suuri, jos kuukautiset loppuvat alle 50-vuotiaana?
Aika monella jos ja kun yleensä 45-50v alkaa.
Niin menopaussi on se kun kuukautiset lakkaa, ja vaihdevuodet alkaa jo ennen sitä (eli oireilut eli kuumat aallot, nivelkivut, kuivuus, mitä kenelläkin). Sitä en ole ymmärtänyt, että mikä esivaihdevuodet on. Liekö kielikukkanen eli premenopaussista käännetty, mutta se on vähän virheellinen termi sitten.