Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (985)

Vierailija
761/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ikää 47 ja gyne sanoi, että vielä näkyy nätisti ja runsaasti munarakkuloita olevan.

Tolla ikää luolaan näkeekin jo ilman instrumentteja.

No riippuu katsooko ruskeaan vai kalkkunan helttaan.

Vierailija
762/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

46-vuotiaana alkoi aaltoilu, ja hain hetken jälkeen laastareita lievittämään oireita. Auttoivat kyllä. Kuukautiset valitettavasti vielä jatkuvat. Kohta vuosi laastareiden avulla oireettomana. Joskus kun on unohtunut vaihtaa ajoissa, saan kyllä heti aallot rakaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 40v voi jo aika huoletta vedellä paljailla, enää ei tärppää. Yli 45v iässä tärkein vaihdevuosioire on naisen luonteen muuttuminen käsittämättömän äkäiseksi, lyhytpinnaiseksi ja joustamattomaksi.  Siinä iässä tapahtuu ns. bitch vaiheeseen siirtymä.

Vierailija
764/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö enää siis mieli seksiä vaihdevuosien jälkeen 45v eteenpäin?

Minulla on halut ennallaan, mutten jaksa miesten ty..iä juttuja, joten olen aktiivinen keskenäni. :)

Vierailija
765/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella jos ja kun yleensä 45-50v alkaa.

https://www.puhti.fi/tietopaketit/vaihdevuodet/

Kyllä melkein kaikilla alkaa 50+. Elänyt huonoa elämää, jos alkaa 40+.

Vierailija
766/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 40v voi jo aika huoletta vedellä paljailla, enää ei tärppää. Yli 45v iässä tärkein vaihdevuosioire on naisen luonteen muuttuminen käsittämättömän äkäiseksi, lyhytpinnaiseksi ja joustamattomaksi.  Siinä iässä tapahtuu ns. bitch vaiheeseen siirtymä.

No vetelin paljaana ja raskauduin vajaa 45vuotiaana luomusti. Nyt on iltatähti 5v ja minä täytän pian 50. Varmuuden vuoksi sterisaatio tehtiin. Joten käyttäkää ehkäisyä

Vierailija
767/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.

Sain vauvan 44 v.

Vierailija
768/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.

Sain vauvan 44 v.

Aloin jo menettämään jo toivoni ja niinpä raskaudyin 43 v ja 44 v sain vauvan. (Eka lapsi ja viimeinen) Aivan ihmeellistä. Kiitos!

Vierailija
769/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin vaihtari-ikäinen akka enää miehiä edes tarvii? Jos on kuin Sahara, miehet eivät kiinnosta. Elämässä on muutakin kuin panot.

Kyllä se vielä seksi maittaa.

Vierailija
770/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla vaihtarit jo ohi, niin miten niiden jälkeen elämä sujuu? Onko kaikki kuten ennen vaihtareita, siis nukutteko hyvin, oletteko pirteitä ja energisiä? Onko seksihaluja ja kostutteko? Jaksatteko painaa töitä entiseen malliin? Nouseeko paino helposti, onko tullut jotain terveysongelmia? Olen itse 50 v ja varmaan jonkinlaisia esioireita on nyt puolen vuoden sisään tullut; herään aamuyöllä ja on vaikea päästä enää uneen. Kk-kierto on lyhentynyt muutamalla päivällä. Outo oire on se, että n. viikko ennen menkkoja olen älyttömän pirteä, hyväntuulinen ja energinen, menkkojen jälkeen taas todella väsynyt ja haluton tekemään mitään. 

Elimistön progesteronitaso on korkeimmillaan noin viikkoa ennen menkkoja. Itsellä auttoi luontainen progesteroni (Lugesteron) tällaisiin oireisiin. Lisäksi oli limakalvojen kuivuutta, päänsärkyä, ummetusta ja kaikenlaisia outoja oireita menkkojen jälkeen. Olen vasta vajaa 40 v. Jostain syystä gynekologit aina tarjoaa estrogeenia. Mulla se pahensi oireita.

Vierailija
771/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vetelin paljaana ja raskauduin vajaa 45vuotiaana luomusti. Nyt on iltatähti 5v ja minä täytän pian 50. Varmuuden vuoksi sterisaatio tehtiin. Joten käyttäkää ehkäisyä

Jep, mä oon 47-vuotias imettävä äiti, jolla luomuvauva tuhisee tuossa vieressä. Enkä ole ministeri Kiuru. :,-D

Vierailija
772/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui menkat 43v eikä ole sen jälkeen llu mut muita vaivoja tähän päivään alus oli helvetillistä yö hikoilua nyt 54v nyt alkaa vähetä.

Vierailija
773/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö. Molemmille oudoille oletuksillesi.

Vierailija
774/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla vaihtarit jo ohi, niin miten niiden jälkeen elämä sujuu? Onko kaikki kuten ennen vaihtareita, siis nukutteko hyvin, oletteko pirteitä ja energisiä? Onko seksihaluja ja kostutteko? Jaksatteko painaa töitä entiseen malliin? Nouseeko paino helposti, onko tullut jotain terveysongelmia? Olen itse 50 v ja varmaan jonkinlaisia esioireita on nyt puolen vuoden sisään tullut; herään aamuyöllä ja on vaikea päästä enää uneen. Kk-kierto on lyhentynyt muutamalla päivällä. Outo oire on se, että n. viikko ennen menkkoja olen älyttömän pirteä, hyväntuulinen ja energinen, menkkojen jälkeen taas todella väsynyt ja haluton tekemään mitään. 

Sain vaihdevuosilääkityksen pari vuotta sitten

Suosittelen lämpimästi.

Femoston auttoi limakalvo-ongelmiin, uneen, mielialaan ja sain lääkityksen alettu pudotettua painoakin.

Yleisesti elämänlaatu parani huomattavasti ja miehenkin mielestä olen ollut kuin toinen ihminen.

Vierailija
775/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero tulossa. Vaihdevuodet ja ikää alle 50. Ystävä totesi, että ei kukaan minua enää huoli. Entä sitten? Ihan sama. Puolison mielestä kiukkuisuuteni on syy eroon eikä ota vastuuta suhteen ongelmista. Surullista.

Taannoisissa pikkujouluissa minua vonkasi kaksikin miestä, iät 36 ja 31v.

N50, pre-menopaussissa.

Vierailija
776/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ei ole vaihdevuosioireita, mutta endometrioosi joko iski pari vuotta sitten tai sitten piilevä lievä endometrioosi pahentui rankasti. Sen oireet on olleet viime vuosina jokapäiväisiä. Olen 41. Eli ehkäpä noissa teidän vaihdevuosissa on se hyvä puoli ettei ainakaan endometrioosi iske. 

Vierailija
777/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mä oon 47-vuotias imettävä äiti, jolla luomuvauva tuhisee tuossa vieressä. Enkä ole ministeri Kiuru. :,-D

Omasta suvusta voi vähän päätellä tuota, että millaiset on riskit. Oma äidin äiti sai kans nuorimmaisen 47-vuotiaana ja äidin sisko esikoisen 45-vuotiaana ja äitikin nuorimman 43-vuotiaana, joten itse kyllä en harrasta seksiä ilman ehkäisyä alle 50-vuotiaana. Etenkään kun ei ole vielä minkäänlaisia esivaihdevuosioireitakaan. Toki voi olla että itse en ole noin pitkään hedelmällinen, mutta riski että olisin on varmaan aika suuri. 

Vierailija
778/985 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52, vaihdevuosioireita ei ole vielä, mm. kuukautiset tulee säännöllisesti vaikken käytä hormonaalista ehkäisyä. Seksuaalista halua olisi, mies 54 v vaan ei ole omien hormonaalisten ja jaksamisensa takia jaksa, katsoo mieluummin tv:tä, selaa puhelinta ja torkuu sohvalla.

Vierailija
779/985 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havahduin tämän ketjun myötä ajattelemaan, että kamalaa, tämä aihehan koskee pian jo minuakin eikä olekaan mikään mummukeskustelu. Aika järkkyä. Olen 43, mutta vielä ei mitään merkkejä.

Minä olen saman ikäinen, ja havahduin siihen, että tässähän voi mennä vielä 10 vuotta, voi kilin kellit.  Minulla on epäsäännöllinen kierto, hikoilua sun muuta perussairauden takia, ja elättelin toivoa että tämä olisi kuitenkin vaihdevuosioireita ja pääsisin menkoista eroon (en voi käyttää mitään hormoneja, en edes kierukkaa). Gyneni kyllä sanoi viimeksi, että "vielä 10 vuotta vuotoja jäljellä", mutta en tahtonut uskoa.

En uskonut, että kellään voi olla vielä yli 50-vuotiaana menkat, vaikka olen tietysti tiennyt tavallaan teoriassa, että näin on. Mutta että about kaikilla, kuten tässä ketjussa.

Olen pian 58 ja minulla on menkat. Ei ole mitään vaihdevuosioireitakaan ollut, enkä tiedä mistä tämä johtuu. Yksi syy voi olka se, että olen hoikka ja harrastanut kuntoliikuntaa teini-iästä lähtien.

Vierailija
780/985 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli kuukautisten poisjäänti myös helpotus. Loppuivat noin 45-46 vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä