Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi/milloin neuvolat ovat muuttuneet itsepalveluneuvoloiksi?

Vierailija
25.03.2013 |

Odotan toista lasta ja hämmästyin tänään suuresti mennessäni neuvolalääkärille. Hän kysyi olenkos käynyt jo puntarilla, mitannut verenpaineeni ja tarkastanut virtsani sokerit ja proteiinit. Olin että mitä? Olisiko ne pitänyt tehdä itse ennen lääkärintarkastusta. Ei näin ollut joskus vuonna 1 ja 2. Siinä sitten kävin mittaamassa virtsani ja kysyin lääkäriltä neuvoa arvojen tulkinnassa. Hän oli melkeinpä närkästynyt, että etkös muka osaa itse ja ettei hänellä ole tälläiseen aikaa. Oliko neuvolalääkärin käytös asiallista? Näin sivusilmällä, että hän vielä kirjoitti koneelle selostusta, että henkilö (minä) ei tehnyt neuvolarutiineita ennen kuin tuli vastaanotolle!!!

Olenko nyt huono äiti? Damn.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ollut varmaan älynnyt käydä terkkarin kautta... meillä ainkin pikaisesti käydään terkkarin luona ennen lääkäriaikaa. Samoin on vauvojen kohdalla: ensin mitat ja muut pakolliset, sitten vasta lääkärin ovesta sisään.

Vierailija
22/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa jos tuo on "rutiini", mutta siitä ei oltu sinulle etukäteen sanottu. Siinä olen samaa mieltä, että punnitus ja ehkä verenpaineen mittauskin on asioita jotka pitäisi pystyä tekemään itsekin. Pissanäytteen tarkastaminen on mielestäni kuitenkin nimenomaan ammattilaisen tehtävä, onhan siinä kuitenkin aina tulkinnan varaa miten ja missä valossa sitä tikkua katsoo, varsinkin jos ei ole koskaan ennen sellaista tehnyt.

Samaten oli asiatonta käytöstä lääkäriltä jos asiasta sinulle jollain lailla nälvi.

Meillä (Turussa) th ottaa pikaisesti vastaan ennen lääkärikäyntiä ja mittaa nuo mittaukset ja katsoo pissan. Vaa´alla saa toki käydä ihan itse ja ilmoittaa lukeman terkkarille joka sen kirjaa ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä espoossakin nykyisin pitää nuo jutut mitata ennen lääkärille menoa. Käytäntö tuli äitiysneuvolapalbeluiden keskittämisen myötä. Eihän se tietysti asiakkaan vika ole jos hälle ei oo moisesta kerrottu. 

Vierailija
24/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin nuo kaikki itse viimeisen raskauden aikana 4 vuotta sitten, tikkuja sai neuvolasta, verenpainemittari ja vaaka löytyi jo kotoa. Jostain syystä piti silti käydä siellä neuvolassakin vähän väliä vaikka tein ne terveydenhoitajan työt jo valmiiksi (lääkärin pyynnöstä, en omaksi ilokseni).

Harva odottaja käy ensimmäistä kertaa neuvolassä lääkärin vastaanotolla, yleensä ensimmäinen kerta on  terveydenohoitajan vastaanotto ja ne  kuntakohtaiset rutiinit selviää siellä. Silloin odottaja osaa jo lääkärikäynnille tullessa toimia saman kaavan mukaan eikä lääkäri kirjoittele typeriä kommentteja.

Vierailija
25/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neuvolassa ei tarvinnut tehdä mitään noista itse. Lääkärineuvolaan mentiin th:n vastaanoton kautta, terkka punnitsi, katsoi verenpaineen ja pissan.

Vierailija
26/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 18:32"]

Kaikista pahinta, että lääkäri tosiaan kirjoitti koneelle, että odottava äiti ei ole tehnyt rutiineita (punnnitustaan, virtsatestiä ja verenpaineen mittausta) ennen vastaanotolle tuloa. Satuin tsiikaamaan mitä lääkäri kirjoitti ja loukkaannuin todella, jopa niin paljon että meinaan valittaa.

Sain käsityksen, että olen huono äiti koska en tullut vastaanotolle 15 min ennen tehdäkseni itse mittaukset.

[/quote]

No mitä sen lääkärin sinne olisi pitänyt kirjoittaa? Pakkohan se on laittaa paperille että et ollut ottanut arvoja jos ne sitten jälkikäteen olisivat olleet pielessä niin olisit kuitenkin syyttänyt lääkäriä että "oli ne otettu mutta lääkäriä ei kiinnostanut yms" Kyllä lääkärin pitää kirjata asiat ylös kaikkien oikeusturvan vuoksi, turha siitä on alkaa ylireagoimaan tai herkistelemään.

Vierailija
27/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos systeemi on huono tai toimimaton niin valittakaa ko neuvolan esimiehille. He ovat henkilökuntamäärän mitoittaneet ja vastaavat että homma toimii. 

Vierailija
28/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota se on nykyään. Samoin pissanäyte ei kelpaakaan enää sellaisena että kuset purkkiin ja laitat tiskille, vaan nyt sen kanssa pitää pelleillä oikein kunnolla mm. kääntelemällä sitä näyteputkiloa(!), johon pissa kerätään purkin sijaan jne.

Vierailija
29/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ohjeet ennen neuvolan lääkärintarkastusta saatu täälläkin. Olin hämmentynyt ja mietin mihin edes koko neuvolaa tarvitsen. Kyseessä 2. raskaus ja käyntejä aniharvoin ja nyt vielä tämä itsepalvelumeininki. Harmi tosiaan, ettei ole vaakaa ja RR-mittaria kotona. Pissatikkuja sais varmaan hoitajatuttujen kautta, joten ei tarvitsisi sitäkään asiaa käydä neuvolassa hoitamassa.

Vierailija
30/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä outoa toimintaa, mitä sielä enää tekee ollenkaan jos nuo pitää itse mitata.

Vierailija
31/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on aikoihin eletty. Kyllä on ihme, jos ei nyt sen vertaa resursseja löydy, että terveydenhoitaja voisi pissan katsoa. Kohta varmaan mitataan jo itse sf-mitta ja kuunnellaan sydänäänet. Ketä sitten syytetään, jos odottava äiti tulkitsee sokerit väärin ja vauvalle käy jotain?

Samoin tuo keskitetty ajanvaraus on aivan p***eestä. Kyllä minä tykkäsin, kun sai puhua tutun henkilön kanssa huolenaiheistaan puhelintunnilla ja varata henkilökohtaisesti aikansa. Kaikki lämpö ja huolehtiminen karsitaan ja suoritetaan vaan muovihanskat kädessä kaikki pakolliset niin vähillä resursseilla kuin mahdollista.

Vierailija
32/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tähänhän se on menossa, valitettavasti :/ Näin saadaan senkin th:n aika ja resurssit oman alueen potilastyöhän, kun ei tarvitse enää "vetää" lääkärin vastaanottoa. Resurssien kiristämisestähän tässäkin on kyse... Vantaallakin osassa neuvoloita käytössä. Mammat hoitaa itse mittaukset ennen lääkäriä. Tökeröä on ollut se, ettei th ole infonnut käytännöstä etukäteen, aikaa sinulle varatessaan. Se, onko tässä mitään järkeä, voidaan olla montaa mieltä. Juuri esim nuo tulkinta kysymykset pissavastauksia tiiraillessa.

Toinen aihe on tämä keskitetty ajanvaraus. En ole ketään tavannut, joka olisi pitänyt sitä hyvänä (esim Espoossa tai Helsingissä).... ja Vantaallakin tämä edessä ensi syksynä...huh huh! 

Vierailija
33/33 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuo käytäntö, mutta ei sen suhteen mitään natseja olla. Kyllä se terkkakin ne voi ottaa jos itse ei halua. Kummaksun kyllä hieman tuota käytäntöä, siinä samallahan sitä saa juteltua äidin kanssa asiat läpi kun mittailee verenpainetta, käy vaa´alla ym. En tajua sitäkään kun tungetaan niitä parin sivun mittaisia rasti ruutuun-kyselyjä joka väliin. Sillä tavallako niitä perheitä saa autettua, ettei keretä edes suullisesti käymään näitä asioita läpi.

Toisaalta taas aikaa tuhlataan ihan typeriin juttuihin. Odotin kolmatta lastani ja olin ekalla neuvolakäynnillä, kun terkkari paasasi jostain raskauskiloista (aina tullut max. 10kg raskauksien aikana enkä ole ylipainoinen) ja ruokaympyrästä puolitoista tuntia! Tuntui aika dorkalta istua siinä kuuntelemassa näitä löpinöitä, kyse kun ei ollut ensimmäisestä lapsesta! Sitten täytetään jotain alkoholin käyttö-kyselyä vaikka ilmoitin käyttäväni alkoholia sen kerran-kaksi vuodessa. Mitä ihmettä! Että tuollaiseen on kyllä aikaa, mutta että verenpaine täytyy mitata itse.