Miksi/milloin neuvolat ovat muuttuneet itsepalveluneuvoloiksi?
Odotan toista lasta ja hämmästyin tänään suuresti mennessäni neuvolalääkärille. Hän kysyi olenkos käynyt jo puntarilla, mitannut verenpaineeni ja tarkastanut virtsani sokerit ja proteiinit. Olin että mitä? Olisiko ne pitänyt tehdä itse ennen lääkärintarkastusta. Ei näin ollut joskus vuonna 1 ja 2. Siinä sitten kävin mittaamassa virtsani ja kysyin lääkäriltä neuvoa arvojen tulkinnassa. Hän oli melkeinpä närkästynyt, että etkös muka osaa itse ja ettei hänellä ole tälläiseen aikaa. Oliko neuvolalääkärin käytös asiallista? Näin sivusilmällä, että hän vielä kirjoitti koneelle selostusta, että henkilö (minä) ei tehnyt neuvolarutiineita ennen kuin tuli vastaanotolle!!!
Olenko nyt huono äiti? Damn.
Kommentit (33)
SORI MENI YHTEEN PÖTKÖÖN EDELLINEN LAINAUS. Ei sillä ole mitään tekemistä oikeusturvan kanssa, että lääkäri naljailee ja kirjoittaa papereihin, että potilas ei ole tehnyt "mittausrutiineita" ennen vastaanottoa. Onko mut nyt sitten leimattu "hankalaksi äidiksi", kun en ollut tiennyt että jopa ennen lääkärin vastaanottoa teen itse painoni, veranpaineeni ja virtsani mittaukset. Sori vaan, että en ole käyttänyt julkisia terveyskeskuspalveluja moneen vuoteen, joten en ole tottunut tälläiseen huonoon asiakaspalveluun.
Eipä tarvitse täällä itse tehdä noita :)
Eihän siinä enää olisi mitään järkeä käydä edes neuvolassa jos joka tapauksessa kaiken tekee itse!
Kotiin vain taulukot ja kaikki liuskat ja testailemaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:24"]
Eihän siinä enää olisi mitään järkeä käydä edes neuvolassa jos joka tapauksessa kaiken tekee itse!
Sitten seuraavaksi kotisynnytys ja isän suorittama sektio.
Joo ja matkustan neuvolalääkärille kesken työpäiväni ja hänen vastaanottonsa kesti vain 10 minuuttia, koska ei suostu tekemään muuta kuin alapäätutkimuksen ja kohdunpohjan mittauksen! Kaikki mittaukset minun olisi tullut suorittaa itse ennen vastaanottoa ja kun kysyin apua selkäkipuun, niin lääkäri sanoin, että katsotaan sitä joku muu kerta!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 10:24"]
Sitten seuraavaksi kotisynnytys ja isän suorittama sektio.
[/quote]
Ehkäpä sinunkin mielestäsi synnytys on vähän eriasia kuin neuvolassa tehdyt pissatestit ja muut?
Mutta eipä se olisi mikään ihme, että säästöjen takia kohta on sairaalassa vain riskisynnyttäjät ;) Muut synnyttää saunassa!
Ja hei ihan oikeasti! Opetelkaa jotkut tuo lainaaminen!
Aina saa miettiä, että mistä lähtee uusi kirjoitus kun on lainaus päin sitä itseään.
No jos se ei toimi niin voi kirjoittaa normaalisti ja osoittaa viestinsä jollekin tietylle numerolle :)
Ainakin jos on tottunut käymään yksityisellä sektorilla työterveyden kautta saattaa tämä Suomen neuvolatouhu tuntua aika Neukkumeiningiltä. Minäkin ihmettelin kun neuvolan lääkärin ovella luki kissankokoisin kirjaimin, että mittaa verenpaineesi, punnitse itsesi ja ota virtsanäyte+glukoosit ja sokerit ennen lääkärille tuloa. Olisi sitten pitänyt tulla 10 minuuttia ennen vastaanottoa, että olisi ehtinyt hoitaa itse kaikki lääkärin/terveydenhoitajan tehtävät. Ja kun mainitsin näistä asioista lääkärille oli hän vähintäänkin ilkeä minulle.
Ihan järkevää,että nuo mitataan itse. Miten vioi selvitä lapsen hoidosta/kasvatuksesta jos ei osaa itse puntarille mennä? Läaaäkärin aika on vissiin vartti per asiakas, niistäkö sitten olis se 10 minuutttia lääkärin käyttää asioihin, jotka terve ihminen kykenee kyllä tekemään itse.
Tottakai osaan punnita itse itseni. Meno on kuitenkin muuttunut huimasti reilussa kymmenessä vuodessa tai sitten näin tyly meno on vain Helsingissä. Espoossa vuosia sitten otettiin odottava äiti ystävällisesti vastaan, samaa en voi sanoa nykypäivän Helsingin äitiysneuvolasta.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 18:15"]
Ihan järkevää,että nuo mitataan itse. Miten vioi selvitä lapsen hoidosta/kasvatuksesta jos ei osaa itse puntarille mennä? Läaaäkärin aika on vissiin vartti per asiakas, niistäkö sitten olis se 10 minuutttia lääkärin käyttää asioihin, jotka terve ihminen kykenee kyllä tekemään itse.
[/quote]
Tuolla periaatteella voisi sitten lopettaa vallan äitiysneuvolat. Voihan sitä kotona aina silloin tällöin käydä vaa´alla ja verenpaineen mittauskin käy kätevästi. Apteekissa kait myydään noita tikkuja pissaan kastamista varten. Tadaa, tehdään paljon säästöä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 18:15"]
[/quote]
Miten et osaa pilkkusääntöjä ja sinulla on lisäksi varaa arvostella minun kykyäni hoitaa ja kasvattaa lasta.
Pyhä perse sentään ei meillä täällä Etelä-Suomessa ainakaa moista touhua ole :D 112
Olisko terkkari sairaana? Sijaisia kun ei saa, niin lääkärillä ei riitä aika tehdä oman työnsä lisäksi avustavia hommia.
Jättäisin tekemättä ja toteaisin, että minä en ole täällä töissä.
Siis ihan totta? Kyllä meillä nuo on neuvolatädin hommia, joka tekee ne ennen lääkärille menoa... Mistä niille neuvolatäteille sitten maksetaan?
Kaikista pahinta, että lääkäri tosiaan kirjoitti koneelle, että odottava äiti ei ole tehnyt rutiineita (punnnitustaan, virtsatestiä ja verenpaineen mittausta) ennen vastaanotolle tuloa. Satuin tsiikaamaan mitä lääkäri kirjoitti ja loukkaannuin todella, jopa niin paljon että meinaan valittaa.
Sain käsityksen, että olen huono äiti koska en tullut vastaanotolle 15 min ennen tehdäkseni itse mittaukset.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 18:26"]
Olisko terkkari sairaana? Sijaisia kun ei saa, niin lääkärillä ei riitä aika tehdä oman työnsä lisäksi avustavia hommia.
[/quote]
Tämä (mahdollinen sijaispula) olisi sitten pitänyt mainita eikä saarnata asiakkaalle ja vielä kirjoittaa koneelle negatiivista selostusta odottavasta äidistä, joka ei ollut itse tehnyt mittauksiaan.
"No mitä sen lääkärin sinne olisi pitänyt kirjoittaa? Pakkohan se on laittaa paperille että et ollut ottanut arvoja jos ne sitten jälkikäteen olisivat olleet pielessä niin olisit kuitenkin syyttänyt lääkäriä että "oli ne otettu mutta lääkäriä ei kiinnostanut yms" Kyllä lääkärin pitää kirjata asiat ylös kaikkien oikeusturvan vuoksi, turha siitä on alkaa ylireagoimaan tai herkistelemään."
Ei sillä ole mitään tekemistä oikeusturvan kanssa, että lääkäri naljailee ja kirjoittaa papereihin, että potilas ei ole tehnyt "mittausrutiineita" ennen vastaanottoa. Onko mut nyt sitten leimattu "hankalaksi äidiksi", kun en ollut tiennyt että jopa ennen lääkärin vastaanottoa teen itse painoni, veranpaineeni ja virtsani mittaukset. Sori vaan, että en ole käyttänyt julkisia terveyskeskuspalveluja moneen vuoteen, joten en ole tottunut tälläiseen huonoon asiakaspalveluun.