Kauhuleffakonkarit! Suosittele kauhuleffaa jota katsellessa jopa sinä oikeasti pelkäsit, ainakin hetkittäin.
Mieluummin sellaista ”hiljaista”, ahdistavaa psykologista kauhua kuin jump scare tai goretyyppistä.
Kommentit (137)
Katson paljon kauhua, lähinnä "yliluonnollista", ja pidän etenkin slow burnereista. Uudemmista suosittelen Pyewacketia, tämä oli oikeastikin aika kuumottava, ja aika harvoin tulee kunnolla pelottavia leffoja vastaan.
Vähän erilainen mutta todella ahdistava on Eden Lake. Vanhemmista Session 9 on pelottava.
Dark Skiesissa on onnistuttu painostavan ja uhkaavan tunnelman kanssa. Uudemmista leffoista sellainen kuin Winchester on myös hyvä, mutta tässä on paljon jump scareja.
2 girls 1 cup
Nään vieläkin painajaisia
Vierailija kirjoitti:
The Ring
Vielä parempia ovat ne alkuperäiset japanilaiset Ringu-elokuvat. Minulla on ne kolme ensimmäistä Ring-elokuvaa englanniksi tekstitettynä DVD-levyinä eli Ring (1998), Ring 2 (1999) ja Ring 0: Birthday (2000).
Myös täällä mainitut The Descent (2005) ja The Descent 2 (2009) ovat onnistuneita kauhuelokuvia, joissa tapahtumat sijoittuvat maanalaiseen luolastoon.
Uudemmista kauhufilmeistä 10 Cloverfield Lane (2016) oli hyvin tehty kokonaisuus, jossa päärooleissa olivat Mary Elisabeth Winstead ja John Goodman.
Titanic. Sen jälkeen ei ole huvittanut käydä ruotsin risteilyillä. Näin filmin jälkeen kunnon painajaisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Stephen Kingin Hohto on kyllä klassikko.
En ole kuullut siitä. Spielbergin Hohto on kyllä hyvä kauhuelokuva ja lisäksi yksi parhaista elokuvista ylipäätänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut siitä. Spielbergin Hohto on kyllä hyvä kauhuelokuva ja lisäksi yksi parhaista elokuvista ylipäätänsä.
Hohto on Kubrickin, näsäviisastelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut Spielbergin Hohdosta.
Sen jälkeen kun joskus aikoinaan katsoin Manaajan - ja meinasin kastella housuni - niin muut kauhuleffat eivät juurikaan ole tuntuneet miltään.
Toinen hyvä on Paranormal Activity, joka oli mielenkiintoisesti tehty lähinnä sen takia, ettei siinä juurikaan tapahdu mitään.
Clanging of the Swords, Part 4 edottomasti pelottavin kauhuleffa. entäs jos noi elokuvan hirviöt ovat oikeita ja tulevat pimeällä kujalla vastaan.
Mua ei kauhuelokuvat pelota, mutta jotkin kauhupelit kylläkin. Eli jos et ole täysin pelaamista vastaan niin suosittelen todella. Pahimillaan pelatessani on peli pitänyt sulkea 10min välein kun sydän hakkaa enkä uskalla liikkua eteenpäin :D Elokuvista en koskaan saa samanlaista reaktiota, ehkä se johtuu siitä että pelit ovat interaktiivisempia ja tuntuu että olen oikeasti mukana siellä kokemassa sitä maailmaa ja tilannetta kun ohjailen pelihamoa.
Suosittelen peliä Amnesia: The Dark Descent.
Kyseisessä pelissä ei ole siis mitään ammuskelua tms, vaan tarkoitus on selvittää pelin tarinaa ja selviytyä, piiloutua, juosta karkuun yms täysin aseettomasti ilman mahdollisuutta puolustautua. Tarina on Lovecraftmainen, hulluudella maustettu keskiaikaiseen linnaan sijoittuva.
The Descent, The Autopsy of Jane Doe, Last Shift, Sinister, The Conjuring ja Lights Out olivat mun mielestä ihan hyviä.
Mikähän sen leffan nimi nyt olikaan, mutta siinä nuori pariskunta oli muuttanut taloon jossa kummitteli. Koko elokuva oli ikäänkuin pariskunnan itse videokameralla kuvaama ja jättivät kameran esimerkiksi yöksi kuvaamaan kun alkoivat nukkumaan. Siinä sitten aina tapahtui kaikkea yliluonnollista. Elokuvan lopuksi molemmat kuolivat.
Sen kun pimeässä yksin katsoo niin kyllä muuten jännitti.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sen leffan nimi nyt olikaan, mutta siinä nuori pariskunta oli muuttanut taloon jossa kummitteli. Koko elokuva oli ikäänkuin pariskunnan itse videokameralla kuvaama ja jättivät kameran esimerkiksi yöksi kuvaamaan kun alkoivat nukkumaan. Siinä sitten aina tapahtui kaikkea yliluonnollista. Elokuvan lopuksi molemmat kuolivat.
Sen kun pimeässä yksin katsoo niin kyllä muuten jännitti.
Jos annat toiselle elokuvasuositusta, niin on aika tylyä kertoa siinä samalla myös loppuratkaisu. Menee kato suosittelu vähän hukkaan, kun ei sitä sitte viitti kattoa enää.
Japanilaiset kauhuelokuvat!
Mm. Dark water by Hideo Nakata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kauhuelokuvia katsoo ajatuksella, että "mikään ei mua pelota läähh nää kaikki ei ole totta, ihan tyhmää" niin ei silloin mikään kauhuelokuva pelota. Jos kauhuelokuviin eläytyy, niin silloin ne myös pelottavat.
Itse katsoin aikoinaan kauhuelokuvia ja ajattelin, ettei mikään pelota, mutta todellisuudessa katsoin niitä niin, etten koskaan eläytynyt niihin... Niin eipä mikään koskaan pelottanutkaan.
Mutta hyviä kauhuelokuvia on mielestäni japanilaiset (the ring, the grudge alkuperäiset). Myös se netflixin oma Haunting of the Hill house on ihan jees. Ei ehkä kaikista pelottavin, mutta ihan hyvä. On siis sarja, ei elokuva. Tuo Hohto on muuten todella hyvä ja kannattaa katsoa.
Jos haluat katsoa paremman version Get Out elokuvasta, niin katso The skeleton key.
The others ja The sixth sense on hyviä, mutta ei sellaisia aivan överiksi meneviä vaan ehkä enemmän thrillereitä.
A tale of Two sisters on kans hyvä, jälleen aasialainen elokuva mutta sen katsomiseen voi tarvita kielitaitoja. En tiedä onko se vielä suomeen tullut ja onko siihen suomenkielistä tekstitystä.
On suomennettu jo joskus noin 2004 tai 2005 tms.
Loistava korealainen kauhuleffa.
Yleensä aasialainen kauhu on muutenkin mukaansatempaavampaa kun se ei sisällä niin paljon uskonnollisia elementtejä.
Eipähän tule niitä iänikuisia ristinmerkkejä, seiniltä putoavia krusifikseja tai pahimmillaan pyhiä vesiä.
The Phone on myös loistavan pelottava.
Moni täällä ei selvästi tiedä eroa säikäytyksellä ja pelottavalla. Jos hyppään nurkan takaa ja huudan niin että säikähdät sekin varmaan käy teille kauhusta? Oikeasti pelottava kauhuleffa minkä olen viime aikoina katsonut on The Witch, suosittelen!
Paranormal Activityt myös loistavia, ainakin 1-3. Ellet siis ole edellä mainittu adhd jonne joka ei tiedä eroa pelolla ja säikähtämisellä ja/tai pidä verellä mässäilyä pelottavana.
Ring tai alkuperäinen Ringu. Minuun ei kauhuleffat vaikuta, mutta näissä on sen sortin ilkeyttä, että jopa muhun toimivat.