Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä asua jossain Berliinissä, Lontoossa tai vaikka Helsingissä, jos ei halua yövieraita?

Vierailija
17.03.2019 |

Kannattaisiko asua sitten siellä, missä on varaa ostaa niin iso asunto, että mahtuu vieraatkin,?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Asun maaseudulla kahden järven välissä. On kaksi ylimääräistä huonetta ja suuri hyötypuutarha. Tutut ja jopa entiset koulukaverit pyrkivät maaseudun rauhaan majoittumaan romanttisesti yli satavuotiaaseen hirsitaloon. Sukulaiset ehdottavat, että lapset voisivat tulla muutamaksi viikoksi, kun teillä on se koira ja lapset tykkää koirista.

Kesä on puutarhatöiden kiireisintä aikaa. Rättiväsyneenä kaatuu sänkyyn. Hyvä jos edes itselleen ehtii  laittamaan lämmintä ruokaa, saati että vielä passaisi vielä vieraita ja paimentaisi muiden jälkikasvua. Ei vaan pysty. En muuttanut kaupungista tänne voidakseni majoittaa kesäisin kavereita ja sukulaisia ja hoitaa heidän lapsiaan koulujen kesäloman ajan.

Ihanalta idylliltä kuulostaa.

Vierailija
102/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille taas olisi tulossa mökkivieraita jonoksi asti. Mökki on noin tunnin matkan päässä Helsingistä ja kaikin puolin ihana kesäparatiisi moderneilla mukavuuksilla.

Meille se on kuitenkin paikka jossa halutaan rauhoittua ja viettää aikaa perheen kesken, juhannusjuhlat järjestämme joka vuosi mutta muuten kutsumme vieraita vain harvakseltaan, ehkä noin 1-2 kertaa kesässä. Tämä tuntuu olevan monille tosi vaikea sulattaa koska miksi hankkia hieno mökki läheltä kaupunkia jos sinne ei halua vieraita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
104/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asetin ehkä sanani huonosti. Ihmettelen vain, miten suomalaisista on tullut niin itsekkäitä ja epävieraanvaraisia. Jos itse asuisin jossakin tuollaisessa kaupungissa, majoittaisin mielelläni vieraita. Jotenkin outoa, että kaikki haluavat elää niin ahtaasti, että nippanappa mahtuvat itse asuntoonsa. Ei ihme ,että tksinäiayys vaivaa monia.

Ap

Et sitten ymmärrä että juuri sinä vain et ole tervetullut?

Vierailija
105/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asetin ehkä sanani huonosti. Ihmettelen vain, miten suomalaisista on tullut niin itsekkäitä ja epävieraanvaraisia. Jos itse asuisin jossakin tuollaisessa kaupungissa, majoittaisin mielelläni vieraita. Jotenkin outoa, että kaikki haluavat elää niin ahtaasti, että nippanappa mahtuvat itse asuntoonsa. Ei ihme ,että tksinäiayys vaivaa monia.

Ap

Sinä epäitsekkäänä varmaan ostat kaikille ne isommat asunnot.

Ei vaan. Aika huono trolli, ja ihmiset menee tähän.

Vierailija
106/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on selvästi tuttu joka asuu siellä Lontoossa eikä halua majoittaa aloittajaa. Nyt sitten tästä kitistään netissä. Totuus on se että aloittaja on itse se köyhä, jolla ei ole varaa mennä hotelliin😆

Ei minäkään ole hommannut kesämökkiäni vieraiden vuoksi, vaan itseni.

Vierailija
107/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä epäitsekkäänä varmaan ostat kaikille ne isommat asunnot.

Ei vaan. Aika huono trolli, ja ihmiset menee tähän.

Niin absurdi ajatus koko tämä aloitus että tähän on hauska vastata olin trolli tai ei, sitäpaitsi kokemusta AP: n kaltaisista on monilla

Vierailija
108/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kälykö se siellä? Hän joka haluaa majoittaa itsensä, epäsiistin miehensä ja kaksi adhd-poikaansa meille Helsinkiin aina kesälomakseen?

Tämä on se korona-ajan siunauksellinen puoli: on helposti kurkku kipeä ja alkaa yskittää :D

Vierailija
109/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Asun maaseudulla kahden järven välissä. On kaksi ylimääräistä huonetta ja suuri hyötypuutarha. Tutut ja jopa entiset koulukaverit pyrkivät maaseudun rauhaan majoittumaan romanttisesti yli satavuotiaaseen hirsitaloon. Sukulaiset ehdottavat, että lapset voisivat tulla muutamaksi viikoksi, kun teillä on se koira ja lapset tykkää koirista.

Kesä on puutarhatöiden kiireisintä aikaa. Rättiväsyneenä kaatuu sänkyyn. Hyvä jos edes itselleen ehtii  laittamaan lämmintä ruokaa, saati että vielä passaisi vielä vieraita ja paimentaisi muiden jälkikasvua. Ei vaan pysty. En muuttanut kaupungista tänne voidakseni majoittaa kesäisin kavereita ja sukulaisia ja hoitaa heidän lapsiaan koulujen kesäloman ajan.

Ihanalta idylliltä kuulostaa.

No, töitä on pakko tehdä sekä maalla että kaupungissa. Kun itse saavun kotiin rättiväsyneenä siististä sisätyöstäni, kaadun minäkin sohvalle, enkä jaksaisi passata edes itseäni. Lomakausi, joten niillä, jotka eivät ole lomavuorossa, on yllin kyllin tehtävää.

Vierailija
110/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten niin haluavat? Ne neliöt kuule maksaa, ei monilla ole varaa yhtään omaa tarvetta isompaan asuntoon.

No jotkut asuvat esim. Lontoossa tai Helsingissä aika hyvillä alueilla pienissä asunnoissa ja käyttävät sitten asunnon kokoa tekosyynä, että eivät halua yövieraita. Mitä jos muuttaisivat hieman syrjempään, halvemmille alueille. Saisivat varmasti helposti tilaa lisää ainakin sen vierashuoneen verran, vai mitä?

Ap

Ei asunnon pienuus ja ahtaus ole tekosyy. Ihmiset haluavat helpottaa omaa arkeaan asumalla kohttuullisen matkan päässä työpaikoistaan, lasten kouluista jne. Et taida tietää, millaista on matkustaa ruuhkassa kaksi kertaa päivässä. Pk-seudulla työmatkat lasketaan aikana, ei kilometreissä. Miksi ihmeessä joku perhe hankaloittaisi omaa jokapäiväistä elämäänsä hankkimalla asunnon, jossa mahtuisi majoittamaan satunnaisia yövieraita??

Vierailija
111/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asunnon pienuus ja ahtaus ole tekosyy. Ihmiset haluavat helpottaa omaa arkeaan asumalla kohttuullisen matkan päässä työpaikoistaan, lasten kouluista jne. Et taida tietää, millaista on matkustaa ruuhkassa kaksi kertaa päivässä. Pk-seudulla työmatkat lasketaan aikana, ei kilometreissä. Miksi ihmeessä joku perhe hankaloittaisi omaa jokapäiväistä elämäänsä hankkimalla asunnon, jossa mahtuisi majoittamaan satunnaisia yövieraita??

Juuri näin, asun ja työskentelen Lontoossa ykkösvyöhykkeellä, matkaa ovelta ovelle 10km, siihen kuluu useimmiten tunti suuntaansa. Oikein hyvänä päivänä selviää 50 minuutissa mutta niitä oikein hyviä päiviä ei Lontoon metrossa kovin usein ole, hyvä jos kerran viikossa jompaan kumpaan suuntaan. 

Vierailija
112/119 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä majotin Pariisiissa entisiä työkavereita yms tutun tuttuja mutta kämpässä oli hiiriä ja haisi pahalle eikä ollut Ns. Suomen tasoinen valkoinen kämppä harmaalla sohvalla + punaisella tähtityynyllä niin lähtvät ekan yön jlk hotelliin:)

Vierailija
113/119 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
114/119 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

En kärsi yksinäisyydestä, en pidä vieraista joten tapaan ystäviä jossain muualla kuin kotona. 

Vierailija
115/119 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et itse anna kenellekään mitään, mutta haluat hyödyntää muita?

Olet huono, tosi huono.

Jos tahdot matkustaa, kohtuuhintaisia hotelleja löytyy helposti esim trivagosta. Varaukset voi tehdä Visa depitillä, ei tarvi luottokorttia edes.

Miten maksetaan jos tulee aurinkomyrsky?

Ei toimi verkot ei elektroniset laitteet. Ei ole rahaa.

Tällöin maksetaan millä? On olemassa ihmisiä joilla on älyä nähdä eri skenaarioita. Myös sellainen joissa palveluja vaihdetaan toisiin ilman rahaa. Esim. Nainen tekee kotitöitä ja mies antaa siitä hyvästä naiselle kehuja jne. Tai nainen hankkii kanan ja kananmunia ja mies viljelee pientä plantaasia ja leipää.

Oma varaisuus talous. Toki raha ja kapitalisimi toimisi jos se olisi reilua ilman veroparatiiseja finanssilain porsaanreikiä jne...Näinhän olikin 1945-1974.

Sen jälkeen on kaikki mennyt pieleen.

Vierailija
116/119 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Berliinissä on ensiksikin asunnon löytäminen todella vaikeaa. Ei siellä noin vaan oteta kivaa vuokrakämppää. Samassa asuntonäytössä saattaa olla 60 muuta.

Toiseksi, siellä asutaan myös paljon Wg-asunnoissa, eli yhteisasunnossa. Siellä on paljon vanhoja taloja, joissa saattaa olla 4-5 makkaria, jokaisessa oma vuokralainen. Ei ole sellaista yksinasumisen kulttuuria kuin täällä, että jokaisella pitää olla oma yksiö, vaikka niitäkin on.

Ap ei ole ilmeisesti myöskään ikinä asunut tai työskennellyt suurkaupungissa? Lyhyempikin työmatka voi kestää ruuhkien ja julkisten takkuamisen vuoksi tosi kauan. Ei sitä niin vain kaupungin toiselta laidalta kuljeta töissä päivittäin. Eli kämpän sijainnilla on iso merkitys.

Mä asuin ensin wg-asunnossa, johon en voinut ottaa vieraita. Sittemmin yksiössä, johon kyllä mahtui tarvittavat vieraat. Muutenhan työssäkäyvänä ja omaakin elämää elämänä ei jatkuvasti jaksa eikä haluakaan kaikenmaailman porukoille ilmaista majoituspalvelua pyörittää.

Vierailija
117/119 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä sattumoisin asun Lontoossa pienessä asunnossa ja hyvä puoli nimenomaan on, että AP:n kaltaisille henkilöille voi suoraan sanoa, että ei ole tilaa majoittaa heitä.

Miten Lontoon suomalaiset ovat pärjänneet covidin kanssa? Oletteko kulkeneet töihin julkisilla koko ajan? Onko on pelkoa että saa taudin tai riittääkö hospital beds? Onko tauti osunut ystäväpiiriii ? Olisi kiva kuulla kokemuksia, sori että aiheen ohi.

Vierailija
118/119 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan saatiin kaukana asuvilta sukulaisilta noottia, kun emme pk-seudulla voineet ostaa isompaa asuntoa, jossa olisi vierashuone heidän käyttöönsä. Laskeskeltiin, että tätä satunnaisessa käytössä olevaa vierashuonetta varten pitäisi ottaa 100.000 euron lisälaina. Sanoin, että maksan mieluummin vaikka hotellisviitin tälle lokkiparvelle, niin pääsemme paljon halvemmalla.

Vierailija
119/119 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä sattumoisin asun Lontoossa pienessä asunnossa ja hyvä puoli nimenomaan on, että AP:n kaltaisille henkilöille voi suoraan sanoa, että ei ole tilaa majoittaa heitä.

Miten Lontoon suomalaiset ovat pärjänneet covidin kanssa? Oletteko kulkeneet töihin julkisilla koko ajan? Onko on pelkoa että saa taudin tai riittääkö hospital beds? Onko tauti osunut ystäväpiiriii ? Olisi kiva kuulla kokemuksia, sori että aiheen ohi.

Kiitos kysymästä, ihan hyvin olen pärjännyt vaikka hallitus sählää minkä kerkeää ja antaa ristiriitaisia ohjeita.

Oma duunipaikkani on onneksi ollut johdonmukainen ja proaktviinen ja meille tuli etätyösuositus jo maaliskuun alussa ja toimisto oli kokonaan kiinni huhtikuusta syyskuun alkuun. Olen onnekkaassa asemassa että voin tehdä duunia etänä (ja mulla ylipäätään on vielä duuni) ja olenkin ollut kotona maaliskuun puolivälistä, puoliso teki jo valmiiksi töitä kotitoimistolta, koulua on ollut ikävä niin meillä vanhemmilla kuin lapsillakin.  Onneksi se alkaa ensi viikolla. Itse en ole vielä palaamassa toimistolle ainakaan pariin viikkoon. 

Me ei olla käytetty julkisia lainkaan, pääasiassa kävelty tai fillaroitu joka paikkaan tai menty omalla autolla jos matka on ollut liian pitkä. Asumme keskustan liepeillä ja kaikki tarvittavat palvelut ovat oikeastaan kävelymatkan päässä.

Oma lähipiiri on ollut terveenä mutta laajemmassa tuttavapiirissä noin parikymmentä sairastanutta, kaksi sairaalahoitoa tarvinnutta ja yksi kuollut (lääkäri). 

Oltiin kesällä pidempään Suomessa ja siellä elämä tuntui ihanan normaalilta.