Mitä järkeä asua jossain Berliinissä, Lontoossa tai vaikka Helsingissä, jos ei halua yövieraita?
Kannattaisiko asua sitten siellä, missä on varaa ostaa niin iso asunto, että mahtuu vieraatkin,?
Kommentit (119)
No just se, että näissä paikoissa on yövieraita varten paljon hotelleja, joista yövieras voi ihan itse valita mieluisimman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asetin ehkä sanani huonosti. Ihmettelen vain, miten suomalaisista on tullut niin itsekkäitä ja epävieraanvaraisia. Jos itse asuisin jossakin tuollaisessa kaupungissa, majoittaisin mielelläni vieraita. Jotenkin outoa, että kaikki haluavat elää niin ahtaasti, että nippanappa mahtuvat itse asuntoonsa. Ei ihme ,että tksinäiayys vaivaa monia.
ApMiten niin haluavat? Ne neliöt kuule maksaa, ei monilla ole varaa yhtään omaa tarvetta isompaan asuntoon.
No jotkut asuvat esim. Lontoossa tai Helsingissä aika hyvillä alueilla pienissä asunnoissa ja käyttävät sitten asunnon kokoa tekosyynä, että eivät halua yövieraita. Mitä jos muuttaisivat hieman syrjempään, halvemmille alueille. Saisivat varmasti helposti tilaa lisää ainakin sen vierashuoneen verran, vai mitä?
ApMuuttaisin johonkin korpeen vierashuoneen takia, joo en.
Miksi ihmeessä?
EriOnko vaikka tunnin tai kahden matka junalla Lomtoosta korvessa asumista. Et ymmärrä miksi? Jos vaikka siksi, että kaipaisit joskus ystäviä.
No koska mä asun täällä keskustassa ehdin nähdä ystäviä vaikka joka päivä kun ei tarvitse kuluttaa 2-4 tuntia päivässä työmatkoihin.
Pitäkää tunkkinne-aloitus :D
Oli todella rasittavaa, kun asuttiin yhden maailman suosituimman matkakohteen kupeessa. Väkeä riitti ovea kolkuttelemaan jonoksi saakka. Normaalin kestikievaritoiminnan lisäksi piti varata ja maksaa liput teattereihin, musikaaleihin ja nähtävyyksiin, selvitellä aukioloajat, mistä sai ostaa mitäkin ja tietysti sekä hakea että viedä lentokentälle, johon tärvääntyi aina ruuhkista riippuen puolitoista - kolme tuntia suuntaansa.
Tämän kaiken päälle sai kuulla viiltävää analyysiä maan asukkaiden feikistä ystävällisyydestä, pinnallisuudesta, materialistisuudesta, kummallisista urheilulajimieltymyksistä ja jopa väärästä kielestä.
Miksi mä haluaisin viettää tuntikausia junassa joka päivä ja maksaisin siitä ilosta monta sataa kuukaudessa vain siksi että saisin kerran vuodessa majoittaa, ja hyysätä jotain pihiä sukulaisperhettä.
Asun perheeni kanssa kävelymatkan päässä Helsingin keskustasta. Huoneita on riittävästi.
Ketään perheemme ulkopuolista emme ole yöksi majoittaneet, ei sukulaisia eikä kavereita.
Olemme siitä onnekkaita, että lähipiirissämme ihmiset tajuavat olla tuppautumatta ja osaavat myöskin arvostaa keskustan hotellien palvelutasoa.
Koti on meille rauhoittumispaikka, ei mikään bilekeskus tai majatalo, jossa ovet käyvät kuin villin lännen saluunassa...
Vierailija kirjoitti:
Meille ei mahdu yövieraita = Sinä et mahdu meille. Joku muu, josta pidän enemmän, mahtuu kyllä.
Just tämä. Meillä on käynyt kyllä kutsuttuja vieraita, viikonkin verran. Mutta kaikkia sukulaisia ja kavereita ei kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asetin ehkä sanani huonosti. Ihmettelen vain, miten suomalaisista on tullut niin itsekkäitä ja epävieraanvaraisia. Jos itse asuisin jossakin tuollaisessa kaupungissa, majoittaisin mielelläni vieraita. Jotenkin outoa, että kaikki haluavat elää niin ahtaasti, että nippanappa mahtuvat itse asuntoonsa. Ei ihme ,että tksinäiayys vaivaa monia.
ApMiten niin haluavat? Ne neliöt kuule maksaa, ei monilla ole varaa yhtään omaa tarvetta isompaan asuntoon.
No jotkut asuvat esim. Lontoossa tai Helsingissä aika hyvillä alueilla pienissä asunnoissa ja käyttävät sitten asunnon kokoa tekosyynä, että eivät halua yövieraita. Mitä jos muuttaisivat hieman syrjempään, halvemmille alueille. Saisivat varmasti helposti tilaa lisää ainakin sen vierashuoneen verran, vai mitä?
Miksi ihmeessä?
EriOnko vaikka tunnin tai kahden matka junalla Lomtoosta korvessa asumista. Et ymmärrä miksi? Jos vaikka siksi, että kaipaisit joskus ystäviä.
No todella on turhaa istua junassa.
Tapaan ystäviäni ilman junamatkoja.
Mulle on ulkomaanvuosien (Pariisi-New York ja Lontoo 20+ vuotta) aikana ollut aika järkytys huomata kuinka kaikenmaailman entiset luokkakaverit ja kaukaiset sukulaiset ovat tuuppaamassa itseään kylään tosi röyhkeästi. Jos erehtyy sanomaan kyllä niin ne pyytävät maksun tuliaisista (jotka usein vielä itse syövät) ja samalla odottavat että isäntäperhe maksaa kaiken, ottaa vapaata töistä ja toimii turistioppaina. Lähtiessä saatetaan vielä loput tuliaiset pakata mukaan, roskat jätetään lattialle ja sängyt petaamatta...
Joskus on vielä tullut perästä laskut kun vieraat on maksaneet meille esim ruuuan ravintolassa tai liput johonkin nähtävyyden johon ei oltaisi itse ilman heitä edes menty.
Never again!
Pysy vaan siellä Himangalla ja Hyrynsalmella!
Apeella ei ole ketään niin läheistä tuolla että huolisi kylään. Oi, ehkä on vain niin Karsea tyyppi?
AP:n ajatusmaailma on aika erikoinen.
Matkustan itse paljon ja aina kun menen kohteeseen jossa asuu tuttuja laitan aina viestiä kerron olevani maisemissa tiettynä aikana ja ehdotan tapaamista. Jos matkakohde on vieraampi saatan kysyä vinkkejä esim mille alueelle kannattaisi majoittua, ravintolasuosituksuia ja sen sellaista mutta en ikinä tuppaa kylään. Jos joku kutsuu, saatan vastata kyllä jos kyseessä on todella läheinen ihminen ja tiedän että kutsu tulee aidosta halusta viettää aikaa kanssani eikä velvollisuudentunteesta. Mutta jos suunnittelen matkaa niin budjetoin rahaa majoitukseen enkä todellakaan oleta että kenelläkään olisi velvollisuutta majoittaa minua.
Surkuhupaisa provo.
Olisin todella hämmästynyt, jos joku haluaisi majoittua luonani.
Parvekkeella on tilaa, mutta melko koleaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
No on se jos työpaikka on Lontoossa. Mieluummin käytän ne tunnit ja rahat ystävien tapaamiseen täällä Lontoossa.
Me asuttiin pari vuotta kahden tunnin junamatkan päässä Lontoosta koska miehen työpaikka oli siellä. Meillä oli iso talo ja mä olin kotiäitinä joten vieraita olisi saanut käydä ihan mielellään, mutta eihän sinne korpeen kalliiden junamatkoja päähän kukaan halunnut tulla kylään, annas olla kun muutettiin kakkosvyöhykkeell, porukkaa oli suunnilleen jonossa tulossa lokkeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kälykö se siellä? Hän joka haluaa majoittaa itsensä, epäsiistin miehensä ja kaksi adhd-poikaansa meille Helsinkiin aina kesälomakseen?
Mä taas epäilen AP:tä serkukseni jolle juuri ilmoitin ettei voi tulla viisihenkisen perheensä kanssa meille Lontooseen viikoksi.
Oletko ap tämä serkku?
Mitä järkeä asua Berliinissä? No mun työpaikka ja elämä on täällä. Asuminen on halvempaa (toistaiseksi) kuin Helsingissä ja mulla on kolmio (itsekseni asun), mutta en silti halua toimia ilmaisena hotellina sukulaisille ja tuttaville jotka eivät puolestaan majoita minua luokseen kun kesällä tulen Helsinkiin, kun ei sinne kaksioon mahdu. Tai tappiollehan minä siitä jäisin jos alkaisin suostua hotelliksi, toistaiseksi yksikään vieras ei ole tarjoutunut ostamaan aamupalatarvikkeita tai illallista. Liioittelematta viikoittain tulee kyselyjä voisiko mun luona majoittua kun asun niin kätevästi keskustassa ja eikös sulla ollut vierashuonekin.
Vanhemmat, Sisko, veli perheineen ja hyvät ystävät ovat tervetulleita, muut menkööt hotelliin.
Vierailija kirjoitti:
Apeella ei ole ketään niin läheistä tuolla että huolisi kylään. Oi, ehkä on vain niin Karsea tyyppi?
Helsingissä keskustassa useita vuosia asuessani sain kokea nämä Itsensäkutsujat. Olin aika nuori. Otin opikseni.
On tosiaan ihan eri asia pyytää niitä luokseen, joiden toivoo tulevan. Sitten on nämä, jotka tuppaavat palvelujen vuoksi.
Olen tosin, tarkemmin ottaen, itsekin kysynyt lähiystävältä jossain tilanteessa, sopiiko yksi yö (usein käytännössä "puoli yötä)" kun olen vaikka lentokentälle menossa. En kyllä enää omien kokemusten takia mitään viikon settiä, perhe mukana.
Ap, kysymyksesi on aivan absurdi - vähän pitäisi miettiä sanavalintoja ennen kuin alkaa näpytellä. Oikeastiko kuvittelet, että joku muuttaisi esim. Berliiniin saadakseen yövieraita? Järkeviä syitä asua Berliinissä lienee vaikka kuinka monta, mutta yövieraiden haluaminen ei varmasti kuulu niihin.
Lisäksi ajatus kysymyksesi taustalla on hassu sekin. Miksi ihmeessä suurkaupungissa asuvan pitäisi pyörittää majoituspalvelua puolitutuille?
Me asutaan etelä-Ranskassa ja meillä on pieni hotelli, tämä on siis meidän yritys ja elinkeino. Silti moni on kutsumassa itsesään ilmaiseksi kyläilemään parhaimpaan turistisesonkiin kun meillähän on näitä huoneita. No on toki mutta aika pian ollaan vararikossa jos pyöritetään ilmaishotellia jokaiselle puolitutulle. Viime syksynä eräs tuttu halusi varata koko hotellin omia häitään varten, oletti että saa majoituksen ja juhlatilan ilmaiseksi käyttöönsä, ruuat ja juomat kaverihintaan ja minä toimisin ilmaisena juhlajärjestäjänä....
Loukkaantui verisesti kun kerroin paljonko toivotut palvelut tulisivat maksamaan.
Mikä ihme ihmisiä vaivaa!
Me päätämme. Ei sukulaiset.
Ja jos majoitamme, emme silti ole ilmainen majoitus, ravinto ja kuljetus oy.
Teen kotona töitä. En ole täällä päivystämässä muiden tarpeita.