Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö 11v lukittautuu vessaan kun ruutuaika on lopuillaan ja jatkaa siellä puhelimen räpläystä

Vierailija
17.03.2019 |

Mitä tehdä? Ovea ei viitsi alkaa hajoittamaankaan ja ikävää olisi myös jos wc:n ovessa ei olisi lukkoa. Miten te ratkaisisitte?

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sen lukon ulkopuolelta auki vaikka ruuvimeisselillä. Mikä siis ongelmana?

Vierailija
62/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi heikko kasvattaja, joka uskoo rankaisuun.

Mikä siinä ruutuajan ylityksessä on se ongelma? Miksi siitä pitää rangaista? Pureudu ongelmaan., vai onko se taas sa ongelma kun äiti sanoo niin ja mami on aivopesty pitämään ongelmana liiallista ruutuaikaa. Ja mikä se oikea ruutuaika on?

Olet ihan pihalla. Kyse ei ole ruutuajasta, vaan siitä, että sovitusta pidetään kiinni ja sääntöjä noudatetaan. Jos tahallaan jätetään tottelematta, niin rankaistaan ikään soveltuvalla tavalla. 

Minusta lasten kanssa pitää keskustella ja heille pitää selittää miksi toimitaan näin, mutta samalla myös miten toimitaan jos sovitusta ei pidetä kiinni ja mitä seurauksia tottelemattomuudella on. Näin opetetaan rajoja, vastuuta omasta käytöksestä ja mitä seuraa kun sääntöjä ei totella. Ja sitä sanotaan lapsen kasvattamiseksi. Koettakaa vaikka googlettaa.

Ihan hullu idea että lapsi, joka on täysin kykenemätön tekemään kypsiä päätöksiä, pitämään itsestään huolta tai ajattelemaan tulevaisuutta viittä minuuttia pidemmälle olisi vastuussa päätöksen teosta. 

Jos itse olisin 11-vuotiaana saanut päättää mitä tekisin olisin lopettanut koulun, syönyt joka päivä vain hampurilaisia ja jäätelöä, lähettänyt pikkuveljeni lastenkotiin asumaan, ostanut sata koiraa, muuttanut puumajaan paratiisisaarelle ja alkanut maailman kuuluisimmaksi poptähdeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se olisi paha asia, että vanhempi käyttää perheessä valtaa? Niinhän se on, että aikuisella on valtaa lapsen yli. Koska aikuinen on vastuussa lapsesta. Älkää nyt hyvänen aika hämärtäkö sitä, että viime kädessä perheessä vallan kuuluu olla vanhemmilla. Toki neuvotellaan asioista, joihin lapsi voi vaikuttaa kuten vaikka kännykkäsäännöt. Mutta vanhempi sen kuitenkin päättää ja se on ok. Meillä ei tuoda puhelimia ruokapöytään, ei pelata iltamyöhään eikä käyttäydytä ylipäätään huonosti ilman seuraamuksia. Sellaista valtaa minä äitinä ihan avoimesti ja rohkeasti käytän, koska lapset ovat minun vastuullani. T. Nuorisopsykiatriselle työskentelevä äiti

Vierailija
64/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä nykyiset vallankäyttäjät ei ole kiinnostuneita onko asia kesken vai ei. Pääasia on valta

Ihan uteliaisuudesta, montako lasta sulla on?

Kaksi teiniä. Olen valinnut taisteluni. En ole koskaan käyttänyt rangaistuksia. Ja molemmat tpimivat aina erittäin hyvin. Ei mitään teiniongelmia tai kotiongelmia.

Ei meillä tosin kukaan ole käskyttänyt. Saa olla ruuduilla, kukaan ei hermostu ellei oma huone ole siivottu jne.

Olen myös työssäni teinien kanssa. Sielläkään en käskytä ketään. Ja näyttää toimivan erittäin hyvin

Pelkäätkö käskemistä? Tai sitä, että sinua pidettäisiin ikävänä tyyppinä? Ei käskemisen kohteeksi joutumisessa ole mitään vaarallista, kun kyse on siitä että pidetään huoli sopimuksista.

En. Eikä ole mitään ongelmaa auktoriteetissa. Minun ei tarvitse käskyttää ketään. Ja osaan oikein hyvin kunnipittaa ihmisiä. Ja asettua heidän asemaansa.

Minun ei tarvitse käyttää valtaa vallankäytön ilosta kuten tässä nämä oven poistajat ja muut

Vierailija
65/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovu auki ja se puhelin lähtee justiisa. Jos sanotaan että ruutuaika on täynnä niin se on täynnä ja sillä selvä. Tuollaisesta pullikoinnista sietäisi olla viikon ilman mitään ruutuaikaa.

Tässä hyvä esimerkki vallankäytöstä, joka toteutuu vsin koska MINÄ käsken

Vierailija
66/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi heikko kasvattaja, joka uskoo rankaisuun.

Mikä siinä ruutuajan ylityksessä on se ongelma? Miksi siitä pitää rangaista? Pureudu ongelmaan., vai onko se taas sa ongelma kun äiti sanoo niin ja mami on aivopesty pitämään ongelmana liiallista ruutuaikaa. Ja mikä se oikea ruutuaika on?

Olet ihan pihalla. Kyse ei ole ruutuajasta, vaan siitä, että sovitusta pidetään kiinni ja sääntöjä noudatetaan. Jos tahallaan jätetään tottelematta, niin rankaistaan ikään soveltuvalla tavalla. 

Minusta lasten kanssa pitää keskustella ja heille pitää selittää miksi toimitaan näin, mutta samalla myös miten toimitaan jos sovitusta ei pidetä kiinni ja mitä seurauksia tottelemattomuudella on. Näin opetetaan rajoja, vastuuta omasta käytöksestä ja mitä seuraa kun sääntöjä ei totella. Ja sitä sanotaan lapsen kasvattamiseksi. Koettakaa vaikka googlettaa.

Ihan hullu idea että lapsi, joka on täysin kykenemätön tekemään kypsiä päätöksiä, pitämään itsestään huolta tai ajattelemaan tulevaisuutta viittä minuuttia pidemmälle olisi vastuussa päätöksen teosta. 

Jos itse olisin 11-vuotiaana saanut päättää mitä tekisin olisin lopettanut koulun, syönyt joka päivä vain hampurilaisia ja jäätelöä, lähettänyt pikkuveljeni lastenkotiin asumaan, ostanut sata koiraa, muuttanut puumajaan paratiisisaarelle ja alkanut maailman kuuluisimmaksi poptähdeksi. 

Niinpä varmaan olisit. Ihan varmasti.

Ja vertaat sitä tähän. Lapsi meni puhelimen kanssa vessaan. Ja nyt on tärkeää, että tämä kapinahenki nujerretaan. Et voi olla tosissaan

Kun näin iso vääryys tapahtuu, pitää tulla kunnon rangaistus. Muutenhan se tarkoittaa että lapsi saa päättää kaiken! Ja siitä seuraa noi kaikki mielikuvitusrikkaat omat toiveesi.

Vierailija
67/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on iphone. Kun ruutuaika täyttyy, niin sovellukset lakkaavat toimimasta. (Harvoin se kyllä edes täyttyy) Meillä lähtisi puhelin ja muut laitteet kokonaan pois, jos niistä tulisi ongelmia.

Vierailija
68/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää miten näiden rankaisijoiden vanhemmat on aikanaan hoitanut kasvatuksen.

Vierailija
69/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi paha asia, että vanhempi käyttää perheessä valtaa? Niinhän se on, että aikuisella on valtaa lapsen yli. Koska aikuinen on vastuussa lapsesta. Älkää nyt hyvänen aika hämärtäkö sitä, että viime kädessä perheessä vallan kuuluu olla vanhemmilla. Toki neuvotellaan asioista, joihin lapsi voi vaikuttaa kuten vaikka kännykkäsäännöt. Mutta vanhempi sen kuitenkin päättää ja se on ok. Meillä ei tuoda puhelimia ruokapöytään, ei pelata iltamyöhään eikä käyttäydytä ylipäätään huonosti ilman seuraamuksia. Sellaista valtaa minä äitinä ihan avoimesti ja rohkeasti käytän, koska lapset ovat minun vastuullani. T. Nuorisopsykiatriselle työskentelevä äiti

Tottakai vanhempi päättää. Tämä asia on selvä. Mutta samalla se vanhempi voi valita taistelunsa. Vanhemman ei ole pakko käyttää valtaa ajaakseen lapsen nurkkaan. Ei ome pakko ottaa vessan ovea pois tai tehdä asioista valtataisteluita. Tämä kai on ihan selvä. Ja lapsen kanssa voi keskustella. Voi myös luopua kohtuuttomista säännöistä.

Vierailija
70/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja nuorten paha olo on lisääntynyt sitä mukaa mitä enemmän on tullut näitä laissez-faire kasvattajia jotka kammoavat rakastavaa vallankäyttöä.

Sattumaa?

Vierailija
71/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vanhempi päättää. Tämä asia on selvä. Mutta samalla se vanhempi voi valita taistelunsa. Vanhemman ei ole pakko käyttää valtaa ajaakseen lapsen nurkkaan. Ei ome pakko ottaa vessan ovea pois tai tehdä asioista valtataisteluita. Tämä kai on ihan selvä. Ja lapsen kanssa voi keskustella. Voi myös luopua kohtuuttomista säännöistä.

Kaikki sellaiset säännöt ovat kohtuuttomia mitä lapsi ei halua noudattaa?

Vierailija
72/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenna lapsen puhelimeen F-Secure Safe. Sillä voit määritellä kunkin päivän nettiajan. Helppoa ja edullista. Suosittelen. :)

Vierailija
73/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten ja nuorten paha olo on lisääntynyt sitä mukaa mitä enemmän on tullut näitä laissez-faire kasvattajia jotka kammoavat rakastavaa vallankäyttöä.

Sattumaa?

Päinvastoin. Nykyään nuoret voi paremmin kuin koskaan. Teineistä tuli nuhteettomia

Ja yksi syy on tämä, heillä on ollut rajat ja rakkaus ilman turhaa vallankäuäyyttöä ja rangaistuksia

Vierailija
74/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tapauksessa vanhempien on aika tulla nykyaikaan. On tietenkin tärkeää että lapsi hoitaa koulunsa mutta muuten ei ole mitään syytä rajoittaa esimerkiksi television tai tietokoneen katselua tai netin käyttöä.

Eikö semmoinenkaan ole mikään syy että lapsi ehtisi nukkua kunnolliset yöunet ennen seuraavaa päivää sen sijaan että räplää sitä kännykkää pikkutunneille?

Ei. Kokemus opettaa lasta.

Vierailija
75/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tapauksessa vanhempien on aika tulla nykyaikaan. On tietenkin tärkeää että lapsi hoitaa koulunsa mutta muuten ei ole mitään syytä rajoittaa esimerkiksi television tai tietokoneen katselua tai netin käyttöä.

Eikö semmoinenkaan ole mikään syy että lapsi ehtisi nukkua kunnolliset yöunet ennen seuraavaa päivää sen sijaan että räplää sitä kännykkää pikkutunneille?

Ei. Kokemus opettaa lasta.

Mikä kokemus? Eihän lasta saa herättää väkisin  jos hän ei herää itse kouluun, sehän olisi vallankäyttöä.

Vierailija
76/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattumaa?

Päinvastoin. Nykyään nuoret voi paremmin kuin koskaan. Teineistä tuli nuhteettomia

Ja yksi syy on tämä, heillä on ollut rajat ja rakkaus ilman turhaa vallankäuäyyttöä ja rangaistuksia

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/3c7a5186-ec4f-4e6e-994d-84c6b…

Lasten mielenterveysongelmat lisääntyneet rajusti - Taysiin tulee jopa alle kouluikäisiä lapsia, jotka ovat itsetuhoisia

Vierailija
77/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo vallankäyttö ole ongelma, vaan se rankaiseminen. Otetaan ovia pois ja piilotetaan kännykkä viikoksi. Ei tartte rankaisuja, pelkkä vakava keskustelu riittää.

Kyllä meilläkin on säännöt, mutta ei älyttömät. Miksi kännykkää ei saa tuoda ruokapöytään, jos syö yksin? Miksi ei saa pelata illalla, jos koulu sujuu hyvin ja unta riittää vaikka otetuista päivänokosista? Muutenkin elämää eletään eri rytmeissä, ei se 8 - 16 elämä ole ainoa mahdollinen.

Vierailija
78/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden teinin äitinä sanon että hoh hoijaa on teillä murheet.

Vierailija
79/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelisin lapsen kanssa päivällä, ja kertoisin, miksi ei ole hyvä katsoa telkkaria pitkään ja kännykän säteilyasian. Ja myös siitä, että vaikka on hyvä pitää huolta ystävistä ja kaverisuhteista, se ei saa mennä liiallisuuksiin; olet hyvä joka tapauksessa, ei ne tykkäykset ole sinä eikä mittaa kenenkään arvoa. Ettå pitää rentoutua sen suhteen

Kysyisin mitå olisi kiva harrastaa ja komppaisin ja tsemppaisin siihen.

Sanoisin, ettå minusta olisi kurja ja turha ottaa puhelin pois, mutta että meillä sääntö on että klo x jälkeen/ ruutuajan jälkeen puhelin ei ole se vaihtoehtoinen media. Ettå nyt otetaan se puhelin pois ja paistetaan lettuja.

Viettäisin aikaa lapsen kanssa enemmän.

Vierailija
80/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä nykyiset vallankäyttäjät ei ole kiinnostuneita onko asia kesken vai ei. Pääasia on valta

Ihan uteliaisuudesta, montako lasta sulla on?

Kaksi teiniä. Olen valinnut taisteluni. En ole koskaan käyttänyt rangaistuksia. Ja molemmat tpimivat aina erittäin hyvin. Ei mitään teiniongelmia tai kotiongelmia.Ei meillä tosin kukaan ole käskyttänyt. Saa olla ruuduilla, kukaan ei hermostu ellei oma huone ole siivottu jne

Olen myös työssäni teinien kanssa. Sielläkään en käskytä ketään. Ja näyttää toimivan erittäin hyvin

Pelkäätkö käskemistä? Tai sitä, että sinua pidettäisiin ikävänä tyyppinä? Ei käskemisen kohteeksi joutumisessa ole mitään vaarallista, kun kyse on siitä että pidetään huoli sopimuksista.

En. Eikä ole mitään ongelmaa auktoriteetissa. Minun ei tarvitse käskyttää ketään. Ja osaan oikein hyvin kunnipittaa ihmisiä. Ja asettua heidän asemaansa.

Minun ei tarvitse käyttää valtaa vallankäytön ilosta kuten tässä nämä oven poistajat ja muut

Olet hyvin ristiriitainen kirjoituksissasi. 

Miksi luulet vanhempien asettavan lapsilleen sääntöjä? Koska haluavat näille pahaa ja saavat kiksit lasten komentelusta? Vai siksi että yrittävät kasvattaa lapsiaan ja taata näille hyvän tulevaisuuden?

Sinä et komentaisi lastasi jos tämä menisi yksin joelle leikkimään?

Osaisit asettua 14-vuotiaasi asemaan ja jättää hänet rankaisematta vaikka hän olisi myynyt itseään narikkatorilla uutta iphonea vastaan?

Ymmärtäisit, miksi tyttäresi kävisi varastamassa vauvan naapurin rivitalosta ja hautaisi tämän lumeen?

Nuo kaikki kolme ovat tosi tapahtumia.

Ja jos olen ihan rehellinen, niin en usko hetkeäkään että sinulla on teinejä että teet töitä heidän kanssaan. Jos olen väärässä, niin pyydän anteeksi, lapsillasi tulee olemaan kivikkoinen tie aikuisuuteen kun ympäristö joutuu opettamaan heille normaalin kanssakäymisen säännöt, koska heidän äidistään ei siihen ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi