Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö 11v lukittautuu vessaan kun ruutuaika on lopuillaan ja jatkaa siellä puhelimen räpläystä

Vierailija
17.03.2019 |

Mitä tehdä? Ovea ei viitsi alkaa hajoittamaankaan ja ikävää olisi myös jos wc:n ovessa ei olisi lukkoa. Miten te ratkaisisitte?

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvitsee rajoja ja tulee testaamaan niitä. Vanhemman tehtävä on pysyä rauhallisena ja pitää rajoista kiinni.

Minä olen ottanut sen linjan, että varoitan kerran ja kerron lapselle seuraamuksen. Jos ei totella niin seuraamuksesta pidetään kiinni.

Meillä kolmesta lapsesta yksi on ollut vaikea tapaus. Testasi rajoja jatkuvasti ja yritti saada tahtoaan läpi huutamalla, riehumalla ja rikkomalla tavaroita. Itse pysyin aina rauhallisena.

Ilmoitin esimerkiksi että jokaisesta hänen rikkomasta tavarastaan lahjoitan yhden hänen lempitavaroistaan pois. Ja tein sen. Lakkasi rikkomasta tavaroita.

Ilmoitin että jos hän vielä paiskoo oveansa. poistan sen kokonaan. Ja näin tein.

Jos veti itkupotkuraivarit kaupassa kun ei saanut mitä halusi, poistuimme kaupasta ilman mitään ja annoin hänen sisaruksilleen rahaa mäkkäriin jonka jälkeen kotona keitin tytölle puuron.

Kuulostan varmasti natsilta, mutta meillä on kaikkien lasten kanssa todella lämpimät välit,kotona ilmapiiri on rento ja lapset voivat  ja myös tulevat juttelemaan ja kyselemään mieltä vaivaavista asioista. Lapsia hemmotellaan ja pidetään hyvänä. Ainoa mitä en tee, on se, etten palkitse huonosta käytöksestä (esim. huomiolla/suuttumalla/jne.), koska se vain ruokkii huonoa käytöstä. 

Oletteko koskaan kuulleet kun lapset juttelevat luokkansa oppilaista ja juuri siitä oppilaasta, joka on aina saanut tehdä kuten haluaa? Ovatko jutut koskaan ollet positiivisia?

Tai oletteko kuulleet työporukan juttelevan siitä kollegasta, joka saa hermoromahduksen jos kaikki ei mene tämän mielen mukaan? Ovatko jutut koskaan ollet positiivisia?

Tai siitä tytöstä telinevoimistelu-seurassa  joka itkee kuinka epistä on ettei päässyt edustusjoukkueeseen vaikka taidot eivät riittäneet.

Näitä te vapaankasvatuksen kannattajat kasvatatte.

Vierailija
42/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tapauksessa vanhempien on aika tulla nykyaikaan. On tietenkin tärkeää että lapsi hoitaa koulunsa mutta muuten ei ole mitään syytä rajoittaa esimerkiksi television tai tietokoneen katselua tai netin käyttöä.

Eikö semmoinenkaan ole mikään syy että lapsi ehtisi nukkua kunnolliset yöunet ennen seuraavaa päivää sen sijaan että räplää sitä kännykkää pikkutunneille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi heikko kasvattaja, joka uskoo rankaisuun.

Mikä siinä ruutuajan ylityksessä on se ongelma? Miksi siitä pitää rangaista? Pureudu ongelmaan., vai onko se taas sa ongelma kun äiti sanoo niin ja mami on aivopesty pitämään ongelmana liiallista ruutuaikaa. Ja mikä se oikea ruutuaika on?

Vierailija
44/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tyttäreni reagoi teini-ikään 11v. Silloin koitin elää mahdollisimman provosoimatta. Ei meillä ollut mitään ruutuaikoja. Etenkin kännykässä? Kaikki viestittelyt tapahtuu kännykässä. Kaverit viestittelee taukoomatta. Ja yksi ei saisi osallistua kuin ruutuaikana? Ajatus on jostain kivikaudelta.

Meillä ei ole muutenkaan käytetty rangaistuksia koskaan. Ei ole ollut tarvettakaan. Lapset on aina toimineet asiallisesti. Heitä on kuunneltu ja arvostettu. Mutta esim syömiset ja nukkumiset ym on toiminut ilman käskytystä. Samoin koulu. Ja kotiintuloajat.

Teinin kapina kesti puoli vuotta. Ja oli ainoastaan sanallista ja tunnepurkauksia. Ei ole ollut päihteitä eikä yhtään mitään ylilyöntiä.

Väitän, että yksi syy tähän on meidän rajat ja rakkaus. Siis ilman vallankäyttö ja lapsen nurkkaan ajamista.

Esim tuo vessaan sulkeutuminen. Sen voi hoitaa ihan huumorilla. Voi leikkiä ettei tajunnut... Voi jutella siitä kännykän käutöstä. Voi löysätä omaa pipoa.

Tpsiaan kannattaa vamita taistelunsa. Ja kannattaa taistella niin, että toinen kokee tulleensa kuulluksi. Ei lastakaan saa nujertaa ja rikkoa tämän rajoja (esim poistamalla vessan oven tai viemällä kännykän)

Minäkin luulin, että homma toimii näin. Ja toimikin mun esikoisen kanssa. Hän kun oli oikein ajatteleva ja sopeutuva tyyppinä. Sitten tuli kuopus, joka ei kyllä mitenkään asettunut ilman kunnon vääntöjä. Hän on vahvatahtoinen ja jopa jääräpäinen persoona, joka kerta kaikkiaan pakotti kunnon rajan asettajan minusta esiin. Ja aina kun oltiin saatu todettua, ettei lapsi/nuori olekaan meillä se joka määrää, hän oli silminnähden tyytyväinen taas pitkänkin aikaa. Lasten tarpeet on erilaisia. Molemmista kasvoi kunnollisia aikuisia kuitenkin.

Vierailija
45/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukittautuukohan nää yhdet tyypit itse ravintolan vessaan kiukuttelemaan kun tulee valomerkki eikä kuitenkaan huvittaisi lähteä vielä kotiin?

Töissä kanssa voi varmaan mennä vessaan kännykän kanssa jos ei halua tehdä töitä. Pakottaminen on vääääärin.

Vierailija
46/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nykyiset vallankäyttäjät ei ole kiinnostuneita onko asia kesken vai ei. Pääasia on valta[/quote]

Ihan uteliaisuudesta, montako lasta sulla on?

Vierailija
47/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukittautuukohan nää yhdet tyypit itse ravintolan vessaan kiukuttelemaan kun tulee valomerkki eikä kuitenkaan huvittaisi lähteä vielä kotiin?

Töissä kanssa voi varmaan mennä vessaan kännykän kanssa jos ei halua tehdä töitä. Pakottaminen on vääääärin.

Entä jos se pakottaminen tulee vain ulkoa ja vahdittuna? Kuten tässä käy. Töissä voi aina lukittautua vessaan, kun ei ole kukaan pakottamassa.

Toinen vaihtoehto on sitten se, että saa itse oppia miten toimii. On sisäinen ymmärrys asiasta vrt pelko että joku poistaa oven.

Vierailija
48/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se pakottaminen tulee vain ulkoa ja vahdittuna? Kuten tässä käy. Töissä voi aina lukittautua vessaan, kun ei ole kukaan pakottamassa.

Toinen vaihtoehto on sitten se, että saa itse oppia miten toimii. On sisäinen ymmärrys asiasta vrt pelko että joku poistaa oven.

Jos töissä vaan lukittautuu vessaan kun pitäisi tehdä töitä niin on pian entinen työntekijä.

Iljettävää vallankäyttöä työnantajalta!

Vierailija
49/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisäinen ymmärrys kehittyy ajan kanssa sisäistämällä alkuun ulkoa tulevia sääntöjä. Lapsi ei ole mieleltään aikuinen eikä lapselta saa sitä vaatia.

Vierailija
50/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä nykyiset vallankäyttäjät ei ole kiinnostuneita onko asia kesken vai ei. Pääasia on valta

Kaksi teiniä. Olen valinnut taisteluni. En ole koskaan käyttänyt rangaistuksia. Ja molemmat tpimivat aina erittäin hyvin. Ei mitään teiniongelmia tai kotiongelmia.

Ei meillä tosin kukaan ole käskyttänyt. Saa olla ruuduilla, kukaan ei hermostu ellei oma huone ole siivottu jne.

Olen myös työssäni teinien kanssa. Sielläkään en käskytä ketään. Ja näyttää toimivan erittäin hyvin

Vierailija
51/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tulee mieleen, että nämä ongelmat johtuvat osittain siitä, että vanhemmat elävät eri aikaa kuin lapset ja nuoret. Äiti katsoo vähän telkkaa, ja sitten facebookkia ja av:ta. Hän tapaa ystäviä kotona ja kaupungilla. Nuorilla KAIKKI on kännykässä, se telkka, ne somekanavat (ei face) ja ennen kaikkea se sosiaalinen elämä. Nuoret eivät mene hengailemaan kulmille kuten ennen, he ovat somessa. Jos 11-vuotiaalla on vaikkapa 2 tunnin "ruutuaika" - joka jo ilmaisuna viittaa jonnekin 80-luvulle aikaan ennen nettiä - niin ei se riitä sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kukaan tuskin haluaa, että lapsi tipahtaa kehityksestä tai sosiaalisista verkostoista?

Tietenkin lapsella pitää olla rajat. Pitää olla selvää, että tietty aika päivästä käytetään nukkumiseen, opiskeluun ja vaikkapa liikuntaan. Yli 10-vuotiaan kanssa voi jo käydä keskusteluja, ja sopia, että vaikka kävelylenkki on ihan ok ja siellä voi somettaakin välillä, kunhan nenä ei ole näytössä koko ajan kiinni. Nuori arvostaa sitä, että häntä aletaan kohdella kuin melkein aikuista.

Vierailija
52/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisäinen ymmärrys kehittyy ajan kanssa sisäistämällä alkuun ulkoa tulevia sääntöjä. Lapsi ei ole mieleltään aikuinen eikä lapselta saa sitä vaatia.

11v ei enää voi kohdella kuten pikkulasta

Vierailija
53/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos töissä vaan lukittautuu vessaan kun pitäisi tehdä töitä niin on pian entinen työntekijä.

Iljettävää vallankäyttöä työnantajalta!

Näin siinä käy näille, joille on opetettu että mitä vaan voi tehdä ellei äiti ole käskyttämässä. Ei kehity omaa ymmärrystä

Vierailija
54/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan vastustaa ruutuajasta kiinni pitämistä tai sitä että se yleensä on, koska on itse koukussa puhelimeen tai suoratoistopalveluihin. Ei henno kieltää kun itsekään pysty olemaan erossa... 🤔

Vierailija
55/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen mt-puolella töitä nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Se, että vanhemmat eivät pidä huolta rajoista ja jaksa vääntää niistä on minusta laiminlyöntiä. Se voi johtaa joko siihen, että nuorelle ei kehity tarpeellisia rakenteita itsestä huolehtiseen tai siihen, että niistä tulee tarpeettoman jyrkkiä ja mstavalkoisia, eli nuori alkaa pitää itseään hirvittävän tiukassa kurissa. Kumpikin kertoo turvattomuudesta ja siitä että on jäänyt vaille rakkautta. Rajoista kiinni pitäminen arjen keskellä on vanhemmille älyttömän raskasta mutta rakastava vanhempi jaksaa sitäkin, riittävässä määrin.

Vierailija
56/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikohan vastustaa ruutuajasta kiinni pitämistä tai sitä että se yleensä on, koska on itse koukussa puhelimeen tai suoratoistopalveluihin. Ei henno kieltää kun itsekään pysty olemaan erossa... 🤔

Varmaan samat tyypit joiden lapsilla kestää puhumaan oppiminen paljon pidempään kun ei ne puhu lastensa kanssa vaan lääpivät vaan omaa tablettia kun lapsi lääpii omaansa, jo taaperona.

Vierailija
57/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11v ei enää voi kohdella kuten pikkulasta

Jos käyttäytyy kuin pikkulapsi kohdellaan kuin pikkulasta.

Vierailija
58/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä nykyiset vallankäyttäjät ei ole kiinnostuneita onko asia kesken vai ei. Pääasia on valta

Kaksi teiniä. Olen valinnut taisteluni. En ole koskaan käyttänyt rangaistuksia. Ja molemmat tpimivat aina erittäin hyvin. Ei mitään teiniongelmia tai kotiongelmia.

Ei meillä tosin kukaan ole käskyttänyt. Saa olla ruuduilla, kukaan ei hermostu ellei oma huone ole siivottu jne.

Olen myös työssäni teinien kanssa. Sielläkään en käskytä ketään. Ja näyttää toimivan erittäin hyvin

Pelkäätkö käskemistä? Tai sitä, että sinua pidettäisiin ikävänä tyyppinä? Ei käskemisen kohteeksi joutumisessa ole mitään vaarallista, kun kyse on siitä että pidetään huoli sopimuksista.

Vierailija
59/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovu auki ja se puhelin lähtee justiisa. Jos sanotaan että ruutuaika on täynnä niin se on täynnä ja sillä selvä. Tuollaisesta pullikoinnista sietäisi olla viikon ilman mitään ruutuaikaa.

Vierailija
60/135 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaihtoehtoista tekemistä lapsellasi on ruutuajan jälkeen? Älä vaan sano seiniä tuijottamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme