Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keittiöoivalluksia jotka ovat parantaneet keittiöelämääsi? :)

Vierailija
16.03.2019 |

1) Kaikilla pitäisi olla todella huono leikkuuveitsi. Sitä käytetään lihapakettien avaamiseen ja esim. pekoninviipaleiden erottelemiseen. Koska veitsi on niin surkea niin sillä ei sitten tule vahingossa vaikka pilkottua salaattia kun se pyörii likaisena (lihaisena) työtasolla.

2) Eriväriset leikkuulaudat toimivat. Meillä kaikki muut värit käyvät kaikkeen, mutta punainen on raa'alle lihalle.

3) Sähkövempaimien osat pitää aina laittaa kiinni runkoon kaapissa. Eli käsivatkaimen vispilät ovat kiinni rungossa eivätkä lastojen ja kauhojen seassa vetolaatikossa. Samoin sauvasekoitin on koottuna kaapissa, ja monitoimikone valmiiksi asennettuna yleisintä käyttöä varten. Jostain syystä meillä esim. vispilät kuuluivat vuosia tarvikekoriin, josta niitä oli joka kerta mahdoton löytää.

Kommentit (203)

Vierailija
121/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astianpesukone korkeammalla. Ei kumartelua

Laatikot kaikelle keittiössä. Esim kattilat tai kuivaruuat on helppo ottaa laatikosta

Aina terävät veitset

Olenko ainut joka ei pidä tuosta että astianpesukone on korkeammalla? Kumartelen kuitenkin kun laitan puhtaita laatikoihin ja enemmän tulee roiskeita kun siirrän likaisia astioita koneeseen. Minä en koe ollenkaan ergonomiseksi enää pesukoneen täyttöä. Seuraavaan taloon tulee kone normaalille tasolle ja samalla saa tiskipöytää pidemmäksi.

Koet ergonomiseksi kumarrella enemmän tai kulkea kumarassa sinne laatikkoon? Miten se korkeus lisää roiskeita?

Meillä ei kumartelua tule yhtään. Kaikki on sopivassa korkeudessa ja esim jupmalasit sellaisessa kaapissa johon vain nostan lasit kyykk7mättä tai siirtymättä. Roiskeita ei tule yhtään. Se taso ja vesipiste on täysin koneen vieressä. Senkun latoo koneen täyteen.

Ehkä sinulla se sijainti on jotenkin huono?

Keittiöitä on myös erilaisia. Kaikki kun ei voi tehdä keittiöremppaa ja nostella tiskareita ja uuneja sille tasolle ettei tarvitse kumarrella. Muistakaa nyt tämä.

Ei tietenkään ole mahdollista. Mutta silloin henkilö sanoo että "voi, minäkin haluaisin korkeammalle nostetun tiskikoneen, mutta en voi remontoia asuntoani" eikä keksi että ei muka edes haluaisi sitä korkeammalle.

Vierailija
122/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terävät veitset on kaiken a ja o. Ja hyvät leikkuulaudat. Veitsitunkki on myös hyvä.

Säilytätkö veitsisäsi siis lattian rajassa, kun ne pitää ihan tunkilla sieltä nostaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi pieni asia josta olen saanut paljon hyötyä on se, että pidän keittiöpyyhettä aina lanteilla kun touhuan keittiössä. Saa kuivattua esimerkiksi pestyt kasvikset ja niistä roiskuneen veden heti, kädet pysyy kuivina, saatan myös tiskata vaikka jonkun kattilan ja kuivata sen samantien. Se pyyhe heiluu koko ajan siinä. Usein se meneekin yhden kokkailukerran jälkeen pyykkiin.

Ennen tätä käytäntöä kulutin paljon talouspaperia, ja etsin koko ajan rättiä, ja lopuksi unohdin sen rätin aina jonnekin pöydän kulmalle myttyyn!

Onko sulla siis niin pitkä keittiöpyyhe, että saat sen somittua lanteille? Vai onko sulla joku vyö jonka puet päälle varta vasten pyyhettä varten?

Mulla on pyyhe myös, mutta se on aina olkapäälle heitettynä.

Vierailija
124/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terävät veitset on kaiken a ja o. Ja hyvät leikkuulaudat. Veitsitunkki on myös hyvä.

Säilytätkö veitsisäsi siis lattian rajassa, kun ne pitää ihan tunkilla sieltä nostaa?

:-D

Vierailija
125/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavia "oivalluksia". Koukkuja seinään, rätti jonka voi myös pestä.

Enpä olisi itse keksinytkään 😂

Vierailija
126/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi pieni asia josta olen saanut paljon hyötyä on se, että pidän keittiöpyyhettä aina lanteilla kun touhuan keittiössä. Saa kuivattua esimerkiksi pestyt kasvikset ja niistä roiskuneen veden heti, kädet pysyy kuivina, saatan myös tiskata vaikka jonkun kattilan ja kuivata sen samantien. Se pyyhe heiluu koko ajan siinä. Usein se meneekin yhden kokkailukerran jälkeen pyykkiin.

Ennen tätä käytäntöä kulutin paljon talouspaperia, ja etsin koko ajan rättiä, ja lopuksi unohdin sen rätin aina jonnekin pöydän kulmalle myttyyn!

Näin itsekin teen. Ja niin näyttää moni ammattikokkikin tekevän.

Jos esim kuorin ison määrän juureksia, perunoita tms., kuorin ne suoraan esim johonkin käytettyyn hedelmäpussiin tai kulhoon ja kippaan sitten roskiin. Näin ei tarvitse kaapia kuorenpaloja tiskialtaan pohjalta.

Arvostan myös teräviä veitsiä. Olen mm. ostanut yhden todella hyvän ja kalliin kokkiveitsen jota teroittelen tarpeen mukaan.

Käytön myös pestäviä rättejä. Vaihdan rätit usein ja pesen pyykinpesukoneen kuumimmassa ohjelmassa isomman määrän kerralla.

Pidän tiskialtaan puhtaana Universal Stonen avulla. On myrkytön ja tehokas. Pesen altaan sillä pari kertaa viikossa.

Vierailija
127/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astianpesukone korkeammalla. Ei kumartelua

Laatikot kaikelle keittiössä. Esim kattilat tai kuivaruuat on helppo ottaa laatikosta

Aina terävät veitset

Olenko ainut joka ei pidä tuosta että astianpesukone on korkeammalla? Kumartelen kuitenkin kun laitan puhtaita laatikoihin ja enemmän tulee roiskeita kun siirrän likaisia astioita koneeseen. Minä en koe ollenkaan ergonomiseksi enää pesukoneen täyttöä. Seuraavaan taloon tulee kone normaalille tasolle ja samalla saa tiskipöytää pidemmäksi.

Koet ergonomiseksi kumarrella enemmän tai kulkea kumarassa sinne laatikkoon? Miten se korkeus lisää roiskeita?

Meillä ei kumartelua tule yhtään. Kaikki on sopivassa korkeudessa ja esim jupmalasit sellaisessa kaapissa johon vain nostan lasit kyykk7mättä tai siirtymättä. Roiskeita ei tule yhtään. Se taso ja vesipiste on täysin koneen vieressä. Senkun latoo koneen täyteen.

Ehkä sinulla se sijainti on jotenkin huono?

Keittiöitä on myös erilaisia. Kaikki kun ei voi tehdä keittiöremppaa ja nostella tiskareita ja uuneja sille tasolle ettei tarvitse kumarrella. Muistakaa nyt tämä.

Ei tietenkään ole mahdollista. Mutta silloin henkilö sanoo että "voi, minäkin haluaisin korkeammalle nostetun tiskikoneen, mutta en voi remontoia asuntoani" eikä keksi että ei muka edes haluaisi sitä korkeammalle.

Meillä on sellainen astianpesukone jossa kori nousee ylös. Ei tarvinnut remontoida.

Vierailija
128/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavia "oivalluksia". Koukkuja seinään, rätti jonka voi myös pestä.

Enpä olisi itse keksinytkään 😂

No onpas hyvä että sitten löysit tämän ketjun pariin, on sinullekin hyviä vinkkejä, joita itse et ole keksinyt :)

Vierailija
129/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun laitan astianpesukoneen päälle, laita sinne myös tiskirätin, astianpesuharjan ja - sienen, pesu 60 astetta ja kaikki on sitten kerralla puhtaana päivittäin

Kaikkea ne ihmiset tekee, että tiskirätti ja -harja sekä sieni pestävien astioiden kanssa samanaikaisesti 60-asteen pesussa. Jestas. 

Vierailija
130/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun laitan astianpesukoneen päälle, laita sinne myös tiskirätin, astianpesuharjan ja - sienen, pesu 60 astetta ja kaikki on sitten kerralla puhtaana päivittäin

Kaikkea ne ihmiset tekee, että tiskirätti ja -harja sekä sieni pestävien astioiden kanssa samanaikaisesti 60-asteen pesussa. Jestas. 

Mietin samaa. Itse olen tiskiharjaa käyttänyt astianpesukoneessa, mutta rätit ja sienet? 

Crosscontaminatin anyone?

Vierailija
131/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää toki miten haluatte. 

Itse olen vain sitä mieltä ettei ole mitään tarvetta moiselle. Lapsista on hauskaa kun pääsevät syömään bolognesea haarukalla ja lusikalla, itämaista wokkia puikoilla ja vaikka pihviä pihviveitsen ja haarukan kanssa. Samalla oppivat pöytätavat ja osaavat sitten vanhempinakin käyttäytyä etiketin mukaan.

Tiedän että nuo eivät ole kaikille tärkeitä asioita, mutta minä ajattelen että on ihan hyvä juttu että lapsetkin ne oppivat. Eivät sitten aikuisina nolaa itseään. 

Enkä edes ole kovin tiukkapipoinen, arvostan vain käytöstapoja. Ja kyllä olen katsonut vähän pitkään kun olemme olleet työnpuolesta ravintolassa syömässä ja aikuinen on pilkkonut spagettinsa veitsi haarukan piikkien väliin ja veto-taktiikalla lautastaan käännellen tai kun eräs kollega joi sormien huuhteluun tarkoitetun veden.

Ah, oppikirjaesimerkki juntista, joka luulee omaavansa käytöstavat! Hyvin käyttäytyvä, etiketin tunteva ihminen ei koskaan nolaa muita. Jos hän huomaa jonkun epäröivän, hän vinkkaa tai neuvoo, luontevasti. Jos joku mokaa, hän ei osoita huomaavansa. Tällaisen ihmisen kanssa on miellyttävä seurustella ja viettää iltaa. Hän ei ivaa, nolaa tai katso pitkään. Esim. jos hän näkee jonkun aikovan juoda sormien huuhteluveden, hän sanoo "voi ei, älä juo sitä. Sillä kostutetaan sormenpäitä, tiedätkö, itsekin hörppäsin aikoinaan ja sitten minulle kerrottiin asiasta.." eli hän neuvoo, mutta tekee sen niin luonnollisesti ja mukavasti ettei toiselle tule vaivautunut tai nolostunut olo.

Ja tässä onkin mun keittiövinkki, opetelkaa käytöstavat tuolla tasolla niin teidän seuranne on aina kaivattua ja teette kanssaihmisten elämästä mukavaa.

Vierailija
132/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että olen saanut miehen siivoamaan AINA keittiön. Ei tarvitse itse sotkuihin koskea KOSKAAN. Tehkääpä perässä :) 

Mutta kun minulla raukalla ei ole miestä. 😒😫😢😭

Oot kaukana raukasta 😊😂🤣😅

Vierailija
133/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on enemmän kosmeettinen, mutta keksin kivan niksin pitää käyttöaterimet yhdessä ja pesusieni ja aine toisessa, keskenään samanlaisissa, tosi kauniissa kukkaruukuissa:) Toimii ja on selkeää ja osa sisustusta.

Vierailija
134/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla siis niin pitkä keittiöpyyhe, että saat sen somittua lanteille? Vai onko sulla joku vyö jonka puet päälle varta vasten pyyhettä varten?

Mulla on pyyhe myös, mutta se on aina olkapäälle heitettynä.

Ihanaa, kun joku kysyy asiaa mitä itsekin pohdit etkä kehdannut kysyä. Mietin ihan samaa, että mihin se pyyhe tungetaan? Onko henkilöllä essu? Ja eikö se pyyhe kastu siinä hommissa, ja sitten on paita/vatsa/farkuntasku märkänä kun se pyyhe on tungettu siihen? :D

Vierailija
135/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkean varmaan massasta, koska arvostan tylsiä veitsiä. Olen niin monta kertaa leikannut sormiani, että mikään ei ole ihanampaa kuin tylsä veitsi jolla uskaltaa rusauttaa raaka-aineisiin ja vauhdilla! Mies on myös vielä pahempi sähläri, joten turvallisuussyistä olemme molemmat tylsien puukkojen omistajia, eikä niitä edes teroiteta koskaan. Ps. leikkaan yrtit ja sipulinvarret myös saksilla! Sakset on mahtavat, niillä olen leikannut itseäni vain pari kertaa.

Vierailija
136/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko palstalaisilla vinkkejä eläintalouksien keittiöihin? Meillä on kissoja jotka mielellään maistelevat kaikkea pöydiltä löytyvää. Esim. tiettyjä yrttejä tai ruokia ei voi pitää tasoilla, koska niitä muuten maistellaan. Samoin aterimet pitää olla laatikossa. Koukuissa roikkuvat sakset löytyvät aina aamuisin altaasta ja joskus koukussa olevaan tiskiharjaan oli ilmestynyt hampaanjälkiä.

Kissoilla on kyllä lelujakin, eikä niiden anneta päivisin talloa pitkin keittiöntasoja. Yöllä siellä kuitenkin seikkaillaan ja koska kissojen bakteeristo on aika kovaa kamaa, yritän eliminoida mahdolliset "purulelut" näkyvistä.

Vierailija
137/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, oppikirjaesimerkki juntista, joka luulee omaavansa käytöstavat! Hyvin käyttäytyvä, etiketin tunteva ihminen ei koskaan nolaa muita. Jos hän huomaa jonkun epäröivän, hän vinkkaa tai neuvoo, luontevasti. Jos joku mokaa, hän ei osoita huomaavansa. Tällaisen ihmisen kanssa on miellyttävä seurustella ja viettää iltaa. Hän ei ivaa, nolaa tai katso pitkään. Esim. jos hän näkee jonkun aikovan juoda sormien huuhteluveden, hän sanoo "voi ei, älä juo sitä. Sillä kostutetaan sormenpäitä, tiedätkö, itsekin hörppäsin aikoinaan ja sitten minulle kerrottiin asiasta.." eli hän neuvoo, mutta tekee sen niin luonnollisesti ja mukavasti ettei toiselle tule vaivautunut tai nolostunut olo.

Ja tässä onkin mun keittiövinkki, opetelkaa käytöstavat tuolla tasolla niin teidän seuranne on aina kaivattua ja teette kanssaihmisten elämästä mukavaa.

Olen varmasti myöskin moukka, mutta voisitko selittää minulle miten se huomion tuominen tekemälleni virheelle olisi etiketin mukaista? Itse häpeäisin silmät päästäni, jos joku vielä huomauttaisi siitä että olen toiminut väärin. Joku pitkä katse on kuin kärpäsen paska siihen verrattuna että joku "parempi ihminen" alkaisi säälitellen opastamaan miten toimia. Sinunlaisesi ihmiset ovat oikeasti pahempia kuin ne, jotka eivät sano mitään.

Vierailija
138/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmasti myöskin moukka, mutta voisitko selittää minulle miten se huomion tuominen tekemälleni virheelle olisi etiketin mukaista? Itse häpeäisin silmät päästäni, jos joku vielä huomauttaisi siitä että olen toiminut väärin. Joku pitkä katse on kuin kärpäsen paska siihen verrattuna että joku "parempi ihminen" alkaisi säälitellen opastamaan miten toimia. Sinunlaisesi ihmiset ovat oikeasti pahempia kuin ne, jotka eivät sano mitään.

En osannut selittää asiaa tarpeeksi hyvin. Huomiota nimenomaan ei pidä tuoda! Ei todellakaan pidä sanoa niin, että muut kuulevat, jos edes sanoo mitään. Tuo esimerkki oli sellainen, että neuvoja asettuu samalle tasolle ja jutustellen kertoo miten häntä oli opastettu samasta ja hän sanoo sen niin, että muut eivät edes kiinnitä huomiota eikä sinulle tule fiilistä, että hän säälii ja on "parempi" vaan hän kertoo vähän nolona miten ei tiennyt asiaa eikä sinusta tunnu yhtään pahalta, päin vastoin.

Vierailija
139/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukevat keittiösakset. Biojäteastiana tiiviskantinen iso mehukannu, pussi sisällä. Helppo nostaa altaaseen ja kuoria suoraan sinne. Sipulin puolitus ennen kuorimista. Siivoukseen etikoiden sijaan valmista etikkahappoliuosta pulloon, halpaa ja hajutonta.

Vierailija
140/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivalsin jo avoliittomme alussa, että ehdoton hankinta keittiöön on tukevatekoinen ruokapöytä, johon ei kannata kerätä mitään mariskooleja tai muuta roinaa.

Jotain lehtiä tuppaa kasaantumaan ja kukkamaljakko siinä voi olla. Ei muuta.

Myös työtasot pidetään siistinä ja tyhjinä turhista tavaroista. Mieskin mielellään siistii tasot. Uskokaa vain, minäkin!

Keittiöhommissa naisen kannattaa käyttää hametta ja korkokenkiä. Ne helpottavat kotitöitä, koska mieskin viihtyy keittiössä ja touhuaa mielellään yhdessä.

Nyt on 30. vuosi menossa tätä avoliittoa. Suhteemme on pysynyt virkeänä. Koskaan ei ole tehnyt mieli vieraisiin.

Maljakko on siksi, että tuon rouvalle

(kyllä, hän on rouva, vaikka vihille ei ole halunnut) leikkokukkia lähes viikottain ja hän tykkää pitää niitä keittiössä.

Alkuaikoina hajosi yksi halpispöytä. Pari maljakkoa olen itse rikkonut, kun olen vauhdissa huitaissut lattialle.

Yhden kerran olen nostanut vaimon herkkupepun työtasolla olevalle ruokalautaselle, jossa oli jotain lasagnenjämiä. Se on ainoa kerta. Sen jälkeen olen pitänyt huolta, että tiskit menevät käytön jälkeen koneeseen.