Keittiöoivalluksia jotka ovat parantaneet keittiöelämääsi? :)
1) Kaikilla pitäisi olla todella huono leikkuuveitsi. Sitä käytetään lihapakettien avaamiseen ja esim. pekoninviipaleiden erottelemiseen. Koska veitsi on niin surkea niin sillä ei sitten tule vahingossa vaikka pilkottua salaattia kun se pyörii likaisena (lihaisena) työtasolla.
2) Eriväriset leikkuulaudat toimivat. Meillä kaikki muut värit käyvät kaikkeen, mutta punainen on raa'alle lihalle.
3) Sähkövempaimien osat pitää aina laittaa kiinni runkoon kaapissa. Eli käsivatkaimen vispilät ovat kiinni rungossa eivätkä lastojen ja kauhojen seassa vetolaatikossa. Samoin sauvasekoitin on koottuna kaapissa, ja monitoimikone valmiiksi asennettuna yleisintä käyttöä varten. Jostain syystä meillä esim. vispilät kuuluivat vuosia tarvikekoriin, josta niitä oli joka kerta mahdoton löytää.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakset. Niillä avaa pakkaukset, pätkii sipulinvarret ja kypsät spagetit, tekee persilja- ja pekonisilput, leikkaa pizzan ja puolittaa nahalliset lohifileet, jotta nämä mahtuvat pannulle vierekkäin. Ja paljon muuta.
Paistinrasva. Kanasta, ankasta, possusta irtoaa loistavaa paistinrasvaa. Talteen.
Jääpalamuotit. Jos paistiliemistä yms. ei tee kastiketta, kokoonkeiteltynä fondina annospaloina pakastaminen on osoittautunut käteväksi.
Ei spagettia piklota!
Sulla ei taida olla lapsia.
Pilkottu spagetti on paljon hankalampi syödä. Myös lapsille
Siis... Mitä 😂 Miten? Selitä mulle, miten pilkottu spagetti on "paljon hankalampi" syödä kuin kokonainen? Olen ihan tosissani. En keksi mitään, mikä tekisi esim. rakettispagetin syömisestä hankalaa. Etkö saa ruokaa pysymään haarukassa jos et voi kietoa sitä haarukan ympärille?
Mitä helv*ttiä oikeesti 😂Sellaiset pitkät mutta pätkät spagetit ei pysy missään. Saa lurpsia suuhun. Pitkä on helppo kietoa haarukan ympärille. Rakettispagetti on taas ihan pätkää. Sitä meillä ei kyllä kukaan syö.
Varmasti vaikea elämä kun vaikkapa italianpadan syöminen on hankalaa.
En usko että kovin vaikea. Italianpata ei ole mitenkään jokapäiväinen ruoka (tai milloinkaan syötävä ruoka)
Ei leikkuulautoja, paitsi leivälle.
Pilkon kasvikset käsissä, sipulit silppurissa ja lihat, kalat yms. paketissaan tai paperikääreen päällä mihin ne on kääritty. Sitten vaan kääreet roskiin.
Minä en ole edes lapsena pitänyt raketti-spagetista. Enkä ole omille lapsilleni tuota moskaa syöttänyt, saati sitten pillkonut spagettia.
Lapsi oppii syömään ruokia niin kuin niitä kuuluu syödä. Syömään spagetit, kuorimaan perunat, avaamaan ravut ja niin edelleen.
Nuo italianpadat ja muut nyt ovat sellaisia yksinhuoltaja-äidin erikoisia mihin paiskataan se raketti-spagetti,jauheliha ja pussi he-ma-paa eikä noilla ole juurikaan väliä vaikka ne nautittaisi soseutettuna suppilolla. Vähän niin kuin nisti-padat ja tuon variaatiot.
Vierailija kirjoitti:
Se, että olen saanut miehen siivoamaan AINA keittiön. Ei tarvitse itse sotkuihin koskea KOSKAAN. Tehkääpä perässä :)
Ai minkä? Se että sä saat miehen siivoamaan keittiön? Ehe ehe, mun mies tekee siellä ruokaakin ja siivoaa jälkensä.
Ei, ei tartte tehdä perässä yhtään mitään. Menkää naimisiin aikuisten ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole edes lapsena pitänyt raketti-spagetista. Enkä ole omille lapsilleni tuota moskaa syöttänyt, saati sitten pillkonut spagettia.
Lapsi oppii syömään ruokia niin kuin niitä kuuluu syödä. Syömään spagetit, kuorimaan perunat, avaamaan ravut ja niin edelleen.
Nuo italianpadat ja muut nyt ovat sellaisia yksinhuoltaja-äidin erikoisia mihin paiskataan se raketti-spagetti,jauheliha ja pussi he-ma-paa eikä noilla ole juurikaan väliä vaikka ne nautittaisi soseutettuna suppilolla. Vähän niin kuin nisti-padat ja tuon variaatiot.
Nistipata on herkkua. Sopii myös opiskelijan kukkarolle. Ja muuten minäkin katkaisen spagetit kun keitän ne. Hyvin olen aina osannut ne syödä :D
Vierailija kirjoitti:
Italianpata taitaa olla sitä pussipataa. Vielä huonompi vaihtoehto
Meillä myös lapset on osanneet syödä spagetit jkiertämällä. Ja osaa kuoria ravut ym. Rakettispagettia ei meillä ole koskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nistipata on herkkua. Sopii myös opiskelijan kukkarolle. Ja muuten minäkin katkaisen spagetit kun keitän ne. Hyvin olen aina osannut ne syödä :D
Et osaa syödä katkomatta?
Vierailija kirjoitti:
Katsos, Parempi Ihminen linjoilla. Sinäkö sen päätät, miten mikäkin ruoka _kuuluu_ syödä? Meillä kun on aina syöty niin kuin itse halutaan. Voi voi. Lapset ovat varmasti nyt rappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa syödä katkomatta?
Sanoinko mä niin? Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
- vesikaukalo astianpesukoneen alle
- vesikaukalo jääkaappi/pakastimen alle
- palo- ja häkävaroitin
- pesuallaskaapin pitäminen mahdollisimman puhtaana ja tyhjänä ja siellä olevien putkien ja letkujen säännöllinen taputtelu käsin ja vessapaperinpalalla (mahd. vuodot). Itse säilytän kaapissa vain vedettävät roska-astiat, lasinkeräyspussin ja korin, jossa on roskapussit. Muovipussitkin ovat omassa kannellisessa ja vetoketjulla suljettavassa kylmälaukussa. Harvoin tarvittava kylmälaukku on siis säilytysesine silloin kun se ei ole käytössä
Nuo vesikaukalot ja varoittimet ovat pakollisia ainakin meidän taloyhtiössä. Esim. astianpesukonetta ei saa edes asentaa ilman tuota kaukaloa ja asentajan pitää olla ammattilainen, itse ei saa asentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- jos tarvitset jotain konetta, mieti millaisen hankit. Esim. kapselikahvinkeittimet, joita "kaikilla" oli hetki sitten. Se on "näppärä". Oikeasti ne kapselit ovat kalliita ja tuotat valtavan määrän roskaa joka kerralla.
Kahvikapselista tehty kupillinen on kuitenkin selvästi halvempi kuin kahvikupillinen missä tahansa kahvilassa tai "Essonbaarissa"
Minulla tuo on ainakin ollut todella kätevä.
Saa kahvit, teet, kaakaot ym. samalla koneella kuppi kerrallaan muutamassa sekunnissa napin painalluksella. Ei tarvitse latailla puruja tai vesiä jatkuvasti.
Hinta tai luonnonsuojelu aspekti eivät minua kiinnosta muutenkaan.
En kyllä tätä kapselikoneen kätevyyttä ymmärrä. Säilytättekö te siellä vettä litratolkulla ummehtumassa? Pitää se ladata joka kerta kuitenkin. Poistaa kapselit, pestä säiliö jne
Joku täyttää vesisäiliön kun se on tyhjä. Ei se siellä kerkeä ummehtumaan. Ja kapselit tipahtavat säiliöön, kun se on täynnän ne kipataan roskiin ja huuhtaistaan säiliö ja isketään takaisin.
Eipä taida Dolce Guston missään mallissa kapselit kerääntyä mihinkään säiliöön, Cupsolon ainakin jossain malleissa kyllä. Nespressoista en tiedä.
Nespressokeittimes kapseli tipahtaa keräyssäiliöön. Kun se täyttyy, kapselit laitetaan ilmatiiviiseen keräyspussiin ja viedään alumiinikierrätykseen. Olen käyttänyt Nespressoa siitä asti, kun se Saksan markkinoille tuli ja pois en vaihda. ”Life is too short to drink cheap wines and bad coffee”!
Vierailija kirjoitti:
Se, että olen saanut miehen siivoamaan AINA keittiön. Ei tarvitse itse sotkuihin koskea KOSKAAN. Tehkääpä perässä :)
Naisille tuntuu olevan jotenkin aivan käsittämätön idea pestä niitä välineitä sitä mukaa kun niitä on käyttänyt. Sitten kokkailun jälkeen tuloksena on aivan älytön tiskivuori jota sitten ei jakseta ruveta tiskaamaan kuin aikaisintaan seuraavana päivänä. Samoin puurolautaset ym laitetaan "likoamaan" ensin tiskialtaaseen vaikka sen voisi pikaisesti huuhtaista ja laittaa tiskikoneeseen. Sama ongelma tuntuu olevan lähes jokaisessa perheessä/parisuhteessa mitä ollaan kaveiden kanssa aiheesta juteltu
Syökää toki miten haluatte.
Itse olen vain sitä mieltä ettei ole mitään tarvetta moiselle. Lapsista on hauskaa kun pääsevät syömään bolognesea haarukalla ja lusikalla, itämaista wokkia puikoilla ja vaikka pihviä pihviveitsen ja haarukan kanssa. Samalla oppivat pöytätavat ja osaavat sitten vanhempinakin käyttäytyä etiketin mukaan.
Tiedän että nuo eivät ole kaikille tärkeitä asioita, mutta minä ajattelen että on ihan hyvä juttu että lapsetkin ne oppivat. Eivät sitten aikuisina nolaa itseään.
Enkä edes ole kovin tiukkapipoinen, arvostan vain käytöstapoja. Ja kyllä olen katsonut vähän pitkään kun olemme olleet työnpuolesta ravintolassa syömässä ja aikuinen on pilkkonut spagettinsa veitsi haarukan piikkien väliin ja veto-taktiikalla lautastaan käännellen tai kun eräs kollega joi sormien huuhteluun tarkoitetun veden.
Syökää toki miten haluatte.
Itse olen vain sitä mieltä ettei ole mitään tarvetta moiselle. Lapsista on hauskaa kun pääsevät syömään bolognesea haarukalla ja lusikalla, itämaista wokkia puikoilla ja vaikka pihviä pihviveitsen ja haarukan kanssa. Samalla oppivat pöytätavat ja osaavat sitten vanhempinakin käyttäytyä etiketin mukaan.
Tiedän että nuo eivät ole kaikille tärkeitä asioita, mutta minä ajattelen että on ihan hyvä juttu että lapsetkin ne oppivat. Eivät sitten aikuisina nolaa itseään.
Enkä edes ole kovin tiukkapipoinen, arvostan vain käytöstapoja. Ja kyllä olen katsonut vähän pitkään kun olemme olleet työnpuolesta ravintolassa syömässä ja aikuinen on pilkkonut spagettinsa veitsi haarukan piikkien väliin ja veto-taktiikalla lautastaan käännellen tai kun eräs kollega joi sormien huuhteluun tarkoitetun veden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nistipatahan on makaronia sekoitettuna chilitonnikalaan. Makaroni(-jauheliha) mössö on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nistipatahan on makaronia sekoitettuna chilitonnikalaan. Makaroni(-jauheliha) mössö on eri asia.
Nistipata on makaronia+jtn. halpaa. Esim. makaroni-jauheliha mössö on myös nistipataa. KVG
Koukkusysteemi, kiinnitetäään kuivauskaapin ritilään, joten tiskirätti kuivuu ilmavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se alkuperäinen spagetinpätkijäkin osaa aivan mainiosti syödä spagetin myös oikeaoppisesti, samoin muutkin pöytätavat. Meillä on lapsi jo opetettu ja maailmalla, joten nyt voidaan kotioloissa taas heittää elämä risaiseksi ja pätkiä spagetti. :D Tein äsken lohikeiton (kattilalla), nyt ulkoilemaan.
Olen joskus nuorena syönyt pussipataa. Siinä nämä spagetit on ihan pätkiä. Ei näitä kahteen tai kolmeen osaan pilkottuja. Ne pitkät pätkät on niitä hankalia. Ellei osaa niitä pitkiä syödä, on paljon muita pastalajeja tarjolla