Keittiöoivalluksia jotka ovat parantaneet keittiöelämääsi? :)
1) Kaikilla pitäisi olla todella huono leikkuuveitsi. Sitä käytetään lihapakettien avaamiseen ja esim. pekoninviipaleiden erottelemiseen. Koska veitsi on niin surkea niin sillä ei sitten tule vahingossa vaikka pilkottua salaattia kun se pyörii likaisena (lihaisena) työtasolla.
2) Eriväriset leikkuulaudat toimivat. Meillä kaikki muut värit käyvät kaikkeen, mutta punainen on raa'alle lihalle.
3) Sähkövempaimien osat pitää aina laittaa kiinni runkoon kaapissa. Eli käsivatkaimen vispilät ovat kiinni rungossa eivätkä lastojen ja kauhojen seassa vetolaatikossa. Samoin sauvasekoitin on koottuna kaapissa, ja monitoimikone valmiiksi asennettuna yleisintä käyttöä varten. Jostain syystä meillä esim. vispilät kuuluivat vuosia tarvikekoriin, josta niitä oli joka kerta mahdoton löytää.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole edes lapsena pitänyt raketti-spagetista. Enkä ole omille lapsilleni tuota moskaa syöttänyt, saati sitten pillkonut spagettia.
Lapsi oppii syömään ruokia niin kuin niitä kuuluu syödä. Syömään spagetit, kuorimaan perunat, avaamaan ravut ja niin edelleen.
Nuo italianpadat ja muut nyt ovat sellaisia yksinhuoltaja-äidin erikoisia mihin paiskataan se raketti-spagetti,jauheliha ja pussi he-ma-paa eikä noilla ole juurikaan väliä vaikka ne nautittaisi soseutettuna suppilolla. Vähän niin kuin nisti-padat ja tuon variaatiot.
Nistipata on herkkua. Sopii myös opiskelijan kukkarolle. Ja muuten minäkin katkaisen spagetit kun keitän ne. Hyvin olen aina osannut ne syödä :D
Nistipatahan on makaronia sekoitettuna chilitonnikalaan. Makaroni(-jauheliha) mössö on eri asia.
Nistipata on makaronia+jtn. halpaa. Esim. makaroni-jauheliha mössö on myös nistipataa. KVG
Katsoin VG.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/447670/nistipata/
-Sitruspuristin on turha (ellei puristele isoja määriä, esim. tuoremehua). Haarukalla saa helposti viimeisetkin mehut puristettua.
-Sähkövatkaintakaan ei tarvitse. Aivan kaiken saa vatkattua käsin. Käy hyvästä käsitreenistäkin. Kannattaa vaihtaa välillä kättä. Ns. huonomman käden koordinaatio paranee kun silläkin opettelee vatkaamaan.
-Yksi kunnollinen valurautainen paistinpannu riittää. Ei tarvitse harvase vuosi ostaa uutta naarmuisen (ja myrkyllisen!) tilalle. Ja tarvittaessa esim. sipulit kuullottaa kattilan pohjalla.
-Vieraille pikakahvia. Kun itse ei juo, niin turha konettakaan omistaa.
Vierailija kirjoitti:
- hanki keittiöösi vain ne tavarat, joita SINÄ tarvitset. Tämä ei todellakaan ole itsestäänselvä asia. Jos et harrasta leipomista, et tarvitse yleiskonetta. Jos et tarvitse kermavaahtoa, et tarvitse sähkövatkainta. Jos et syö leipää, et tarvitse leipäkonetta. Todennäköisesti et myöskään tarvitse popcorn-konetta, jäätelökonetta, kananmunankeittokonetta jne. Jos sinulla on kone, jota et tarvitse, myy/anna pois
- jos tarvitset jotain konetta, mieti millaisen hankit. Esim. kapselikahvinkeittimet, joita "kaikilla" oli hetki sitten. Se on "näppärä". Oikeasti ne kapselit ovat kalliita ja tuotat valtavan määrän roskaa joka kerralla.
- älä hanki mitään mitä joku bloggari suosittelee. Ellei sitten ole kyse alan asiantuntijasta, ja siinäkin tapauksessa mieti asiaa tarkkaan. Bloggarit saavat mainostuloja ja he mainostavat tavaroita. Kyse on ihan samanlaisesta mainostamisesta kuin lehdissä, telkkarissa, netissä jne. Ne ovat mainoksia, joilla sinut pyritään saamaan ostamaan kyseinen tuote ja samalla valmistaja ja markkinoija saa rahaa. Mieti, tarvitsetko jotain todella
- poista tupla/triplatavarat. Tyhjennä keittiön laatikostot ja käy läpi jokainen lusikka, kauha ja pitsaleikkuri. Jos sinulla on useita versioita samasta tuotteesta, poista varakappaleet. Jos et tarvitse kakunkoristelupursotinta, pois. Jos sinulla on 2 pitsaleikkuria, toinen pois. Tämä toimenpide tuo valtavasti lisää tilaa
- sisusta keittiö niin, että siitä on SINULLE hyötyä. Älä välitä muodista. Jos muodissa on avokaapit ja sinä olet laiska siivoaja, jätä ne avokaapit sikseen ja valitse kaapit suosiolla. Älä mieti mikä on muodissa, mitä joka viikko leipovalla kaverillasi on tai mitä vanhempiesi kotona oli. Sinä olet aikuinen ja saat tehdä itsellesi juuri sellaisen keittiön mistä pidät. Jos pidät maustekaapista, tee sellainen. Jos syöt vain raakaruokaa ja tarvitset vain mikron, se on ihan ok. Sinä päätät
- siisti ja puhdas keittiö tuottaa mielenrauhaa. Sama pätee kaappien ja jääkapin sisältöön. Esim. terveellistä ruokavaliota on helpompi noudattaa, kun keittiössä ei vallitse kaaos.
- kokeile joskus syödä kaapit tyhjäksi. Samalla estät vanhentuvien tuotteiden turhan hävikin. Syö säilykepurkkeja, pakastemarjoja ja muita tuotteita mahdollisimman kekseliäästi, kunnes kaapit alkavat olla tyhjinä. Tämä on myös aivojumppaa ja yhteistä pulmanratkaisua koko perheelle.
- pese keittiön ikkuna säännöllisesti. Auringonvalo haluaa päästä keittiöösi
Kerrankin fiksuja ajatuksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole edes lapsena pitänyt raketti-spagetista. Enkä ole omille lapsilleni tuota moskaa syöttänyt, saati sitten pillkonut spagettia.
Lapsi oppii syömään ruokia niin kuin niitä kuuluu syödä. Syömään spagetit, kuorimaan perunat, avaamaan ravut ja niin edelleen.
Nuo italianpadat ja muut nyt ovat sellaisia yksinhuoltaja-äidin erikoisia mihin paiskataan se raketti-spagetti,jauheliha ja pussi he-ma-paa eikä noilla ole juurikaan väliä vaikka ne nautittaisi soseutettuna suppilolla. Vähän niin kuin nisti-padat ja tuon variaatiot.
Nistipata on herkkua. Sopii myös opiskelijan kukkarolle. Ja muuten minäkin katkaisen spagetit kun keitän ne. Hyvin olen aina osannut ne syödä :D
Nistipatahan on makaronia sekoitettuna chilitonnikalaan. Makaroni(-jauheliha) mössö on eri asia.
Nistipata on makaronia+jtn. halpaa. Esim. makaroni-jauheliha mössö on myös nistipataa. KVG
Katsoin VG.
Yksi linkki sivustolla johon kuka tahansa voi lisätä sisältöä versus 9 sivua makaroni-jauheliha settiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin VG.
Nistipata on halvinta makaronia ja jauhelihaa. Ei mitää simpukka pastaa ja chilitonnikalaa. :D onko tuo sinun reseptisi?
Vierailija kirjoitti:
Varmasti lapsi oppii. Mutta missä iässä?
Vierailija kirjoitti:
Luuttuina käytän lypsyliinoja jotka vielä puolitan. Heitän koneeseen ja saavat toisen elämän siivousliinoina, pesen taas ja saavat kolmannen elämän joko vessanpytyn pesuun tai L ähteevät konehalliin monitoimiräteiksi.
Ovat edullisia, hygieenisiä ja monikäyttöisiä.
Lypsyliinat luuttuina?!
Ai että tää meidän kieli on ihanaa. Tuostakin ilmaisusta tulee mieleen että niillä pyyhkeillä, millä lehmien utareet pyyhitään, musisoidaan. Siis pyyhkeitä käytetään luuttuna.
Vierailija kirjoitti:
Syökää toki miten haluatte.
Itse olen vain sitä mieltä ettei ole mitään tarvetta moiselle. Lapsista on hauskaa kun pääsevät syömään bolognesea haarukalla ja lusikalla, itämaista wokkia puikoilla ja vaikka pihviä pihviveitsen ja haarukan kanssa. Samalla oppivat pöytätavat ja osaavat sitten vanhempinakin käyttäytyä etiketin mukaan.
Tiedän että nuo eivät ole kaikille tärkeitä asioita, mutta minä ajattelen että on ihan hyvä juttu että lapsetkin ne oppivat. Eivät sitten aikuisina nolaa itseään.
Enkä edes ole kovin tiukkapipoinen, arvostan vain käytöstapoja. Ja kyllä olen katsonut vähän pitkään kun olemme olleet työnpuolesta ravintolassa syömässä ja aikuinen on pilkkonut spagettinsa veitsi haarukan piikkien väliin ja veto-taktiikalla lautastaan käännellen tai kun eräs kollega joi sormien huuhteluun tarkoitetun veden.
Kiva että se sun lapsista on hauskaa. Mun lapsista en voi sanoa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun hyödyllisin keittiöivallukseni on ollut se, että ruoanlaitto ja leipominen ovat pääasiassa tiskaamista. Nykyään pesen tai ladon tiskikoneeseen likaiset astiat sitä mukaa kuin niitä tulee, eikä keittiö pääse enää räjähtämään hallitsemattomaksi kaaokseksi.
Tää on tosi ärsyttävä tapa, meidän huushollissa. A) kone alkaa haista kun sinne pikkuhiljaa kerätään astioita ja luukku laitetaan kiinni niin että likaiset oikein muhii siellä päivän. B) ennen käynnistystä joutuu aina tyhjentämään puolet astioista ja järjestelemään uudestaan paremmin, että viimeisetkin astiat mahtuu. Sitä kun ei ensimmäisiä astioita laittaessa vielä tiedä mitä koneeseen pitää lopulta saada mahtumaan.
A) tiskialtaaseen pinottunahan ne astiat ei haise
B) käynnistä kone kun se on täynä, eikä sen jälkeen kun kaikki ei enää mahdu sinne. Minusta tuntuu että tämä on tiskipöydälle astioita keräävään ongelma, eli kaikki ei mahdukkaan koneeseen.
Ei haise läheskään niin paljon kuin suljetussa ja kosteassa tiskikoneessa.
Kun se kone ei välttämättä täyty ennen kuin vasta sen aterian yhteydessä, kun osa astioista jäisi pois koneesta. Pakko purkaa ja järjestää uudelleen, että loputkin mahtuu eikä jää altaaseen lojumaan.
Ei kyllä meillä haise. Oletko varma ettei se kone haise itsessään, olisiko puhdistuksen paikka? Koska meillä käytetään aina samoja astioita tiedän jo kokemuksesta miten niitä ladotaan sinne koneeseen ettei kovin paljon tarvitse siirrellä jotta kaikki mahtuu. Meillä tiskari käynnissä joka toinen päivä, kertaakaan ei ole haissut, mutta astioiden säilytys altaassa haisee ja on ikävän näköistä + ovat tiellä jos jotain muuta kokkailee (hyi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että olen saanut miehen siivoamaan AINA keittiön. Ei tarvitse itse sotkuihin koskea KOSKAAN. Tehkääpä perässä :)
Naisille tuntuu olevan jotenkin aivan käsittämätön idea pestä niitä välineitä sitä mukaa kun niitä on käyttänyt. Sitten kokkailun jälkeen tuloksena on aivan älytön tiskivuori jota sitten ei jakseta ruveta tiskaamaan kuin aikaisintaan seuraavana päivänä. Samoin puurolautaset ym laitetaan "likoamaan" ensin tiskialtaaseen vaikka sen voisi pikaisesti huuhtaista ja laittaa tiskikoneeseen. Sama ongelma tuntuu olevan lähes jokaisessa perheessä/parisuhteessa mitä ollaan kaveiden kanssa aiheesta juteltu
Älä yleistä, tai teillä on hyvin pieni kaveripiiri.
Keittiössä pitää olla riittävästi koukkujs esim. Patakintaille ja essuille yms.
Patakintaiksi vain niitä hanskoja. Se lappuversio on täysin turha. Kahdella hanskalla saa otettua uunipellin paljon helpommin kuin hanskalla ja lapulla.
Viinilasien kuivausteline tiskikaapin ylimmän hyllyn alla. Näitä saikin etsiä aika kauan. On kätevää, kun jalalliset viinilasit saa siististi nostettua tiskauksen jälkeen kuivumaan. Pelkälle ritilähyllylle niiden nostelu on huteran oloista.
Maustehylly! Miksi näitä ei enää myydä tai remontoida keittiöihin? Helpottaa huomattavasti kokkailua ja vapauttaa kaappitilaa. Rakastan maustehyllyjä ja edelleen yritän jostain kirppareilta sitä metsästää huonolla menestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa syödä katkomatta?
No voi hemmetti mikä itku siitä että joku syö spagettinsa pätkissä. Hanki elämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone korkeammalla. Ei kumartelua
Laatikot kaikelle keittiössä. Esim kattilat tai kuivaruuat on helppo ottaa laatikosta
Aina terävät veitset
Olenko ainut joka ei pidä tuosta että astianpesukone on korkeammalla? Kumartelen kuitenkin kun laitan puhtaita laatikoihin ja enemmän tulee roiskeita kun siirrän likaisia astioita koneeseen. Minä en koe ollenkaan ergonomiseksi enää pesukoneen täyttöä. Seuraavaan taloon tulee kone normaalille tasolle ja samalla saa tiskipöytää pidemmäksi.
Koet ergonomiseksi kumarrella enemmän tai kulkea kumarassa sinne laatikkoon? Miten se korkeus lisää roiskeita?
Meillä ei kumartelua tule yhtään. Kaikki on sopivassa korkeudessa ja esim jupmalasit sellaisessa kaapissa johon vain nostan lasit kyykk7mättä tai siirtymättä. Roiskeita ei tule yhtään. Se taso ja vesipiste on täysin koneen vieressä. Senkun latoo koneen täyteen.
Ehkä sinulla se sijainti on jotenkin huono?
Keittiöitä on myös erilaisia. Kaikki kun ei voi tehdä keittiöremppaa ja nostella tiskareita ja uuneja sille tasolle ettei tarvitse kumarrella. Muistakaa nyt tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että olen saanut miehen siivoamaan AINA keittiön. Ei tarvitse itse sotkuihin koskea KOSKAAN. Tehkääpä perässä :)
Naisille tuntuu olevan jotenkin aivan käsittämätön idea pestä niitä välineitä sitä mukaa kun niitä on käyttänyt. Sitten kokkailun jälkeen tuloksena on aivan älytön tiskivuori jota sitten ei jakseta ruveta tiskaamaan kuin aikaisintaan seuraavana päivänä. Samoin puurolautaset ym laitetaan "likoamaan" ensin tiskialtaaseen vaikka sen voisi pikaisesti huuhtaista ja laittaa tiskikoneeseen. Sama ongelma tuntuu olevan lähes jokaisessa perheessä/parisuhteessa mitä ollaan kaveiden kanssa aiheesta juteltu
Meillä noin tekee nimenomaan mies ja olen kuullut useamman naisen valittavan että ryhtyessään kokkaamaan heidän miehensä tekevät juuri noin.
Terävät veitset on kaiken a ja o. Ja hyvät leikkuulaudat. Veitsitunkki on myös hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nainen. Jos mun pitäis alkaa kesken kokkailun vielä tiskaamaankin niin jäisi kokkailut kokkaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Keittiössä pitää olla riittävästi koukkujs esim. Patakintaille ja essuille yms.
Patakintaiksi vain niitä hanskoja. Se lappuversio on täysin turha. Kahdella hanskalla saa otettua uunipellin paljon helpommin kuin hanskalla ja lapulla.
Viinilasien kuivausteline tiskikaapin ylimmän hyllyn alla. Näitä saikin etsiä aika kauan. On kätevää, kun jalalliset viinilasit saa siististi nostettua tiskauksen jälkeen kuivumaan. Pelkälle ritilähyllylle niiden nostelu on huteran oloista.
Maustehylly! Miksi näitä ei enää myydä tai remontoida keittiöihin? Helpottaa huomattavasti kokkailua ja vapauttaa kaappitilaa. Rakastan maustehyllyjä ja edelleen yritän jostain kirppareilta sitä metsästää huonolla menestyksellä.
Joku aika sitten täällä oli ketju jossa lueteltiin wt-tavaroita kodissa ja maustehylly oli yksi siinä luettelossa. Mä olin just saanut omani miehen lapsuudenkodista ja olen siitä tosi onnellinen :D. En välitä vaikka on av-porukan mielestä wt :D.
Yksi pieni asia josta olen saanut paljon hyötyä on se, että pidän keittiöpyyhettä aina lanteilla kun touhuan keittiössä. Saa kuivattua esimerkiksi pestyt kasvikset ja niistä roiskuneen veden heti, kädet pysyy kuivina, saatan myös tiskata vaikka jonkun kattilan ja kuivata sen samantien. Se pyyhe heiluu koko ajan siinä. Usein se meneekin yhden kokkailukerran jälkeen pyykkiin.
Ennen tätä käytäntöä kulutin paljon talouspaperia, ja etsin koko ajan rättiä, ja lopuksi unohdin sen rätin aina jonnekin pöydän kulmalle myttyyn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puurot tuppaa kyllä jämähtämään kevyestä huuhtaisusta huolimatta, joten siksi niitä kannattaa vähän aikaa liottaa. Muutenkin mun mies taitaa olla sittenkin nainen, koska hän ei saa tekovälineitä pesaistua siinä samalla, vaan useampi veitsi on ruualaiton jälkeen likainen! Itse käytän vain yhtä veistä, ja se veitsi täytyy olla puhdas koko ajan. Mies oppi tämän kun hän ei löytänyt sitä "parasta veistä, joka on aina puhtaana ja terävänä, valmiina käyttöön" :D Mä piilotin sen, kun ei mennyt perille että se on minun ykkösveitseni, ja se on olta-va aina tiskikaapissa puhtaana. Sama mies tosin ihmetteli että miten hänen veitsensä on aina niin tylsiä. Kunnes kerroin että teroitan tuon oman veitseni useita kertoja viikossa :D
Ei meillä siis oikeasti ole eri veitsiä eri henkilöille, mutta panostin aikoinani tuohon veitseen, ja mies toi yhteen muutettaessa omat epäergonomiset, heti tylsyvät, ja kämäiset veitset. Niitä saa sotkea mielin määrin, se ei minua haittaa, vaikka tiskikone olisi veitsiä täynnä, mutta minun käyttöveitseni tulee olla terävänä ja puhtaana AINA kun sitä olen aikeissa käyttää :D
Kun laitan astianpesukoneen päälle, laita sinne myös tiskirätin, astianpesuharjan ja - sienen, pesu 60 astetta ja kaikki on sitten kerralla puhtaana päivittäin