Keittiöoivalluksia jotka ovat parantaneet keittiöelämääsi? :)
1) Kaikilla pitäisi olla todella huono leikkuuveitsi. Sitä käytetään lihapakettien avaamiseen ja esim. pekoninviipaleiden erottelemiseen. Koska veitsi on niin surkea niin sillä ei sitten tule vahingossa vaikka pilkottua salaattia kun se pyörii likaisena (lihaisena) työtasolla.
2) Eriväriset leikkuulaudat toimivat. Meillä kaikki muut värit käyvät kaikkeen, mutta punainen on raa'alle lihalle.
3) Sähkövempaimien osat pitää aina laittaa kiinni runkoon kaapissa. Eli käsivatkaimen vispilät ovat kiinni rungossa eivätkä lastojen ja kauhojen seassa vetolaatikossa. Samoin sauvasekoitin on koottuna kaapissa, ja monitoimikone valmiiksi asennettuna yleisintä käyttöä varten. Jostain syystä meillä esim. vispilät kuuluivat vuosia tarvikekoriin, josta niitä oli joka kerta mahdoton löytää.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Minun hyödyllisin keittiöivallukseni on ollut se, että ruoanlaitto ja leipominen ovat pääasiassa tiskaamista. Nykyään pesen tai ladon tiskikoneeseen likaiset astiat sitä mukaa kuin niitä tulee, eikä keittiö pääse enää räjähtämään hallitsemattomaksi kaaokseksi.
Tää on tosi ärsyttävä tapa, meidän huushollissa. A) kone alkaa haista kun sinne pikkuhiljaa kerätään astioita ja luukku laitetaan kiinni niin että likaiset oikein muhii siellä päivän. B) ennen käynnistystä joutuu aina tyhjentämään puolet astioista ja järjestelemään uudestaan paremmin, että viimeisetkin astiat mahtuu. Sitä kun ei ensimmäisiä astioita laittaessa vielä tiedä mitä koneeseen pitää lopulta saada mahtumaan.
-Pikakahvi. Keitän termoskannuun kuuma veden ja siitä saa jokainen ottaa veden teehen tai kahviin ja sen vahvuisen juoman kuin itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun hyödyllisin keittiöivallukseni on ollut se, että ruoanlaitto ja leipominen ovat pääasiassa tiskaamista. Nykyään pesen tai ladon tiskikoneeseen likaiset astiat sitä mukaa kuin niitä tulee, eikä keittiö pääse enää räjähtämään hallitsemattomaksi kaaokseksi.
Tää on tosi ärsyttävä tapa, meidän huushollissa. A) kone alkaa haista kun sinne pikkuhiljaa kerätään astioita ja luukku laitetaan kiinni niin että likaiset oikein muhii siellä päivän. B) ennen käynnistystä joutuu aina tyhjentämään puolet astioista ja järjestelemään uudestaan paremmin, että viimeisetkin astiat mahtuu. Sitä kun ei ensimmäisiä astioita laittaessa vielä tiedä mitä koneeseen pitää lopulta saada mahtumaan.
A) tiskialtaaseen pinottunahan ne astiat ei haise
B) käynnistä kone kun se on täynä, eikä sen jälkeen kun kaikki ei enää mahdu sinne. Minusta tuntuu että tämä on tiskipöydälle astioita keräävään ongelma, eli kaikki ei mahdukkaan koneeseen.
Paras ja vaivaa säästävin keksintö keittiöön aikoihin on isot, leveät laatikot joihin mahtuu astiat, padat ja kattilat. Nykyisessä keittiössä on melkein kaikki alakaapit korvattu isoilla vetolaatikoilla ja elämä hymyilee. Ihanan vaivatonta.
Vierailija kirjoitti:
-Pikakahvi. Keitän termoskannuun kuuma veden ja siitä saa jokainen ottaa veden teehen tai kahviin ja sen vahvuisen juoman kuin itse haluaa.
Teetä varten ei termos pidä vettä kauaa riittävän kuumana. Ällöttää ajatuskin jostain haaleasta teenkaltaisesta litkusta yök. Mieluummin keittää vedenkeittimellä vettä kun teehen tai siihen pikakahviin tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- jos tarvitset jotain konetta, mieti millaisen hankit. Esim. kapselikahvinkeittimet, joita "kaikilla" oli hetki sitten. Se on "näppärä". Oikeasti ne kapselit ovat kalliita ja tuotat valtavan määrän roskaa joka kerralla.
Kahvikapselista tehty kupillinen on kuitenkin selvästi halvempi kuin kahvikupillinen missä tahansa kahvilassa tai "Essonbaarissa"
Minulla tuo on ainakin ollut todella kätevä.
Saa kahvit, teet, kaakaot ym. samalla koneella kuppi kerrallaan muutamassa sekunnissa napin painalluksella. Ei tarvitse latailla puruja tai vesiä jatkuvasti.
Hinta tai luonnonsuojelu aspekti eivät minua kiinnosta muutenkaan.
En kyllä tätä kapselikoneen kätevyyttä ymmärrä. Säilytättekö te siellä vettä litratolkulla ummehtumassa? Pitää se ladata joka kerta kuitenkin. Poistaa kapselit, pestä säiliö jne
Joku täyttää vesisäiliön kun se on tyhjä. Ei se siellä kerkeä ummehtumaan. Ja kapselit tipahtavat säiliöön, kun se on täynnän ne kipataan roskiin ja huuhtaistaan säiliö ja isketään takaisin.
Luovuttiin kuivauskaapista ja vaihdettiin tiskiallas malliin jossa on kuivaustaso. Lasit ja lautaset pestään koneessa ja levyhyllyt ovat paremmat astioiden säilytykseen kuin ritilähyllyt. Käsin tiskattavat, kuten paistinpannut kuivahtaa tiskipöydällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B) käynnistä kone kun se on täynä, eikä sen jälkeen kun kaikki ei enää mahdu sinne. Minusta tuntuu että tämä on tiskipöydälle astioita keräävään ongelma, eli kaikki ei mahdukkaan koneeseen.
Ei haise läheskään niin paljon kuin suljetussa ja kosteassa tiskikoneessa.
Kun se kone ei välttämättä täyty ennen kuin vasta sen aterian yhteydessä, kun osa astioista jäisi pois koneesta. Pakko purkaa ja järjestää uudelleen, että loputkin mahtuu eikä jää altaaseen lojumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakset. Niillä avaa pakkaukset, pätkii sipulinvarret ja kypsät spagetit, tekee persilja- ja pekonisilput, leikkaa pizzan ja puolittaa nahalliset lohifileet, jotta nämä mahtuvat pannulle vierekkäin. Ja paljon muuta.
Paistinrasva. Kanasta, ankasta, possusta irtoaa loistavaa paistinrasvaa. Talteen.
Jääpalamuotit. Jos paistiliemistä yms. ei tee kastiketta, kokoonkeiteltynä fondina annospaloina pakastaminen on osoittautunut käteväksi.
Ei spagettia piklota!
En myöskään mitään paistinrasvoja säilö. Enkä paistinliemiä. Lihaluentä voin kyllä keittää ja samoin kalalientä. Siististi
Minä katkaisen spagetit kolmeen osaan ja myös murskaan nuudelipussin sisällön ennen avaamista.
Minä katkaisen spagetin keskeltä lyhyemmäksi ja puristelen nuudelipussit murskaksi ennen valmistamista. Tämä varmasti on syntiä italialaisille, aasialaisille ja ruokahifistelijöille, mutta MINÄ haluan tehdä noin ja lopputulos helpottaa syömistä. Minä jopa syön sen nuudelin LUSIKALLA, koska MINÄ haluan ja voin tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakset. Niillä avaa pakkaukset, pätkii sipulinvarret ja kypsät spagetit, tekee persilja- ja pekonisilput, leikkaa pizzan ja puolittaa nahalliset lohifileet, jotta nämä mahtuvat pannulle vierekkäin. Ja paljon muuta.
Paistinrasva. Kanasta, ankasta, possusta irtoaa loistavaa paistinrasvaa. Talteen.
Jääpalamuotit. Jos paistiliemistä yms. ei tee kastiketta, kokoonkeiteltynä fondina annospaloina pakastaminen on osoittautunut käteväksi.
Ei spagettia piklota!
Sulla ei taida olla lapsia.
Pilkottu spagetti on paljon hankalampi syödä. Myös lapsille
Siis... Mitä 😂 Miten? Selitä mulle, miten pilkottu spagetti on "paljon hankalampi" syödä kuin kokonainen? Olen ihan tosissani. En keksi mitään, mikä tekisi esim. rakettispagetin syömisestä hankalaa. Etkö saa ruokaa pysymään haarukassa jos et voi kietoa sitä haarukan ympärille?
Mitä helv*ttiä oikeesti 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haise läheskään niin paljon kuin suljetussa ja kosteassa tiskikoneessa.
Kun se kone ei välttämättä täyty ennen kuin vasta sen aterian yhteydessä, kun osa astioista jäisi pois koneesta. Pakko purkaa ja järjestää uudelleen, että loputkin mahtuu eikä jää altaaseen lojumaan.
Ei sen koneen tarvi olla viimeiseen paikkaan asti täynnä ennen käynnistämistä. Jos tietää että seuraavan aterian astiat sinne ei enää mahdu, niin käyntiin vaan. Vähemmän ne astiat sieltä koneesta haisee kuin tiskialtaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- jos tarvitset jotain konetta, mieti millaisen hankit. Esim. kapselikahvinkeittimet, joita "kaikilla" oli hetki sitten. Se on "näppärä". Oikeasti ne kapselit ovat kalliita ja tuotat valtavan määrän roskaa joka kerralla.
Kahvikapselista tehty kupillinen on kuitenkin selvästi halvempi kuin kahvikupillinen missä tahansa kahvilassa tai "Essonbaarissa"
Minulla tuo on ainakin ollut todella kätevä.
Saa kahvit, teet, kaakaot ym. samalla koneella kuppi kerrallaan muutamassa sekunnissa napin painalluksella. Ei tarvitse latailla puruja tai vesiä jatkuvasti.
Hinta tai luonnonsuojelu aspekti eivät minua kiinnosta muutenkaan.
En kyllä tätä kapselikoneen kätevyyttä ymmärrä. Säilytättekö te siellä vettä litratolkulla ummehtumassa? Pitää se ladata joka kerta kuitenkin. Poistaa kapselit, pestä säiliö jne
Joku täyttää vesisäiliön kun se on tyhjä. Ei se siellä kerkeä ummehtumaan. Ja kapselit tipahtavat säiliöön, kun se on täynnän ne kipataan roskiin ja huuhtaistaan säiliö ja isketään takaisin.
Eipä taida Dolce Guston missään mallissa kapselit kerääntyä mihinkään säiliöön, Cupsolon ainakin jossain malleissa kyllä. Nespressoista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone korkeammalla. Ei kumartelua
Laatikot kaikelle keittiössä. Esim kattilat tai kuivaruuat on helppo ottaa laatikosta
Aina terävät veitset
Olenko ainut joka ei pidä tuosta että astianpesukone on korkeammalla? Kumartelen kuitenkin kun laitan puhtaita laatikoihin ja enemmän tulee roiskeita kun siirrän likaisia astioita koneeseen. Minä en koe ollenkaan ergonomiseksi enää pesukoneen täyttöä. Seuraavaan taloon tulee kone normaalille tasolle ja samalla saa tiskipöytää pidemmäksi.
Koet ergonomiseksi kumarrella enemmän tai kulkea kumarassa sinne laatikkoon? Miten se korkeus lisää roiskeita?
Meillä ei kumartelua tule yhtään. Kaikki on sopivassa korkeudessa ja esim jupmalasit sellaisessa kaapissa johon vain nostan lasit kyykk7mättä tai siirtymättä. Roiskeita ei tule yhtään. Se taso ja vesipiste on täysin koneen vieressä. Senkun latoo koneen täyteen.
Ehkä sinulla se sijainti on jotenkin huono?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen koneen voi laittaa päälle samantien. Ei kai kukaan kerää astioita koneen viereen? Samantien koneeseen, pestään kuitenkin päivittäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei spagettia piklota!
Siis... Mitä 😂 Miten? Selitä mulle, miten pilkottu spagetti on "paljon hankalampi" syödä kuin kokonainen? Olen ihan tosissani. En keksi mitään, mikä tekisi esim. rakettispagetin syömisestä hankalaa. Etkö saa ruokaa pysymään haarukassa jos et voi kietoa sitä haarukan ympärille?
Mitä helv*ttiä oikeesti 😂
Sellaiset pitkät mutta pätkät spagetit ei pysy missään. Saa lurpsia suuhun. Pitkä on helppo kietoa haarukan ympärille. Rakettispagetti on taas ihan pätkää. Sitä meillä ei kyllä kukaan syö.
Mulle, joka ei juo kahvia, kapselikeitin on ollut juurikin se The keittiöoivallus 😁. Enää ei tarvitse satunnaisia kahvinjuojia varten avata uutta kahvipakettia ja jättää se vanhentumaan kun ei niitä kahvinjuojia niin usein kuitenkaan käy. Kapselit säilyy ja pystyy helposti tekee juuri sen yhden kupposen tarvitsematta tiskailla pannua jne.
Et kyllä kapselikeittimelle on paikka täällä mun keittiössä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone korkeammalla. Ei kumartelua
Laatikot kaikelle keittiössä. Esim kattilat tai kuivaruuat on helppo ottaa laatikosta
Aina terävät veitset
Olenko ainut joka ei pidä tuosta että astianpesukone on korkeammalla? Kumartelen kuitenkin kun laitan puhtaita laatikoihin ja enemmän tulee roiskeita kun siirrän likaisia astioita koneeseen. Minä en koe ollenkaan ergonomiseksi enää pesukoneen täyttöä. Seuraavaan taloon tulee kone normaalille tasolle ja samalla saa tiskipöytää pidemmäksi.
Meillä on uuni korkeammalla ja se on ihan ehdoton. En ymmärrä tuota yhden pestävät rätit -juttua. Eikö ne oo kautta aikojen olleet pestäviä?
Tämä ei ole niin tärkeää, koska uuniin vain laitetaan ja otetaan pois yksi asia. Astianpesukoneeseen monia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsiminen on hyvä idea.
Kun meille tehtiin keittiöremontti, kaappien määrä vähennettiin puoleen. Tuli ilmavampi keittiö ja päästiin kaikesta turhasta tavarasta eroon. Keittiötarvikkeet meni kirpparilla erittäin hyvin kaupaksi.
Just eilen mietin, että käyn kaapit tänään vielä kerran läpi, siellä on yhä mukeja ja kuljoja joita ei koskaan käytetä. Ne joutavat pois.
Pieni ongelma meillä on anoppi, hän siivoaa omaa huusholliaan ja kun ei raaski heittää mitään menemään, kuskaa ne kamat meille. Saattaa tuoda kaksi sauvasekoitinta, sitruspusertimen ja viisi kauhaa. Emme halua niitä mutta ei usko. Niitä sitten säilytän jossain varaston nurkassa, kunnes vien kirppikselle. Joskus vien ihan vaan metallinkeräykseen jotain eriparisia aterimia tai kattiloita, jotka eivät edes toimi induktioliedellä.Höpsistä nyt vain. Sanot anopille että et ota. Thats it. Jos jättää salaa pussin johonkin, niin vie se hänelle takaisin, ja jätä salaa vaikka vessaan siellä käydessäsi.
Aika monet meistä haluavat välttää konflikteja läheistensä kanssa sinänsä joutavien asioiden takia, joten mieluummin vie itse tavarat vaikka kirpparille/kierrätykseen.
Ymmärrän tämän, mutta on silti turhaa syyttää muita siitä että on itse niin konfliktinpelkoinen, ettei uskalla kieltäytyä romusta. Jos haluaa roudata tosien roskia kierrätykseen, niin sen voi tehdä sitten kitisemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei spagettia piklota!
Mitä helv*ttiä oikeesti 😂Sellaiset pitkät mutta pätkät spagetit ei pysy missään. Saa lurpsia suuhun. Pitkä on helppo kietoa haarukan ympärille. Rakettispagetti on taas ihan pätkää. Sitä meillä ei kyllä kukaan syö.
Varmasti vaikea elämä kun vaikkapa italianpadan syöminen on hankalaa.
Säiliöön laitetaan vettä. Miksi se pitäisi pestä (saati usein) , jos ei ole jättänyt sinne viikkokausiksi limoittumaan? Kapselin poisto onkin suuri homma ja vaiva.