Ahistaa, mietityttää, homeasiaa..
Muutettiin 4 kk sitten 70 luvulla rakennettuun rivaripätkään, ja ensinnäkin huomasin yhdessä huoneessa pientä tunkkaista hajua. Tarkemmin kun haistelin haju tuli lattianraosta. Pyysin kunnan terveystarkastajat paikalle katselemaan ja haistelemaan, sanoivat, että laittakaa silikonia lattian rakoon, jos ei auta, ota yhteyttä. No pitkien taivuttelujen jälkeen mies sitten avasi minulle remontin yhteydessä seinää ja otettiin lista pois. Haju näytti tulevan latittian ja seinän välisestä rakosesta(betonilattia). Laitettiin silikonia sitten sinne. Sama juttu keittiössä, sinne remppaa ei ole vielä tehty. AHDISTAA NIIN SUUNNATTOMASTI, ensinnäkin kun kukaan ei usko, mies ei haista sitä hajua. Vaatteisiin ja hiuksiin tarttuu makeahko haju. Kylässä kun olemme ja omia vaatteita kun haistaa niin semmonen tunkkanen. Äitini sanoi että tuoksuu vaan pesuaineelle. Eikä mieskään haista.
Mitä MINÄ voi tehdä? Olen ymmärtänyt, ettei terveen talon kuulu haista ja varsinkin, mistä tuo makea haju tulee, kun pesuainekin vaihdettu hajuttomaan. Kertokaa kokemuksianne =(
Kommentit (47)
Kyllä hajuaistisi on taatusti tuossa oikeassa. Teillä on kaksi mahdollisuutta mielestäni: 1) uskoa siihen, että sinun aistimuksesi ovat oikeassa ja jatkaa tutkimuksia ja tehdä talosta jälleen terve tai 2) uskoa, että sinun päässäsi viiraa, mutta vaikka näinkin olisi, niin sitten pitää vaan myydä talo, koska jos sinun päässäsi viiraa vain tuossa talossa, niin ei tuohon taloon kannata jäädä
Olipas huono neuvo viimeisellä. Älkää nyt missään nimessä pistäkö vahinkoa kiertämään ja myykö asuntoa ilman tarkempia tutkimuksia! Jos asunnossa on hometta tai virheellisesti rakennettu pohja, niin voitte saada alennusta kauppahinnasta ed. omistajalta. Senpä takia kannattaa sinun toimia nyt samantien! Jos myytte asunnon nyt epäillyksen kanssa, niin seuraava asuka voi huomata saman vian ja vaatia teiltä rahoja. Ota yhteyttä asumisterveysliittoon tms. (muistaakseni Hannele Rämö? siellä asiantuntijana) ja kysy sieltä neuvoa! Ja ihan hyvin voit olla naisenakin isännöitsijään yhteydessä, tietenkin! Mutta luulen että hänkin saattaa vain käydä ja käskeä laittamaan sitä silikonia mistä ei oikeasti mitään apua...
Suomi on väärällään homeisia taloja. Taloja ei ole rakennettu asianmukaisesti eikä välttämättä huollettu ollenkaan. Oletetaan, että talossa voi asua vaikkapa 50 vuotta ilman mitään peruskorjauksia. Tuo ongelmien kieltäminen on aika yleistä, mutta siinä riskeeraa talossa asuvien terveyden. Homesairauksien kirjo on laaja. Ei ole mikään pikku juttu altistua ja sairastua homeista.
Ei ole pikku juttu, ei.
Nyt nopeeta toimintaa ennen kun alatte oireilemaan. Tiedän tasan tarkkaan ton "makean" hajun ja itse pahasti homealtistuneena haistan sen samantien
Olen myös ns.homekoira koska hajuaistini on tosi herkistynyt. En käsitä miten ne jotka pahiten lemuavat homeelle eivät itse haista mitään
Homekodista muuttaminen vaatii hermoja. Pitää pestä ja puunata kaikki uuteen, puhtaseen kotiin tulevat tavarat, heittää menee kaikki mitä ei voi kokonaan pestä ym
En halua manata, mutta toimikaa niin nopeesti kuin mahdollista
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 15:21"]
Ei ole pikku juttu, ei.
Nyt nopeeta toimintaa ennen kun alatte oireilemaan. Tiedän tasan tarkkaan ton "makean" hajun ja itse pahasti homealtistuneena haistan sen samantien
Olen myös ns.homekoira koska hajuaistini on tosi herkistynyt. En käsitä miten ne jotka pahiten lemuavat homeelle eivät itse haista mitään
Homekodista muuttaminen vaatii hermoja. Pitää pestä ja puunata kaikki uuteen, puhtaseen kotiin tulevat tavarat, heittää menee kaikki mitä ei voi kokonaan pestä ym
En halua manata, mutta toimikaa niin nopeesti kuin mahdollista
[/quote]
ja jostain olen lukenut, että home ei kuole kuin 90 asteessa, siis jotkut homeet.
Vähintään 60 astetta pitää ainakin olla. Tarkoittaa myös sitä että kaikki paksunpi materiaali: tyynyt, peitot,patjat matot kaatikselle. Imuri ehdottomasti roskikseen.
Huonekalut eli ainakin sohvat, nojatuolit ym joita ei voi täysin pestä, samantien pois.
Jos pahaa altistusta ei ole, remontin ja savupuhdistuksen jälkeen voi muuttaa takasin mutta jos on pahasti altistunut ei suositella takaisin muuttoa.
Siinä onkin suurin ongelma: jos on pahasti altistunut mistä ihmeestä voi löytää puhtaan kodin?
Eli ap:n tapauksessa nopea toiminta säästää terveytenne. Kaupanpurku, uuden asunnon etsiminen ym. Aloita heti huomenna toiminta
Ap täällä taas samassa aiheessa..
Nyt ilmojen lämmetessä, keittiössä välillä oikein "leimahtaa" se ällö haju. Ison riidan jälkeen sain miestäni pyydettyä isännöitsijää avuksi, pyysi jonkun mittarimiehen. Kosteutta ei ollut, mutta hänkin haistoi hajun, sanoi että haisee vanhalle rakenteelle, missä mikrobit toimii. Pitää avata seinä ja katsoa. Sanoi, että naapurissa oli ollut sokkelissa homevaurio(!!!!!!!!!!!!!!!!!) Isännöitsijä sitä mieltä, että maksetaan jos jotain löytyy, mutta saadaan itse avata se seinä. Mieheni ei minua vieläkään usko ja hänellä ei ole mitään kiirettä remontin kanssa. Joten tässä nyt sitten odottelen hermorauniona milloin tapahtuu.
Olen ihan loppu kohta..
Siis lisäys edelliseen, asutaan siis rivitalossa, ja seinänaapurin sokkelissa ollut tuo ongelma.
ap
Älä odottele, vaan toimi itse. Et sinä siihen miehesi lupaa tai apua tarvitse. Jos et osaa itse purkaa seinää, pyydä raksamies paikalle.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 21:39"]
Älä odottele, vaan toimi itse. Et sinä siihen miehesi lupaa tai apua tarvitse. Jos et osaa itse purkaa seinää, pyydä raksamies paikalle.
[/quote]
Kyllä minä seinä osaan purata, mutta mitäs sitten teen? Olen äitiyslomalla eikä itsellä juurikaan varaaa ostella remppajuttuja, saatika että OSAISIN rempata.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 18:09"]
Vie nyt hyvän tähden vauvasi turvaan!!
[/quote]
Lähdin vauvan kanssa evakkoon tutulle.. Mies halusi jäädä..
Kamala tilanne. Missä päin Suomea asutte?
Dokumentoi kaikki. Kirjoita muistiin minä päivänä on otettu yheyttä isännöitsijään, mitä sanoi, kuka avasi seinän jne. Ota myös kuvia.
Tsemppiä! Inhottava tilanne!
Mies halusi jäädä.. Eli kulkee sit siellä eestaas mikä on ehdottomasti kiellettyä koska sinetöity huone on pidettävä sinetöitynä. Jos siellä on hometta ja nyt se paikka on auki, itiömäärä on jo kymmentuhatkertaistunut.
Toivottavasti ne remonttimiehet tietää mitä tekee. Huonosti tehty homeremontti on vielä pahempi kuin ei remonttii ollenkaan.
En halua manata edelleenkään mutta raivostuttaa rakentamisen taso Suomessa. Täällä on varmaan Euroopan puhtain ulkoilma ja likasin sisäilma
Voitko ap kuvailla tuota hajua tarkemmin? Anoppilani on -60-luvulla rakennettu ja -80-luvulla peruskorjattu talo jossa haisee tunkkaiselle. Joskus olen unohtanut jonkun vaatteen pariksi viikoksi sinne ja sen jälkeen vaate haisee selvästi tunkkaiselle. Ei makealle eikä maakellarillekaan mutta sellaiselle epämiellyttävälle ja ummehtuneelle. Talossa on ollut aiemmin vesivahinko (putki vuotanut lattian alla) jonka pitäisi olla korjattu mutta vähän epäilyttää. Terveystarkastaja ei mittarillaan mitään havainnut, mutta voiko niihin luottaa.
villat ok? Niistä siis otettiin labranäytteet ja näytteet olivat puhtaat?
Mikään silmämääräinen arvio ei riitä, meillä villat olivat aivan ok, mutta labrassa löytyi todella paljon terveydelle vaarallisia homeita. On virheellinen kuvitelma, että home aina näkyy. Kertomasi perusteella veikkaan, että villat eivät ole ok - ja jos ne remontin yhteydessä jätetään paikoilleen niin ongelmat vain jatkuvat.
Ne terveydelle vaarallisimmat homeet ovat ihmisnenään hajuttomia eivätkä ole silmämääräisesti havaittavissa.
Joudun joskus asioimaan julkisessa rakennuksessa, jossa on hometta. Siellä haisee niin pahalle, että kerta kerralta on vaikeampi mennä sinne. Onkohan olemassa jotain hengityssuojaimia, jonka voisi vetää naamalleen siksi aikaa, että selviää tuosta asioinnista, eikä tarvitsisi haistella tuota hajua...?
Voimia aloittajalle ja onneksi olit päättäväinen ja otit härkää sarvista!
Me kävimme miehemme kanssa viime vuonna asuntonäytössä eräässä ihanassa rivitalossa ja harkitsimme jo tarjousta. Kutsuin rakennusalalla toimivan isäni mukaan toiseen näyttöön ja heti astuttuaan taloon sisälle, hän huomasi tunkkaisen tuoksun. Itse emme olleet kiinnittäneet asiaan huomiota. Kysyimme isännöisijältä asiasta ja kuulemma naapuritalon perustuksista oli löytynyt vaikka mitä rakennusjätettä. Ilmeisesti 70-luvulla oli yleistä että kaikki mahdollinen roska ja jäte heitetään talon perustuksiin mätänemään. Kehottaisin olemaan tarkkoja kun ollaan harkitsemassa 70-lukulaisen talon ostamista.
Homekoirat tutkimaan.