Miksi niin monet haluavat asua Helsingissä?
Kiinnostaisi tietää teiltä, jotka olette varta vasten halunneet rakentaa elämän Helsinkiin ilman olosuhteiden pakkoa työt/perhesuhteet, mitkä ovat olleet päällimmäiset syyt Helsingissä asumiseen? Koetteko, että elämä on mielekkämpää/laadukkampaa Helsingissä kuin esim. jossakin muussa kaupungissa Suomessa.
Tämän ei ole tarkoitus olla mikään arvostelu, vaan aidosti kiinnostaisi tietää, että mitkä ovat olleet ne syyt Helsinkiin haluamiseen ja onko elämä vastannutta odotusta. Lähinnä mietin, kun katselin asuntojen hintoja ja esim. Turusta saisi hyvältä paikalta esim. meren läheisyydestä mutta kuitenkin lähellä palveluja omakotitalon, kun Helsingissä tilanne täysin eri. Jos esim. muutitte Helsinkiin kulttuurin/tapahtumien takia, niin tuleeko näihin säännöllisesti lähdettyä vai syökö esim. asumiskustannukset kaiken ylimääräisen rahan?
Kommentit (119)
Helsinki on ihanan monikulduurinen. Itä-Helsingissä voi kuvitella olevansa ulkomailla. Ei vaan tiedä missä maassa kun on niin monia kieliä joita ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt löytyvät täältä ja jos nykyinen alkaa nyppiä, uuden saan päivässä. Toimiva joukkoliikenne, ei tarvitse autoa ja työmatkaan menee vartti. Palvelut lähellä, ruokakauppa naapuritalossa, ostoskeskus tulossa tien toiselle puolelle. Matkailu helppoa, useimmat lennot lähtevät Seutulasta, kaupungissa on myös satama. Kansainvälisyys, lapselle voi valita päiväkodin ja koulun jollain muullakin kielellä kuin suomella. Harrastusmahdollisuudet niin lapselle kuin aikuisille omaa luokkaansa. Ja ei mene kaikki raha asumiseen, olemme hyväosaisia.
Varmaan jos on hyvätuloinen niin onkin varaa asua. Lähinnä mietin esim. keski- pienituloisten kohdalla, saisiko rahalle enemmän vastinetta jossakin muualla. Ap
Toki saa vastinetta muualta! Jos arvostaa sitä, että lapset pääsevät homeettomiin päiväkoteihin ja kouluihin, saavat normaalit suomalaiset koulukaverit, perheet saavat paremmat terveyspalvelut, tilavammat asunnot...
Autoa tarvitsee helsinkiläinenkin, jos on kesämökki tai pitää matkata maakuntiin sukulaisiin. Tai lapsilla on harrastus, joita ei keskusta-alueella tietenkään hirveästi jostakin syystä järjestetä. Parkki/autopaikkoja ei täällä sitten ole ja ne maksaa. Julkisillakaan ei ihan joka paikkaan sujuvasti keskustasta pääse ilman useita vaihtoja, esim. Laajasalo on ihan p-seessä. Moni firma muuttaa keskusta-alueelta Kehäkolmosille tai Pasilaan, eikä työmatka ihan kävellen suju. Joudut pingottamaan bussien ja ratikoiden aikatauluissa.
Ihmismäärät, syrjäytyneet, turistit ja kerjäläiset tuovat Vtutusta ja stressiä palloilemalla tiellä kaikkialla. Aina on joku liikennekatko, kun on valtiovierailu, mielenosoitus tai muu tekokiva sateenkaaritapahtuma. Lapsia ei voi päästää yksin pihalle alle 10-vuotiaana.
Tapahtumia riittää, museoita riittää, kahviloita ja teattereita riittää, mutta kyllä niihin kauempaakin pääsee. Ja kaupoillahan ei kukaan enää käy, kun kaikki tilataan netistä.
Minä olen kyllä monesti miettinyt, että mitä järkeä tässä on. Kotikaupunkini on keskisuuri ja siellä on ne samat kaupat kuin Helsingissäkin. Teatteri löytyy myös ja lapsille monenlaisia harrastusmahdollisuuksia. Helsingissä voisin toki käydä vaikka oopperassa tai baletissa mutta eipä tule käytyä. Ja tuon 250km kotikaupungistani tänne hurauttaa junalla tai autolla aika nopeasti, jos haluaa kulttuurielämyksiä enemmänkin.
Asuminen olisi huomattavasti halvempaa siellä mutta olen jotenkin jo juurtunut tänne Helsinkiin tämän 20 asumisvuoden jälkeen.
Alun perin muutin töiden takia ja pitkään teinkin töitä, joita ei oikein voi muualla Suomessa tehdä. Nyt olen kuitenkin ihan tusinatyössä ja yhtä hyvin voisin tehdä jotain muuta jossain muualla. Asutaan nyt Suomen kalleimmassa kaupungissa, jossa toki olisi vaikak mitä kivaa nähtävää ja tehtävää mutta arki on niin kiireistä että kyllä se elämä pyörii siinä koti-päiväkoti-työ-kauppakeskus -akselilla. En edes käy keskustassa joka kuukausi. En vain jotenkin osaa enää muuttaa poiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi töistä kiinni, muuttaisin välittömästi ainakin 600km pohjoiseen.
Sama täällä! Jos voisin tehdä töitä etänä, asuisin mieluusti Ivalon tuntureilla, vailla kelloa. Enkä haluaisi nähdä ketään ihmistä.
Minä keskusta-asuja mietin sellaista elämänmuutosta, että myisin asuntoni ja nettoaisin siitä 400 000€. Sillä eläisi jo mukavasti työtönkin jossakin pikkukaupungissa, jossa olisi palvelut, mutta stressittömämpää, pittoreskimpaa ja halvempaa. Olen siis työttömänä ollut jo pari vuotta, sillä ei täältä Helsingistäkään töitä noin vain oteta. Hakijoita 70-150 paikkaan kuin paikkaan. Jospa jossakin pikkukaupungissa kaivattaisiin opettajaa tai opetusalan virkamiestä?
Lapset tosiaan saisivat terveellisemmät päikky- ja koulutilat, täällä on jokaisessa tarhassa ja koulussa homeongelmia. Ja niitä haastavia kyldyyrikoulukavereita. Muualla olisi mahdollista laittaa lapset keskenään pihalle leikkimään, kiipeilemään puissa jne. Ilman pelkoa nisteistä, avohoidokeista ja pedareista.
Palveluita saisi nopeammin jostakin muualta, täällä saa jonottaa hammaslääkäriaikojakin vuoden, terveyskeskuspalveluita kuukauden. Samat kaupat alkaa olla joka paikassa ja netistäkin saa. Mitään kulttuuripalveluita ei tule hirveästi käytettyä, kun ne on jo näht ja voi niitä tulla muualtakin tänne katselemaan.
Saletisti kuopiot ja joensuut besee stadin kesäl, mut jengi ei vaan sitä snaijaa ku kokee stadi jonain bulina mestana.
Eivät tiedä paremmasta. Kammottava kaupunkihan se on, syrjäkylä maailman kaupunkien rinnalla. Mieluummin asuisin sitten vaikka Rovaniemellä, ihana paikka.
Itsellä syy oli osin se, että kuulun vähemmistöön ja oli mielekkäämpää muuttaa isommalle paikkakunnalle, jossa kaikki eivät tunteneet minua, ja täällä etelässä Helsinki oli luonteva valinta. Mutta asiaan vaikutti erittäin paljon myös se, että sukulaisellani oli juuri sillä hetkellä tarjolla minulle erittäin sopiva työ. Olin itse asiassa harkinnut Hämeenlinnaa ja Tamperetta ensisijaisesti. Asuin siis ihan pikkupaikkakunnalla, jossa en kohdannut syrjintää, mutta halusin silti isompiin ympyröihin ja anonymiteetin.
Mä olen syntynyt tänne. Perhe ja ystävät on täällä. Olisihan se kiva tuntea olonsa kotoisaksi jossain, missä asunnot maksaisi alle 6000 € per neliö, tuskin koskaan muutan muualle Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
En asu Helsingissä vaan Espoon Westendissä. Joten ei kai siis voi vastata tähän?
Voit toki vastata mutta et liity ketjun aiheeseen, kun kyseessä oli Helsingissä asuminen. :)
Vierailija kirjoitti:
Täällä saa helpommin elää omannäköistä elämää ja samanhenkisiä ihmisiä löytyy kaveriksi. Ei ole sellasta kyttäyskulttuuria mitä maalla, kun täällä on enemmän ihmisiä ja esim kerrostalojen asukkaat vaihtuu suht usein. Palvelut on lähellä ja joukkoliikenne kulkee. Myöskin ulkomaille matkaaminen käy helposti kun lentokenttä ja satamat on lähellä.
Ei kai toinen vaihtoehto ole maalla asuminen, kai Suomessa muitakin kaupunkeja löytyy. Hienoa siis, että viihtyy mutta ihan vain huomiona.
Olen aina Suomessa asuessani asunut vain Helsingissä. Pidän kaupungista paljon, enkä voisi Suomessa muualla asua.
Olen asunut myös toisella mantereella Helsinkiä paljon isommassa paikassa, ja viihdyin sielläkin. En vain pysty olemaan missään pikkukaupungissa. Ne kerrat kun on ollut työkeikkaa pienemmässä kaupungissa, niin saan fyysisiä pahanolon tunteita ja ahdistun valtavasti.
Sieluni, mieleni ja ruumiini tarvitsee suuremman kaupungin hälinää ja ääniä. Ihmisvilinää.
Asuin ulkomailla 10v ja halusin muuttaa takaisin Suomeen. Minä ja etenkin vaimoni totuimme suurkaupungin elämään ulkomailla, joten Helsinki on ainut vaihtoehto.
Jos emme olisi Helsingin keskustassa, tulee todella orpo olo nopeasti kun on niin hiljaista Suomessa kaikkialla. Sentään täällä ytimessä asuessa on ihmisiä kaduilla tarpeeksi että on olo että on jonkinlaisessa kaupungissa. Missään lähiössä emme kykenisi täällä asumaan missään nimessä, ympäristö kuin haudassa. Ymmärrän kyllä täysin jos ikänsä Suomessa asunut siellä viihtyy.
Täällä on kaikkea. Helsingissä voi elää kuin pikkukaupungissa, jos haluaa. Sellaisia alueita ja lähiöitä on monia. Halutessaan voi asua kaiken tapahtumisen lähellä tai sitten vähän sivummassa. Parhaat lääkäri-. sairaala- ja terapiapalvelut. Ihmiset kivoja, sivistyneitä ja ystävällisiä. Ei kyräilyä eikä kuppikuntia. Riittävästi taidetta ja kulttuuria saatavilla milloin vain. Hyvät kaupat, muutamat citymarketitkin auki 24/7.
Ja kaiken lisäksi , tätä ei moni ei-helsinkiläinen tajua, täällä on ihania puistoalueita, kauniita luontokohteita, upeita lähisaaria, hiljaisuutta, monenlaista ihanaa luontoa.
Parhaat liikenneyhteydet, jotka toimivat järkevästi.
- edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt löytyvät täältä ja jos nykyinen alkaa nyppiä, uuden saan päivässä. Toimiva joukkoliikenne, ei tarvitse autoa ja työmatkaan menee vartti. Palvelut lähellä, ruokakauppa naapuritalossa, ostoskeskus tulossa tien toiselle puolelle. Matkailu helppoa, useimmat lennot lähtevät Seutulasta, kaupungissa on myös satama. Kansainvälisyys, lapselle voi valita päiväkodin ja koulun jollain muullakin kielellä kuin suomella. Harrastusmahdollisuudet niin lapselle kuin aikuisille omaa luokkaansa. Ja ei mene kaikki raha asumiseen, olemme hyväosaisia.
Varmaan jos on hyvätuloinen niin onkin varaa asua. Lähinnä mietin esim. keski- pienituloisten kohdalla, saisiko rahalle enemmän vastinetta jossakin muualla. Ap
Ei välttämättä. Asuttiin ennen Kirkkonummella, vuokra oli halvempi, mutta miehen autoon ja mun bussilippuun meni useampi satanen kuussa. Kauppareissut piti tehdä myös autolla tai ylipäätään jos halusi viedä lapset jonnekin aktiviteettiin niin eihän siellä bussit juuri kulkenut... Ja asuttiin siis melkein keskusta-alueella. Bensoihin kului tosi paljon rahaa ja samaa valitti moni naapuri siellä.
Muutettiin Helsinkiin, myytiin auto ja säästöön jää enemmän kuin ennen. Mies nykyään kävelee töihin ja mun bussilippu halpeni huimasti. Lapset fillaroi harrastuksiin jne. Kivempi näin.
Kauniainen kuitenkin kuuluu pääkaupunkiseutuun. Mutta esim. Turussa kuukauden bussilippu maksaa n. 50€ ja tämä sisältää matkat useampaan Turun ympäryskuntaan. Asuminen on paljon halvempaa. Auto ei ole välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kaikkea. Helsingissä voi elää kuin pikkukaupungissa, jos haluaa. Sellaisia alueita ja lähiöitä on monia. Halutessaan voi asua kaiken tapahtumisen lähellä tai sitten vähän sivummassa. Parhaat lääkäri-. sairaala- ja terapiapalvelut. Ihmiset kivoja, sivistyneitä ja ystävällisiä. Ei kyräilyä eikä kuppikuntia. Riittävästi taidetta ja kulttuuria saatavilla milloin vain. Hyvät kaupat, muutamat citymarketitkin auki 24/7.
Ja kaiken lisäksi , tätä ei moni ei-helsinkiläinen tajua, täällä on ihania puistoalueita, kauniita luontokohteita, upeita lähisaaria, hiljaisuutta, monenlaista ihanaa luontoa.
Vertaan nyt edelleen Turkuun. Mielestäni Helsingissä ei ole mitään mainitsemistasi mitä Turussa ei olisi. Turussa taas reilusti halvemmat hinnat. Sitä tässä lähinnä ihmettelen, että, jos osa hakeutuu Helsinkiin mainitsemiesi seikkojen vuoksi ja sitten joutuu kituuttelemaan, kun asumiskulujen jälkeen ei jää paljoa jäljelle, vaikka muualla Suomessa vois saa korkeamman elintason, tinkimättä haluamistaan asioista. Ap
Me mietittiin jossain vaiheessa Tampereelle muuttoa, kun miehen työn puolesta olisi onnistunut ja olin itse lapsen kanssa kotona siinä vaiheessa. Sieltä olisi saanut paljon isomman asunnon. Mutta kun tutustuin Tampereen kouluihin, niin se oli viimeinen tikki. Olen vähän koulusnobi ja ahdisti ihan kauheasti sellainen ajatus, että kouluissa ei ole kunnollista kielivalikoimaa. Monille käy ihan tavallisetkin koulut, missä luetaan A-englantia pari tuntia viikossa. Mutta jos haluaa lapselleen jotain parempaa, niin ei Helsingille ole oikein vaihtoehtoja. Koulutarjonta on täällä ihan ylivertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Asuttiin ennen Kirkkonummella, vuokra oli halvempi, mutta miehen autoon ja mun bussilippuun meni useampi satanen kuussa. Kauppareissut piti tehdä myös autolla tai ylipäätään jos halusi viedä lapset jonnekin aktiviteettiin niin eihän siellä bussit juuri kulkenut... Ja asuttiin siis melkein keskusta-alueella. Bensoihin kului tosi paljon rahaa ja samaa valitti moni naapuri siellä.
Muutettiin Helsinkiin, myytiin auto ja säästöön jää enemmän kuin ennen. Mies nykyään kävelee töihin ja mun bussilippu halpeni huimasti. Lapset fillaroi harrastuksiin jne. Kivempi näin.
Kauniainen kuitenkin kuuluu pääkaupunkiseutuun. Mutta esim. Turussa kuukauden bussilippu maksaa n. 50€ ja tämä sisältää matkat useampaan Turun ympäryskuntaan. Asuminen on paljon halvempaa. Auto ei ole välttämätön.
Ei mitään graneja, on ihan eri mesta henkisesti Helsinki kuin lande granit sun muut, stadissa o sosialiset ongelmat suuret ja ei ole mitään ongelmattomia alueita oli sitten fyrkkaa tai ei ja tähän lisäksi se että stadissa bamlataan, granilaiset o kaukana ett snaijais.
Olemme muuttamassa Helsinkiin miehen ja lasten kanssa. Siellä on joitain sukulaisia ja tuttavia, ei meillä ole paljoa sidoksia muuallekaan. Olemme molemmat yrittäjiä ja voimme tällä hetkellä tehdä töitä mistä vain. Helsinki vain tuntuu sopivalta, ollaan siellä hetki asuttu vuosia sitten. Haluamme muuttaa johonkin pysyvämpään osoitteeseen ennen kuin lapset aloittavat koulun, tosiaan muutama kiva tuttu on sielläpäin, kiva kaupunki, päätiet joka suuntaan, lentokenttä lähellä, kaikki palvelutmiä voi tarvita, kouluja (salaa toivon, etteivät lapset lähtisi aikanaan kauas opiskeluiden perässä. Joskushan ne lähtee maailmalle varmaan väistämättä). Uskonpa, että viihdytään. Niin ja voi lopettaa autolla suhaamisen ja oman mielenterveyden kannalta kannattaakin, Mansku ruuhka-aikaan, huhhuh.....