Miksi niin monet haluavat asua Helsingissä?
Kiinnostaisi tietää teiltä, jotka olette varta vasten halunneet rakentaa elämän Helsinkiin ilman olosuhteiden pakkoa työt/perhesuhteet, mitkä ovat olleet päällimmäiset syyt Helsingissä asumiseen? Koetteko, että elämä on mielekkämpää/laadukkampaa Helsingissä kuin esim. jossakin muussa kaupungissa Suomessa.
Tämän ei ole tarkoitus olla mikään arvostelu, vaan aidosti kiinnostaisi tietää, että mitkä ovat olleet ne syyt Helsinkiin haluamiseen ja onko elämä vastannutta odotusta. Lähinnä mietin, kun katselin asuntojen hintoja ja esim. Turusta saisi hyvältä paikalta esim. meren läheisyydestä mutta kuitenkin lähellä palveluja omakotitalon, kun Helsingissä tilanne täysin eri. Jos esim. muutitte Helsinkiin kulttuurin/tapahtumien takia, niin tuleeko näihin säännöllisesti lähdettyä vai syökö esim. asumiskustannukset kaiken ylimääräisen rahan?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Palstan perusteella näyttää että moni haluaa paeta sieltä. Jonnekin. :)
Ja todellisuuden perusteella pk-seudulle muuttaa Kouvolan verran ihmisiä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Työt löytyvät täältä ja jos nykyinen alkaa nyppiä, uuden saan päivässä. Toimiva joukkoliikenne, ei tarvitse autoa ja työmatkaan menee vartti. Palvelut lähellä, ruokakauppa naapuritalossa, ostoskeskus tulossa tien toiselle puolelle. Matkailu helppoa, useimmat lennot lähtevät Seutulasta, kaupungissa on myös satama. Kansainvälisyys, lapselle voi valita päiväkodin ja koulun jollain muullakin kielellä kuin suomella. Harrastusmahdollisuudet niin lapselle kuin aikuisille omaa luokkaansa. Ja ei mene kaikki raha asumiseen, olemme hyväosaisia.
Tuo kaikki on stereotypiaa.
Minä asun Helsingissä. Työmatkaan menee (tai menisi, jos en olisi etätöissä) yli tunti suuntaansa kahdella tai kolmella julkisella vempeleellä. Kauppa on noin puolen kilsan päässä, mikä on luksusta, koska aiemmasta kodistani oli kilometri kauppaan (sekin siis Helsingissä). Laivoilla en käy koskaan. Uusi työpaikka on minulle ollut aina vaikea löytää. Yleensä on mennyt pari vuotta aktiivista työnhakua ennen kuin on tärpännyt ja tämä tilanteessa, jossa olen jo toisessa työpaikassa, en työtön.
Silti en muuttaisi pois, koska täällä on minusta kotoisaa. Tykkään Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vertaan nyt edelleen Turkuun. Mielestäni Helsingissä ei ole mitään mainitsemistasi mitä Turussa ei olisi. Turussa taas reilusti halvemmat hinnat.
Entä jos 300 000 ihmistä nyt päättäisi muuttaa Turkuun, koska siellä on kaikki niin hienoa? Mitä luulet, olisiko siellä enää samanlaista tai pysyisikö hinnat samoina?
Eli miksi yrität saada ihmiset muuttamaan Turkuun, vaikka tajuat varmasti, että siitä tulisi inhoamasi Helsinki sillä tavalla? Eikö se ole just hyvä, ettei sinne muuta enempää porukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan perusteella näyttää että moni haluaa paeta sieltä. Jonnekin. :)
Ja todellisuuden perusteella pk-seudulle muuttaa Kouvolan verran ihmisiä vuodessa.
Ei kyllä muuta. Suosittelen sulle muuttotilastoihin perehtymistä.
Muuttakaa Helsinkiin kaikki, kiitos!
t. vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt löytyvät täältä ja jos nykyinen alkaa nyppiä, uuden saan päivässä. Toimiva joukkoliikenne, ei tarvitse autoa ja työmatkaan menee vartti. Palvelut lähellä, ruokakauppa naapuritalossa, ostoskeskus tulossa tien toiselle puolelle. Matkailu helppoa, useimmat lennot lähtevät Seutulasta, kaupungissa on myös satama. Kansainvälisyys, lapselle voi valita päiväkodin ja koulun jollain muullakin kielellä kuin suomella. Harrastusmahdollisuudet niin lapselle kuin aikuisille omaa luokkaansa. Ja ei mene kaikki raha asumiseen, olemme hyväosaisia.
Minä asun Helsingissä. Työmatkaan menee (tai menisi, jos en olisi etätöissä) yli tunti suuntaansa kahdella tai kolmella julkisella vempeleellä. Kauppa on noin puolen kilsan päässä, mikä on luksusta, koska aiemmasta kodistani oli kilometri kauppaan (sekin siis Helsingissä). Laivoilla en käy koskaan. Uusi työpaikka on minulle ollut aina vaikea löytää. Yleensä on mennyt pari vuotta aktiivista työnhakua ennen kuin on tärpännyt ja tämä tilanteessa, jossa olen jo toisessa työpaikassa, en työtön.
Se sinun stereotypiasi on kuitenkin minun tilanteeni. Olen valinnut työpaikkani tarkoituksella läheltä kotoa ja muuttanut sellaiselle alueelle, jolla on hyvin palveluita. Olen kouluttautunut alalle, jolla on työvoimapula, joten voin itse valita työpaikkani. Minäkin rakastan Stadia enkä muuttaisi täältä tämän maan sisällä koskaan muualle.
Olen syntyjäni täältä ja olen löytänyt kivan kerrostaloasunnon josta on lyhyt matka keskustaan, liikunta-alueet vieressä ja hyvät koulut. Sekä minulla että puolisolla on työ kävelymatkan päässä. Liikenteen melu ei kuulu.
Asuin välillä pari vuotta Järvenpäässä, parisuhteen takia. Järkyttävä kokemus joka varmaan osaltaan vaikutti parisuhteen loppumiseen. Vähän kauempana Suomessa olisi hienoa olla, tai sitten keskustassa. Mutta lähiöt tympii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta muuttanut Helsinkiin ja vähän yllättynyt siitä, kuinka hankalaa kaikki täällä kuitenkin on. Julkisilla pääsee kyllä, mutta vaihdot ja odotukset välissä ovat rasittavia kun joutuu seisomaan pysäkillä tuiskussa. Ruokatavarat saa tilattua kaupasta, mutta woltin kuljetusmaksut tänne on itse asiassa vähän enemmän kuin entisessä pienemmässä kaupungissa eikä vaihtoehtoja kaupoissa ole kovin paljon enemmän. Toki oma vikani, että en muuttanut kovin keskeiselle paikalle, tiesin kyllä että kulkuyhteydet näin syrjästä eivät ole parhaat vaikka pääkaupungin alueella ollaankin.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntyjäni täältä ja olen löytänyt kivan kerrostaloasunnon josta on lyhyt matka keskustaan, liikunta-alueet vieressä ja hyvät koulut. Sekä minulla että puolisolla on työ kävelymatkan päässä. Liikenteen melu ei kuulu.
Asuin välillä pari vuotta Järvenpäässä, parisuhteen takia. Järkyttävä kokemus joka varmaan osaltaan vaikutti parisuhteen loppumiseen. Vähän kauempana Suomessa olisi hienoa olla, tai sitten keskustassa. Mutta lähiöt tympii.
Kadun itse hieman lähiöön muuttamista ja uskon, että olo helpottuu kun päästään siirtymään keskustampaan, ellei muuteta takaisin kauemmas Helsingistä kokonaan. Ennen en ole koskaan asunut lähiössä ja tässä on tullut huomattua, että en ole lähiöihminen! Keskustassa kaiketi asunto olisi vähän pienempi ja vuokra pari sataa kalliimpi, mutta elämän helpottuminen muuten kyllä korvaisi asiaa. -91
Onko kysymys lainattu Pahkasiasta?
Onhan siinä nyt selkeä ero puhuuko jostain kaupasta vaan vai kiinnostaako muukin. On stadissa varmaan törkeitä ihmisiä mutta paljon myös niitä jotka elää unelmaansa. Kun on vuosia lähes lobotomian saaneiden ympäröimänä täällä maalla, keskisuuressa kaupungissa eikö mikään enää kiinnosta ei paljon jää vaihtoehtoja kun muutto helsinkiin. Tuli mitä tuli...meni mitä meni.
Se matka kauppaan voi olla yksi syy jollekin, joku muu asia jollekin toiselle, missä haluaa asua. Tuurista kiinni mis sattuu kivoja ihmisiä naapuriin ja työkavereiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jos on hyvätuloinen niin onkin varaa asua. Lähinnä mietin esim. keski- pienituloisten kohdalla, saisiko rahalle enemmän vastinetta jossakin muualla. Ap
Ei välttämättä. Asuttiin ennen Kirkkonummella, vuokra oli halvempi, mutta miehen autoon ja mun bussilippuun meni useampi satanen kuussa. Kauppareissut piti tehdä myös autolla tai ylipäätään jos halusi viedä lapset jonnekin aktiviteettiin niin eihän siellä bussit juuri kulkenut... Ja asuttiin siis melkein keskusta-alueella. Bensoihin kului tosi paljon rahaa ja samaa valitti moni naapuri siellä.
Muutettiin Helsinkiin, myytiin auto ja säästöön jää enemmän kuin ennen. Mies nykyään kävelee töihin ja mun bussilippu halpeni huimasti. Lapset fillaroi harrastuksiin jne. Kivempi näin.
Toi on keinotekoista.
Bensan hinta on korkea koska valtio verottaa sitä niin paljon. Julkinen liikenne on halpaa koska kunta ja valtio tukee sitä niin paljon.
Yksinkertaista. Helsingin seudulla on eniten työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta muuttanut Helsinkiin ja vähän yllättynyt siitä, kuinka hankalaa kaikki täällä kuitenkin on. Julkisilla pääsee kyllä, mutta vaihdot ja odotukset välissä ovat rasittavia kun joutuu seisomaan pysäkillä tuiskussa. Ruokatavarat saa tilattua kaupasta, mutta woltin kuljetusmaksut tänne on itse asiassa vähän enemmän kuin entisessä pienemmässä kaupungissa eikä vaihtoehtoja kaupoissa ole kovin paljon enemmän. Toki oma vikani, että en muuttanut kovin keskeiselle paikalle, tiesin kyllä että kulkuyhteydet näin syrjästä eivät ole parhaat vaikka pääkaupungin alueella ollaankin.
Julkinen liikenne on surkea Helsingissä
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on poliittisten tarkoitusten tai kustannusten mukaan keskitetty Helsinkiin joten muulle Suomelle ei riitä resursseja. Vuosia on jo Helsinkiä kasvatettu muun suomen kustannuksella
Tuo on täysin totta
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on mun koti.
Vähän kummallinen kysymys. Ihan samasta syystä kuin esim. Kuopiolainen haluaa asua Kuopiossa. Se on hänelle koti ja siellä on hyvä olla.
Jos et ole syntynyt täällä niin tämä ei ole sinun kotisi
Täällä kun on syntynyt niin ei täältä pois halua. Täällä on kaikki tarvittava. Ja vähän enemmänkin. Puitakin pääsee halailemaan jos on semmoinen ihminen. Onneksi en ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on poliittisten tarkoitusten tai kustannusten mukaan keskitetty Helsinkiin joten muulle Suomelle ei riitä resursseja. Vuosia on jo Helsinkiä kasvatettu muun suomen kustannuksella
Tuo on täysin totta
Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvä kun ratikat ja bussit sadan metrin päässä kulkee. Puita onneksi välissä.
Vähän bensalenkkaripersuja.