Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet haluavat asua Helsingissä?

Vierailija
16.03.2019 |

Kiinnostaisi tietää teiltä, jotka olette varta vasten halunneet rakentaa elämän Helsinkiin ilman olosuhteiden pakkoa työt/perhesuhteet, mitkä ovat olleet päällimmäiset syyt Helsingissä asumiseen? Koetteko, että elämä on mielekkämpää/laadukkampaa Helsingissä kuin esim. jossakin muussa kaupungissa Suomessa.

Tämän ei ole tarkoitus olla mikään arvostelu, vaan aidosti kiinnostaisi tietää, että mitkä ovat olleet ne syyt Helsinkiin haluamiseen ja onko elämä vastannutta odotusta. Lähinnä mietin, kun katselin asuntojen hintoja ja esim. Turusta saisi hyvältä paikalta esim. meren läheisyydestä mutta kuitenkin lähellä palveluja omakotitalon, kun Helsingissä tilanne täysin eri. Jos esim. muutitte Helsinkiin kulttuurin/tapahtumien takia, niin tuleeko näihin säännöllisesti lähdettyä vai syökö esim. asumiskustannukset kaiken ylimääräisen rahan?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on poliittisten tarkoitusten tai kustannusten mukaan keskitetty Helsinkiin joten muulle Suomelle ei riitä resursseja. Vuosia on jo Helsinkiä kasvatettu muun suomen kustannuksella

Tuo on täysin totta

Ja hyvä niin.

Millä tavalla hyvä niin?

Tuhotaan suurin osa Suomesta?

Samalla nostetaan Helsingin asumisen hintaa ja lasketaan laatua. Suomessa on koko länsimaiden pienimmät asunnot. Mutta kuitenkin maksetaan yhtä paljon kuin New Yorkissa maksetaan asumisesta.

Merkittävä osa Helsingin asukkaista saa sosiaalitukia eli valtio ylläpitää tätä järjetöntä härveliä.

Vierailija
102/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työt löytyvät täältä ja jos nykyinen alkaa nyppiä, uuden saan päivässä. Toimiva joukkoliikenne, ei tarvitse autoa ja työmatkaan menee vartti. Palvelut lähellä, ruokakauppa naapuritalossa, ostoskeskus tulossa tien toiselle puolelle. Matkailu helppoa, useimmat lennot lähtevät Seutulasta, kaupungissa on myös satama. Kansainvälisyys, lapselle voi valita päiväkodin ja koulun jollain muullakin kielellä kuin suomella. Harrastusmahdollisuudet niin lapselle kuin aikuisille omaa luokkaansa. Ja ei mene kaikki raha asumiseen, olemme hyväosaisia.

Varmaan jos on hyvätuloinen niin onkin varaa asua.  Lähinnä mietin esim. keski- pienituloisten kohdalla, saisiko rahalle enemmän vastinetta jossakin muualla. Ap 

Riippuu paljon siitä mitä pitää vastineena. Yhdelle euro viinamukiin on toiselle tonni pois tulevaisuudesta jne.

Mut joo asun Helsingissä, en siedä muita paikkoja Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työt löytyvät täältä ja jos nykyinen alkaa nyppiä, uuden saan päivässä. Toimiva joukkoliikenne, ei tarvitse autoa ja työmatkaan menee vartti. Palvelut lähellä, ruokakauppa naapuritalossa, ostoskeskus tulossa tien toiselle puolelle. Matkailu helppoa, useimmat lennot lähtevät Seutulasta, kaupungissa on myös satama. Kansainvälisyys, lapselle voi valita päiväkodin ja koulun jollain muullakin kielellä kuin suomella. Harrastusmahdollisuudet niin lapselle kuin aikuisille omaa luokkaansa. Ja ei mene kaikki raha asumiseen, olemme hyväosaisia.

Tuo kaikki on stereotypiaa. 

Minä asun Helsingissä. Työmatkaan menee (tai menisi, jos en olisi etätöissä) yli tunti suuntaansa kahdella tai kolmella julkisella vempeleellä. Kauppa on noin puolen kilsan päässä, mikä on luksusta, koska aiemmasta kodistani oli kilometri kauppaan (sekin siis Helsingissä). Laivoilla en käy koskaan. Uusi työpaikka on minulle ollut aina vaikea löytää. Yleensä on mennyt pari vuotta aktiivista työnhakua ennen kuin on tärpännyt ja tämä tilanteessa, jossa olen jo toisessa työpaikassa, en työtön. 

Silti en muuttaisi pois, koska täällä on minusta kotoisaa. Tykkään Helsingistä. 

Se sinun stereotypiasi on kuitenkin minun tilanteeni. Olen valinnut työpaikkani tarkoituksella läheltä kotoa ja muuttanut sellaiselle alueelle, jolla on hyvin palveluita. Olen kouluttautunut alalle, jolla on työvoimapula, joten voin itse valita työpaikkani. Minäkin rakastan Stadia enkä muuttaisi täältä tämän maan sisällä koskaan muualle.

Itse valmistuin viime syksynä alalle, jossa on huutava pula työntekijöistä.

Lähetin avoimen hakemuksen n 10 paikkaan, jossa kerroin toiveeni ja kaikkiin pääsin haastatteluun.

Tuöpisteet xx, tt tai kk.

Olen koululaisten äiti, työaika ma-pe 8-17 välillä.

Reilu puolessa sanottiin eivät voi antaa erikoistoiveita. Työaika on 7-20 ja työpåivät ma-la.

Sanoin heti toivon, että seuraavalla kerralla kertovat ennen, kun haastattelelija tulee haastatteluun, ettei nämä tule onnistumaan. Nyt me haaskattiin kaikkien meidän aikaa.

Tämän jälkeen kysyin ennen haastatteluun menoa onnistuuko. 5.ssä sanottiin aina on voitu sopia, mutta 1 sitä ei saatu työsopimukseen. 4.ssä luvattiin tämä onnistuu ja luvattiin voidaan laittaa työsopimukseen.

Yhdestä peruuttivat ja 3 tarjosi tälkaista sopimusta. Yhden allekirjoitin.

Tietty lääkärikeskus, alkaa M kirjaimella, kuuluisa kalliista hinnasta, soittelee edelleen. Vaikka tarjosi alimman palkan ja huonoimmat ehdot.

Vierailija
104/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aika hyvät palvelut ja kaverit asuvat täällä. Voi olla melko vapaasti oma itsensä, vaikka olisi vähän erikoisempikin persoona, kuten itse olen. Kukaan ei tuijota tai supise tai juorua. Ihmiset eivät seuraa tekemisiäsi muutenkaan. 

Vierailija
105/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu Helsingissä vaan Espoon Westendissä. Joten ei kai siis voi vastata tähän?

Hyvä että sanoit, että Espoon Westendissä, ettei mene sekaisin muiden Suomen Westendien kanssa.

Vierailija
106/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on poliittisten tarkoitusten tai kustannusten mukaan keskitetty Helsinkiin joten muulle Suomelle ei riitä resursseja. Vuosia on jo Helsinkiä kasvatettu muun suomen kustannuksella

Tuo on täysin totta

Ja hyvä niin.

Millä tavalla hyvä niin?

Samalla nostetaan Helsingin asumisen hintaa ja lasketaan laatua. Suomessa on koko länsimaiden pienimmät asunnot. Mutta kuitenkin maksetaan yhtä paljon kuin New Yorkissa maksetaan asumisesta.

Merkittävä osa Helsingin asukkaista saa sosiaalitukia eli valtio ylläpitää tätä järjetöntä härveliä.

Ärsyttää tällaiset "faktojen" päästään heittäjät. Suomessa ei ole koko länsimaiden pienimmät asunnot, ja asumisen hintataso on huomattavasti huokeampi kuin New Yorkissa, Lontoossa tai Tokiossa.

Vierailija
107/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun Helsingissä. Työmatkaan menee (tai menisi, jos en olisi etätöissä) yli tunti suuntaansa kahdella tai kolmella julkisella vempeleellä. Kauppa on noin puolen kilsan päässä, mikä on luksusta, koska aiemmasta kodistani oli kilometri kauppaan (sekin siis Helsingissä). Laivoilla en käy koskaan. Uusi työpaikka on minulle ollut aina vaikea löytää. Yleensä on mennyt pari vuotta aktiivista työnhakua ennen kuin on tärpännyt ja tämä tilanteessa, jossa olen jo toisessa työpaikassa, en työtön. 

Olen vasta muuttanut Helsinkiin ja vähän yllättynyt siitä, kuinka hankalaa kaikki täällä kuitenkin on. Julkisilla pääsee kyllä, mutta vaihdot ja odotukset välissä ovat rasittavia kun joutuu seisomaan pysäkillä tuiskussa. Ruokatavarat saa tilattua kaupasta, mutta woltin kuljetusmaksut tänne on itse asiassa vähän enemmän kuin entisessä pienemmässä kaupungissa eikä vaihtoehtoja kaupoissa ole kovin paljon enemmän. Toki oma vikani, että en muuttanut kovin keskeiselle paikalle, tiesin kyllä että kulkuyhteydet näin syrjästä eivät ole parhaat vaikka pääkaupungin alueella ollaankin.

Tuossa jo itse mainitsitkin syyn, miksi asumisesi on hankalaa. Helsinkiin ulkoapäin muuttaessa kannattaa ensin mennä lyhytaikaisesti vuokralle ja hissukseen katsella mihin työ, harrastukset ja lempiruokakauppa sijoittuvat. Sen jälkeen kannattaa etsiä koti, joka on kävelymatkan tai yhden kulkuneuvon päässä näistä paikoista, joissa säännöllisesti käy. Itse olen pk-seudulta kotoisin, mutta asuin välillä ulkomailla. Muutin pari vuotta sitten takaisin Suomeen ja asuin reilun vuoden vuokralla. Siinä ajassa löysin työn ja mieliharrastukset. Viime syksynä ostin asunnon hieman ydinkeskustan ulkopuolelta mutta hyvien yhteyksien varrelta. Voisin kuvitella asuvani vielä ulkomailla, mutta jos Suomessa asun, ainoa vaihtoehto on Helsinki. Rakastan tätä kansainvälisen ilmapiirin, harrastusten monipuolisuuden ja luonnonläheisyyden yhdistelmää, jota harva maailman pääkaupunki pystyy tarjoamaan!

Vierailija
108/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täysin totta

Ja hyvä niin.

Millä tavalla hyvä niin?

Ärsyttää tällaiset "faktojen" päästään heittäjät. Suomessa ei ole koko länsimaiden pienimmät asunnot, ja asumisen hintataso on huomattavasti huokeampi kuin New Yorkissa, Lontoossa tai Tokiossa.

Helsingissä on New Yorkin hintataso. Opettele lukemaan.

Suomessa on länsimaiden pienimmät asunnot.

Vierailija
110/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täysin totta

Ja hyvä niin.

Millä tavalla hyvä niin?

Meille tuli perinnöksi pieni kaksio New Yorkista Brooklynistä. Sen arvo oli 750 000 dollaria. Helsingistä saisi todellakin muuta kuin kaksion sillä hinnalla.

Vierailija
111/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pandemian aikana vuokrat laskivat hetkellisesti, mutta nyt vuokramarkkinat käyvät jälleen kuumina. Vuokrataso on noussut vuoden aikana 3,25 prosenttia ja tämä koskee vain vuokrasäänneltyjä asuntoja. Tämä on korkein nousu vuokrissa vuosikymmenen aikana.

Sen sijaan vuokramarkkinoilla, joita ei ole säännelty, keskimääräinen vuokra asunnoissa Manhattanilla oli viime toukokuussa 4975 dollaria eli 5185 euroa kuukaudessa. Nousua oli huimat 22 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

ASUMISKUSTANNUKSIIN päälle tulevat sähkö ja kaasu. Energiakustannukset ovat kovassa nousussa. Energiayhtiöt ovat jo varoittaneet, että kaasun hinta nousee tulevana talvena 32 prosenttia viime talveen verrattuna. Sähkön hinta tulee olemaan 22 prosenttia korkeampi.

Elokuun sähkölaskuni oli noin 300 euroa. Suurin sähkösyöppö kesäkuukausina on ilmastointi. Kaasulaskuni on kesäkuukausina pysynyt kohtuullisessa muutamassa kympissä per kuukausi, mutta odotan lievällä kauhulla ensi talvea. Talvikuukausina asuntoni lämpiää kaasulla.

Vierailija
112/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnitellut muuttavani valmistumiseni jälkeen Helsinkiin. Mielestäni Helsinki on viihtyisä, varsinkin Kalliosta ja Töölöstä pidän. Ihmisiä on paljon ja hyvin monenlaisia, joten joukkoon on helppo sulautua. Inhoan pienempien paikkakuntien meininkiä, kun kaikki tuntevat tai vähintään tietävät toisensa.

Vierailija
113/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullisin on se, joka on asunut Helsingissä mutta muuttanut pois. Takaisin ei pääse.

Miksei pääse? Kyllä mä pääsin. Vuokraa vaan asunnon ja muuttaa.

Vierailija
114/119 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täysin totta

Ja hyvä niin.

Millä tavalla hyvä niin?

Pahoittelut, jäi yksi sana pois. Sama kommenttini nyt korjattuna: 

Ärsyttää tällaiset "faktojen" päästään heittäjät. Suomessa ei ole koko länsimaiden pienimmät asunnot, ja HELSINGISSÄ asumisen hintataso on huomattavasti huokeampi kuin New Yorkissa, Lontoossa tai Tokiossa.

Vierailija
115/119 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiihan se nuorille ja keski- ikäistyneille joilla lapset jo isoja, mutta kyllä lapset Helsingin keskustan kiireessä eivät iloisilta näytä. Se kiire ja meteli, näennäinen tärkeys...

Nämä on tosi isoja kysymyksiä kun pohtii mitä samalla panoksella saa pienemmässä, mutta keskisuuressa kaupungissa. Vaikka joutuisi itse vähän kärsimäänkin.

Helsingissä on hirveästi turhaa kulutusta ja tukiaisen saajia. Kalliiksi tulee meille koko Suomelle. Kun heinäkuussa kävelet keskustassa, siellä ei ole ketään. Miksi siis valita ympärivuorokautinen meluisa ympäristö, jos sen kaiken saman saa jossain muualla, halvemmalla.

Ihminen tavallaan kuvittelee liikoja jos elää sykkeessä. Kaikki ei todellakaan ole elämässä mahdollista. Ani harvalla pysyy pakki kasassa, ellei tee oikeita asioita arjessa. Helsingissä kaikki on vaan liian kireää. Onko se sen väärti, mitä olette mieltä? Mitkä ovat hyvät puolet?

Vierailija
116/119 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta kirjoitti:

Sopiihan se nuorille ja keski- ikäistyneille joilla lapset jo isoja, mutta kyllä lapset Helsingin keskustan kiireessä eivät iloisilta näytä. Se kiire ja meteli, näennäinen tärkeys...

Nämä on tosi isoja kysymyksiä kun pohtii mitä samalla panoksella saa pienemmässä, mutta keskisuuressa kaupungissa. Vaikka joutuisi itse vähän kärsimäänkin.

Helsingissä on hirveästi turhaa kulutusta ja tukiaisen saajia. Kalliiksi tulee meille koko Suomelle. Kun heinäkuussa kävelet keskustassa, siellä ei ole ketään. Miksi siis valita ympärivuorokautinen meluisa ympäristö, jos sen kaiken saman saa jossain muualla, halvemmalla.

Ihminen tavallaan kuvittelee liikoja jos elää sykkeessä. Kaikki ei todellakaan ole elämässä mahdollista. Ani harvalla pysyy pakki kasassa, ellei tee oikeita asioita arjessa. Helsingissä kaikki on vaan liian kireää. Onko se sen väärti, mitä olette mieltä? Mitkä ovat hyvät puolet?

Miksi minä haluaisin koko elämäni jossain muualla vain koska se on jotenkin halvempaa? Miksi minä eläisin jotain sekundaelämää, kun pystyn ihan mukavasti elää omannäköistä elämääni Helsingissä?

Vierailija
117/119 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aika hyvät palvelut ja kaverit asuvat täällä. Voi olla melko vapaasti oma itsensä, vaikka olisi vähän erikoisempikin persoona, kuten itse olen. Kukaan ei tuijota tai supise tai juorua. Ihmiset eivät seuraa tekemisiäsi muutenkaan. 

Asun Helsingissä ja naapurissa asuu paljon niitä, jotka vain seuraavat muitten tekemisiä, supisevat ja erityisesti kyttäävät vähän erikoisempia persoonia. En suosittele myöskään sen takia Helsinkiä, että lähes joka päivä lähistöllä pahoinpidellään joku.

Vierailija
118/119 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työt löytyvät täältä ja jos nykyinen alkaa nyppiä.

Mitä kohtaa kriteeristä "ilman olosuhteiden pakkoa" et ymmärtänyt niin selitetään se uudelleen. Hitaammin.

Vierailija
119/119 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta muuttanut Helsinkiin ja vähän yllättynyt siitä, kuinka hankalaa kaikki täällä kuitenkin on. Julkisilla pääsee kyllä, mutta vaihdot ja odotukset välissä ovat rasittavia kun joutuu seisomaan pysäkillä tuiskussa. Ruokatavarat saa tilattua kaupasta, mutta woltin kuljetusmaksut tänne on itse asiassa vähän enemmän kuin entisessä pienemmässä kaupungissa eikä vaihtoehtoja kaupoissa ole kovin paljon enemmän. Toki oma vikani, että en muuttanut kovin keskeiselle paikalle, tiesin kyllä että kulkuyhteydet näin syrjästä eivät ole parhaat vaikka pääkaupungin alueella ollaankin.

Tuossa jo itse mainitsitkin syyn, miksi asumisesi on hankalaa. Helsinkiin ulkoapäin muuttaessa kannattaa ensin mennä lyhytaikaisesti vuokralle ja hissukseen katsella mihin työ, harrastukset ja lempiruokakauppa sijoittuvat. Sen jälkeen kannattaa etsiä koti, joka on kävelymatkan tai yhden kulkuneuvon päässä näistä paikoista, joissa säännöllisesti käy. Itse olen pk-seudulta kotoisin, mutta asuin välillä ulkomailla. Muutin pari vuotta sitten takaisin Suomeen ja asuin reilun vuoden vuokralla. Siinä ajassa löysin työn ja mieliharrastukset. Viime syksynä ostin asunnon hieman ydinkeskustan ulkopuolelta mutta hyvien yhteyksien varrelta. Voisin kuvitella asuvani vielä ulkomailla, mutta jos Suomessa asun, ainoa vaihtoehto on Helsinki. Rakastan tätä kansainvälisen ilmapiirin, harrastusten monipuolisuuden ja luonnonläheisyyden yhdistelmää, jota harva maailman pääkaupunki pystyy tarjoamaan!

Harrastuksiako ei muut esim. keskisuuret kaupungit pysty tarjoamaan? Laadukasta harrastamista ammattitaidolla ja urheiluseuroilla ja jooga- ja kuntostudioilla on muissakin kaupungeissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän