Suku sairastuu yhtäkkiä
Ennen lapsiani ylpeänä sain kertoa kuinka suvussani ei ole syöpää, astmaa yms. Sairauksia. Rastit ruutuun että tervestä suvusta ollaan...
Nyt kuopus 2v ja on tullut vuoden sisään 3syöpä tapausta, 2 sairastui isäni puolelta ja yksi äitini puolelta. Lasten isän suvun puolella ilmennyt nyt astmaa. Olen ihan järkyttynyt. En olisi tehnyt lapsia ollenkaan jos olisin silloin tiennyt näin monesta syöpätapauksesta suvussani. Nyt jatkuvasti pelkään milloin syöpä tulee itselle tai jos tulee lapsilleni.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri syövät. Tuntuu vaan uskomattomalta. Että aiemmin ei ole suvussani ollut mitään ja nyt tullut näin monelle.
Olet kasvanut aikuiseksi. Mitä vanhemmaksi tulet sitä enemmän sairauksia tulee ja sitä läheisemmille ihmisille. Toivottavasti itse ja perheesi vältytte näiltä riesoilta. Jossain vaiheessa vain alkaa huomaamaan näitä oireita omassa suvussaan ja tietää tulleensa aikuisikään. Eikös olekin kamalaa huomata että ei se olekaan itsestä, omasta päätöksestä, eikä terveistä elämäntavoista kiinni sairastuuko syöpään? Sitä tulee myös hyville ihmisille :) Onneksi se ei ole tänä päivänä enää ehdoton kuolemantuomio.
Kasvanut aikuiseksi? En ole ap, mulla oli sairaat vanhemmat, jotka sairauksistaan huolimatta elivät parhaansa mukaan ja täysillä huolehtivat minusta. Kuolemiakin sattui. On ollut aina selvää, että sairaus ja kuolema kuuluvat elämään. Ei ole tarvinnut "kasvaa aikuiseksi" tietääkseen tämän. Ja hyvä niin. Siksi aina ihmettelen kun parikymppisiä pidetään lapsina, itse en ollut silloin lapsi, paljon jo nähtynä, ja vastuu muistakin kuin itsestä selvä asia.
Taitaa nykyään olla harvassa suvut, missä kukaan ei olisi syöpään sairastunut. Meillä on erikoinen tilanne, kun viidellä naapurilla on nyt syöpä.