Aloitin vuoropäiväpaaston
Nyt on menossa kolmas syömättömyyspäivä, ihanaa huomenna saa taas syödä
Kommentit (89)
No en kyllä usko että on naiselle "hyvin epäterveellinen". Mistä tällainen väite? Eihän tämä ole mitään "täyttä syömättömyyttä", vain vähemmän syömistä. Ihan ilman dieettejä voi toimia luonnostaan niin, että jos on edellisenä päivänä syönyt hyvin, niin seuraavana päivänä syö kevyesti. Samoin kuin jos on illalla raskaampi ateria tiedossa, syö aamupäivän kevyesti, jotta ei mene kalorien saanti yli. Jne. Jos et ole tyyliin bakteeri tai imeväisikäinen vauva, niin kyllä sinun elimistösi sietää ravinnon saannin ajoittaisen rajoittamisen. Aikuisen ihmisen ei ole mikään pakko laiduntaa jatkuvasti, mitä se parin tunnin välein syöminen mielestäni on, kun vatsassa on koko ajan jotain. Selviäähän sitä ihminen yönkin yli tankkaamatta välillä. Tiedän, vaikka en ihan ymmärräkään, mutta tiedän kuitenkin että toisilla (usein naisilla) yhtään pidempi ruokailuväli tuntuu kovasti tuskaiselta, alkaa heikottaa ja pyörryttää. Ehkä heillä verensokerin säätely toimii niin. Jos minulle ei tule "paastoamisesta" (eli vähän vähemmän syömisestä...) oireita, niin miksi en sitä kokeilisi. Hanna Markukselan pikaisessa dokumenttivaroituspostauksessa kerrottiin kyllä tutkimuksista, joiden mukaan naisille voi tulla sitä ja tätä. Hän sanoi kuitenkin, että ylipainoiselle naiselle voi paasto silti sopia. Hänen ilmoittamassa lähdetutkimuksessa oli tutkittu 8 naista ja 8 miestä, normaalipainoisia, kolmen viikon ajan, ja todettiin että vuoropäiväpaasto voi naisilla heikentää glukoosinsietoa (eli verensokeri nousee liikaa kun saa suuren annoksen sokeria). Onko tämä nyt sellainen tulos, että järkevä ihminen panikoituu? Totta kai kriittinen saa olla.
Jos yhdet tutkimukset sanoo että joitain haittavaikutuksia voi ilmetä (ja siinäkin tutkimuksessa otos on pieni, positiivisiakin vaikutuksia on), toiset sanoo että tällaisia hyviä vaikutuksia voi ilmetä, ja omat kokemukset kallistuu siihen suuntaan, että ainakaan haittavaikutuksia ei näy, niin ajatteletko heti että en voi kyllä sitten varmaan tehdä tätä juttua lainkaan. Minä ajattelen että en ehkä kuulu siihen ryhmään, jolle niitä haittavaikutuksia on tullut, toivottavasti kuulun siihen ryhmään joka hyötyy. Tai että ehkä ne haittavaikutukset on kuitenkin lieviä suhteessa hyötyihin. Lopetan sitten jos alkaa olla rankkaa tai ei toimi.
Mä ihmettelen suunnattomasti, että miten ihmiskunta, ja varsinkaan naiset ovat selvinneet tähän asti hengissä, kun olemme länsimaissakin saaneet ruokaa jatkuvasti vasta n.100 vuotta. Siinä ajassa ei ihmisen fysiologia muutu yhtään. Elintasosairaudet jylläävät kyllä.
Suomessa puhutaan siitä, että koko ajan pitää syödä, ja kaiken verensokerin pitää olla ihan tasainen. Mosleyn ohjelmassa puhuttiin mm. suurien hiekkamyrskyjen aiheuttamasta nälähädästä Amerikassa 20- 30 -lukujen taitteessa. Nämä ihmiset joutuivat, miehet ja naiset säännöstelemään ruokaansa ja saivat niukasti kaloreita. Yllätys olikin suuri, kun juuri tällä alueella näiden nälkäkurkien elinaikaodote nousi kuudella vuodella. Mielestäni pitäisi tutkia sitä, onko tämä jatkuva, tasainen syöminen sittenkään se oikea tapa.
En olekaan tähän ketjuun vielä kirjoittanut, mutta 3/4 vuorolla mennään.
Mäkin lähden mukaan. Ehdin juuri katsoa dokkarin ennen katseluajan loppumista eilen. Luin myös nuo kirjoitukset ja varoitukset paastoilun sopivuudesta naisille. Päätin kuitenkin koittaa. Olen reilusti ylipainoinen (Bmi 31-32) ja terve. Pitää vielä perehtyä aiheeseen tarkemmin, mutta ajattelin nyt ottaa viikkoon kaksi arkipäivää jolloin syön yhden kevyen aterian. Muina sitten mielen mukaan, mutta uskon että muinakin päivinä syömiset (etenkin herkut) kohtuullistuu.
Olen nuorempana kokeillut paastoamista (kunnolla) eikä se ollut kovin rankkaa. Nälkäisyys/syömättömyys ei myöskään aiheuta mulle mitään suuria oireita. Luonnostaankin jätän monesti aamupäivällä, joskus iltapäivälläkin syömättä kun on muuta. Joskus olen sillä tyylillä itseasiassa huomaamattani laihtunutkin, jos tekemistä on ollut hyvin iltaan asti, mutta viime vuosina olen vaan sitten joko illalla syönyt tosi reilusti tai päivän aikana vetänyt karkkia, limsoja tms. kun en ole ehtinyt syödä. Jos nyt tiedostan että on paastopäivät ja normaalit päivät, saan varmasti paremmin pidettyä linjan paremmin.
Tietysti on mahdollista että syömisten jaksoittainen vähentäminen ei mulla toimi, koska tavallaan olen sitä jo tehnytkin ja silti lihonut, ja ainoa toimiva tapa laihtua on se virallisterveellislinja. Tämä pätkäpaastous tuntuu kuitenkin hyvin luontevalta ja sen verran helpolta, että aion kokeilla ainakin pari kuukautta. Sanotaan vaikka juhannukseen asti. Eka paastopäivä on tänään, olo on vielä ihan täysi eilisestä illallisesta, mutta toki pää sanoo että jotain aamupalaa pitäisi olla jo... Juon vettä ja teetä.
T. N28
Piti kirjoittaa että 3 arkipäivää paastopäiväksi, jotta olisi lähempänä vuoropäiväpaastoa. Koska nyt on tiistai niin täytynee paastota torstai ja lauantai. Ensi viikolla sitten ma, ke ja pe, ehkä sunnuntai myös. Katsotaan sitten miten ne viikonloput menee, että otanko 3-4 paastopäivää vai 3.
T. N28
Mulla tänään kolmas paastopäivä ja hyvin menee. Liikkua olen jaksanut normaalisti, tänäänkin tehojumppa + kävellen työmatkat n 4km. Mitään kauheata näläntunnetta ei ehdi tulla, kun huomenna taas saa syödä. Aion jatkaa tällä 3/7, kunnes paino on tippunut viitisen kiloa. Ylläpitona aion jatkaa sitten 2/7 systeemillä. Niin....ja nyt kun ollaan viikko menty on painoa tippunut 2 kg....mulla jolla ei paino liiku hevillä ainakaan alaspäin. Tää on loistava systeemi!
Tyyliin 3/7 on nyt 3 paastopäivää pidetty, eli viikko. Tulos -3kg. Lähtöpaino normaalipainon ylärajalla :)
Kertokaa vähän kokemuksianne, mua kiinnostais!
MIten olisi ihan tavallinen, pitkäjänteinen laihdutus? Itse kokeilin sekä tuota vuoropäiväpaastoa, että olen laihduttanut sillä 500kcal päivässä-dieetillä 10kg. Vuoropäiväpaastoaminen todella sotki aineenvahdunnan, ja lihosin. Tuon tosi vähäkalorisen dieetin jälkeen lihoin pikku hiljaa kaiken takaisin, niinkuin kaikki muutkin. Lisäksi se jätti sydämeen rytmihäiriöitä. laihdtua voi vain oikeasti muuttamalla elämäntapaansa, ei kikkailemalla. samalla aivan varmasti paranevat kaikki arvotkin. Naisten halu pettää itseään on loputon:)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 12:10"]
MIten olisi ihan tavallinen, pitkäjänteinen laihdutus? Itse kokeilin sekä tuota vuoropäiväpaastoa, että olen laihduttanut sillä 500kcal päivässä-dieetillä 10kg. Vuoropäiväpaastoaminen todella sotki aineenvahdunnan, ja lihosin. Tuon tosi vähäkalorisen dieetin jälkeen lihoin pikku hiljaa kaiken takaisin, niinkuin kaikki muutkin. Lisäksi se jätti sydämeen rytmihäiriöitä. laihdtua voi vain oikeasti muuttamalla elämäntapaansa, ei kikkailemalla. samalla aivan varmasti paranevat kaikki arvotkin. Naisten halu pettää itseään on loputon:)
[/quote]
Avain tuossa on juuri tuo vähäkalorisen dieetin jälkeen lihoin pikku hiljaa kaiken takaisin, Sen kuuluu olla elämäntapa, ei mikään kuuri! Sama juttu kuin se että kun valitetaan, että karppauksella kilot lähti, mutta tuli takaisin heti kun lopetti =) Haloo naiset: ELÄMÄNTAPAMUUTOS
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 12:10"]
[/quote]
Avain tuossa on juuri tuo vähäkalorisen dieetin jälkeen lihoin pikku hiljaa kaiken takaisin, Sen kuuluu olla elämäntapa, ei mikään kuuri! Sama juttu kuin se että kun valitetaan, että karppauksella kilot lähti, mutta tuli takaisin heti kun lopetti =) Haloo naiset: ELÄMÄNTAPAMUUTOS
[/quote]
Kuuleppas, ihminen ei voi elää loputtomiin 500kcal päivässä, joten se ei voi olla elämäntapa. Että sitäpä juuri, pitäisi valita se elämäntapamuutos jota voi yllääpitää ikänsä. Sitä tuossa juuri kirjoitinkin. Mutta ilmeisesti vaikeaselkoisesti??
Vuorpäiväpaastohan on kaikista tehokkain keino saada veriarvon hyviksi: mikään lääke ei ole yhtä tehokas laskemaan väärää kolestrolin määrää (ja suhteessa sitten nostamaan hyvää kolestrolin määrää), insuliiniarvon hyviksi, veren rasva-arvot hyviksi ja alentamaan verenpainetta. Vuoropäiväpaasto pitkällä tähtäimellaä pidentää ikää ja tasapainottaa kehon kohti terveyttä. Ihmiskeho on nimittäin biologisesti kehittynyt hyvin vähäenergiseksi ja nykyinen länsimaalainen ruokakulttuuri on tappava. Mutta tutkijat huomasvat, että keho kestää länsimaalaista "huonoa" ylienergistä ruokavaliota, jos keho pistetään välillä paastolle. Solut alkavat tällöin korjata itseään ja mm. syöpään sairastumisen riski pienenee. Ohjelmassahan sanottiin, että paasto on kuin veisi auton (kehon) huoltoon.
Tämä on myös hyväksi hampaille; periaatteessa ei happohyökkäyksiä 24 tuntiin! paitsi jos kuitenkin syö, mikä ei kuulu oikeaan paastoon. Se onkin asia erikseen, suolihuuhteluineen kaikkineen, mutta ei tämä puolipäiväpaastokaan huono ole :) aloitin tämän itsekin tänään Anna lehden ohjeella. aiemmin olen paastonnut 2 krt vuodessa 5-14 päivää sitruunamehupaastolla. Suosittelen! Ensi kuussa taas kevätpaadton aika :)
korjaus edelliseen, ei siis puolipäivä- vaan vuoropäivöpaasto!
Onko se siis ok, jos jakaa tuon 400-500 kcal kahdelle eri aterialle? Söin aamulla noin. 200 kcal, eli voisinko syödä vielä purkin rasvatonta maitorahkaa tänään myöhemmin, kun olen tullut salilta? Ei muuten himottaisikaan syödä (laihtumisen takia), mutta haluaisin että lihakset saavat proteiinia treenin jälkeen.
-Kissankello
Voi jakaa paastopäivänä sen kalorimäärän miten pieneen osaan kuin haluaa, pääasia on, että ei ylitä sitä 400 kaloria päivässä, tai jos olet mies niin 500 kaloria.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:35"]
Voi jakaa paastopäivänä sen kalorimäärän miten pieneen osaan kuin haluaa, pääasia on, että ei ylitä sitä 400 kaloria päivässä, tai jos olet mies niin 500 kaloria.
[/quote]
Olisko antaa jotain linkkiä, jossa puolletaan tätä, siinä dokkarissa puhuttiin vain 1 ateriasta per päivä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:35"]
[/quote]
Olisko antaa jotain linkkiä, jossa puolletaan tätä, siinä dokkarissa puhuttiin vain 1 ateriasta per päivä.
[/quote]
Minusta myös idea oli nimenomaan siinä, että vain yksi ateria, mutta sillä ei ollut väliä, mikä päivän aterioista se oli.
eiks se 5/2 olis parempi?
eli 5 normisyömäpäivää ja 2 päivää 600 kalorilla?
älyttömältä kuulostaa olla joka toinen päivä lähes syömättä, vaikka olis kuinka terveellistä
Siis minä olen harrastanut tätä aina välillä ja paastopäivinä tosiaan paastoan eli nautin vain nesteitä ja hyvin jaksaa, paino putoaa myös:)