Paljon pitää olla palkka, että siitä jää 2500€ käteen?
Miten tommonen lasketaan? Siis verothan siitä menee ja sotut, mut paljon ne on? Kunhan unelmoin ja jäi mietityttämään. :)
Kommentit (58)
Äänestän just täsmälleen niitä, jotka kiskovat veroa tuon verran. Just sopivasti. Itselläni ei brutto yllä ihan neljään tonniin ja käteen tulee 2300. Pärfekt!
Huomaa taas ettei ihmisillä ole mitään tajua verotuksesta. Monilla ei edes omasta palkasta mikä on todella hämmästyttävää.
Esim. autoetu ja sen vaikutus tuloihin näyttää olevan asia mitä ei ymmärretä lainkaan.
Verotus kiristyy tulojen noustessa, se on selvä lienee kaikille. Bruton noustessa netto ei kuitenkaan voi pienentyä.
Lisäksi näissä keskusteluissa olisi hyvä huomioida se, että moni maksaa liikaa veroja. Huomaa mm. siitä minkälaisia veronpalautuksia palstalaiset usein saavat.
Ja sitä ei sitten tajuta että progressio on todella tehokas... kk-palkka 7100€+autoedun arvo 565€ ja käteen...... Tadaa, 3500€!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 16:04"]
palkka 4000 eur ja käteen jää 2800e
[/quote]
Aika raska progressio.
Minulla on bruttotulot 2700 € ja netto 2000€
niimpä, mä oon kans huomannu tuon progression, ennen liksa oli brutto noin 2600 eur ja käteen jäi noin 2000 eur. Huom tämä oli ilman asuntolainaa. Nyt sitten palkka on noussut 3200 euroon (plus olen ostanut asunnon), jää käteen 2200 euroa. YHna maksan asuntolainat plus kaiken muun. Pointti on että mun palkka sais nousta parikin tonnia brutto ennen kuin sen oikeasti huomaa elintasossa. Nyt se on noussut 600 euroa ja käytännössä jää pari sataa siitä enemmän käteen. Vastuu kuitenkin noussut huomattavasti.
Sehän riippuu siitä, missä asuu ja kuuluuko kirkkoon. Itselläni brutto on n. 3250 e ja käteen saan n. 2250 e. Ay-maksut maksan itse, niitä ei peritä palkasta. Ay-maksu on n. 300 e / vuosi.
Ihmisten veroprossia katellessa tulee aina hyvä mieli omasta työttömyydestä :)
Eipä motivoi hirveästi töitä tehdäkään.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 20:35"]
Hurja progressio. Mä saan bruttona 3000 e ja käteen 2200 e.
[/quote]
3200/kk on yks progression porras...siihen on moni keskituloinen törmännyt.
Mulla oli viimevuonna kivasti vähennyksiä (matkakuluja, kotitalousvähennystä ja lainakorkoja). Tälle vuodelle niitä tulee vähemmän ja vuodenvaihteessa tullut 300 euron palkankorotus tarkoitti nettopalkassa 50€ kuussa VÄHEMMÄN käteen. Repikää siitä.
Mulla tulot 2800 ja käteen 2200. 3200 pitäs saada niin 2500 tulis käteen.
Ja samaan aikaan ne, jotka eivät ymmärrä progressiivista verotusta hokevat, että yli kolme tonnia (bruttona) tienaavill on vara maksella veroja, niiltä voitaisiin ottaa lapsilisät pois ja laittaa maksamaan niin päivä-, kuin terveydenhoidot täysimääräisinä omasta pussista. Sopii, jollei mun tarvitse osallistua kitisijöiden kuluihin sentilläkään...
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 16:02"]
Mulla on 4000 euroa brutto ja jää tuon verran suunnilleen.
[/quote]
Mun palkka 3920e ja käteen jää tuo. Ei ole lainoja eikä ammattiliittoa enempää vähennyksiä, joten tiukin mahdollinen verotus!! Että aika paljon tulee loisiakin elätettyä joka vuosi.