Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työnantaja vaatii todistuksen tehtävään valitun terveydentilasta, niin mitä

Vierailija
04.04.2013 |

sairauksia lääkäri siihen laittaa? Luetteleeko lääkäri siihen kaikki mahdolliset vaivat, vai sellaiset jotka voisivat selkeästi haitata kyseisen työn tekoa? Mitkä sairaudet ovat kunta-alalla ehdoton no-no?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luettelee kaiken mahdollisen. Jos sulla vaikka korkeat maksa-arvot, niin nekin saa mahdollinen tuleva työnantaja tietoonsa. Eli jos juot paljon, se paljastuu

Vierailija
2/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen todellakaan listata yhtään mitään sairauksia työnantajan nähtäväksi. Lääkäri antaa vain lausuntonsa, onko hakija hänen mielestään haettuun työhön terveyden puolesta sopiva vai ei. Eikä erittele diagnooseja tai muita syitä miksi ei ole sopiva, jos siihen päätyy. 

Vaikka useimmiten noissa ollaan ihan järkeviä niin että vain oikeaa haittaa aiheuttavat sairaudet on perusteina lausunnolle että ei sopiva, tyyliin jotkut pahat selkävaivat ruumiilliselle työlle, niin ei kyllä kaikkia diagnoosejaan kannata minusta työhöntulotarkastustilanteissa luetella... En esimerkiksi usko että itse olisin päässyt nykyiseen työhöni jos olisin kertonut että olen kärsinyt masennuksesta ja paniikkihäiriöstä ja minulla on diagnosoitu Asperger, mutta kun en kertonut niin ei haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, työnantaja ei saa tietää mitään muuta kuin sen, sovellutko työhön vai et. Lääkärille periaatteessa on kerrottava kaikki mikä  voisi vaikuttaa työssä selviytymiseen. Esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö, tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Mutta lääkäri EI kerro työnantajalle kenenkään sairauksia tai vaivoja, se on laitonta.

Vierailija
4/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 22:29"]

Höpö höpö, työnantaja ei saa tietää mitään muuta kuin sen, sovellutko työhön vai et. Lääkärille periaatteessa on kerrottava kaikki mikä  voisi vaikuttaa työssä selviytymiseen. Esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö, tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Mutta lääkäri EI kerro työnantajalle kenenkään sairauksia tai vaivoja, se on laitonta.

[/quote]

Nimenomaan: periaatteessa on kerrottava. Käytännössä ei todellakaan kannata, jos sen työn haluaa.

Vierailija
5/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon käynyt pari kertaa työhönottotilanteessa työhöntulotarkastuksessa, josta saa sen lausunnon terveydentilasta. Sille paperille tulee vain muutamalla lauseella että "soveltuu työhön hyvin"-tyyppisesti. Toki se hoitaja kirjasi sinne koneelle verenpaineet ja kuulo+näöntarkastustulokset yms mutta ne ei lue siinä todistuksessa. Mulla ei ole verikokeita otettu koskaan noissa tarkastuksissa.

Uskoisin että jos olet jotenkin erityisen huonossa kunnossa tai sulla on paljon sairauksia, voi todistuksessa lukea ettet sovellu työhön, joka sitten taas on työnsaannin esteenä. Varmaan riippuu aika paljon siitä mitä työtä olet nyt hakemassa ja mitä fyysisisiä vaatimuksia siinä työssä on.

Vierailija
6/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta KÄYTÄNNÖSSÄ jos ryssit töissä jotain sen aspergerisi tms vuoksi, etkä kertonut sairaudestasi työhöntulotarkastuksessa, olet herkästi helvetinmoisessa kusessa. Ja jos salaat sairauden, joka voi pahentua ko. työn seurauksena (esim. siivooja "unohtaa" olevansa reumaatikko tmv), menetät helposti kaikki asianmukaiset korvaukset kun kunnon sairaustapaus käy.

Vierailija
7/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 22:30"]

[/quote]

Nimenomaan: periaatteessa on kerrottava. Käytännössä ei todellakaan kannata, jos sen työn haluaa.

[/quote]

Niin, mutta seuraamuksia voi tulla, jos käy ilmi että olet valehdellut. Voi olla irtisanomisperuste.

Vierailija
8/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 22:30"]

[/quote]

[/quote]

Niin, mutta seuraamuksia voi tulla, jos käy ilmi että olet valehdellut. Voi olla irtisanomisperuste.

Vierailija
9/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaustiedot eivät mene työnantajalle, mutta jäävät tietoon työterveyteen, tai jos sellaista ei ole, todistuksen tehneelle taholle. Sitten kun oikeutta päästään käymään, niitä tietoja voidaan sieltä yllättäen tarvita. Valehtelu ei siis kannata. Lääkäri ei arvioi ketään sopimattomaksi työhön, jos tämä sitä ei oikeasti ole. Ja jos työ on sellaista, ettei työantajapuoli sinne Aspergeria halua, niin kannattaako sitten juuri nimenomaan Asperger-henkilön sinne änkeä?

Vierailija
10/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 22:34"]

Mutta KÄYTÄNNÖSSÄ jos ryssit töissä jotain sen aspergerisi tms vuoksi, etkä kertonut sairaudestasi työhöntulotarkastuksessa, olet herkästi helvetinmoisessa kusessa. Ja jos salaat sairauden, joka voi pahentua ko. työn seurauksena (esim. siivooja "unohtaa" olevansa reumaatikko tmv), menetät helposti kaikki asianmukaiset korvaukset kun kunnon sairaustapaus käy.

[/quote]

Jos minä ryssin siellä töissä, niin ei ne siinäkään tapauksessa tule ikinä saamaan mistään tietoon mun asperger-diagnoosia. Ei ole sellaista lakia, että jos on ryssinyt töissä niin normaalit terveystietojen salassapitosäännöt ei päde vaan sen jälkeen ne voidaan levittää suoraan työnantajalle mistä tahansa rekistereistä. Jos ryssin tarpeeksi pahasti, saan vain potkut, ja toteavat että en oikein ollut tehtäväni tasoinen osaaja, ja sillä selvä. Asperger ei siihen kuulu mitenkään.

Vierailija
11/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 22:36"]

[/quote]

Siitä on vaan käytännössä mahdotonta jäädä kiinni. Suomessa on sen verran hyvät salassapitolait terveydenhuollon tietojen osalta. Eli jos ei itse mene myöhemmin asiaa möläyttämään niin ei se tieto työnantajalle tai työterveyteen mistään tule.

Vierailija
12/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 22:36"]

Lääkäri ei arvioi ketään sopimattomaksi työhön, jos tämä sitä ei oikeasti ole. Ja jos työ on sellaista, ettei työantajapuoli sinne Aspergeria halua, niin kannattaako sitten juuri nimenomaan Asperger-henkilön sinne änkeä?

[/quote]

No kyllä minun on ainakin kannattanut. Tiedän, että työni on sellaista, että useimmat ajattelee että asperger-henkilö ei varsinkaan voi tällaista tehdä. Kun työ sisältää tiimityötä, ihmisiin vaikuttamista (niin esimiehiin kuin asiakkaisiin ja potentiaalisiin asiakkaisiinkin) jne. Itse en muuten usko olevani oikeasti Asperger, uskon diagnoosin olevan väärä. Siitä kertoo jo sekin että olen jo 10 vuotta pärjännyt erittäin hyvin tässä työssä, mihin tosiaan ei varmasti haluttaisi aspergeria.

Vierailija
13/13 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, mutta olisko se niin että jos lennonjohdossa ryssit pahasti siksi että näit huonosti, ja  tiedettiin että sinulla on vaikkapa toinen silmä sokea, mutta sinut oli hyväksytty sellaisena töihin, vastuu on työnantajalla. Mutta jos valehtelit että lasisilmäsi oli oikea, ja huonon näkösi takia sait aikaan hirveän onnettomuuden, onkin sinulla pää vadilla. Asperger ja ahdistuneisuus eivät välttämättä mitenkään estä työssä pärjäämistä. Moni pelkää tuollaista. Mä pääsin suht vaativaan työhön masennus- ja ahdistuneisuusdiagnooseineni. Tilasin oikein paperit näytille työterveyslääkärille ja itkin vastaanotolla.Päätin olla rehellinen ja se kannatti, sain tiettyjä helpotuksia työhöni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan