Paljon pitää olla palkka, että siitä jää 2500€ käteen?
Miten tommonen lasketaan? Siis verothan siitä menee ja sotut, mut paljon ne on? Kunhan unelmoin ja jäi mietityttämään. :)
Kommentit (58)
Huh, onneksi asun ulkomailla ja työskentelen ulkomailla. Suomeen tuskin koskaan enää palataankaan. Mulla palkka n. 7000 e/kk ja siitä jää käteen vajaat 6000 e/kk. Tokikin tämä on suurten elintasoerojen maa, jossa on kasvava keskiluokka, mutta kyllä tuollainen veroprogressio joka Suomessa on tappaa minkä tahansa yrittämisen ja sijoittamisen. Meillä työnantaja maksaa tällä hetkellä lasten koulutuksen ja kaiken perheemme terveydenhuollon mutta olemme varautuneet siihen että etu ei ole ikuinen ja pistäneet rahaa säästöön. Vakuutukset toki maksaa enemmän kuin Suomessa, mutta se on rakenteellinen tapa hoitaa asia jonka Suomessa hoitaa valtio. Ja rahathan siellä ovat valtiolta loppumassa, sen olen kyllä ymmärtänyt.
Mulla tässä kuussa 5500 ja käteen 2600
Pienituloiset harvoin ymmärtävät, kuinka paljon verotus vaikuttaa parempituloisten ansioihin. Siitä huolimatta, että parempituloiset elättävät todella monia pienituloisia. Kateus on viheliäistä.
Av-mammoille on ihan sama mitä ulkomailla tienataan. Pääasia on, että naapurilla on pienempi palkka ja vähemmän sossuetuja kuin itsellä.
Mun mies tienaa n. 40000€/vuosi/brutto, eli jotain 3333€/kk/brutto, ja käteen jää kuukaudessa n. 2000€ peruspalkka, ja 200-600€/kk ilta/yö/pyhä korvauksia. Verot nousi, joten ei ehkä ihan 2500€ jää tänä vuonna käteen. Asuntolaina on hänen nimisssään reilu 100000€.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:30"]
Mun mies tienaa n. 40000€/vuosi/brutto, eli jotain 3333€/kk/brutto, ja käteen jää kuukaudessa n. 2000€ peruspalkka, ja 200-600€/kk ilta/yö/pyhä korvauksia. Verot nousi, joten ei ehkä ihan 2500€ jää tänä vuonna käteen. Asuntolaina on hänen nimisssään reilu 100000€.
[/quote]
Ärsyttää tuollainen munmiesmunmiessitä ja munmies tätä... MITÄ ITSE TIENAAT VAI TIENAATKO MITÄÄN?
Oma munaus sekin, kun valitsee pienipalkkaisen miehen...
Moni ei tosiaan oikein tajua verotuksen progressiivisuutta kuinka paljon se palkoista vie. Meillä töissä minä satun tietämään kaikkien palkat. Jotkut pienempipalkkaiset välillä tuskailevat kuinka tiukkaa on ja sillä palkalla ei voi mitenkään elää. Taitaisivat hämmästyä, jos tietäisivät kuinka pieni nettopalkkaero heillä on moniin joita pitävät paremmin tienaavina.
Joskus tekisi mieli kommentoida jotain, mutta kun ei voi.
Mulla brutto 4000 e, käteen 2500 e, asuntolainaa ja opintolainaa on, samoin kahden lapsen yksinhuoltajuus. En kuulu edes kirkkoon..
Brutto 3800e ja vero 25,5% !!!!!!!!!!
Neljännes palkasta yhteiskunnan hyväksi..
Minulla brutto 6000 ja netto 3400.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:30"]
[/quote]
Ärsyttää tuollainen munmiesmunmiessitä ja munmies tätä... MITÄ ITSE TIENAAT VAI TIENAATKO MITÄÄN?
Oma munaus sekin, kun valitsee pienipalkkaisen miehen...
[/quote]
Avausen kysymyshän ei ollut "paljonko tienaat" vaan ett paljonko palkka pitää olla että käteen jää tuo 2500. Siihen tuo oli oikein käypä vastaus.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:39"]
[/quote]NO, toisilla menee puolet.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:39"]
[/quote]NO, toisilla menee puolet.
[/quote]
Ja mun anopilla meni yhdessä vaiheessa 60%. Se on muuten maksimi.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 20:12"]
Ja sitä ei sitten tajuta että progressio on todella tehokas... kk-palkka 7100€+autoedun arvo 565€ ja käteen...... Tadaa, 3500€!
[/quote]
Käteen jää myös autoetu, et voi vertailla rahapalkkaa sellaisen kanssa jolla ei ole autoetua.
4608e kk palkka +autoetu (normi Skoda) ja tadaa, käteen jää 2500 e. Sain enemmän pari vuotta sitten kun palkka oli tonnin pienempi mutta ei tarvinnut ajaa firman autolla. Ei kauheasti innosta nää veronkorotuspuheet...
Mulla on 4000 euroa brutto ja jää tuon verran suunnilleen.
Ihan kauheesti! Meneekö oikeesti veroihin ja sotuihin 1500€ kuussa!! :O
palkka 4000 eur ja käteen jää 2800e
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 16:02"]
Ihan kauheesti! Meneekö oikeesti veroihin ja sotuihin 1500€ kuussa!! :O
[/quote]
ja ammattiliiton maksuun jne, joka tapauksessa niihin mitä pidätetään automaattisesti joka kk. Mulla ei ole asuntolainaa joten ei ole siitäkään vähennyksiä, se auttaisi vähän verojen saamisessa alemmas.
Mutta kyllä Suomessa tuo verotusprogressio aika tehokas on. Mieheni tienaa 5000 euroa kuussa bruttoa, ja saa noin 3000 euroa käteen. Eli kun brutto on noussut mun palkkaan nähden tonnin, käteen jäävä vain 500 euroa...
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 16:15"]
Se tehottomuus on haja-asutusalueissa ja pitkissä välimatkoissa ja pienissä kunnissa eli turhissa hallinnollisissa yksiköissä. Kuntauudistuksella saataisiin kuluja kuriin.
[/quote]
Propaganda on osunut ja uponnut tähän vastaajaan.
Millä tavalla pitkät välimatkat vaikuttavat veroihin? Hallinnollisista yksiköistä sopii keskustella, mutta lopputuloksen kannalta on jokseenkin sama, onko 1000 ihmistä 10 vaiko 100 ei yksikössä, vai vähennetäänkö hallintohenkilöstöä ja maksetaan sitten enemmän ulkopuolisille konsulteille.