Perunkirjoitukset ja kuolinpesän laskut - tietääkö joku?
Veroviraston mukaan kuolinpesästä saa maksaa hautajaisvaatteita, lentolippuja hautajaisiin tms. Jos se perillisille sopii.
Miten tämä käytännässä hoidetaan? Eka maksetaan omalta tililta, ja veloitetaan kuolinpesästä... milloin?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Veroviraston virkailija sanoi, ettei heille kuulu, mitä varoista maksetaan, kunhan pysyy alle lahja/perintöveron.
Ei sillä ole merkitystä, meneekö se 200-300 euroa perintöveron vähennyksiin.
Ilmeisesti kysymykseni on siis turha.
Parasta palkat se lakimies, kun näin vähän ymmärrän...Ap
Jos joku kuolinpesän osakas tuosta esittää eriävän mielipiteensä, maksatte tunikanne ja lentonne itse.
Sanoin jo, että asiasta on sovittu.
Ja te tässä vaiheessa, pari päivää kuoleman jälkeen, tiedätte varmuudella kaikki osakkaat? Testamenttia ei varmuudella ole? Kukaan ei luovu perinnöstä, jolloin tilalle tulee joku muu perijäksi? Kukaan ei ole holhouksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Veroviraston virkailija sanoi, ettei heille kuulu, mitä varoista maksetaan, kunhan pysyy alle lahja/perintöveron.
Jos joku kuolinpesän osakas tuosta esittää eriävän mielipiteensä, maksatte tunikanne ja lentonne itse.
Ja te tässä vaiheessa, pari päivää kuoleman jälkeen, tiedätte varmuudella kaikki osakkaat? Testamenttia ei varmuudella ole? Kukaan ei luovu perinnöstä, jolloin tilalle tulee joku muu perijäksi? Kukaan ei ole holhouksessa?
Kyllä minulla on ainakin tasan tarkkaan tiedossa, ketkä tulevat olemaan pesän osakkaita sitten, kun vanhempani joskus kuolevat Toki tilanne voi olla eri perheissä, joissa on tehty lapsia siellä sun täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ellei lehtolapsia tule vastaan.
Äitini mukaan testamenttia ei ole.
Miksi joku luopuisi perinnöstä? Ei holhouksessa, ellei se lehtolapsi sitten.
Ei prkl vainaja hädin tuskin kylmennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ketjun läpi. Onko nyt niin, että aloittajan isä on kuollut ja hänen isänsä vaimo eli hänen tehokas äitinsä on jo hoitanut hautajaisten järjestelyt?
Ja nyt aloittaja ihmettelee, kuka maksaa hänen lastensa eli vainajan lapsenlasten lentoliput ja vaatteet hautajaisiin.
Joopa joo. Ihan perus av-mammaa koko aloitus.
Ensimmäinen osa oikein. Äiti on puoliksi hoitanut kaiken.
Toinen osa väärin. Minulla ei ole lapsia ulkomailla, vaan minun lapseni ovat Suomessa. Eikä minulla ole mitään valittamista, jos pesästä maksetaan muiden lastenlasten lentolippuja. Minä siis olisin se, jolla tästä olisi valittamista, mutta ei ole.
Jos pesässä on varaa, niin äitinne varmaan maksaa liput ja vaatteet omistaan ja maksatte hänelle sitten takaisin kun perintö jaetaan? Tai jos teillä lapsilla on varaa, niin maksatte itse omien lastenne kulut, tasaatte sitten miten tasaatte kun perintö on jaettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on ainakin tasan tarkkaan tiedossa, ketkä tulevat olemaan pesän osakkaita sitten, kun vanhempani joskus kuolevat Toki tilanne voi olla eri perheissä, joissa on tehty lapsia siellä sun täällä.
Eli olet ainoa lapsi, olet nähnyt vahempiesi virkatodistukset ettei sisaruksia ole. Tiedät että testamenttia ei ole ja vanhempasi ovat jo dementoituneet etteivät voi sellaista enää tehdäkään. Etkä kuole tapaturmaisesti huomenna, ennen vanhempiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, vaikka mitä yllätyksiä voi löytyä, kun niitä virkatodistuksia hankkii perukirjaa varten :)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa, että vaatteet ovat käytettävissä hautajaisissa ja lentoliput oikeille päiville niin, että pääsee hautajaisiin, on pakko toimia nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin tämä vauhti ihmetyttää. Sairaalasta sanoivat, että heti samana päivänä pitää mennä hautaustoimistoon. Hautaustoimisto varasi heti kappelin, kun kaikki ajat on niin täynnä.... Ei ollut ollut kuollut edes 24 tuntiakaan, kun ajat oli varattu....
Ja tuo lista, mitä vielä pitää tehdä, on järjettömän pitkä. Tuntuu loputtomalta.
Kyllä perinnöstä kannattaa luopua silloin, kun itsellä ei perinnölle ole tarvetta, ja siirtää se suoraan omille lapsille.
Näin menetellään usein varakkaissa suvuissa. Vältetään perintöveron maksamista kahteen kertaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perinnöstä kannattaa luopua silloin, kun itsellä ei perinnölle ole tarvetta, ja siirtää se suoraan omille lapsille.
Näin menetellään usein varakkaissa suvuissa. Vältetään perintöveron maksamista kahteen kertaan
Samoin silloin kun perintö menisi velkojille, jos siis haluaa perinnön pysyvän suvussa. Ihmiset tuntuvat tietävän uskomattoman vähän. Joku muka tietää täsmälleen vanhempiensa tulevan kuolinpesän osakkaat. En minä ainakaan tiedä, vaikka olen aika varma, että mitää aviottomia lapsia ei ole. En voi mitenkään tietää, aikovatko sisarukseni luopua perinnöstä lastensa hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ellei lehtolapsia tule vastaan.
Äitini mukaan testamenttia ei ole.
Miksi joku luopuisi perinnöstä? Ei holhouksessa, ellei se lehtolapsi sitten.
Ei sitten mitään. Osanotto ja onnea yritykseen, jos tässä nyt on sopivaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin silloin kun perintö menisi velkojille, jos siis haluaa perinnön pysyvän suvussa. Ihmiset tuntuvat tietävän uskomattoman vähän. Joku muka tietää täsmälleen vanhempiensa tulevan kuolinpesän osakkaat. En minä ainakaan tiedä, vaikka olen aika varma, että mitää aviottomia lapsia ei ole. En voi mitenkään tietää, aikovatko sisarukseni luopua perinnöstä lastensa hyväksi.
Jos perintö menee velkojen maksuun, niin eihän silloin synny perintöä, josta luopua. Tällöin ei pidä millään tavalla koskea pesään, ei hakea sieltä mitään irtainta tavaraa tms. Tätäkö kirjoittaja tarkoitti perinnöstä luopumisella?
Jos perunkirjoituksessa todetaan pesän velkojen ylittävän pesän varat, niin silloin pesä pitää hakea konkurssiin.
Joskus perunkirjoituksissa on tullut ilmi vainajan aikaisempi nuoruuden avioliitto, josta on syntynyt lapsi, josta vainajan myöhemmät lapset eivät ole aikaisemmin tienneet. Ovat sitten saaneet yllätyksenä veli/siskopuolen eli uuden yllätysrintaperllisen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perintö menee velkojen maksuun, niin eihän silloin synny perintöä, josta luopua. Tällöin ei pidä millään tavalla koskea pesään, ei hakea sieltä mitään irtainta tavaraa tms. Tätäkö kirjoittaja tarkoitti perinnöstä luopumisella?
Jos perunkirjoituksessa todetaan pesän velkojen ylittävän pesän varat, niin silloin pesä pitää hakea konkurssiin.
Nykyisin ei tarvitse hakea konkurssiin. Olen juuri hoitamassa mieheni kuolinpesää, joka ylivelkainen.
Jos perillisellä on vaara, että perintö menee hänen (siis perillisen) velkojen maksuun, kannattaa luopua perinnöstä.
Juuri näin kirjoittaja 55, olet oikeassa.
Olen tuo kirjoittaja 54. Tarkoitin vainajan velkoja, en perillisen velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Joskus perunkirjoituksissa on tullut ilmi vainajan aikaisempi nuoruuden avioliitto, josta on syntynyt lapsi, josta vainajan myöhemmät lapset eivät ole aikaisemmin tienneet. Ovat sitten saaneet yllätyksenä veli/siskopuolen eli uuden yllätysrintaperllisen..
Sisarpuoli-yllätyksen voi etukäteen saada tietoon sukututkimuksen kautta. Ei tarvitse jännittää vanhemman kuolemaan asti. Ja mikä parasta, voi vanhemmalta kysellä menneistä sekä tutustua sisarpuoleen.
Ensimmäinen osa oikein. Äiti on puoliksi hoitanut kaiken.
Toinen osa väärin. Minulla ei ole lapsia ulkomailla, vaan minun lapseni ovat Suomessa. Eikä minulla ole mitään valittamista, jos pesästä maksetaan muiden lastenlasten lentolippuja. Minä siis olisin se, jolla tästä olisi valittamista, mutta ei ole.