Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunkirjoitukset ja kuolinpesän laskut - tietääkö joku?

Vierailija
15.03.2019 |

Veroviraston mukaan kuolinpesästä saa maksaa hautajaisvaatteita, lentolippuja hautajaisiin tms. Jos se perillisille sopii.

Miten tämä käytännässä hoidetaan? Eka maksetaan omalta tililta, ja veloitetaan kuolinpesästä... milloin?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö ensin sopia?

Vierailija
2/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö ensin sopia?

On jo sovittu. Mutta miten se käytännössä menee? Vainajan tililtä sitä rahaa ei voi ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä kuolinpesää joku hoitaa? Sen sitten pitää myös sopia kaikille perillisille niin vältytte pesän jaossa ongelmilta.

Vierailija
4/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hautauskulut maksetaan pesän varoista perunkirjoituksessa.

Vierailija
5/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä kuolinpesää joku hoitaa? Sen sitten pitää myös sopia kaikille perillisille niin vältytte pesän jaossa ongelmilta.

No, eilen vasta hän kuoli, en tiedä kuolinpesistä vielä mitään.. Mutta lastenlapset ulkomailta suomeen.

Minä olen jo täällä, ja asia sopii minulle. Minun lapseni saavat vastaavasti hautajaisvaatteet samalla rahalla.

Vierailija
6/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hautauskulut maksetaan pesän varoista perunkirjoituksessa.

Eli itse maksetaan ensin, ja sitten perunkirjoituksessa saa takas?

Vierailija
7/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjoituksen yhteydessä?

Vierailija
8/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisinta on maksaa ensin itse ja veloittaa kuolinpesältä perunkirjoituksen jälkeen. Nämä pitää merkitä perukirjaan kuolinpesän veloiksi. Minulla ei ole käytännön kokemusta, mutta kuvittelisin maksujen onnistuvan perunkirjoituksen jälkeen, kun menee pankkiin perukirjan ja muiden tarpeellisten papereiden kanssa.

Vierailija
9/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sieltä kyllä tommosia voi maksaa. Hautajaisista tulleet laskut (pitopalvelu ym) voi maksaa mutta ei kenenkään lentolippuja tai vaatteita.

Toki jos osakkaiden kanssa sovitte että Liisan uus hautajaiskolttu maksetaan pesän varoista, niin voittehan te sitten jakaa rahan niin että Liisalle maksetaan 100 e enemmän kuin muille. Mutta tämä luonnollisesti onnistuu vasta sitten kun perukirjat ja valtakirjat hoidettu.

Vierailija
10/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sieltä kyllä tommosia voi maksaa. Hautajaisista tulleet laskut (pitopalvelu ym) voi maksaa mutta ei kenenkään lentolippuja tai vaatteita.

Toki jos osakkaiden kanssa sovitte että Liisan uus hautajaiskolttu maksetaan pesän varoista, niin voittehan te sitten jakaa rahan niin että Liisalle maksetaan 100 e enemmän kuin muille. Mutta tämä luonnollisesti onnistuu vasta sitten kun perukirjat ja valtakirjat hoidettu.

Soitin verovirastoon ja sanoivat, että voi maksaa

Vierailija
11/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuitenkin oudolta, että hautajaisvaatteet tarvitsisi maksaa. Siistit vaatteet riittää hautajaisiin.

Vierailija
12/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itse perunkirjoituksessa mitään makseta, mutta sen jälkeen voi mennä pankkiin perukirjan, laskujen ja muiden tarpeellisten asioiden kanssa.

Vierailija
13/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kuitenkin oudolta, että hautajaisvaatteet tarvitsisi maksaa. Siistit vaatteet riittää hautajaisiin.

Juu, kun olisi sellaiset... kyllä aikuinen mies tarvitsee puvun.

Vierailija
14/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku valtuutetaan yhteistuumin valtakirjalla hoitamaan asioita kuitteja vastaan?

Eikös yleensä valita joku "pesänhoitaja"?

Minä otin lakimiehen avukseni, kun oli niin tulehtuneet välit velipuoleen, ettei puhunut minulle sanaakaan. Hän raivostui, kun ei saanut kaikkea. Allekirjoitti kuitenkin paperin, jolla antoi suostumuksensa minulle hoitaa perunkirjoitus ja pankki-, velka- ym. asiat. Varmaankin siksi, että kuolinpesä jäi velkaiseksi. Oli siinä tekemistä.

Vierailija
15/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aina pidä olla lakimies?

Vierailija
16/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa maksaa matkoja ja vaatteita tai minään hautajaiskuluina niitä ei saa pitää. Hautajaiskuluihin vain hautaikseen liittyvää, muistotilaisuus ja lehti-ilmoitus. Muutenhan voisi hautajaiskuluiksi merkata mitä vain ja välttyä perintöverolta.

Vierailija
17/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun veljelleni maksettiin kuolinpesän varoista lentolippu isoisän hautajaisiin USAsta Suomeen, vaikka veljelleni ei jaettu mitään perintöä. Sitä en osaa sanoa, miten tämä käytännössä hoidettiin, mutta ihan pykälien mukaan kaikki tehtiin.

Vierailija
18/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa maksaa matkoja ja vaatteita tai minään hautajaiskuluina niitä ei saa pitää. Hautajaiskuluihin vain hautaikseen liittyvää, muistotilaisuus ja lehti-ilmoitus. Muutenhan voisi hautajaiskuluiksi merkata mitä vain ja välttyä perintöverolta.

Saa maksaa kunhan jää alle viiden tonnin, eli ei mee veroja

Vierailija
19/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö aina pidä olla lakimies?

Ei todellakaan. perunkirjoituksen voi tehdä ihan itse. Tosin silloin kannattaa tietää, mitä tekee.

Vierailija
20/58 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon lakimiehen palkkaaminen maksaa? Ei kai ole mitään monimutkaista perintöä, vain asunto ja vähän rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi