Mihin tässä kohta enää on varaa?
Sähkö kallistuu, alv nousi justiinsa, mitä vielä?
ei tässä tavallinen duunari pärjää kohta mitenkään
Kommentit (57)
Mä en ole pärjännyt enää pitkään aikaan. Mutta maksan asumiskulut ja lapsenharrastuksen, ja sitten syödään kaurapuuroa.
Teen koko ajan enemmän ja enemmän töitä. Onneksi olen keksinyt pientä lisätyötä, jota teen verottomana, saan n 500 euroa kuussa käteen, joten hengissä selvitään.
Tuntuu että aina kun keksin jonkun tulolähteen, aina joku pakollinen meno kasvaa ja lopputulos on sama.
Lainaa jäljellä 8,5 v, kyllä tämä tästä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 21:44"]
[/quote] Sähköä on helppo säästää. Pystyt säästämään 100 euroa vuodessa pelkästään vaihtamalla energiansäästölamput, sammuttamalla laitteet jne.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 21:56"]
[/quote] Sähköä on helppo säästää. Pystyt säästämään 100 euroa vuodessa pelkästään vaihtamalla energiansäästölamput, sammuttamalla laitteet jne.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 22:26"]
Entäs sitten jos tekee jo noin, mistä silloin voi säästää?
[/quote]
[/quote]
Entäs jos tekee jo noin, mistä silloin voi säästää?
[/quote]
Paitsi että se säästö menee siihen, että ne lamput maksaa paljon hehkulamppuja enemmän ja kestää lyhyemmän aikaa. Säästön sijaan tulee tappioita.
Joo, miten tässä kohta enää selviää...meillä kolme teiniä, jotka syökin kuin hevoset, vaatteet jatkuvasti pieniä ja koulua varten pitää olla sukset ja luistimet, harrastuksiinkin menee rahaa, kännykät, nettimaksut...meillä on ruokalasku 1300 e kuukaudessa ja ihan perusruokaa syödään, teen lähes kaikki ruuat alusta asti itse, käytän hyväksi tarjoukset, poimin marjat, leivon sämpylät.
Esikoinen aloittaa ensi syksynä lukion, mistähän ne kirjarahatkin revitään? Nyt minä teen töitä yrittäjänä, miehellä on päivätyö ja lisäksi yritys, jota pyörittää iltaisin ja viikonloppuisin. Asuntolainaan menee suuri osa tuloista ja meillä on pakko olla kaksi autoa, minä tarvin työssäni ja miehellä on työmatkaa 40 km, julkisia ei kulje. Vapaa-aikaa meillä ei ole oikeastaan yhtään eikä lomamatkoja olla tehty enää moneen vuoteen. Kaikesta tingitään jo nyt. Ollaan vakavasti harkittu talon myyntiä, mutta mitä tilalle? Tämän kokoisen perheen vuokra-asunnot on yhtä kalliita kuin lainanmaksu ja halpoja taloja ei enää olekaan. Ja olisi melko hankalaa alkaa täältä muuttamaankaan minnekään, kun kaikki on täällä, myös iäkkäät vanhempamme joista huolehdimme.
Joskus tuntuu, että tekisi mieli heittää hanskat tiskiin, myydä kaikki ja lähteä jonnekin ulkomaille, josko jostain löytyisi taloudellisesti parempi elämä ahkerille ihmisille. Täällähän kuristetaan kaikki hengiltä veroilla ja maksuilla. Minä oon kyllä päättänyt että alan tehdä yhden päivän viikossa pimeästi, en jaksa enää yhtään kesää ilman lomaa. Ainoa keino millä saan pari viikkoa lomaa on pimeä työ ja rahat jemmaan lomaa varten.
Huh. Kiitos.
Meilläkin on 3 teiniä, mies on yrittäjä ja minulla työmatkaa suuntaansa 40 km, julkisia kulkuvälineitä ei kulje. Ruokalasku kuukaudessa noin 800e enkä edes katso, mitä ostan.
Olen iha tyytyväinen elämääni. Paitsi siihen, että perheemme kustantaa 2-3 sossuperheelle saman elintason, joka meillä on. Mutta niin kauan kuin Suomessa oletetaan, että työtä ei tarvitse tehdä ja joku muu hoita asiat, me työtätekevät maksamme hurjasti veroja.
Kun saa nuo lapset maailmalle, niin taidetaankin alkaa sossupummeiksi. Mitäs sitä sitten enää raatamaan...
Eipä kai tässä enää ole varaa oikein mihinkään. Joillakin silti palkat ja palkkiot vaan nousee, vaikka yrittäjä voi vaan haaveilla. Tosin isännöinti näyttäisi olevan ala, jossa saa ihan itse määrätä palkkionsa ja nostaa niitä 10 prosentilla joka toinen vuosi. Suosittelen kaikille köyhille. Tulkaa Tampereen seudulle isännöimään niin johan loppuu köyhyys.
Meillä on menot vedetty niin tiukille kuin olla ja voi. Duunareita ollaan. Pakko ollakin kun on tullut nämä valinnat tehtyä aikoinaan, kun ei kumpikaan osaanut ja kyennyt köyhästä perheestä lähteä lukemaan. Oli vain kiire äkkiä päästä töihin. No se, rikkaammat sanoo, että omaa tyhmyyttämme olemme tyytyneet lyhyeen koulutukseen ja huonopalkkaiseen fyysisesti raskaaseen työhön.
Ja tyhmät lapsiakin teimme. Oma valinta, tyhmiä, mitä tyhmiä. Paitsi silloin kun lapsia tehtiin, jäi tilistä jotain käteenkin.
Koko ajan teen lisätöitä sivussa, että saisi lukiolaisille kirjarahaa. Silti tuntuu, että hitusen on koko ajan miinuksella. Palkka ei ole noussut, mutta kaikki muut ovatkin senkin edestä.
Mutta oma valinta, että on ollut niin typerä, että on lukenut itsensä huonopalkkaiseen duunariammattiin ja tehnyt lapsia ja ikänsä vääntänyt fyysisesti raskasta työtä. Elämä on valintoja. Helpommalla oltaisiin päästy kun oltaisiin jääty sossun eläteiksi, eikä oltaisi tehty yhtään lasta.
Samanlaisia tuntoja täällä!!! Kulut on yhtäkkiä karanneet ihan käsistä eikä tulot nouse ollenkaan samaan tahtiin! Toisaalta ympäristö painostaa jatkuvasti hankkimaan sitä ja tätä, matkustamaan ja harrastamaan. Kotiamme on jopa haukuttu Ikea-sisustuksesta jne. :(. - me kun emme halua ottaa lainaa huonekaluihin, vaan ostamme vain sitä mihin on varaa! Me olemme lähdössä ulkomaille...
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 23:01"]
Meillä on menot vedetty niin tiukille kuin olla ja voi. Duunareita ollaan. Pakko ollakin kun on tullut nämä valinnat tehtyä aikoinaan, kun ei kumpikaan osaanut ja kyennyt köyhästä perheestä lähteä lukemaan. Oli vain kiire äkkiä päästä töihin. No se, rikkaammat sanoo, että omaa tyhmyyttämme olemme tyytyneet lyhyeen koulutukseen ja huonopalkkaiseen fyysisesti raskaaseen työhön.
Ja tyhmät lapsiakin teimme. Oma valinta, tyhmiä, mitä tyhmiä. Paitsi silloin kun lapsia tehtiin, jäi tilistä jotain käteenkin.
Koko ajan teen lisätöitä sivussa, että saisi lukiolaisille kirjarahaa. Silti tuntuu, että hitusen on koko ajan miinuksella. Palkka ei ole noussut, mutta kaikki muut ovatkin senkin edestä.
Mutta oma valinta, että on ollut niin typerä, että on lukenut itsensä huonopalkkaiseen duunariammattiin ja tehnyt lapsia ja ikänsä vääntänyt fyysisesti raskasta työtä. Elämä on valintoja. Helpommalla oltaisiin päästy kun oltaisiin jääty sossun eläteiksi, eikä oltaisi tehty yhtään lasta.
[/quote]
No eipä se koulutuskaan takaa hyviä tuloja.
terv. yksi akateeminen, joka on kateellinen puolet enemmän tienaavalle duunariystävälleen.
Jos on varaa ulkomaanmatkoihin, ei tilanne vielä ole toivoton. Silloin on kuitenkin mahdollista paeta tästä maasta. Vaikka itse taitaisin ottaa jopa velkaa, jotta täältä pääsisi pois. Vaikka verottaja varmasti lähettäisi laskun perästä vaikka Vinku-Intiaan.
Sossusta ei saa enää mitään jos ei ole moniongelmainen. Esim. vaikeaa skitsofreniaa sairastava omaiseni ei saanut lääkärilaskuihinsa rahaa, vaikka rahaa ei jää ruoan ja lääkkeiden jälkeen mihinkään, esim. vaatteisiin. Kannattaako kadehtia niitä, joilla menee vielä huonommin?
Suunnatka arvostelunne sinne, jonne se kuuluu: päättäjille, jotka ovat antaneet pois Suomen verotulot, antaneet työpaikkojen ja osinkojen valua ulkomaille ja lahjoittaneet pois Suomen kansallisomaisuuden (kallioperän antimet). Kunnallistasolta eduskuntaan asti suomalainen päättäjä on itsekäs ja typerä opportunisti, joka luulee itsestään liikoja, ettei häntä pysty kusettamaan - ja sortuu tekemään mitä tahansa vahinkoa omalle isänmaalleen mitättömän taloudellisen edun ja pikku imartelun tähden.
Eipä tässä nykyään kukaan tavallinen ihminen juhli. Tietenkin jos olet päässyt mukavaan kunnan suojatyöpaikkaan tai muuhun julkisen sektorin johtoportaan turhaketyöhön, asiat ovat kivasti. Veronmaksaja maksaa. Valtion velka kasvaa 10 miljardilla vuodessa, mikä ei ole kuin 20 000 euroa per suomalainen, joten kyllähän sillä jo veronmaksajapari maksaa yhden turhakkeen palkan.