Itsetehdyt käsityöt riesana, onko myymisessä mitään järkeä?
Oletteko myyneet jotain itsetehtyjä tuotteita ja ilmoittaneet verottajalle? Itse teen omaksi iloksi paljon erilaisia käsitöitä ja nyt niitä alkaa olla joka paikka täynnä. En tiedä miten hankkiutuisin niistä eroon, kun tuo myyminenkin tuntuu niin monimutkaiselta. Käykö verottajalle esim. että kuitti langoista on vaikkapa vuodelta 2013, ja valmis tuote myydään vasta 2019?
Tappiollistahan tämä touhu amatöörille on, esim. langat virkattuun mattoon maksaa reilusti yli 40 e, mutta valmiista tuotteesta ei varmasti kukaan hullu maksa enempää kuin 25 e. Melkeinpä takaisin langaksi purettuna tuosta saisi enemmän.
Tutuille en kehtaa enää antaa mitään, kun kaikki itsetehty on lopulta aikamoista ongelmajätettä siinä mielessä, että jotkut pitää velvollisuutena säilyttää niitä rojuja ihan vaan siksi että ne on jonkun tuttavan itsetekemiä. Eli siirtäisin vaan omat ongelmani jonkun toisen nurkkaan pölyyntymään.
Mitenhän hyväntekeväisyysjärjestöt suhtautuu käsitöihin, esim. Kontti? Sielläkin varmaan menisi paremmin kaupaksi langat ihan käyttämättöminä lankoina?
On tämä kyllä typerä harrastus.
Kommentit (97)
Tehkää kauniita ja tyylikkäitä käsitöitä myyntiin. Etsin joulun alla valkoisia villasukkia eikä niitä helposti löytynyt. Raitasukkaa kyllä oli myynnissä ja 70luvun tyylisiä rumiluksia, joita kaapeista on heitetty pois 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikeasti, kotimainen käsityö tekee kauppansa, ja suunta on kokoajan nousujohteinen. Uusia ompeluyrityksiä syntyy koko ajan ja entistä useampi jo elättää itsensä alalla. Useimpien ongelma on se, että tehdään perinnekäsitöitä tai jotain 2000-luvun alkuun jämähtänyttä, tai maalaisromanttista hömpötystä. Jos tekee trendikästä ja nykyaikaista niin viedään käsistä ja todellakin ollaan valmiita maksamaan. Harrastelija pystyy pitämään hinnat alempana ja sitä myöden luulisi myös menevän kaupaksi.
T. Yrittäjä, joka myy omin käsin ompelemiaan tuotteita 1500-2000 eurolla viikossa.
Myytkö töitäsi netissä, vai onko sulla jokin myymälätila?
Vierailija kirjoitti:
Tehkää kauniita ja tyylikkäitä käsitöitä myyntiin. Etsin joulun alla valkoisia villasukkia eikä niitä helposti löytynyt. Raitasukkaa kyllä oli myynnissä ja 70luvun tyylisiä rumiluksia, joita kaapeista on heitetty pois 30 vuotta sitten.
Käsityöyrittäjältä varmasti voi tilata ihan millaiset haluaa. Harrastajat taas tekevät käsitöitä enemmän omaksi iloksi ja harrastuksesta helposti katoaa mielekkyys jos sitä pitääkin tehdä ammattimaisesti.
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikeasti, kotimainen käsityö tekee kauppansa, ja suunta on kokoajan nousujohteinen. Uusia ompeluyrityksiä syntyy koko ajan ja entistä useampi jo elättää itsensä alalla. Useimpien ongelma on se, että tehdään perinnekäsitöitä tai jotain 2000-luvun alkuun jämähtänyttä, tai maalaisromanttista hömpötystä. Jos tekee trendikästä ja nykyaikaista niin viedään käsistä ja todellakin ollaan valmiita maksamaan. Harrastelija pystyy pitämään hinnat alempana ja sitä myöden luulisi myös menevän kaupaksi.
T. Yrittäjä, joka myy omin käsin ompelemiaan tuotteita 1500-2000 eurolla viikossa.
Mitkä on niitä kauniita ja trendikkäitä, mitä myyt.
Olen utelias. En tee juuri lainkaan käsitöitä, kun pelkään kulumia, joita monelle käsithöihmiselle tulee. Mutta silti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka haluaa kotikutoisen näköistä ja pitää moisesta tyylistä, tekee useimmiten itse. Se joka ei pidä, haluaa ostaa "siistimmän" näköisiä tehdasvalmistettuja. Ei moni voi esim töissä pitää itsetehdyn näköisiä vaatteita, jos on yhtään virallisempi pukeutumiskoodi. Lisäksi esim villasukkapari kestää helposti viisi vuotta käyttöä tai pidempäänkin, ei niitä tarvitse kovin usein ostaa (ja useilla lähipiirissä on joku jolta nämä saa ilmaiseksi).
Ts kysynnän vähyydelle on kyllä ihan loogiset syyt.
Olen aika lailla korkeassa virassa ja minulla on pääasiassa itsetehtyjä vaatteita. Et erota niitä kaupan mallistoista muuten kuin nurjalta eli myös sieltä vaate on siisti, pesumerkintälappua ei ole. Itsetehty vaate ei välttämättä ole itsetehdyn näköinen.
Itsetehty on taitavan tekijän jäljiltä paljon paremman näköinen kuin kaupasta ostettu - saati Kiinasta tilattu akryylipaska.
Tässä ketjussa nyt puhuttiin kuitenkin alunperin jonkun harrastuksena huvikseen tehdyistä villapaidoista ja sukista, ja huovutetuista tiesmistä. Ei ammattiräätälin tekemistä mittatilausvaatteista 🙄🙄🙄. Voi hyvän tähden että ei ymmärretä kontekstia.
Minä teen vain omaksi ilokseni, omaan käyttöön ja lähisukulaisille.
Villasukat kelpaa. En edes yritä myydä enään.
Etsyn kautta kannattaa myydä. Minulla on siellä ulkomaisia ostajia, jotka maksavat hyvin käsitöistä.
Sairaalat keskolat kuntoutuspaikat hoivakodit saattokodit pyytaa vauvojen mustekaloja peitto ja villasukkia myssyja kuolinsukkia
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu valkoisia villasukkia haluaa? Lika näkyy äkkiä, eikä usein toistuva pesu tee villalle hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka haluaa kotikutoisen näköistä ja pitää moisesta tyylistä, tekee useimmiten itse. Se joka ei pidä, haluaa ostaa "siistimmän" näköisiä tehdasvalmistettuja. Ei moni voi esim töissä pitää itsetehdyn näköisiä vaatteita, jos on yhtään virallisempi pukeutumiskoodi. Lisäksi esim villasukkapari kestää helposti viisi vuotta käyttöä tai pidempäänkin, ei niitä tarvitse kovin usein ostaa (ja useilla lähipiirissä on joku jolta nämä saa ilmaiseksi).
Olen aika lailla korkeassa virassa ja minulla on pääasiassa itsetehtyjä vaatteita. Et erota niitä kaupan mallistoista muuten kuin nurjalta eli myös sieltä vaate on siisti, pesumerkintälappua ei ole. Itsetehty vaate ei välttämättä ole itsetehdyn näköinen.
Itsetehty on taitavan tekijän jäljiltä paljon paremman näköinen kuin kaupasta ostettu - saati Kiinasta tilattu akryylipaska.
Tässä ketjussa nyt puhuttiin kuitenkin alunperin jonkun harrastuksena huvikseen tehdyistä villapaidoista ja sukista, ja huovutetuista tiesmistä. Ei ammattiräätälin tekemistä mittatilausvaatteista 🙄🙄🙄. Voi hyvän tähden että ei ymmärretä kontekstia.
Taitavia on monet harrastajatkin, ja ihan varmasti on heidän tekemänsä paremman näköisiä kuin kiinapaskat. Ei tässä kukaan ole ammattiräätäleistä puhunut ennen sinua, tollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kousallisempaa on, kun saa käsitöitä perintönä. Sitten ei ainakaan raaski heittää pois tai myydä.
Harrastajien pitäisi itse ajoissa raakaa pois osa ja parhaat vain säästää.
Eiköhän jokainen saa tehdä omilleen mitä haluaa.
Saa toki, mutta koen vel ollisuudekseni säästää.
Kaikille ei ole yhtä voimakkaita tunteita läheisiä kohtaan!
Jos saat perinnöksi moottoripyörän jonka laittamiseen on käytetty paljon aikaa ja rahaa mutta jolla ei ole sinulle mitään käyttöä koetko velvollisuudeksi säilyttää pyörän jotta arvostaisit perinnön jättäjää ja hänelle rakasta harrastusta?
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat keskolat kuntoutuspaikat hoivakodit saattokodit pyytaa vauvojen mustekaloja peitto ja villasukkia myssyja kuolinsukkia
Neulojana minua ärsyttää nämä sairaaloiden vetoomukset, että nyyh nyyh, alkaa vauvojen villasukat ja pipot olla lopussa, neulokaahan neulojat niitä nyt pian lisää.
Sairaala ostaa muutkin kamppeet, mitä sairaalassa tarvitaan. Ja jos toivotaan lahjoituksia vauvoille, se on ihan ekstraa ja vapaaehtoista. Vauvojen omista vaatteista on vastuussa vanhemmat. Neuloja voi olla ja usein onkin paljon köyhempi kuin vauvan vanhemmat, ja sitten naristaan kun ei saada "ilmaista" pipoa tai sukkia sairaalasta muistoksi.
Ennemmin kannattaisi lahjoitukset kohdistaa oikeasti tarvitseville, eikä vain "matkamuistoksi".
Vierailija kirjoitti:
Miksei ne osta niitä? Eihän ne pyydä lakanoita tai vaippojakaan lahjoituksina.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin jatkossa pyrkiä valitsemaan käsityönsä niin, että niille on käyttötarkoitus jo suunnitteluvaiheessa. Ainakin synnytyssairaalat ottavat vastaan vauvojen myssyjä ja sukkia. Hillityn värisille miesten saapassukille löytyy aina käyttäjiä, vaikka niiden neulominen ei jännää olekaan.
Itse puran tällä hetkellä ei-niin-onnistuneita vanhoja itsetehtyjä neuleitani ja teen niistä uutta lapsille. Tämän kotoilubuumin keskellä tuntuu, ettei yksikään bloggaaja tai käsityökolumnisti uskalla kertoa rehellisesti näistä vähemmän onnistuneista luomuksistaan ja niiden loppusijoituksesta.
Juu, olen vasta viime aikoina havahtunut siihen, että esim. keskosille kerätään käsintehtyjä vaatteita, peittoja, turvalonkeroita yms. Yritän jatkossa purkaa käsityövimmani johonkin sellaiseen, niin ei jää ainakaan nurkkiin pyörimään.
Aikaisemmin olen tehnyt enimmäkseen jotain virkattuja mattoja ja koreja, joista varsinkin kaikki hillityn väriset ovat menneet jollekin käyttöön, mutta niiden tekeminen lähti jossain vaiheessa käsistä ja niitä on kertynyt niin valtava määrä, etten kehtaa enää edes näyttää niitä kellekään.
Virkattuja pehmoleluja on tullut myös tehtyä aika paljon, mutta mitään ihan turhaa ns. "taidetta" en kuitenkaan yleensä värkkäile.
Pitää tosiaan jatkossa muistaa tässä ketjussa mainitut neutraalit värit, käytännöllisyys ja tuotteet suoraan hyväntekeväisyyteen tai lahjaksi, niin ei tarvi säätää myymisen ja verottajan kanssa.
Minuakin kiinnostaa tietää missä kannattaisi myydä? Etsya on kehuttu, mutta arkailen sen käyttämistä kun on maailmanlaajuinen. Onko suomalaisia areenaa johon saisi myyntiin?
Olen elämäni ommellut harrastuksena ja teen siistiä jälkeä. Myös puusta tulee rakennettua kaikenlaista ja entisöintikin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytkö töitäsi netissä, vai onko sulla jokin myymälätila?
Verkon kautta kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulojana minua ärsyttää nämä sairaaloiden vetoomukset, että nyyh nyyh, alkaa vauvojen villasukat ja pipot olla lopussa, neulokaahan neulojat niitä nyt pian lisää.
Sairaala ostaa muutkin kamppeet, mitä sairaalassa tarvitaan. Ja jos toivotaan lahjoituksia vauvoille, se on ihan ekstraa ja vapaaehtoista. Vauvojen omista vaatteista on vastuussa vanhemmat. Neuloja voi olla ja usein onkin paljon köyhempi kuin vauvan vanhemmat, ja sitten naristaan kun ei saada "ilmaista" pipoa tai sukkia sairaalasta muistoksi.Ennemmin kannattaisi lahjoitukset kohdistaa oikeasti tarvitseville, eikä vain "matkamuistoksi".
Meidän nurkilla jaettiin sairaalassa villasukkia jokaisella osastolla joulua ennen. Oli aivan ihanaa, kun olin kylmissäni ja raskaat lääkehoidot päällä. Olen hyvin kiitollinen lahjoittajalle. Piristi päivää ja auttoi ihan konkreettisesti suonenvetoihin. Aikoinaan en halunnut vauvan lahjapipoa synnärillä, kun olin tehnyt itse jo monta. Enää en pysty sairauden takia kutomaan, niin lahjoitusvillasukat olivat ihanat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ne osta niitä? Eihän ne pyydä lakanoita tai vaippojakaan lahjoituksina.
Lakantat ja jonkinlaiset vaatteet on yleensä välttämättömiä. Villasukat ja säärystimet vähän extraa jota ei tule hankittua ilman lahjoituksia. Toki jokapaikassa niitä ei esim. sairaalaan huolita lahjoituksina peseminen on aika työlästä ja kallista. Pesemisestä huolehtii potilaat itse ja siksi ne myös lahjoitetaan kotiin vietäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, voin vakuuttaa ettet tunnistaisi mikä on harratajan neulomaa ja mikä kaupasta ostettua. Esimerkiksi tämä simppeli neule, itsetehty https://i.pinimg.com/originals/be/98/9a/be989afb7a8404accadf5d54665bc2c…
Ja konepestävää.
Minäkin olen vanhainkotiin vienyt.