Itsetehdyt käsityöt riesana, onko myymisessä mitään järkeä?
Oletteko myyneet jotain itsetehtyjä tuotteita ja ilmoittaneet verottajalle? Itse teen omaksi iloksi paljon erilaisia käsitöitä ja nyt niitä alkaa olla joka paikka täynnä. En tiedä miten hankkiutuisin niistä eroon, kun tuo myyminenkin tuntuu niin monimutkaiselta. Käykö verottajalle esim. että kuitti langoista on vaikkapa vuodelta 2013, ja valmis tuote myydään vasta 2019?
Tappiollistahan tämä touhu amatöörille on, esim. langat virkattuun mattoon maksaa reilusti yli 40 e, mutta valmiista tuotteesta ei varmasti kukaan hullu maksa enempää kuin 25 e. Melkeinpä takaisin langaksi purettuna tuosta saisi enemmän.
Tutuille en kehtaa enää antaa mitään, kun kaikki itsetehty on lopulta aikamoista ongelmajätettä siinä mielessä, että jotkut pitää velvollisuutena säilyttää niitä rojuja ihan vaan siksi että ne on jonkun tuttavan itsetekemiä. Eli siirtäisin vaan omat ongelmani jonkun toisen nurkkaan pölyyntymään.
Mitenhän hyväntekeväisyysjärjestöt suhtautuu käsitöihin, esim. Kontti? Sielläkin varmaan menisi paremmin kaupaksi langat ihan käyttämättöminä lankoina?
On tämä kyllä typerä harrastus.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat keskolat kuntoutuspaikat hoivakodit saattokodit pyytaa vauvojen mustekaloja peitto ja villasukkia myssyja kuolinsukkia
Miksei ne osta niitä? Eihän ne pyydä lakanoita tai vaippojakaan lahjoituksina.
Lakantat ja jonkinlaiset vaatteet on yleensä välttämättömiä. Villasukat ja säärystimet vähän extraa jota ei tule hankittua ilman lahjoituksia. Toki jokapaikassa niitä ei esim. sairaalaan huolita lahjoituksina peseminen on aika työlästä ja kallista. Pesemisestä huolehtii potilaat itse ja siksi ne myös lahjoitetaan kotiin vietäviksi.
Höpö höpö. Tutustu nyt edes vaikka turvalonkero-ohjeisiin tai muihin lahjoitusohjeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka haluaa kotikutoisen näköistä ja pitää moisesta tyylistä, tekee useimmiten itse. Se joka ei pidä, haluaa ostaa "siistimmän" näköisiä tehdasvalmistettuja. Ei moni voi esim töissä pitää itsetehdyn näköisiä vaatteita, jos on yhtään virallisempi pukeutumiskoodi. Lisäksi esim villasukkapari kestää helposti viisi vuotta käyttöä tai pidempäänkin, ei niitä tarvitse kovin usein ostaa (ja useilla lähipiirissä on joku jolta nämä saa ilmaiseksi).
Ts kysynnän vähyydelle on kyllä ihan loogiset syyt.
Olen aika lailla korkeassa virassa ja minulla on pääasiassa itsetehtyjä vaatteita. Et erota niitä kaupan mallistoista muuten kuin nurjalta eli myös sieltä vaate on siisti, pesumerkintälappua ei ole. Itsetehty vaate ei välttämättä ole itsetehdyn näköinen.
Itsetehty on taitavan tekijän jäljiltä paljon paremman näköinen kuin kaupasta ostettu - saati Kiinasta tilattu akryylipaska.
Tässä ketjussa nyt puhuttiin kuitenkin alunperin jonkun harrastuksena huvikseen tehdyistä villapaidoista ja sukista, ja huovutetuista tiesmistä. Ei ammattiräätälin tekemistä mittatilausvaatteista 🙄🙄🙄. Voi hyvän tähden että ei ymmärretä kontekstia.
Kuule, voin vakuuttaa ettet tunnistaisi mikä on harratajan neulomaa ja mikä kaupasta ostettua. Esimerkiksi tämä simppeli neule, itsetehty https://i.pinimg.com/originals/be/98/9a/be989afb7a8404accadf5d54665bc2c…
Minä ainakin haluan, että itse tekemäni erottuu kaupasta ostetusta. Koska teen paljon parempaa jälkeä. Käsityön arvo ei ole se, että se on kuin "kaupasta ostettu" tusinatuote. Se ei ole mikään kehu, jos joku sanoo että ihan kuin kaupasta ostettu. Kaupasta ostettu ei ole mitään.
Menee vähän mutuiluksi, mutta voisin kuvitella, että tietyistä trendikankaista ommelluille naisten- ja lastenvaatteille voisi olla kysyntää. Olen instagramissa törmännytkin useampaan ihmiseen, joka markkinoi tekevänsä sivutyönä tilauksesta lastenvaatteita ja esim. naisten leggingsejä ja hiuspantoja. Mikä tahansa Eurokankaan palalaarin löytö ei toki kelpaa, vaan tietyt laatu-/merkkikankaat, esimerkiksi Nappinjan pionit tai Nuppu Printin kankaat olisivat varmasti kova juttu. En toki mene sanomaan, että noista varmuudella saisi myyntiin tehdä, kannattaa se varmistaa... Toki ihan yksiväristäkin, istuvia malleja ja/tai kivoja leikkauksia, ainakin frillat tuntuvat olevan nyt kova juttu.
Jos ne virkatut korit ja matot ovat maanläheisiä perusvärejä, niin uskoisin että nekin käyvät hyvin kaupaksi. Ainakin paljon paremmin kuin mitkään huovutetut kissankorvahatut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat keskolat kuntoutuspaikat hoivakodit saattokodit pyytaa vauvojen mustekaloja peitto ja villasukkia myssyja kuolinsukkia
Miksei ne osta niitä? Eihän ne pyydä lakanoita tai vaippojakaan lahjoituksina.
Lakantat ja jonkinlaiset vaatteet on yleensä välttämättömiä. Villasukat ja säärystimet vähän extraa jota ei tule hankittua ilman lahjoituksia. Toki jokapaikassa niitä ei esim. sairaalaan huolita lahjoituksina peseminen on aika työlästä ja kallista. Pesemisestä huolehtii potilaat itse ja siksi ne myös lahjoitetaan kotiin vietäviksi.
Höpö höpö. Tutustu nyt edes vaikka turvalonkero-ohjeisiin tai muihin lahjoitusohjeisiin.
Ihan vapaasti voi yrittää myydä käsitöitäsi vaikka sairaaloihin tai päiväkoteihin. Ei ne niitä kuitenkaan osta vaikka kukaan niitä ei heille lahjoittaisi.
Viet kirppikselle tai myyt netissä. Ei noista mihinkään verottajalle tarvitse ilmoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulojana minua ärsyttää nämä sairaaloiden vetoomukset, että nyyh nyyh, alkaa vauvojen villasukat ja pipot olla lopussa, neulokaahan neulojat niitä nyt pian lisää.
Sairaala ostaa muutkin kamppeet, mitä sairaalassa tarvitaan. Ja jos toivotaan lahjoituksia vauvoille, se on ihan ekstraa ja vapaaehtoista. Vauvojen omista vaatteista on vastuussa vanhemmat. Neuloja voi olla ja usein onkin paljon köyhempi kuin vauvan vanhemmat, ja sitten naristaan kun ei saada "ilmaista" pipoa tai sukkia sairaalasta muistoksi.Ennemmin kannattaisi lahjoitukset kohdistaa oikeasti tarvitseville, eikä vain "matkamuistoksi".
Meidän nurkilla jaettiin sairaalassa villasukkia jokaisella osastolla joulua ennen. Oli aivan ihanaa, kun olin kylmissäni ja raskaat lääkehoidot päällä. Olen hyvin kiitollinen lahjoittajalle. Piristi päivää ja auttoi ihan konkreettisesti suonenvetoihin. Aikoinaan en halunnut vauvan lahjapipoa synnärillä, kun olin tehnyt itse jo monta. Enää en pysty sairauden takia kutomaan, niin lahjoitusvillasukat olivat ihanat!
Varmasti oli. Mutta minua ärsyttää se, että kun neulojat on ihan itse masinoineet näitä hyväntekeväisyyslahjoituksia ihan hyvää hyvyyttään (esim. Suomi100-teemalla), niin nyt oletetaan että tämä lahjoitussuoni on ehtymätön, ja kun sukat ja pipot alkaa loppumaan, sairaalasta laitetaan nettiin vetoomus että nyt näitä tarvitaan. Jos sairaalassa tarvitaan, niin ostakoot.
Ohis. Minua taas ärsyttää aina, kun ihminen tekee omasta mielestään jotain ”hyvää hyvyyttään”. Yleensä tuon ilmaisun käyttäjä ei ole hyvyyttä nähnytkään.
Jos joku haluaa tehdä käsitöitä (kuten tämän ketjun ap) on mielestäni tosi hyvä asia, että sairaala kertoo mitä milloinkin tarvitaan. Hienoa työtä käsityön harrastajilta, että osaavat ja jaksavat tehdä juuri sitä, mistä on eniten hyötyä ja iloa.
Itse ompelua ja neulontaa harrastavana voin sanoa rehellisesti, että kyllä kiinalainen ompelee paremmin kuin minä.
Ei onnistuisi minulta esimerkiksi ulkoilutakin siisti tikkaus.
Ompele tyylikkäitä goottivaatteita, mennee Suomessa hyvin kaupaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulojana minua ärsyttää nämä sairaaloiden vetoomukset, että nyyh nyyh, alkaa vauvojen villasukat ja pipot olla lopussa, neulokaahan neulojat niitä nyt pian lisää.
Sairaala ostaa muutkin kamppeet, mitä sairaalassa tarvitaan. Ja jos toivotaan lahjoituksia vauvoille, se on ihan ekstraa ja vapaaehtoista. Vauvojen omista vaatteista on vastuussa vanhemmat. Neuloja voi olla ja usein onkin paljon köyhempi kuin vauvan vanhemmat, ja sitten naristaan kun ei saada "ilmaista" pipoa tai sukkia sairaalasta muistoksi.Ennemmin kannattaisi lahjoitukset kohdistaa oikeasti tarvitseville, eikä vain "matkamuistoksi".
Meidän nurkilla jaettiin sairaalassa villasukkia jokaisella osastolla joulua ennen. Oli aivan ihanaa, kun olin kylmissäni ja raskaat lääkehoidot päällä. Olen hyvin kiitollinen lahjoittajalle. Piristi päivää ja auttoi ihan konkreettisesti suonenvetoihin. Aikoinaan en halunnut vauvan lahjapipoa synnärillä, kun olin tehnyt itse jo monta. Enää en pysty sairauden takia kutomaan, niin lahjoitusvillasukat olivat ihanat!
Varmasti oli. Mutta minua ärsyttää se, että kun neulojat on ihan itse masinoineet näitä hyväntekeväisyyslahjoituksia ihan hyvää hyvyyttään (esim. Suomi100-teemalla), niin nyt oletetaan että tämä lahjoitussuoni on ehtymätön, ja kun sukat ja pipot alkaa loppumaan, sairaalasta laitetaan nettiin vetoomus että nyt näitä tarvitaan. Jos sairaalassa tarvitaan, niin ostakoot.
Ohis. Minua taas ärsyttää aina, kun ihminen tekee omasta mielestään jotain ”hyvää hyvyyttään”. Yleensä tuon ilmaisun käyttäjä ei ole hyvyyttä nähnytkään.
Jos joku haluaa tehdä käsitöitä (kuten tämän ketjun ap) on mielestäni tosi hyvä asia, että sairaala kertoo mitä milloinkin tarvitaan. Hienoa työtä käsityön harrastajilta, että osaavat ja jaksavat tehdä juuri sitä, mistä on eniten hyötyä ja iloa.
Aloittaja ja moni muukaan käsityönharrastaja ei halua tehdä sitä hyvää hyvyyttään vaan he haluaisivat tienata harrastuksesta tai vähintään katettua harrastuksen kulut tuotoilla. Sen jälkeen toiminta ei olekaan enää pelkkä harrastus vaan siinä on ainakin osin pakosta myös ammattimaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka haluaa kotikutoisen näköistä ja pitää moisesta tyylistä, tekee useimmiten itse. Se joka ei pidä, haluaa ostaa "siistimmän" näköisiä tehdasvalmistettuja. Ei moni voi esim töissä pitää itsetehdyn näköisiä vaatteita, jos on yhtään virallisempi pukeutumiskoodi. Lisäksi esim villasukkapari kestää helposti viisi vuotta käyttöä tai pidempäänkin, ei niitä tarvitse kovin usein ostaa (ja useilla lähipiirissä on joku jolta nämä saa ilmaiseksi).
Ts kysynnän vähyydelle on kyllä ihan loogiset syyt.
Olen aika lailla korkeassa virassa ja minulla on pääasiassa itsetehtyjä vaatteita. Et erota niitä kaupan mallistoista muuten kuin nurjalta eli myös sieltä vaate on siisti, pesumerkintälappua ei ole. Itsetehty vaate ei välttämättä ole itsetehdyn näköinen.
Itsetehty on taitavan tekijän jäljiltä paljon paremman näköinen kuin kaupasta ostettu - saati Kiinasta tilattu akryylipaska.
Tässä ketjussa nyt puhuttiin kuitenkin alunperin jonkun harrastuksena huvikseen tehdyistä villapaidoista ja sukista, ja huovutetuista tiesmistä. Ei ammattiräätälin tekemistä mittatilausvaatteista 🙄🙄🙄. Voi hyvän tähden että ei ymmärretä kontekstia.
Kuule, voin vakuuttaa ettet tunnistaisi mikä on harratajan neulomaa ja mikä kaupasta ostettua. Esimerkiksi tämä simppeli neule, itsetehty https://i.pinimg.com/originals/be/98/9a/be989afb7a8404accadf5d54665bc2c…
No en kyllä itse moista rytkyä käyttäisi kuin enintään metsätöissä, mutta tuollaisia rytkyjä toki on nykyään kaupat täynnä, siinä olet kyllä oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä harrastus? No varmasti, jos värikkäät jotain koristeita, joita kukaan ei huoli. Tee sellaisia käsitöitä, joille on käyttöä, niin jopa menee kuin kuumille kiville.
Kuten mitä?
En ole ap, mutta olen havainnut, että kaikkea saa Kiinasta halvemmalla. Siksi enää ei mene kaupaksi tai edes ilmaiseksi mikään kotitekoinen. Turha inistä, että suomalainen itsetehty pipo on ilmastoystävällisempi kuin kiinalainen konetuote, koska hinta ja vain hinta ratkaisee.
Jotain hittituotetta kun teet ja myyt puoli-ilmaiseksi, niin kauppa käy. Kirppisyrittäjä kertoi jonkun neuloneen näitä pitkiä villasukkia, anelmaisia, hinta oli 20-25€ ja menivät kuulemma heti "kuin kuumille kiville". Netissä hintapyynnöt kaikkea 30-50 € väliltä. Värit pitää olla sitten toisiinsa sopivat ja muodikkaat. Joku toinen valitteli kun iloisen väriset kirjoneulelapaset ei kelpaa nuorisolle edes ilmaiseksi. Pitäis olla vaan harmaata, mustaa ja valkoista. Värillä on paljon merkitystä tänä päivänä. Ostajat on vaativia.
Minä ainakin ostajana vaadin ihan ensimmäisenä, että tekijänoikeusasiat ovat kunnossa. Anelmaisia myydään suunnittelijan luvalla Riikka-Piikassa, ja hinta on muistaakseni satasen luokkaa.
Kyllä niitä on joka kylän kirppiksellä myynnissä, samoin kaikissa nettimyyntipaikoissa (tori ja huuto.net) ja ihan oikealla nimellä myynnissä. Samoin on Jonsukkia myynnissä siellä ja täällä. Kukaan ei piittaa tekijänoikeuksista, vaikka pitäisi. Tildanuket samoin. Vaikka kyllähän nämäkin suunnittelijat sanoo että satunnaisia töitä voi myydä kunhan suunnittelijan mainitsee. Työkseen ei saa myydä.
Ota selvää mitä jotkut menestyneet suomalaiset brändit tekee. Todella monet haluaisivat ostaa esim. Ruskovillan tuotteita, mutta ei ole varaa kun ne on niin kalliita. Hommaat vaan laadukkaita materiaaleja ja otat selvää asioista. En ymmärrä että miksi kenenkään pitäisi ostaa laaduttomista materiaaleista tehtyä krääsää.
Kovita käsityöt (jos ne ovat siis jotain virkattuja liinoja) esim. ruukun tai tarjoiluvadin malliseksi. Sitten menevät kirpparillakin, varsinkin kesän korvalla.
Tässä jotain ohjeita: https://punomo.fi/tekniikat/pitsit/pitsitoiden-ohjeita/tarkkaysohjeita-…
Tavaraa ja krääsää on niin paljon, että ehkä käsityöt hukkuvat sinne. Mitään pieniä pystejä tai koriste-esineitä en lähtisi myymään nyt minimalismin ja toisaalta kiinakrääsän aikana. Joskus aikoinaan kun tuli neulottua ja jotain virkattua, niin hirveän painavia ne itse tehdyt paidat. Harrastelijalla menee harvoin kaikki nappiin ja ammattilainen haluaa kunnon korvauksen.
Kyllä minä esim tilailen instagramista käsitöitä. Etenkin vauvanjutut tuntuvat menevän kuin kuumille kiville vaikka hintaankin on! Tuttinauha 20€ tai virkattu helistin 25€... Menekin huomaa kyllä kun käsityöntekijät eivät ota tilauksia kun ovat niin kiireisiä, vaikka tilaajia olisi.
Taitaville tekijöille löytyy kyllä asiakkaita. Ikävä sanoa mutta minulla on muutama tuttava jotka ompelevat, mutta heidän kädenjälkensä ei ole priimaa joten en todellakaan halua tilata enää heiltä. Olen valmis maksamaan huolitellusta lopputuloksesta!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä esim tilailen instagramista käsitöitä. Etenkin vauvanjutut tuntuvat menevän kuin kuumille kiville vaikka hintaankin on! Tuttinauha 20€ tai virkattu helistin 25€... Menekin huomaa kyllä kun käsityöntekijät eivät ota tilauksia kun ovat niin kiireisiä, vaikka tilaajia olisi.
Taitaville tekijöille löytyy kyllä asiakkaita. Ikävä sanoa mutta minulla on muutama tuttava jotka ompelevat, mutta heidän kädenjälkensä ei ole priimaa joten en todellakaan halua tilata enää heiltä. Olen valmis maksamaan huolitellusta lopputuloksesta!
Miten Instagramissa voi ostaa/myydä tuotteita? Lähetetäänkö myyjälle viestiä vai onko siellä joku erillinen myyntisysteemi? Nim.m. Muinaisjäänne 83 :D