Lohjalla ei YKSIKÄÄN lapsi päivähoidossa ilman lomaa
Eli se niistä Apusen argumentoinneista ja huutamisesta täällä. Apunen huitoi ihan kuvittelemaansa ongelmaa, jota ei ollut olemassakaan.
Kommentit (21)
Eli tämä on samanlainen ankka kun joku vuosi sitten Espoosta: Joku keksi, että Espoossa on satoja lapsia phoidossa kun toinen vanhempi on kotona pienemmän sisaruksen kanssa.. pikku selvittelyn jälkeen sitten oikaistiin, että niitä oli alle kymmenen tapausta. Ja niistäkään se Tossavainen ei voinut varmaksi sanoa, oliko syy kuitenkin sosiaalinen tarve.
Häh nro 3? Mikä juttu toi on? Että alle 10?
Mä voin heti mun omasta naapurustosta HElsingistä osoittaa n. kymmenen perhettä, joissa isompi lapsi on päivähoidossa ja äiti pienemmän kanssa kotona.
Mä voin heti mun omasta naapurustosta HElsingistä osoittaa n. kymmenen perhettä, joissa isompi lapsi on päivähoidossa ja äiti pienemmän kanssa kotona.
Haluaa van saada subjektiivisen päivähoito-oikeuden näyttämään huonolta ihmisten silmissä niin voivat sitten kätevästi poistaa sen ilman ihmisten vastustelua.
Mä niin arvasin että pisteli omiaan.
Ja täälläkin jotkut kotihoitofanaatikot saivat pikkuorgasmeja vauhkotessaan.
Niin no, Apusella on apusen tiedot ja taidot eli ei ihan penaalin terävin kuitenkaan. Hän arveli että lapset voi jättää päiväkotiin kun lähtee itse etelänlomalle XD. Täytyykin ehdottaa, jos voisin jättää lapsen päiväkotiin ympärivuorokautiseen hoitoon viikoksi.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 14:35"]
[/quote]
Minäkin voin ihan kaveripiiristäni osoittaa tapauksia, joissa vanhemmat lapset ovat päivähoidossa kokopäiväisesti ja äiti vauvan kanssa kotona.
Kotona oleva äiti suorittaa opintojaan / työskentelee kotona. Siksi näillä ystävillä käy myös usein hoitoapua päivisin. Jokainen näin toimiva ystäväni on kertonut saaneensa päiväkodissa osaksensa paheksuntaa siitä että tuo isot lapset hoitoon ja itse on kotona vauvan kanssa.
Siis nythän luku Espoossa on 1700 lasta päivähoidosssa, jossa toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona. Ei kuitenkaan sanottu, kuinka moni on siellä siksi, kun tarvitsee tukea kehitykseen (puhe tai ihan diagnoosi) ja esim. siksi lääkärin määräämänä. Tällaistenhan on ihan melkein välttämätön sinne mennä, ainakin itse koin näin
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 16:56"]
Siis nythän luku Espoossa on 1700 lasta päivähoidosssa, jossa toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona. Ei kuitenkaan sanottu, kuinka moni on siellä siksi, kun tarvitsee tukea kehitykseen (puhe tai ihan diagnoosi) ja esim. siksi lääkärin määräämänä. Tällaistenhan on ihan melkein välttämätön sinne mennä, ainakin itse koin näin
[/quote]
On se kumma, kun ulkopuolinen taho tulee sanomaan, että lapsen on parempi olla jossain muualla kuin oman äidin tai isän kanssa. Minä uskon vakaasti, että mikään diagnoosi ei ole sellainen, etteikö äiti tai isä kotona voisi lapsen kanssa sen kanssa pärjätä. Puheopetusta voi antaa äitikin, kunhan saa siihen opastusta.
Eri asia on, jos vanhemmat ovat alkoholisteja tms. mutta sellaiset lapset pitäisikin ottaa huostaan eikä laittaa vain päiväksi jonnekin päiväkodin nurkkaan virumaan.
Kyllä on! Me asumme Lohjalla ja lapsemme ovat päiväkodissa seitsemänä päivänä viikossa 16 tuntia päivässä.
Erimieltä. Päiväkoti-ikäisten lasten kuntoutus päiväkodissa on todistetusti ollut hyödyllistä lapsille oli kyseessä sitten autismi, dysfasia, cp-vamma yms. siihen on perusteltu syy että vammaisilla lapsilla on pidennetty oppivelvollisuus ja se alkaa nuorempana kuin sinun Nico-Petterillä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:48"]
On se kumma, kun ulkopuolinen taho tulee sanomaan, että lapsen on parempi olla jossain muualla kuin oman äidin tai isän kanssa. Minä uskon vakaasti, että mikään diagnoosi ei ole sellainen, etteikö äiti tai isä kotona voisi lapsen kanssa sen kanssa pärjätä. Puheopetusta voi antaa äitikin, kunhan saa siihen opastusta.
Eri asia on, jos vanhemmat ovat alkoholisteja tms. mutta sellaiset lapset pitäisikin ottaa huostaan eikä laittaa vain päiväksi jonnekin päiväkodin nurkkaan virumaan.
[/quote]
Mä olen ymmärtänyt että päiväkotia tarvitaan nimenomaan silloin kun on esim. sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ongelmaa. Sellaista ryhmäkäyttäytymistä ja muita lapsia esimerkiksi on vähän vaikea loihtia kotiin. Ja kielen kehitykseen liittyvissä ongelmissa ei useinkaan riitä että on vain yksi ihminen, jonka puhetta kuulee. Pitäisi kuulla monimuotoisempaa puheen käyttöä, keskustelua.
Mistä ne tietää kuinka moni on kotona kun sitä ei kysytä missään? Ja mistä ne tietää mitä ne tekee kotona? Moni opiskelee, tekee töitä ihan siellä kotiosoitteessa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 16:56"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:59"]
Erimieltä. Päiväkoti-ikäisten lasten kuntoutus päiväkodissa on todistetusti ollut hyödyllistä lapsille oli kyseessä sitten autismi, dysfasia, cp-vamma yms. siihen on perusteltu syy että vammaisilla lapsilla on pidennetty oppivelvollisuus ja se alkaa nuorempana kuin sinun Nico-Petterillä.
[/quote]
[/quote]
Minun lapseni ei ole Nico-Petteri. Kuntoutukseen voi mennä muutoinkin kuin päiväkotipaikkoja viemään. Äitinä sinä voi jumpata cp-vammaista Kalle-Uoleviasi ja antaa puheterapiaa kotona ohjeiden mukaan. Vanhemmat vain haluavat luistaa kasvatusvastuusta heti, kun on hiukankin hankalampi lapsi.
Oppivelvollisuus koskee koulunkäyntiä, ei päiväkodissa olemista.
Kyllä pidennettyä oppivelvollisuutta moni suorittaa jo päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:59"]
[/quote]
[/quote]
Minun lapseni ei ole Nico-Petteri. Kuntoutukseen voi mennä muutoinkin kuin päiväkotipaikkoja viemään. Äitinä sinä voi jumpata cp-vammaista Kalle-Uoleviasi ja antaa puheterapiaa kotona ohjeiden mukaan. Vanhemmat vain haluavat luistaa kasvatusvastuusta heti, kun on hiukankin hankalampi lapsi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 18:01"]
Mä olen ymmärtänyt että päiväkotia tarvitaan nimenomaan silloin kun on esim. sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ongelmaa. Sellaista ryhmäkäyttäytymistä ja muita lapsia esimerkiksi on vähän vaikea loihtia kotiin. Ja kielen kehitykseen liittyvissä ongelmissa ei useinkaan riitä että on vain yksi ihminen, jonka puhetta kuulee. Pitäisi kuulla monimuotoisempaa puheen käyttöä, keskustelua.
[/quote]
Näillä syillähän lapsia toki tuleekin päiväkotiin. Ja hyvä, että tulee. Päiväkodin työntekijänä olen nähnyt myös sen, että jollekin on hyvä olla siellä päivähoidossa ainakin hetkellisesti (isommat lapset kyseessä) joka päivä, sillä jos on vain silloin tällöin ja pulmaa sosiaalisissa taidoissa, joutuu aina päiväkotiin tullessaan aloittamaan puhtaalta pöydältä kaverien kanssa harjoittelun.
Eikä varmasti mikään subjektiivisen oikeuden rajaaminen ole poistamassa kuntouttavan toiminnan mahdollisuutta.
18 lisää vielä, että toki myös nämä lapset tarvitsevat lomaakin hoidosta:)
Mä olen kanssa ihmetellyt, mistä tää käsitys tulee näistä lomahoidoista. Mä en tunne ketään. Okei, yksi kaveri piti pari päivää kesäloman alusta, koska heillä oli kattotalkoot. Se on ainoa, jolloin tiedän, että lapsia on loma-aikana pidetty hoidossa.
Itse vein esikoista päiväkotiin äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Syy oli, että esikoinen oli jo viskarissa ja sitten eskarissa. Oikeasti tuon ikäinen tarvii jo muutakin kuin kotona kököttämistä. Ensin oli pari päivää viikossa ja hoitovapaalla 5-7 tuntia/pv. Silloin minä opiskelin jo samalla. Suoritin yliopistossa opintoja sen vuoden aikana 70op, vauva nukkui pitkiä päikkäreitä ja oli mummulla melkein joka päivä hoidossa, jotta sain opiskella samalla. Päiväkotiin en tainnut tyhmyyttäni koskaan selittää tilannetta. Puhuin kyllä opinnoista, mutten koskaan selventänyt, että käytännössä opiskelen täydellä teholla.
[/quote]
[/quote]
Päiväkodeissa järjestetään juuri kuntoutusta. Siellä on integroidut pienryhmät juuri näitä lapsia varten. Et selvästikään tiedä mistä puhut. toivottavasti joskus vielä sen ymmärrät. Perehdy asiaan, etsi palstoja ja koeta ymmärtää. Vanhemmat tekevät näitten lasten kanssa usein paljon enemmän kuin tavislasten vanhemmat, niitä harjoituksia tehdään myös kotona, mutta sosiaaliset taidot tarvitsevat jatkuvaa harjoitusta tuttujen ihmisten kanssa eikä pelkästään puistossa vieraitten lasten kanssa tätä pysty harjoittamaan eivätkä tuttujen lapset välttämättä halua olla tekemississä lapsen kanssa.
Tietysti, mies kun oli. Piti päästä pätemään, vaikka tuskin on itse aikoinaan ollut viikkoakaan lastensa(?) kanssa kotona.