Vauva ei viihdy ollenkaan lattialla. Miten oppii ryömimään ja konttaamaan?
Vauvallemme tulee ikää kohta 11 kk. Hän ei ole koskaan viihtynyt yhtään lattialla. Pidän kuitenkin joka päivä, mutta aina on pakko nostaa syliin, kun alkaa melkein heti itkemään ja protestoimaan. On terve. Ollaan käyty pari kertaa fysioterapiassakin pyytämässä neuvoja, ja fyssari neuvoi laittamaan kaikkea leluja lattialle ja makaamaan itse viereen jne, mutta sitä oltiin tehty ennenkin, joten eipä niistä neuvoista hyötyä sitten ollut. Fyssarin ja neuvolan mukaan vauva on muuten hyvin kehittynyt, mutta ongelma siis on että ei ryömi kun ei suostu olemaan lattialla. Mitä tehdä?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Tykkäisikö katsella jotain telkkarista ja unohtaisi ikävän lattian? Tai katsella vieressä, jos teet tabletilla jotain värikästä ja meluisaa (tyyliin candy crush peli). Tämä ei varmasti ole mikään optimi, mutta kyllä itse joskus laitan jonkun teletapin tms päälle, jos vauva vaan kitisee. Tai makaan lattialla ja pelaan pari tasoa ja huudatan musiikkia. Ja selvennöksenä, ei siis mitään jokapäiväistä vaan satunnaista, jos vauva on kiukkuinen ja itse liian väsynyt kanniskelemaan.
Meillä vauva oppi ryömimään juurikin candy crushin innoittamana 😁 olin jättänyt tabletin juuri vauvan ulottumattomiin ja niin se vaan päätti, että noi värit on nähtävä lähempää ja ryömi tabletin luo.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäisikö katsella jotain telkkarista ja unohtaisi ikävän lattian? Tai katsella vieressä, jos teet tabletilla jotain värikästä ja meluisaa (tyyliin candy crush peli). Tämä ei varmasti ole mikään optimi, mutta kyllä itse joskus laitan jonkun teletapin tms päälle, jos vauva vaan kitisee. Tai makaan lattialla ja pelaan pari tasoa ja huudatan musiikkia. Ja selvennöksenä, ei siis mitään jokapäiväistä vaan satunnaista, jos vauva on kiukkuinen ja itse liian väsynyt kanniskelemaan.
Keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriön siemeniä istuttelet.
Aika outoa, jos 11 kk vanha vauva ei istu, ryömi eikä konttaa. Onko normaalia tänä päivänä? En tiedä, koska lapseni ovat aikuisia eikä lapsenlapsia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan pinnikseen jalat ihan sinne toiseen päätyyn ja joku superpalkinto siihen toiseen päätyreunaan (esim puhelin jossa pyörii ohjelmaa niin ettei kuva ihan näy mutta ääni kuuluu tai ruokaorientoituneelle joku herkku)?
Alle kolmevuotiaan ei olisi hyvä opetella mitään ruutuja himoitsemaan.
Ettekö jo ymmärrä, että ne tabletit ovat tätä päivää. Älä jaksa kukkahattutäteillä, kun itsekin olet kännykällä tai koneella tälläkin hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan pinnikseen jalat ihan sinne toiseen päätyyn ja joku superpalkinto siihen toiseen päätyreunaan (esim puhelin jossa pyörii ohjelmaa niin ettei kuva ihan näy mutta ääni kuuluu tai ruokaorientoituneelle joku herkku)?
Ajatella, ja silti vauvat luonnostaan tykkää yleensä liikkuvasta kuvasta ja iloisista äänistä.
11kk ja ei liiku tai edes halua olla vatsallaan? Sen lisäksi ei kiinnosta toiset lapset ja vauvat? Ei ole yhtään utelias tavoittelemaan mitään? Ja on kuitenkin jo liki vuoden. Tuossa iässä ollaan tavallisesti hyvin uteliaita ja joka asiaa yritetään rähmiä ja joka paikkaan ehtiä. Olisin todella huolissani. Kuulostaa erittäin epätyypilliseltä käytökseltä. Ellei ole siis ns. passattu ja opetettu tämmöiseen ettei pientä haastetta tai epämukavuutta tarvitse yhtään sietää tai itse ponnistella, vaan kaikki tuodaan suoraan käteen. Ja koska ap inttää ettei niin ole niin sanoisin, että jotain erikoista on.
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja mutta... Ei meilläkään tuon ikäinen viihtynyt lattialla, eikä missään muualla kuin sylissä, ei osannut ryömiä saatikka kontata.. sylissä viihtyi ainoastaan ja sitä hänelle annoin. Huudattaminen on henkistä väkivaltaa ja lapsen kaltoinkohtelua ja siitä tulisi tehdä välittömästi lasu. Täytyy olla aika pienillä aivoilla rakennettu että joku oikeasti huudattaa omaa lastansa motivoidakseen häntä, ei kovin tervettä.
Tyttö on nyt 2v on liikunnallisesti tosi taitava jo.. joten kyllä routa porsaan kotiin ajaa..
Vierailija kirjoitti:
11kk ja ei liiku tai edes halua olla vatsallaan? Sen lisäksi ei kiinnosta toiset lapset ja vauvat? Ei ole yhtään utelias tavoittelemaan mitään? Ja on kuitenkin jo liki vuoden. Tuossa iässä ollaan tavallisesti hyvin uteliaita ja joka asiaa yritetään rähmiä ja joka paikkaan ehtiä. Olisin todella huolissani. Kuulostaa erittäin epätyypilliseltä käytökseltä. Ellei ole siis ns. passattu ja opetettu tämmöiseen ettei pientä haastetta tai epämukavuutta tarvitse yhtään sietää tai itse ponnistella, vaan kaikki tuodaan suoraan käteen. Ja koska ap inttää ettei niin ole niin sanoisin, että jotain erikoista on.
Miksi te luette kaiken, että mitä ei osaa, mutta jätätte huomiotta sen mitä kerroin, että osaa? Osaa muutamia sanoja, lukee sujuvasti kovia kuvakirjoja itsekseen, on hyvin kiinnostunut ihmisistä, mutta aikuisista, ei lapsista. On hyvin kiinnostunut eläimistä. Tavoittelemisesta en kirjoittanut tänne mitään, mutta nyt kun että ei tavoittelisi esineitä, niin kyllä tavoittelee, on tavoitellut parikuisesta saakka. Pinsettiotteen oppi 6 kk iässä, ja neuvolassa aina sanotaan, että on harvinaisen utelias ja tarkkaavainen vauva. Vauvaa ei ole passattu tavallista enemmän. On siis kehittynyt normaalia aiemmin monessa asiassa, mutta lattialla ei suostu olemaan eikä siis lattialla liiku. Sylissä hyppii ja steppailee. Voi jotain erikoista sitten tietenkin olla, mutta jos neuvola ei ole epäillyt mitään, lääkärit ei mitään, fyssari ei mitään, niin mikä se erikoinen sitten olisi? Minne vien vauvani tutkittavaksi, jotta se joku erikoinen löytyy? Ap
Onko sulla sielä lattialla mitään pehmustetta. Mulla on oollut kaikilla 4 lapsilla n. 120x120 cmn suuruinrn patja (n. 3 cm) ja kaikki ovat sillä viihtyneet leluineen.
Enää tuskin kannattaa hankkia, mutta pelkällä lattialla, jos olet pitänyt, niin en ihmettele.
Ja jos jossain on jotain erikoista, niin se on minussa: olen auto-onnettomuudessa saanut selkävamman, enkä sen vuoksi pääse lattialta helposti itse ylös, joten en itse istuskele koko ajan lattialla. Vauvan kanssa olen kuitenkin yrittänyt joka päivä lattialla olla. Pelkän vauvan laitan monta kertaa päivässä lattialle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sielä lattialla mitään pehmustetta. Mulla on oollut kaikilla 4 lapsilla n. 120x120 cmn suuruinrn patja (n. 3 cm) ja kaikki ovat sillä viihtyneet leluineen.
Enää tuskin kannattaa hankkia, mutta pelkällä lattialla, jos olet pitänyt, niin en ihmettele.
Lattialla on ollut patjaa, mattoa, jumppamattoa, lakanaa, leikkimattoa jne. Ap
Konttaamattomuus haittaa aivojen kehitystä ja aiheuttaa motorista kömpelyyttä ja aivojen toiminnan vajaus haittaa oppimista koulussa.
Sylissä kantelemalla ei motoriikka kehity. Ottakaa sängystä patja lattialle ja telmikää siinä. Älä ota patjalta syliin, jos ei ole pakko. Lohduttaa voi tarvittaessa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö jo ymmärrä, että ne tabletit ovat tätä päivää. Älä jaksa kukkahattutäteillä, kun itsekin olet kännykällä tai koneella tälläkin hetkellä.
Et vissiin ole niillä tän päivän laitteillasi päässyt lueskelemaan tutkimustuloksista, että mitä se ruututouhu kehittyville aivoille meinaa? Kolmevuotiaan liiallinen ruutuaika näkyy viisivuotiaana keskittymisvaikeuksina. Kahden vuoden viiveellä! Mutta omatpa ovat lapsenne, mädättäkää vaan aivonsa. Teidän oikeus. Harmi vaan lapsen itsensä kannalta.
11kk ikäinen ei tarvitse elämäänsä yhtään ruutua vaikka olisi kuinka tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin ole niillä tän päivän laitteillasi päässyt lueskelemaan tutkimustuloksista, että mitä se ruututouhu kehittyville aivoille meinaa? Kolmevuotiaan liiallinen ruutuaika näkyy viisivuotiaana keskittymisvaikeuksina. Kahden vuoden viiveellä! Mutta omatpa ovat lapsenne, mädättäkää vaan aivonsa. Teidän oikeus. Harmi vaan lapsen itsensä kannalta.
11kk ikäinen ei tarvitse elämäänsä yhtään ruutua vaikka olisi kuinka tätä päivää.
Sinun aivosi ovat jo mädäntymässä hyvää vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Konttaamattomuus haittaa aivojen kehitystä ja aiheuttaa motorista kömpelyyttä ja aivojen toiminnan vajaus haittaa oppimista koulussa.
Sylissä kantelemalla ei motoriikka kehity. Ottakaa sängystä patja lattialle ja telmikää siinä. Älä ota patjalta syliin, jos ei ole pakko. Lohduttaa voi tarvittaessa muutenkin.
En ole sentään ihan idiootti. Kuten olen kirjoittanut, niin juuri tuota olen tehnyt jo alusta saakka. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä sitten tarvitset ruutua? Miksi sinä olet täällä vauvapalstalla mädättämässä aivojasi?
Miksi sä AP olet siis huolissasi kun kukaan ammattilainen ei ole..? Lopeta tuo, sairastutat tuolla itsesi ja lapsesi.. Luuletko että kaikki lapset kehittyy samalla tavalla?! Mun esikoinen alkoi kävelemääm 1,5v, kuopus 11kk. Esikoinen puhui 1,8kk täysin kun kuopus 2,5v ja molemmat kehittyivät normaalisti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun aivosi ovat jo mädäntymässä hyvää vauhtia.
Uu, nyt pistit pahan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä sitten tarvitset ruutua? Miksi sinä olet täällä vauvapalstalla mädättämässä aivojasi?
No niin, samathan voi vetää yhtäläisyysviivalla aikuiseenkin, vai? Loistokasta päättelyä. Olitteko liikaa telkkarin ääressä lapsena vai?