Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin uusi mies "ilmoittaa" FB:ssä lapsikseen naisen lapset

Vierailija
21.03.2013 |

Miten yleistä teidän mielestä on, että naisen uusi miesystävä mainitsee Facebookissa perhe-kohdassa lapsikseen naisen lapset (siis ei heidän yhteisensä)? Ja lasten isä on elossa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperheen lapsena musta ois ollu kiva, et isäpuoli ois pitänyt meitä lapsinaan eikä kohdellut kuin paskaa. Mielestäni hienoa, että joku noin ajattelee Ja pitää myös puolison lapsia perheenään.

Vierailija
22/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis:

> Jos vaikka ovat olleet yhdessä jo vuosia eikä oikea isä ole kuvioissa juurikaan. Silloinhan lapset saattavat pitää isäpuoltaan isänä.

Aika tuore pari on kyseessä vaikka yhteinen lapsi onkin jo. Nopsaan edetty. Oma oikea isä tapaa lapsia säännöllisesti kyllä.  

Minusta liikaa sekoitetaan lasten mieltä. On erottu, mutta SILTI lapsilla on vain yksi isä ja yksi äiti.

Eikä tuossa ole lasten isän mielestä mitään hirvittävän symppistä.

Minäkin olen eronnut ja asun miehen kanssa, ja joskus lapseni sanovat häntä "vara-iskäksi". Mutta olen tosi tarkka siitä, etteivät missään tilanteessa sanoisi "iskäksi". Ja niin tuossa perheessä tehdään lasten puheiden perusteella. Mun mielestä menee hieman liian pitkälle tuollainen sympaattisuus.

Yleensäkin tuntuu, että tuossa perheessä iskä on "vaihdettu lennosta", eli tyyliin vanha mies ulos, uusi heti sisään, joten sinänsä tässä kuviossa ei ole mitään outoa.

Eivät ihmissuhteet ole mitään kertakäyttötavaraa, mur!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät ihmiset. Eläkää elämäänne sen sijaan, että "merkkailette" sitä jonnekin Facebookiin. Joka kerta, kun tästä mahtavasta palvelusta jotain kuulen, kiittelen itseäni, etten ole lähtnyt mukaan moiseen hölmöilyyn. Mikä ihmeen tarve ihmisillä on esitellä elämäänsä netissä?!

Vierailija
24/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 jatkaa, ja kuvittelisi et oikea isäkin olisi mielissään, että hänen lapsensa asuvat myös hänen lapsiaan arvostavan ihmisn kanssa. - ihme nillitystä et minä en ainakaan pitäsi et äiti/isäpuoli ilmoittaisi lapseni 'omikseen', siihen uusperheeseenhän hekin kuuluvat.

Vierailija
25/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on NIIN hyvin sanottu, aivan naulan kantaan:

>Meillä on aina ollut selvä peli siihen, että kaikilla on omat äidit ja isät. Ja lapsen suhdetta omiin biovanhempiin pidetään ykkösasiana ja sitä tuetaan. Uudet puolisot ovat perheenjäseniä ja turvallisia rakkaita aikuisia, heitä kutsutaan nimellä. Ja biovanhemmat taas tukevat lapsen suhdetta exän nyxään. Aikuiset ovat yhdessä rintamassa, mutta vanhempien roolit on selvät.

Vierailija
26/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

> kuvittelisi et oikea isäkin olisi mielissään, että hänen lapsensa asuvat myös hänen lapsiaan arvostavan ihmisn kanssa. - ihme nillitystä et minä en ainakaan pitäsi et äiti/isäpuoli ilmoittaisi lapseni 'omikseen', siihen uusperheeseenhän hekin kuuluvat.

Mitä siitä arvostuksesta oikeasti kertoo se, että joku on "merkannut" lapsensa omikseen jossain FB:ssä? Ihan muut jutut arvostuksesta kertoo. Ei kovin paljon vaadi tehdä tuota, mutta niin paljon jotakin ei tällä hepulla ollut, että olisi lasten oikealta isältä kysynyt, onko asia ok hänellekin.

Vierailija
27/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook ei anna mahdollisuutta merkitä ihmisiä äiti- tai isäpuoliksi tai tytär- tai poikapuoliksi. Vaihtoehdoiksi jää teeskennellä, ettei olla perheenjäseniä, mikä olisi ainakin meillä loukannut lapsia, tai teeskennellä, että he ovat lapsiani.

Mielestäni jälkimmäinen on pienempi paha, koska aikuisten voi olettaa hallitsevan tunne-elämäänsä ja pystyvän elämään sen järkytyksen kanssa, että olen vanhemman roolissa sellaisten lasten arjessa, joita en ole synnyttänyt. Meillä asuvia lapsia en halua hylätä tosielämässä enkä FB:ssä.

Vierailija
28/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Vaihtoehdoiksi jää teeskennellä, ettei olla perheenjäseniä, mikä olisi ainakin meillä loukannut lapsia, tai teeskennellä, että he ovat lapsiani.

Eiväthän noin pienet lapset edes tiedä, mitä siellä FB:ssä lukee. Aikuiset ihmiset taas ymmärtävät kyllä, miksei lapsia ole sinne omiksi merkitty. Tarviiko sinne ylipäänsä perhetietoja laittaa? Itse en ainakaan ole laittanut.

Valitettavasti tässä tapauksessa sympaattisuus niitä miehen ei-biologisesti-omia, siis naisen lapsia kohtaan taitaa jäädä sinne FB:hen ja nämä lapset saavat pärjätä miten pärjäävät, vähän siinä sivussa ja toivottavasti mahdollisimman pois tieltä, kun on se oma yhteinen vauvakin.

Vierailija
29/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea haloo jostain fb-merkinnästä. Jos eroaisin ja miehen uusi nainen haluaisi merkitä lapseni omikseen, tärkeintä olisi kysyä lapsilta sopiiko se heille. Minusta jos joku haluaisi osoittaa jossakin hiton facebookissa olevansa lasteni kanssa samaa perhettä, hyvä niin. Parempaa kuin heidän sulkeminen ulkopuolelle. 

Vierailija
30/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos multa kysytään meidän perheestä niin siihen kuuluu minä. mies ja 3 poikaa. Näistä pojista 2 on mun omia (toinen mun ja miehen yhteinen) ja 1 miehen edellisestä liitosta. Ja perhe me ollaan ,en erittele kummemmin asiaa vaikka tämä " poikapuoli" asuukin meillä vaan joka toinen viikko.

Päiväkodissa(meidän pojat oli samassa ryhmässä) oli vanhempain ilta ja siellä meidän aikuisten piti piirtää kuva perheestämme. Tämä poika oli kahdessa kuvassa minun ja äitinsä. eikä se ketään loukannut, en mä voinut piirtää siihen kaikkia muita ja jättää tätä poikaa pois kun kuitenkin minä sitä vein tarhaan ja hain sieltä.

Jos noin häiritsee niin laittakaa aloite facebookin pitäjille että lisäävät vaihtoehtoja, lapsipuoli, käly, kummi, kaima, nata, eno, täti, mummi, vaari yms. niin saataisiin kaikki tyytyväiseksi :)

Vierailija
31/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsemme ovat kaikki meidän lapsiamme vaikka mies ei vanhimpien bioisä olekaan. Näin on kaikissa oikeasti toimivissa perheissä.

Vierailija
32/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä merkitä mitään perhetietoja faceen. Kyllä lähipiiri tietää muutenkin ja hei haloo - keiden muiden tarvitsee tietää!! Kyllä biologinen vanhempi voi loukkaantuakin, jos ex:n puoliso ilmoittaa lapset omikseen. 

Vierailija
33/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:23"]

Ihan älytöntä merkitä mitään perhetietoja faceen. Kyllä lähipiiri tietää muutenkin ja hei haloo - keiden muiden tarvitsee tietää!! Kyllä biologinen vanhempi voi loukkaantuakin, jos ex:n puoliso ilmoittaa lapset omikseen. 

[/quote]

Mitä foliota käytät hatussasi?

Vierailija
34/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä facebook ikäiset lapset ovat ihan itse laittaneet mieheni isä nimikkeellä FB:ssä. Molemmilla tuolla kaksi isää :-), eli mieheni sekä oma isänsä, ex-mieheni.

Kutsuvat miestäni etunimellä, isäänsä isäksi. Facebook vaan ei tunne käsitettä "isäpuoli", joten tuo sukulaissuhde tulee merkittyä isänä myös.

Tähän kommentoisin:

"Meillä on aina ollut selvä peli siihen, että kaikilla on omat äidit ja isät. Ja lapsen suhdetta omiin biovanhempiin pidetään ykkösasiana ja sitä tuetaan. Uudet puolisot ovat perheenjäseniä ja turvallisia rakkaita aikuisia, heitä kutsutaan nimellä. Ja biovanhemmat taas tukevat lapsen suhdetta exän nyxään. Aikuiset ovat yhdessä rintamassa, mutta vanhempien roolit on selvät."

Meillä on ollut isestään selvää taas se, että lapsella on hyvä suhde myös muihin perheenjäseniin. Lapset olivat 4 ja 6 muuttaessaan saman katon alle nykyisen mieheni kanssa. Nyt he ovat jo yli parikymppisiä aikuisia molemmat :). Asuivat huomattavasti pidempään puolisoni kanssa kuin isänsä kanssa. Tekivät myös  lapsuudessaan enemmän asioita puolisoni kanssa kuin isänsä kanssa. Näkivät toki isäänsä säännöllisesti.

Olosuhteet varmasti vaikuttavat: ex-mieheni on alkoholisti ja hänen tapaamisensa vaati tosiaan joo ns. tukea - järjestelyitä läheisiltä jne. Nykyinen mieheni on puolestaan ihan perusperheenisä. Sellainen, jonka käsitys mukavasta perjantai-illasta ei ole perjantaipullo, vaan perheen kanssa oleminen.

Olen melko vakuuttunut siitä, että kun nämä kaksi nuorta joskus perustavat tahollaan perheen on heidän lastensa isoisä puolisoni. Isänsä ei tule olemaan samalla tavalla läsnä, ei tätä nykyäänkään ole.

Mutta tosiaan riippuu varmasti olosuhteista. Jos isä on mallia "tulee kännissä lapsen ylioppilasjuhliin" ja äidin puoliso puolestaan se tyyppi, joka auttaa muutoissa, tarkistelee vointia, kuskaa tavaroita tarvittaessa, juttelee lapsuuden kodissa pistäytyessä lapsen normiarjesta, istuu sunnuntaina päivällispöydässä kun tulet lapsuuden kotiin käymään puolisosi kanssa jne, niin kumpikohan tuntuu enemmän isältä?

Vierailija
35/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on aina ilmoittanut kaikki 4 lapsikseen vaikka vain 1 on yhteinen. Samoin hänen vanhemmillaan on aina ollut 4 lastenlasta eikä vain yksi.  En näe siinä mitään outoa, onpahan vain osoitus rakkaudesta ja hyväksynnästä.

Ja meillä isäpuoli on myös aina kustantanut lasten elämän tasapuolisesti, bioisä vain 130€/kk per lapsi - ei ikinä muuta. Ei lomia, ei vaatteita, ei harrastuksia, ei hankintoja.

Vierailija
36/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:23"]

[/quote]

Tuolla ylempänä kerroin, että meillä lapset itse merkitsivät "ex:n puolison" isäkseen silloin joskus 4-5 vuotta sitten kun FB:hen liittyivät, 15. ja 17-vuotiaina.

Vierailija
37/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 14:23"]

Ja meillä isäpuoli on myös aina kustantanut lasten elämän tasapuolisesti, bioisä vain 130€/kk per lapsi - ei ikinä muuta. Ei lomia, ei vaatteita, ei harrastuksia, ei hankintoja.

[/quote]

Meillä sama juttu. Jälkikasvun bioisästä riippumatta tässä perheessä (2 "mun" ja 3 yhteistä lasta) ovat kaikki lapseet olleet samalla viivalla. Ihan lähtökohtaisesti kaikessa muussakin toiminnassa kuin vain kustannuksien osalta :)

t. 35

Vierailija
38/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsiakin voi opastaa pitämään yksityisyyden rajat. Ja vanhempi kuitenkin perhesuhteen facessakin vahvistaa eli ei lapsi voi tätä itse tehdä.

Vierailija
39/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 14:33"]

Kyllä lapsiakin voi opastaa pitämään yksityisyyden rajat. Ja vanhempi kuitenkin perhesuhteen facessakin vahvistaa eli ei lapsi voi tätä itse tehdä.

[/quote]

"Yksityisyyden rajat"? Jos on määritellyt, kelle esim. omat tiedot näkyvät, näkyvät ne vain facebook kavereille. Jotka puolestaan on itse päättänyt ottaa kaveriksi alunperin. Joten mikä tuossa rikkoi "yksityisyyden rajoja"?

Vierailija
40/41 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 14:33"]

[/quote]

Täytyy olla melkoinen foliohattu, jos perhesuhteiden tunnustaminen rikkoo "yksityisyyden rajoja".  :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan