Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssä käyvä äiti - mitä kotitöitä teet päivittäin?

Vierailija
21.03.2013 |

Aika on kortilla, ja lastenkin kanssa pitäisi ehtiä seurustella, miehen kanssa olla ja itseäkin vähän hoitaa...

Mitä kotitöitä pyritte silti tekemään päivittäin? Poislukien lastenhoito, ruuanlaitto.

- minä pesen koneellisen pyykkiä, kuivatan rummussa ja lajittelen kaappeihin/silitettäviin. Silitän joka toinen päivä, katson joka päivä illalla seuraavan päivän vaatteet valmiiksi. Muuten tuntuu puhdas päällepantava olevan kortilla, enkä tykkää pestä viikonloppuna aamusta iltaan.

- imuroin keittiön, olohuoneen ja eteisen. Tai no, tuo pölkkärirobo imuroi, minä vain nostelen tuolit ylös. Jos ei imuroi, lattia on äkkiä aikan sotkuinen.

- pesen koneellisen astioita, panen kaappeihin (tai mies pesee).

- petaan sängyt (mies petaa parivuoteen, minä lasten sängyt)

- järjestelen tavaroita hiukan

- hoidan lemmikkiä.

- mies tai minä vien roskat

-

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiakoneen täyttäminen ja tyhjennys

pedin petaus

pyykinpesu, ripustaminen ja lajittelu

rikkalapion ja harjan kanssa pahimpia roskia ja pölypalloja pois.

Roskat keittiöstä

Helvata kun meillä on niin iso talo 2 kerrosta ja 250m2. Ei kyllä ehdi kaikkea siivoamaan päivässä mitä haluaisi.

Vierailija
42/50 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy te jotka tuhlaatte elämänne siivoamiseen. Me ainakin iltaisin urheillaan ja harrastetaan perheen kesken. Ja mies siivoaa omat jälkensä (ja vähintään puolet yhteisistäkin) en ole hänen kotiorjansa ja lapsetkin on opetettu tavoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on kortilla mutta ehditte (tai viitsitte) laskea töitänne tällä palstalla? Eikös senkin ajan voisi käyttää järkevämmin.

Vierailija
44/50 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Teen kauppalistat (mies käy kaupoissa illalla töiden jälkeen)

- Tyhjennän astianpesukoneen (mies täyttää ja laittaa pöydälle jättämäni astiat koneeseen)

- Valitse miehen esittämistä vaihtoehdoista mitä syödään (mies kokkaa)

- Pilkon ruokaan siinä tarvittavia aineksia jos jaksan, harvemmin teen ruokaa itse (pari kertaa kuukaudessa ehkä)

- Vien roskiksen joskus (tai mies vie jos en viitsi)

- Pesen pyykkiä ja ripustan sen kuivamaan (useimmiten minä)

- Mies siivoaa keittiön, pitää espressokoneen puhtaana ja järjestelee tavaroita jotka lojuvat pitkin poikin

Vierailija
45/50 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 08:46"]

- Teen kauppalistat (mies käy kaupoissa illalla töiden jälkeen)

- Tyhjennän astianpesukoneen (mies täyttää ja laittaa pöydälle jättämäni astiat koneeseen)

- Valitse miehen esittämistä vaihtoehdoista mitä syödään (mies kokkaa)

- Pilkon ruokaan siinä tarvittavia aineksia jos jaksan, harvemmin teen ruokaa itse (pari kertaa kuukaudessa ehkä)

- Vien roskiksen joskus (tai mies vie jos en viitsi)

- Pesen pyykkiä ja ripustan sen kuivamaan (useimmiten minä)

- Mies siivoaa keittiön, pitää espressokoneen puhtaana ja järjestelee tavaroita jotka lojuvat pitkin poikin

[/quote]

Olet ilmeisesti missiainesta ja nuhjainen miehesi yrittää pitää sinut jotenkin tyytyväisenä? Vai mistä muuten olet kotitalouskoneesi löytänyt?

Vierailija
46/50 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla laaitan kahvin tippumaan ja puuron hautumaan

Päästän koirat ulos

Ruokin hevoset, kanat ja kissat

Kerään kananmunat ja vien hevoset ulos

Lasten aamutoimet ja päiväkotiin

Iltapäivällä usein pyykkejä,asstianpesukoneen täyttöä ja tyhjennystä

Tallin siivous,jossa lapset mukana

Useinmyös pihatöitä,imuroin lähes päivittäin ainakin eteisen, tavaroiden järjestelyä

Vierailija
47/50 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaisevaa lukea säännöllisen arjen puuduttavuudesta. Alkaa oma arki tuntua seikkailulta. Kolmivuorotyö ja 3 lasta, 15-16 tunnin työpäivät tekevät sen, etten koskaan tiedä missä välissä ne rutiinit saa hoidettua. Hoituvat kyllä, mutta prioriteeteissa ensin tulevat aina perheen kanssa oleilu.

Vierailija
48/50 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2 tytön yh-isi. Pesen koneellisen pyykkiä joka päivä. Treenaan ja siitä tulee paljon iteltä hikisiä vaatteita. Ja tytöiltäni vaihdan joka päivä kaikki vaatteet, mitä on päällä (talvella en tietenkään ulkovaatteita, mutta niitäkin pesen useasti).

Täytän aina tiskikonetta sitä myöten, kun tulee likaisia astioita, pidän keittiötasot siisteinä. Pesen joka päivä yhden koneellisen ja tietysti puhtaat laitan kaappeihin.

Pölyimuroin 2-3 kertaa viikossa, kerran viikossa sen jälkeen luuttuan myös lattiat. Vessat pesen kerran viikossa. Petivaatteet vaihdan joka toinen viikko. Tietysti myös ruokin lapseni=laitan ruokaa. Tyypillisesti arkisin väsään safkat lasten katellessa pikkukakkosta. Jos ruoka on "monimutkainen" valmistaa, niin usein esivalmistelen sen edellisenä päivänä. Lohet suolataan savustusta varten, lihat marinoidaan. Inhoan valmismarinadeja, ostan aina marinoimatonta lihaa, mikä hullua kyllä, on kalliimpaa...

Vierailija
49/50 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään esimerkiksi näin:

Aamulla heräsin klo 6 ja suihkun jälkeen laitoin kahvin tippumaan. Sen aikaa tyhjensin ja täytin tiskikoneen ja kävin pesemässä kylppärin wc-pöntön sekä lavuaarin. Valmistelin tarvittavat astiat esille töiden jälkeistä leipomista varten ja otin pakastimesta jääkaappiin kanat sulamaan ruokaa varten.

Kun pääsen töistä laitan kanasta keiton tulille ja teen pannaritaikinan turpoamaan. Siinä samalla tiskikone päälle, pyykki pyörimään (jos sitä on, kun poikani pessyt päivisin nyt viikolla aina yhden koneellisen). Kuivat pyykit narulta kaappeihin ja pannari uuniin sekä keiton viimeistelyä. 

Ennen ruokailua tiskikoneen tyhjennys sekä täyttö, jotta ruokailusta saa jokainen ruokailija itse laittaa astiansa suoraan koneeseen (meillä näin aina).

Pyykin ripustus. Alakerran wc:n siivous. Käsipyyhkeiden vaihto. Mahdollisesti imurointi (tai vasta huomenna aamupäivällä aamupalan jälkeen ennen ulkoilua).

Ja sitten lasten kanssa pihalle, ensin koiran kanssa yhteinen kävelylenkki (lapset potkulautailevat tai pyöräilevät mukana) ja siitä sitten jäädään lasten kanssa leikkimään vielä ulos. Useimmiten vien koiran jo siinä vaiheessa kun ruoka tulilla ja mies joko tekee ruoan loppuun tai vahtii sen aikaa, tai sitten vaihtoehtoisesti mies vie koiran ja ruoan jälkeen voidaan suoraan mennä lasten kanssa ulos.

Viimeistään sisääntullessa se pyykin ripustus sitten ja iltapalan jälkeen vielä se tiskikone mahdollisesti taas päälle. Tiskikoneen tyhjennys vielä ennen nukkumaanmenoa (se joka ei lue iltasatua), paitsi jos ei jaksa, jolloin sen jättää aamuun kuten tänään :)

Tuntuu, että oma aika riittää hyvin vaikka meillä 5 lasta onkin. Me emme vaan oikeastaan katso telkkaria. Ehkä joinain iltoina miehen kanssa, mutta vasta kun lapset jo nukkuvat. Ja lapset myös osallistuvat. Jokainen saattaa pari kertaa viikossa ainakin hakea viikatut vaatteensa ja viedä ne paikoilleen vaatekaappeihinsa sekä myöskin isommat tyhjentävät sitä tiskikonetta, kastelevat kukkia ja pihakasveja, pesevät pyykkiä jne. Lapset 5-14v.

Vierailija
50/50 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 21:02"]

Tein just tällaisen listan itselleni ja perheelleni ja tulin katsomaan mitä muut tekee. Olen töissä (matkoineen) klo 7.30-16.00/16.30. Sitten toisen lapsen haku tarhasta, toinen tulee itsekseen ip:stä. Olen viikolla pääsääntöisesti lasten kanssa yksin. Tarkoitus on siis, että lapsetkin valitsevat listalta hommia viikkorahansa vastineeksi.

Kommentoikaa!    Päivittäin:   ruoka
roskat tiskikone, pöytä, tasot, liesi  imurointi ja tarvittaessa tahrojen moppaus   Khh/ arkieteinen: pesukone,kuivuri, vaatteet kaappeihin, ulkovaatteiden ja kenkien kunnon tarkistus (esim. tarviiko kuivattaa),  khh:n tasot, tarvittaessa lattian imurointi   lasten huoneet:  lelujen keräys yleissiisteys   olohuone: yleissiisteys   ulkotyöt: lumityöt ja puiden kanto tarvittaessa   Viikottain:   imurointi moppaus lakanoiden vaihto tarvittaessa vessojen pesu jääkaapin päivitys  pölyjen pyyhintä sohvatyynyjen yms. kunnon tarkistus ja tarvittaessa pesu kierrätysroskien ja pullojen vienti tarvittaessa  nurmikon leikkaus   Kuukausittain:   roskisten ja roskakaapin pesu jääkaapin pesu lieden siirto kuiva-ainekaappien ja pakastimen päivitys             [/quote]

Ihan järjetöntä. Eikö teillä ole parempaa tekemistä. Minusta esim.jääkaappi ja uuni pestään kerran vuodessa jos ollaan ahkeria