Työssä käyvä äiti - mitä kotitöitä teet päivittäin?
Aika on kortilla, ja lastenkin kanssa pitäisi ehtiä seurustella, miehen kanssa olla ja itseäkin vähän hoitaa...
Mitä kotitöitä pyritte silti tekemään päivittäin? Poislukien lastenhoito, ruuanlaitto.
- minä pesen koneellisen pyykkiä, kuivatan rummussa ja lajittelen kaappeihin/silitettäviin. Silitän joka toinen päivä, katson joka päivä illalla seuraavan päivän vaatteet valmiiksi. Muuten tuntuu puhdas päällepantava olevan kortilla, enkä tykkää pestä viikonloppuna aamusta iltaan.
- imuroin keittiön, olohuoneen ja eteisen. Tai no, tuo pölkkärirobo imuroi, minä vain nostelen tuolit ylös. Jos ei imuroi, lattia on äkkiä aikan sotkuinen.
- pesen koneellisen astioita, panen kaappeihin (tai mies pesee).
- petaan sängyt (mies petaa parivuoteen, minä lasten sängyt)
- järjestelen tavaroita hiukan
- hoidan lemmikkiä.
- mies tai minä vien roskat
-
Kommentit (50)
Herään, lapset ja mies nukkuu vielä. Laitan kahvit tulemaan ja siistin keittiön miehen yöpalan jäljilta. Laitan lasten vaatteet ja muut tarvittavat tavarat esille valmiiksi. Joskus katan lasten aamupalan valmiiksi.
Lähden töihin.
Haen lapset päiväkodista, saatetaan matkalla käydä jossain lähikaupassa hakemassa maito yms.
Laitan ensin kotiin päästyämme pesukoneen päälle ja kahvin tulemaan.
Sitten lämmitän/teen ruokaa. Siivoan samalla aamun jälkiä keittiöstä ja kylppäristä.
Ruokailun jälkeen siistin keittiön, tarpeen vaatiessa tiskari päälle.
Lapset kylpyyn ja vien nopeasti roskat, tyhjentelen koneet, ehkä pikaisesti imuroin. Pyyhin olohuoneen päydän, keittiön tasoja, tietokonepöydän jne. missä nyt milloinkin on jotain jälkiä.
Mahdollisesti toinen koneellinen pyykkiä päälle.
Lasten iltapala ja samalla kylppärin siistiminen ja keittiön siistiminen.
Lasten kaikki lelut ja kirjat omille paikoilleen lasten kanssa yhdessä.
Sadut, lorut jne., lapset unille.
Vielä pesukoneen tyhjennys, aiemmin jo kuivuneiden kaappeihin viemistä.
Tavaroita paikoilleen ja sitten unille.
Imuroin yleensä noin 2-4 päivän välein. Lakaisen keittiön lattiaa useaan otteeseen päivittäin.
Pidän lavuaarit ja pöntöt puhtaana koko ajan. Lattioita ja muita pintoja pesen ehkä pari kertaa viikossa. Saatan lasten kylpytouhujen lopuksi vetästä ajaxit koko kylppärin lattialle, nopea vesi ja harjalla rassaus, huuhtelu. Menee about 5 min :)
Tarpeen vaatiessa siivotaan enemmän, ylläpitoa niin hyvin, ettei koskaan tarvetta erityiselle lisäjynssäyksille.
Lenkkeilytän koirat, pesen astiat, imuroin, autan nuorinta läksyissä, tässäpä nämä päivittäiset.
t. kahden yh
En paljon muuta kuin ladon astia koneeseen ruuan päälle ja panen koneen päälle. Sänkyjä on turha pedata, kun ne on eri kerroksessa, eikä siellä päivällä käydä. Pyykkiä ei kerry koneellista päivässä, kun meitä on vaan neljä.
Teetkö sä ap lyhennettyä, kun ehdit noin paljon? Ei mulla ainakaan ole energiaa tollaseen hösään enää työpäivän päälle, hyvä kun ruuan saan perheelle eteen.
Mulla on toisin päin, mä pyrin olemaan tekemättä kotitöitä päivittäin.
Valitettavasti en juuri selviä pyykkäämättä koneellista tai paria, siivoamatta ernäistä lojumaan jäettyä vaatetta ja tavaraa paikoilleen, imuroimatta jotain, pyyhkimättä pöytiä ja tasoja, tiskaamatta ja laittamatta ruokaa, ja sen sellaista. Useana päivänä on lisäksi tehtävä lumitöitä, siivottava jotain isompaa kuten vessa tai kylppäri ja jääkaappi, silitettävä, korjattava jonkun vaatteita jne.
- laitan ruoat
- ulkoilutan koirat
´- pesen astiat
Nämä on oikeastaan ainoat mitä on joka päivä. Imuroinnin hoidan vain kerran viikossa. Pyykkiäkään ei pestä läheskään joka päivä tai silitetä. Noita on vain silloin tällöin ja mielelläni ajoitan ne viikonloppuun. Roskat vien kun on astia täynnä, koiralenkin ohessa. Sänkyjä ei meillä arkisin petaiilla ellei ole vieraita tulossa.
4, en tee, teen itse asiassa aika pitkiäkin päiviä välillä. Mutta koneet hoitaa ison osan hommaa, ja lapsetkin on jo koululaisia, joten heitä ei tarvitse samalla aktiivisuudella hoitaa (toki koulutöissä autan, eilenkin kuulustelin historiankokeeseen toista tuntia...).
ap
Mä teen päivittäin:
- kissan ja koiran hoito, ulkoilutus menee puoliksi miehen kanssa
- astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys joka päivä tai joka toinen päivä
- pyykkiä pesen joka päivä tai joka toinen päivä
- tavaroiden järjestelyä
Aamuisin leivon sämpylät, siivoan veskit, otan koneesta pyykit ja laitan uuden koneen kiertämään sekä tuuletan ja petaan sängyt. Käyn mysö useimpina arkiaamuina lasten kanssa uimassa.
Töiden jälkeen laitan ruokaa, pesen lisää pyykkiä, teen perussiivoukset, astianpesut yms ja touhuan lasten kanssa. Harrastuskuskaukset hoitaa mies.
Iltaisin jos katson tekevisiota, silitän pyykit.
3, meitäkin on neljä, mutta pyykkiä kertyy hyvinkin koneellinen. Kai pestään vähän turhankin tiheästi jotain päälliskerroksen vaatteita, esim. farkkuja ja fleecejä.
ap
Aamulla annan kissoille ruoan
Siivoan keittiön
laitan koululaisille aamupalaa ja syön itse
petaan pedit
laitan tavaroita paikoilleen
kotiin tullessa käyn kaupassa, ruokin kissat, siivoan keittiön
teen ruoan, siivoan keittiön, pesen tai viikkaan pyykkiä, korjaan jotain (vaatteita, tavaroita, koneita)
imurointi kaksi kertaa viikossa, lattiat pestään kerran kuussa, petivaatteet vaihdetaan kerran kahdessa viikossa. olen harvoin viikonloppuisin kotona joten kaikki hommat pitää ylensä tehdä viikolla, lapsilla on kuljetettavia harrastuksia kolme kertaa viiikossa iltaisin. Hyvin ehtii. t.yh
Hoidan koirat ja muut eläimet (ruokin, ulkoilutan, siistin hiekkalaatikot ja häkit, harjaan jne tarpeen mukaan).
Pesen ainakin koneellisen pyykkiä, joskus enemmänkin (en viikkaa kuivia pois, sillä se on miehen hommia).
Ainakin yksi koneellinen tiskiä.
Keittiön siivous.
Vessan ylläpitosiivousta.
Yleistä järjestelyä 15-30min päivässä niin ei kasoja ehdi kertyä ja viikkosiivous on sitten helpompi tehdä. Tämä hoituu huomaamatta, vie mennessäs tuo tullessas.
Pari kertaa viikossa imurointi, kerran perusteellisesti ja toinen kerta vähän sieltä sun täältä enimmät. Kurakautena imuroin päivittäin tai ainakin lakaisen, sillä koirat tuo hiekkaa sisälle tosi paljon
Minun aina kahden teinin yksinhuoltaja äitinä vähän nolottaa, kun en tee lainkaan kotitöitä. Lapset on hoitanut ruuan pöytään, käyneet kaupassa, pesseet pyykkiä, hoitaneet tiskit koneeseen, imuroineet, mopanneet, pyyhkineet pölyt yms.
Arkisin teen vain nämä:
- kun tulen kotiin siivoan saarekkeen ja työtasot keittiössä miehen ja lapsen aamiaisten jäljiltä (murut, veitset, lasit, lautaset yms)
- jos mies on ollut kotitoimistolla hän on tehnyt ruuan tai lämmittänyt edellispäiväistä
- jos ruokaa ei ole laitan sen 1-2 päivälle
- lakaisen lattiat keittiöstä
- yhdessä laitetaan astiat pesukoneeseen syönnin jälkeen ja siivotaan (taas) työtasot.
- laitan olkkarista tavaroita paikoilleen (lehtiä, lapsen koulutarvikkeita)
- illalla ennen nukkumaanmenoa silitän seuraavalle päivälle paidan/-t jos tarvitsee
- siivoan keittiön tasot (3. kerran) miehen ja lapsen iltapalan jälkeen
Mies siis natustaa vielä yölläkin voileipää yms joten sama rumba alkaa taas alusta aamulla:)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 11:12"]
Arkisin teen vain nämä:
- kun tulen kotiin siivoan saarekkeen ja työtasot keittiössä miehen ja lapsen aamiaisten jäljiltä (murut, veitset, lasit, lautaset yms)
- jos mies on ollut kotitoimistolla hän on tehnyt ruuan tai lämmittänyt edellispäiväistä
- jos ruokaa ei ole laitan sen 1-2 päivälle
- lakaisen lattiat keittiöstä
- yhdessä laitetaan astiat pesukoneeseen syönnin jälkeen ja siivotaan (taas) työtasot.
- laitan olkkarista tavaroita paikoilleen (lehtiä, lapsen koulutarvikkeita)
- illalla ennen nukkumaanmenoa silitän seuraavalle päivälle paidan/-t jos tarvitsee
- siivoan keittiön tasot (3. kerran) miehen ja lapsen iltapalan jälkeen
Mies siis natustaa vielä yölläkin voileipää yms joten sama rumba alkaa taas alusta aamulla:)
[/quote]
Hups, 14 unohti kissan. Ruokin sen 4x vuorokaudessa. Kaupassa käyn ehkä kerran arkena.
Kysymys ap:lle: Milloin ja kuinka paljon vietät arkisin aikaa lastesi kanssa?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 10:29"]
Aika on kortilla, ja lastenkin kanssa pitäisi ehtiä seurustella, miehen kanssa olla ja itseäkin vähän hoitaa...
Mitä kotitöitä pyritte silti tekemään päivittäin? Poislukien lastenhoito, ruuanlaitto.
- minä pesen koneellisen pyykkiä, kuivatan rummussa ja lajittelen kaappeihin/silitettäviin. Silitän joka toinen päivä, katson joka päivä illalla seuraavan päivän vaatteet valmiiksi. Muuten tuntuu puhdas päällepantava olevan kortilla, enkä tykkää pestä viikonloppuna aamusta iltaan.
- imuroin keittiön, olohuoneen ja eteisen. Tai no, tuo pölkkärirobo imuroi, minä vain nostelen tuolit ylös. Jos ei imuroi, lattia on äkkiä aikan sotkuinen.
- hoidan lemmikkiä.
-
[/quote]
Kysymys ap:lle: Milloin ja kuinka paljon vietät arkisin aikaa lastesi kanssa?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 10:29"]
- hoidan lemmikkiä.
-
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 10:51"]
4, en tee, teen itse asiassa aika pitkiäkin päiviä välillä. Mutta koneet hoitaa ison osan hommaa, ja lapsetkin on jo koululaisia, joten heitä ei tarvitse samalla aktiivisuudella hoitaa (toki koulutöissä autan, eilenkin kuulustelin historiankokeeseen toista tuntia...).
ap
[/quote]
lapset jo koululaisia ja sinä petaat heidän sängyt no huhhu,
Minä laitan ruokaa eläimille ja ihmisille, imuroin (pakko päivittäin kun noita elukoita) pesen vessan pöntöt ja lavuaarit ja ehdottomasti tiskialtaan ja sen ympäristön(ehkä on hieman neuroosi näistä), sit kerrn viikossa isomman siivouksen, silitän tarvittaessa,
mies petaa meidän sängyn, pesee pyykit ja astiat (siis koneilla)
lapset petaavat itse omat sängyt osaavat hyvin viimeistään eskari iässä, katsovat että omat huoneet suht siistit, (yhdessä siivotaan tarkemmin kun kerran viikossa se suurempi siivous)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 10:51"]
ap
[/quote]
lapset jo koululaisia ja sinä petaat heidän sängyt no huhhu,
Minä laitan ruokaa eläimille ja ihmisille, imuroin (pakko päivittäin kun noita elukoita) pesen vessan pöntöt ja lavuaarit ja ehdottomasti tiskialtaan ja sen ympäristön(ehkä on hieman neuroosi näistä), sit kerrn viikossa isomman siivouksen, silitän tarvittaessa,
mies petaa meidän sängyn, pesee pyykit ja astiat (siis koneilla)
lapset petaavat itse omat sängyt osaavat hyvin viimeistään eskari iässä, katsovat että omat huoneet suht siistit, (yhdessä siivotaan tarkemmin kun kerran viikossa se suurempi siivous)
Arkipäivinä oikeastaan vain napsautan astianpesukoneen päälle (aamulla, mies tulee ensin kotiin ja tyhjentää). Joskus ripustan pyykit, mutta en joka päivä (joka päivä ei pestä koneellista).
Meillä imuroidaan kerran viikossa (mies imuroi oikeastaan aina)
Yritän siivota keittiön ja vessat kunnolla kerran viikossa, mutta todellisuus lienee kerran/2vko.
Pölyt pyyhin kerran kuussa.
Sänkyjä ei pedata ellei ole vieraita tulossa.
Yksi lapsi 4v, saa nähdä millaiseksi muuttuu kun nyt on toinen tulossa.
Meillä siis mies lähtee töihin aikaisin, mä nousen lapsen kanssa, luetaan satu, syödään yhdessä aamupala ja leikitään vähän, sitten lapsi tarhaan. Mies hakee lapsen ja mä tulen kotiin n. 18.30 ja todellakin haluan sitten olla ja leikkiä lapsen kanssa. Yhtenä iltana viikossa mulla on sitten oma harrastus, ja mielellään myös teen jotain hauskaa, esim. tapaan kavereita tai urheilen. Tai jos olen kotona ja lapsi nukkuu/leikkii miehen kanssa niin mieluummin luen/pelaan konsolia/teen töitä/katson elokuvaa kuin siivoan.